Maksymalizacja rezonansu za pomoc膮 smyczka

Artyku艂 omawia techniki uzyskiwania g艂臋bokiego, rezonansowego brzmienia na instrumencie basowym, koncentruj膮c si臋 na u偶yciu smyczka. Zawiera praktyczne 膰wiczenia maj膮ce na celu maksymalizacj臋 rezonansu.

Maksymalizacja rezonansu za pomoc膮 smyczka

Graj膮c na basie przez wystarczaj膮co d艂ugi czas, z pewno艣ci膮 natkniesz si臋 na porady dotycz膮ce uzyskiwania 'rezonansowego’ d藕wi臋ku. Poszukiwanie takiego brzmienia to pr贸ba stworzenia nieograniczonego, bogatego w 'g艂臋bi臋’ d藕wi臋ku, przy kt贸rym struny i samo cia艂o basu swobodnie wibruj膮.

Nie ka偶dy bas rezonuje z tak膮 sam膮 艂atwo艣ci膮. Instrumenty o wi臋kszej tendencji do rezonansu s膮 cz臋sto bardziej poszukiwane (a co za tym idzie, dro偶sze). Jednak偶e, basy nie graj膮 same, a niezale偶nie od og贸lnej jako艣ci naszego instrumentu, mo偶emy wiele zrobi膰, aby zoptymalizowa膰 rezonans, szczeg贸lnie podczas gry smyczkiem.

Praktycznie rzecz ujmuj膮c, chcieliby艣my ustawi膰 strun臋 w ruch w taki spos贸b, aby wibrowa艂a ona szeroko, bez wzgl臋du na dynamik臋. Chcemy wprawi膰 strun臋 w ruch, maksymalizuj膮c zakres otoczki wytworzonej przez wibruj膮c膮 strun臋, unikaj膮c jednocze艣nie ograniczania tej wibracji przez nasze u偶ycie smyczka.

Oto 膰wiczenie illustruj膮ce nasze zamierzenia:

  • Umie艣膰 smyczek na strunie D, mniej wi臋cej w po艂owie drogi mi臋dzy ko艅cem podstrunnicy a mostkiem. Ten punkt kontaktu b臋dzie naszym punktem odniesienia dla tego 膰wiczenia. Staraj si臋 utrzyma膰 ten punkt kontaktu.
  • Graj otwart膮 strun臋 D ci膮g艂ymi pe艂nymi ruchami smyczka (od pi臋ty do ko艅c贸wki), utrzymuj膮c g艂o艣no艣膰 na poziomie mezzo-forte.
  • Ogl膮daj strun臋 w okolicach jej 艣rodkowego punktu (np. tam, gdzie by艂by 12. pr贸g, gdyby istnia艂). Eksperymentuj z wag膮 i pr臋dko艣ci膮 smyczka, staraj膮c si臋 maksymalizowa膰 szeroko艣膰 wibracji struny w tym punkcie.

Przez dostosowywanie wagi i pr臋dko艣ci, nas艂uchuj膮c uwa偶nie jako艣ci tonu, mo偶esz dostrzec, jak szeroko艣膰 wibracji struny zmienia si臋 pod wp艂ywem twoich dzia艂a艅. Kontynuuj eksperymentowanie do momentu, a偶 uznasz, 偶e uda艂o ci si臋 wprawi膰 strun臋 w jak najszersz膮 wibracj臋, jednocze艣nie utrzymuj膮c dynamik臋 na poziomie mezzo-forte.

Poszukiwanie najbardziej rezonansowego tonu przy wybranej dynamice to nasz cel. Po osi膮gni臋ciu wolnej wibracji struny, powiniene艣 by膰 w stanie us艂ysze膰 'g艂臋bi臋’ w swoim tonie, co jest rezonansowym 'brz臋czeniem’ basu. Im wi臋cej g艂臋bi w twoim d藕wi臋ku, tym bardziej atrakcyjne b臋dzie brzmienie oraz lepiej b臋dzie ono 'nosi艂o si臋’ na ty艂y sali koncertowej czy innego miejsca.

Niezale偶nie od poziomu naszych umiej臋tno艣ci muzycznych, codzienne po艣wi臋cenie czasu na produkcj臋 tonu przynosi wielkie korzy艣ci brzmieniowe. Optymalizowanie rezonansu poprzez woln膮 wibracj臋 struny i s艂uchanie 'g艂臋bi’ w tonie to klucz do doskona艂ego brzmienia basu za pomoc膮 smyczka.

Dr Donovan Stokes jest na wydziale Shenandoah University-Conservatory. Odwied藕 jego stron臋 www.donovanstokes.com i sprawd藕 Bass Coalition na www.basscoalition.com.

Co to jest rezonansowy d藕wi臋k na basie?, Jak mo偶na maksymalizowa膰 rezonans podczas gry smyczkiem?, Jakie 膰wiczenie pomo偶e w doskonaleniu rezonansowego d藕wi臋ku?, Jaki wp艂yw ma waga i pr臋dko艣膰 smyczka na szeroko艣膰 wibracji struny?, Dlaczego warto codziennie po艣wi臋ca膰 czas na prac臋 nad produkcj膮 tonu?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artyku艂y: 3402