News

Próba: Traktuj ją jak prawdziwy występ

Próba: Traktuj ją jak prawdziwy występ

Twoja komórka rozświetla się wiadomością o koncercie w następną sobotę… świetnie! Jesteś dostępny, pieniądze są przyzwoite, a Twój przyjaciel perkusista polecił Cię. To całkowity zwycięstwo! Akceptujesz zlecenie i otrzymujesz kolejną wiadomość: „Zróbmy próbę we wtorek wieczorem.” Na szczęście jesteś wolny, ale zdajesz sobie sprawę, że masz tylko 48 godzin, aby nauczyć się całego materiału. Czuć nadchodzący stres.

Jako freelancer możesz znaleźć się w takiej sytuacji w każdej chwili. Skaczesz na okazję, aby zagrać fajny koncert i zarobić trochę pieniędzy, ale szybko zdajesz sobie sprawę, że masz mało czasu na naukę muzyki. W tym momencie możesz:

  • Zrobić miejsce w swoim harmonogramie, aby dać sobie wystarczająco dużo czasu na ćwiczenie przed próbą.
  • Przejrzeć materiał, przyjść na próbę, ale zdecydować, że większość ćwiczeń wykonasz między próbą a koncertem.
  • Uznać, że samo pojawienie się na ostatnią chwilę, aby zagrać na basie, jest przysługą dla reszty zespołu, więc można ograniczyć próbenia materiału.

Jeśli skłaniasz się ku opcji B lub C, możesz pożegnać się z tym (i przyszłymi) koncertami. Ostatecznie nie ma znaczenia, czy dostałeś gig w ostatniej chwili, czy miałeś datę zarezerwowaną od dwóch miesięcy. Zazwyczaj zakłada się, że jeśli przyjmujesz gig, jesteś gotów wykonać całą wymaganą pracę (co zwykle oznacza więcej niż tylko stawienie się na miejscu). Dlatego być przygotowanym do próby jest tak samo, jeśli nie ważniejsze, niż być przygotowanym do koncertu. Oto dlaczego!

Po pierwsze, zorganizowanie próby jest trudne i kosztowne. Oprócz koncertu, artysta musi znaleźć inny termin, kiedy wszyscy w zespole są dostępni. Próba jest zwykle dłuższa niż faktyczny koncert, więc na 45-minutowy występ mogą zaplanować trzygodzinną próbę, aby mieć wystarczająco dużo czasu na właściwe przejście przez materiał. Muszą także ustalić miejsce próby, co oznacza, że mogą potrzebować zapłacić za przestrzeń prób lub znaleźć mniej komfortową piwnicę lub garaż. Rzadko zdarza się, aby zostać wynagrodzonym za próby. Jeśli jednak się zdarzy, to powinno być dodatkową zachętą do dobrej pracy. Artysta mówi Ci w ten sposób: „Te pięćdziesiąt dolarów reprezentuje szacunek, jaki mam do Twojego czasu i profesjonalizmu. Proszę, przyjdź i potraktuj to poważnie.”

Po drugie, próba to dziwna kombinacja przesłuchania i koncertu, dlatego zawsze staraj się zrobić dobre pierwsze wrażenie. Jeśli nie jesteś przygotowany do próby, artysta lub lider zespołu może poczuć się urażony i zdecydować o zatrudnieniu kogoś innego. Ponadto, osoba, która poleciła Cię, będzie zawiedziona i może nawet dostać za to „po uszach”. Nauczyłem się, że jeśli nie jesteś w stanie przygotować się w dniu koncertu, zawsze jest czas, aby zadzwonić do innego muzyka, aby stanął na Twoim miejscu.

Po trzecie, ogólna atmosfera próby bezpośrednio wpływa na atmosferę koncertu. Kiedy wszyscy pojawiają się z pozytywnym nastawieniem, jest wystarczająco dużo czasu na przepracowanie materiału, a wszystkie utwory brzmią precyzyjnie, wszyscy wychodzą w dobrych nastrojach. Artysta lub lider zespołu będzie niecierpliwie oczekiwać na wielki występ i będzie miał pewność co do muzyków, których zatrudnił. Taki rodzaj uznania nie jest łatwy do zdobycia.

Z drugiej strony, nieudana próba może prowadzić do paraliżującego braku pewności siebie podczas koncertu. Artysta może spodziewać się, że muzycy popełnią te same błędy lub gorzej, pojawią się na koncercie równie słabo przygotowani. Kiedy ludzie wychodzą z próby czując się niepewnie lub skrępowani, łatwo przenieść te same uczucia na występ. Artysta ma już wystarczająco dużo zmartwień (promocja, sprzedaż biletów, merch itd.) i nie powinien musieć zwracać uwagi na niespójności w zespole. Ponadto, ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest to, aby artysta czuł, że stracił czas i zasoby, zatrudniając Cię do zagrania jego materiału; to poczucie urazy jest nieodwracalne.

Na koniec, twoja reputacja jako muzyka często jest Twoim największym atutem – dołóż wszelkich starań, aby zbudować dobrą. Im lepiej reprezentujesz siebie jako pozytywną i profesjonalną osobę, tym lepsza będzie Twoja reputacja i tym więcej pracy możesz otrzymać. Jeśli pojawię się na próbie z dobrym sprzętem, pozytywnym nastawieniem i jako wartościowy członek zespołu, ludzie to zapamiętają. Jeśli pojawię się nie znając materiału, to w zasadzie mówisz wszystkim w pokoju: „Nie szanuję Twojej muzyki ani Twojego czasu.” To świetny sposób, aby wyobcować się od artysty, lidera zespołu i pozostałych członków zespołu.

Podsumowując, zawsze wykonuj swoją pracę domową, nawet jeśli oznacza to późne noce spędzone na pisaniu partytur czy powtarzaniu utworów. Nikt nie skrytykuje Cię negatywnie za znajomość materiału, a nawet możesz otrzymać pochwały za bycie na bieżąco (szczególnie jeśli jest to wezwanie na ostatnią chwilę). Choć możesz musieć zainwestować kilka dodatkowych godzin w naukę, ta inwestycja ostatecznie opłaci się w postaci większej liczby koncertów, większych zarobków i możliwości awansu zarówno w środowisku społecznym, jak i muzycznym.

Ryan Madora to profesjonalna basistka, autorka i nauczycielka mieszkająca w Nashville, TN. Oprócz koncertów i sesji studyjnych uczy prywatnych lekcji i masterclasses dla studentów na wszystkich poziomach. Odwiedź jej stronę internetową, aby dowiedzieć się więcej!

Dlaczego próba jest tak ważna?, Jak przygotować się do próby?, Czy za próbę dostaje się wynagrodzenie?, Jak wpływa postawa podczas próby na koncert?, Jak budować dobrą reputację jako muzyk?

Inni czytali również