Poznaj Basist贸w: Paul Chambers

Paul Chambers to legendarny kontrabasista, kt贸rego wk艂ad w rozw贸j jazzu jest nieoceniony. Jego unikalny styl gry na kontrabasie inspirowa艂 wielu muzyk贸w jazzowych.

Jakikolwiek gatunek muzyki przychodzi nam do g艂owy, zawsze s膮 basi艣ci, kt贸rzy kojarz膮 si臋 z jego definicj膮. Rock and roll? Paul McCartney. Blues? Willie Dixon. Funk? Larry Graham. Wyr贸偶niaj膮 si臋 oni jako pionierzy, okre艣laj膮 rozw贸j instrumentu w danej muzyce i tworz膮 niezapomniane linie basowe, kt贸rych nie mo偶emy przesta膰 s艂ucha膰, uczy膰 si臋 i pr贸bowa膰 na艣ladowa膰.

Kim jest Paul Chambers?

Urodzony w 1935 roku w Pittsburgh, Pensylwania, Paul Chambers sp臋dzi艂 wi臋kszo艣膰 swojego dzieci艅stwa 偶yj膮c z ojcem w Detroit. Na pocz膮tku uczy艂 si臋 gry na rogu barytonowym, potem na tubie i w ko艅cu zacz膮艂 gra膰 na kontrabasie. W szkole 艣redniej skupi艂 si臋 na muzyce klasycznej, graj膮c w orkiestrze symfonicznej szko艂y i r贸偶nych zespo艂ach. Szybko odkry艂 bebop i zacz膮艂 studiowa膰 jazz oraz wyst臋powa膰 w Detroit, gdzie spotka艂 Kenny’ego Burrella. Jego pierwsz膮 tras膮 koncertow膮 by艂 wyst臋p z Paulem Quinichettem, po czym postanowi艂 przenie艣膰 si臋 do Nowego Jorku.

Po kilku latach gry w Nowym Jorku z artystami takimi jak J.J. Johnson, Benny Green i Jackie McLean, zosta艂 przedstawiony Milesowi Davisowi i do艂膮czy艂 do jego kwintetu. Graj膮c u boku Sonny’ego Rollinsa, Reda Garlanda i Philly Joe Jonesa, Chambers sta艂 si臋 sta艂ym cz艂onkiem zespo艂u Davisa, graj膮c na wi臋kszo艣ci jego nagra艅 w latach 50. i na pocz膮tku lat 60., w tym na 'Cookin’, 'Milestones’ i 'Kind of Blue’. John Coltrane ostatecznie zast膮pi艂 Rollinsa w grupie, co doprowadzi艂o do kolejnej d艂ugotrwa艂ej relacji muzycznej i takich p艂yt jak 'Blue Train’, 'Soultrane’ i 'Giant Steps’, mi臋dzy innymi.

Przyjrzymy si臋 stylowi

Chambers pom贸g艂 zdefiniowa膰 jazzowe klasyki, tworz膮c ikoniczne brzmienia basu, podejmuj膮c wyrafinowane podej艣cie do zmian akord贸w i wiedz膮c, jak wsp贸艂dzia艂a膰 z innymi cz艂onkami zespo艂u. Ustanowi艂 cz臋艣ci na wielu standardach Real Book, w tym 'All Blues’, 'Freddy Freeloader’ i 'Giant Steps’, czyni膮c go jednym z najcz臋艣ciej s艂uchanych basist贸w.

W kwestii rytmu, z 艂atwo艣ci膮 definiuje cztery nuty w linii chodz膮cej. Jego gra nadaje poczucie ruchu, sprawiaj膮c, 偶e s艂uchacz czuje, jak zesp贸艂 jest pchany naprz贸d z impetem ka偶dego ataku. Podczas gdy perkusista gra z rytmicznymi podzia艂ami, prowadz膮c na talerzu i b臋bnie, Chambers zapewnia podstawowy groove i bez wysi艂ku wprowadza szybkie wype艂nienia w triolach, kt贸re eksploruj膮 zakres instrumentu.

Jego umiej臋tno艣膰 wpasowania si臋 w przestrze艅 zespo艂u, zar贸wno rytmicznie, jak i harmonicznie, jest wynikiem s艂uchania i instynktownego wiedzenia, gdzie umie艣ci膰 nuty. Chambers tworzy unikaln膮 wi臋藕 z pianist膮, cz臋sto Billem Evansem, i obaj reaguj膮 i odpowiadaj膮 sobie w sprytny i telepatyczny spos贸b.

Gdzie mog臋 go us艂ysze膰?

’The Theme'(The Paul Chambers Quintet: Bass On Top)

Technicznie trudny i pe艂en energii utw贸r z jednego z album贸w jego kwintetu, pokazuje u偶ycie przez Chambersa smyczka, techniki, kt贸ra wcze艣niej by艂a niedoceniana w jazzie.

’So What'(Miles Davis: Kind of Blue)

Jedna z najbardziej ikonicznych linii basu w jazzie, utw贸r zaczyna si臋 od wsp贸艂dzia艂ania mi臋dzy Chambersem a pianist膮 Billem Evansem.

Twoja kolej! Jakie s膮 Twoje ulubione utwory lub albumy z Paulem Chambersem? Podziel si臋 z nami w komentarzach.

Kim jest Paul Chambers?, Jakie s膮 najwa偶niejsze nagrania Paula Chambersa?, Jak Paul Chambers wp艂ywa艂 na jazz?, Jaki by艂 styl gry Paula Chambersa?, Gdzie mog臋 us艂ysze膰 Paula Chambersa?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artyku艂y: 3402