Rejestracja basu: DI kontra mikrofon (lub kombinacja)

Dylemat między używaniem urządzenia DI a mikrofonowania wzmacniacza basowego bywa często spotykany wśród muzyków. Jakie są zalety każdego z rozwiązań i jak je efektywnie łączyć?

Dylemat dotyczący używania urządzenia DI (Direct Injection) w porównaniu z mikrofonowaniem wzmacniacza basowego jest często dyskutowany wśród muzyków i inżynierów dźwięku. Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć wady i zalety każdej z metod, a także opisać, jak można wykorzystać ich kombinację, aby uzyskać optymalne wyniki.

Dlaczego warto używać urządzenia DI?

Użycie wysokiej jakości urządzenia DI oferuje dwa główne korzyści:

  • Czysty ślad basowy, który umożliwia późniejsze mikrofonowanie kolumny basowej, jeśli zajdzie taka potrzeba, lub dodawanie efektów takich jak dystorsja.
  • Reakcje na niskie częstotliwości są zazwyczaj lepsze niż w przypadku mikrofonów, co jest istotne, kiedy poszukujemy głębokiego brzmienia basu.

Do rejestracji basu często wykorzystuję urządzenie Manley Tube Direct DI, które oferuje odpowiedź częstotliwościową do 12Hz, podczas gdy najpopularniejsze mikrofony basowe nie schodzą tak nisko, np.:

  • AKG D112 – 20Hz
  • EV RE20 – 45Hz
  • Shure 52 – 20Hz

Dlaczego warto używać mikrofonu na wzmacniaczu?

Użycie mikrofonu na wzmacniaczu pozwala uzyskać:

  • Charakterystyczne brzmienie, którego trudno osiągnąć za pomocą samego urządzenia DI.
  • Lepszą jakość wysokich tonów, co często jest pożądane.

Pracuję, używając obu metod: najpierw sygnał basowy kieruję do urządzenia DI, a następnie z DI do wzmacniacza i mikrofonuję wzmacniacz. Zazwyczaj stosuję mikrofon AKG D112 na wzmacniaczu.

Głównym problemem jest ryzyko wystąpienia problemów z fazą. Zwykle, aby temu zaradzić, stosuję filtr górnoprzepustowy na torze mikrofonowym/wzmacniacza ustawiony na 45Hz, co pozwala na lepszą koordynację obu sygnałów.

Kiedy ślady trafiają do programu do edycji dźwięku, jeszcze raz sprawdzam fazowanie. Często przesuwam ślad mikrofonowy o kilka milisekund, aby lepiej zsynchronizować go z sygnałem DI.

Po uzyskaniu dwóch dobrze zsynchronizowanych śladów basowych, zarządza się nimi tak, aby uzyskać pożądane brzmienie. Ja osobiście używam śladu z DI jako głównego, a sygnał z mikrofonu/wzmacniacza mieszam w takiej proporcji, aby uzyskać charakterystyczne brzmienie i dystorsję.

Czy użycie DI jest lepsze niż mikrofonowanie?, Jakie są korzyści z używania urządzenia DI?, Dlaczego warto używać mikrofonu na wzmacniaczu?, Jak można połączyć użycie DI i mikrofonowania?, Jak zarządzać problemem fazy?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402