ICS/Encore TwinSplit PP-Bass

Załączniki

I oto jest, moje małe dzieło: customowa wersja kopii Precision Bass firmy
Encore, gdzieś z odmętów lat 90tych, produkcji indyjskiej.

Kupiona za śmieszne grosze (powiedzmy, że 200+ złotych), doprowadzona do
używalności i zmodyfikowana według moich dziwnych preferencji, za mniej niż
drugie tyle.

Zaczęła z rdzą na każdym metalowym kawałku poza kluczami, z trzeszczącymi
potencjometrami, krzywo przykręconym mostkiem i masą problemów. Skończyła
z podwojoną liczbą pickupów, czysta, schludna i pachnąca, ale wciąż lekko
porysowana i doświadczona. Wymienione kołki na pasek, bebechy tak
elektroniczne (okablowanie, potencjometry, gniazdo) jak i mechaniczne
(sprężyny i wkręty pickupów), dodany przetwornik z identycznej basówki,
który kupiłem lata temu właśnie w tym celu. Dodana blacha i stylowe gałki
typu chicken-head.

Założone flaty GHS Precision Flatwounds.

(EDIT: jednak lepiej się sprawdza z roundami, obecnie Ernie Ball Extra
Slinky)

Wygoda? Wcale niezły gryf, manualnie tylko ciut mniej przyjemny od moich
Fenderów. Nie za ciężki. Progi były w stanie 4+/5-, więc nie ma z nimi
problemów. Całość dość ciężka, fajnie wyważona.

Brzmienie? Jest kilka do wyboru: rasowy precel, szklisty precel z masą pazura,
oraz wariacja na temat basów MusicMan. Sprzęt w sam raz do jasnego
funk-rockowego grania, choć potrafi też zabrzmieć dość ciemno a groźnie,
więc dałby radę nawet w doomie/drone metalu.

Próbek póki co nie będzie, bo mam tylko netbooka, który z takimi zadaniami
jak rejestracja instrumentu zwyczajnie sobie nie radzi. 🙁

Ocena Społeczności :


Ocena: ☆ 5.0 Głosujących: 3

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 45

  1. Blacha nie pasuje.
    paul
  2. Miałem kiedyś takiego precla encore. Szkoda, że mojego zajumali Bardzo
    przyjemny ten Twój zazdroszczę :)

    Tylko czemu na TDPRI mogę więcej o tym poczytać??
  3. Przydałby się split pod gryfem
  4. DIY 'Boxer' :)
    Wojciu
  5. poka precla;)fajowski,zwłaszcza potki-takie oldschoolowo elektryczne.co to za
    konstrukcja bo nie kojarzę?który rocznik?

    Ciekaw jestem jak brzmi split pod mostkiem.co tam wsadziłeś diMarzio czy to
    fabryczne pikapy?
    paetz
  6. @paetz: (...)który rocznik?
    (...)co tam wsadziłeś diMarzio czy to fabryczne pikapy?




    @morphin88: Tylko czemu na TDPRI mogę więcej o tym poczytać??




    Wystarczyło zajrzeć na blogaska :)

    IMMO CUSTOM SHOP
    Immo
  7. Gratuluję efektu! Oby gadał tak dobrze jak wygląda, a moim zdaniem wygląda
    świetnie. Jedyne co bym zmienił, to zdjął bym blachę, ale nie dlatego, że
    mi się nie podoba, ale "optycznie" jakoś dla mnie za dużo tego wszystkiego w
    okolicach mostka.

    Ale to tylko moje subiektywne odczucie.
    ulek
  8. Jest jeszcze jedna rzecz do zrobienia - muszę wlutować kondensator o
    pojemności około .01µF na kablu sygnału z mostkowego przetwornika, żeby
    zlikwidować efekt "filtrowania grzebieniowego". Przetworniki lekko wyciszają
    wzajemnie niektóre - zwłaszcza niższe - częstotliwości, gdy ustawione są
    na równy poziom głośności.

    @ulek: Jedyne co bym zmienił, to zdjął bym blachę, ale nie dlatego, że mi się nie podoba, ale "optycznie" jakoś dla mnie za dużo tego wszystkiego w okolicach mostka.
    Ale to tylko moje subiektywne odczucie.




    Taki był estetyczny zamysł, chciałem nieco skojarzeń z dragsterem :)
    Immo
  9. .01uF to jest dokładnie 10nF, masz dziwną notację :D

    Ciekaw jestem jak bardzo obetnie to pasmo przystawki gryfowej.
    quniq
  10. @quniq: .01uF to jest dokładnie 10nF, masz dziwną notację :D




    Notacja anglojęzyczna, bo w polskim internecie nie ma prawie w ogóle
    informacji na temat układów elektroniki do basów.

    @quniq: Ciekaw jestem jak bardzo obetnie to pasmo przystawki gryfowej.




    Pożyjemy, zobaczymy. :)
    Immo
  11. ...no i muszę chyba wymienić potencjometr barwy, bo działa w chwili obecnej
    jak przełącznik "regular tone/muddy tone" - nie wiedzieć czemu w skali od 2
    do 10 ton się nie zmienia, a cała funkcjonalność potencjometru zawarła
    się między 1 a 2 (a jest to potek LINIOWY :|).
    Immo
  12. Ja bym go wymienił na pstryczek działający w ten sam sposób
  13. Ale ja chce płynnej regulacji.

    W moim TeleBasie najfajniejsze brzmienie wyciągam gdy tone jest na ~6,5/10, a
    nie w jednej ze skrajnych pozycji.
    Immo
  14. Możesz jeszcze :

    -zamontować mosiężne siodełko :)

    -Jeśli chodzi o potencjometr Tone warto poeksperymentować z wartością
    kondensatora (zmniejszyć do np 10nF)

    -oraz zamontować kondensator 1nf - 100 pf (polecam 500pf silvemica) pomiędzy
    nóżkami IN oraz OUT potencjometrów VOL

    -Dodać Fathead tą modyfikacje bardzo polecam
  15. @paul: Blacha nie pasuje.




    Popieram!

    Inna sprawa, że mi blacha nigdzie nie pasuje! ;)
    zakwas
  16. Też popieram, nie dla precla blacha :P

    a jeśli chodzi o jeszcze bardziej subiektywne odczucia estetyczne, wolałabym
    czarne gałki i czarne pikapy, byłby precyl coły czorny niczym Cort.
    Kizia
  17. @Kizia: Też popieram, nie dla precla blacha :P
    a jeśli chodzi o jeszcze bardziej subiektywne odczucia estetyczne, wolałabym czarne gałki i czarne pikapy, byłby precyl coły czorny niczym Cort.




    Przefarbuj włosy na czarno i pomaluj sobie buzię na czarno, skoroś taka
    mądra ;)

    Bas jest zgodny z moim zamysłem estetycznym - ma być kontrast pickupów i
    pokręteł z całą resztą, a do tego pokrętła mają być fikuśne. A
    blachę lubiłem, lubię i lubić będę, poza tym, elegancko zasłania ślady
    po pierwotnie krzywo przykręconym mostku i zakołkowane dziury po tymże :D
    Immo
  18. no chyba, że tak. Nie mówię Ci drogi Immo, że masz coś zrobić, tylko, że
    mi się coś nie podoba - to dwie zupełnie różne rzeczy :)

    PS. nienawidzę farbowanych włosów, odrosty wyglądają tak, jakby jakiś
    ptak zrobił komuś rzadką kupę na głowę, blee.
    Kizia
  19. @morphin88: Możesz jeszcze :
    -zamontować mosiężne siodełko :)
    -Jeśli chodzi o potencjometr Tone warto poeksperymentować z wartością kondensatora (zmniejszyć do np 10nF)
    -oraz zamontować kondensator 1nf - 100 pf (polecam 500pf silvemica) pomiędzy nóżkami IN oraz OUT potencjometrów VOL
    -Dodać Fathead tą modyfikacje bardzo polecam




    Na mosiężne siodełko póki co nie mam apetytu, oryginalne daje radę.
    Potencjometr tone ma oryginalny mylarowy kondensator .047µF który był w
    basie. Dopóki się coś nie spieprzyło z liniowym potkiem (chyba go
    zahaczyłem frezarką :/), regulacja barwy była super, ale wypróbuję
    zarówno nowy liniowy jak i logarytmiczny potencjometr (taki był w oryginale).
    Zostanie ten lepszy.

    W drodze jest też zestaw do treble bleed oraz dwa papierowe kondensatory
    bodajże .001µF. Wstawię je na próbę tak jak mówisz. Jeśli efekt nie
    będzie zadowalający, będę jeszcze eksperymentował z treble bleed lub jego
    poszczególnymi komponentami szeregowo/równolegle między sygnał z
    przetwornika mostkowego a jego potek vol (w teorii powinno usunąć/zredukować
    wytłumianie się niskich częstotliwości).

    Jeśli masz chwilkę, napisz, jak Ty to widzisz albo jeszcze lepiej - edytuj
    ten diagram:

    www.img62.imageshack.us/img62/4513/u7mf.png

    Zależy mi na dwóch rzeczach:

    1. płynnej regulacji barwy

    2. uśrednionym brzmieniu obu pickupów w sytuacji, gdy są na tym samym
    poziomie głośności (bez utraty sygnału i jakichkolwiek
    częstotliwości)

    Czy to powinno wyglądać tak?

    www.img199.imageshack.us/img199/7394/53mb.png
    Immo
  20. Piękny bass! Zazdroszczę jak nie wiem! :)
    jamek3
  21. @MPB: Przydałby się split pod gryfem




    Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore'a, to sobie nie
    pożałuję :)
    Immo
  22. @Immo: Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore'a, to sobie nie pożałuję :)




    Nie zgadzam się na taki zabieg! Jeśli już to przy gryfie widziałbym humba w
    chromowanej puszce - jak daragster to dragster:)

    Według mnie bardziej rozszerzyłbyś brzmienie niż trzecim splitem - no i
    zachowałbyś "symetrię materiałów" w korpusie.
    ulek
  23. @ulek:

    @Immo: Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore'a, to sobie nie pożałuję :)


    Nie zgadzam się na taki zabieg! Jeśli już to przy gryfie widziałbym humba w chromowanej puszce - jak daragster to dragster:)
    Według mnie bardziej rozszerzyłbyś brzmienie niż trzecim splitem - no i zachowałbyś "symetrię materiałów" w korpusie.


    Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego, zresztą moim zdaniem nie
    pasuje :)
    Immo
  24. @Immo: Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego




    Z czystej przekory zbiję ten argument Twoją bronią: masz też bas(y) ze
    splitem w środkowej pozycji, a ten piękny custom to powiela;)

    @Immo: zresztą moim zdaniem nie pasuje :)




    To właśnie mnie przekonuje do zakończenia polemiki n/t humba.

    Poza tym jest to jeden z najfajniej "skomponowanych" customowych precli (w tym
    przypadku można powiedzieć nawet, że "do kwadratu") jakie widziałem. Nawet
    mimo blachy - a jakoś nie mam do blach przekonania.

    Jeśli pójdzie pod młotek, to z przyjemnością ustawię się w kolejce
    chętnych:)
    ulek
  25. @ulek:

    @Immo: Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego


    Z czystej przekory zbiję ten argument Twoją bronią: masz też bas(y) ze splitem w środkowej pozycji, a ten piękny custom to powiela;)


    Cóż, precel preclowi nierówny, natomiast skrajnie gryfowa pozycja humbackera
    to właściwie pewniak w kwestii zmulania, którego więcej nie potrzebuję -
    mam T-40 i Telecaster Bass, oba mają gryfowe humby, które są w stanie
    wykrzesać taki sound. Split miałby więcej punktu, poza tym ciekawe rzeczy
    działyby się z fazą :)

    @ulek:
    Poza tym jest to jeden z najfajniej "skomponowanych" customowych precli (w tym przypadku można powiedzieć nawet, że "do kwadratu") jakie widziałem. Nawet mimo blachy - a jakoś nie mam do blach przekonania.
    Jeśli pójdzie pod młotek, to z przyjemnością ustawię się w kolejce chętnych:)




    Nie miewam zwyczaju sprzedawania basów, dotąd puściłem tylko jeden, bo był
    za nowoczesny i zbyt niewygodny; ten precel jest wygodny i oldschoolowy, do
    tego coś takiego mi się marzyło, więc są małe szanse. ;)
    Immo
  26. Przyszła paczusia z nowymi potencjometrami (A i B, zobaczę, co lepiej mi
    leży) oraz z kondensatorami. Będę stosował metodę prób i błędów aż
    znajdę rozwiązanie na dręczące mnie problemy :)
    Immo
  27. -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej
    silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są
    zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee

    -Montowałem w kilku gitarach treble blend szczerze to lepiej układ moim
    zdaniem zachowuje się bez rezystora

    - spróbuj tez przystawki połączyć bezpośrednio do gniazda omijając cały
    układ Wiele przystawek dostaje w ten sposób drugiego życia

    - a jak masz ustawione przetworniki fazowo względem siebie??
  28. @morphin88: - spróbuj tez przystawki połączyć bezpośrednio do gniazda omijając cały układ Wiele przystawek dostaje w ten sposób drugiego życia




    Wolę jednak oldschool i tradycję. Zresztą, testowałem oba pickupy bez
    układu, różnica w ich wypadku nie była miażdżąca.

    @morphin88:
    - a jak masz ustawione przetworniki fazowo względem siebie??




    Dokładnie tak, jak rozrysowałem (czerwony sygnał, czarna masa) - równolegle
    i w fazie. Z tego wynika filtr grzebieniowy i wycięcie dołu: sygnał z obu ma
    bardzo zbliżone parametry :)
    Immo
  29. @morphin88: -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee




    Porównywałeś wprost te typy kondensatorów? Tj te same pojemności na tej
    samej gitarze.
    quniq
  30. @quniq:

    @morphin88: -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee



    Porównywałeś wprost te typy kondensatorów? Tj te same pojemności na tej samej gitarze.


    W sumie też chciałem o to spytać.

    Ale generalnie wolę rozwiązania prymitywne i low-fi, żeby utrzymać brudny
    klimat. Jeśli w typie, który mnie inspirował były mylary, biorę mylary.
    Jeśli w oryginalnym rozwiązaniu były papierowe, biorę papierowe. :)
    Immo
  31. tak sprawdzałem ale jest to odsłuch subiektywny i inny dla różnych
    przetworników więc warto popróbować ... Powiem szczerze, że te różnice
    najlepiej słychać gdy gitarę wepnie się we wzmacniacz lampowy Tranzystory
    zabijają niektóre smaczki brzmieniowe.

    Zresztą dla leniwych w internecie jest wiele filmików porównawczych i
    kondensatorów i róznych rozwiązań

    https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

    ten koleś ma wiele filmików na temat elektroniki gitarowej
  32. @morphin88: tak sprawdzałem ale jest to odsłuch subiektywny i inny dla różnych przetworników więc warto popróbować ... Powiem szczerze, że te różnice najlepiej słychać gdy gitarę wepnie się we wzmacniacz lampowy Tranzystory zabijają niektóre smaczki brzmieniowe.

    Zresztą dla leniwych w internecie jest wiele filmików porównawczych i kondensatorów i róznych rozwiązań

    https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4
    ten koleś ma wiele filmików na temat elektroniki gitarowej




    Mi odpowiada oryginalny mylarowy kondensator i efekt, który daje.

    A, jeszcze jedno - pomyliłem się, to nie papierowe kondensatory kupiłem, a
    ceramiczne.
    Immo
  33. ceramiczne kondensatory szumią nie powinno się ich stosować w układach
    audio ale są dużo tańsze od silver mica i producenci sobie na nich
    oszczędzają
  34. @morphin88: lepiej układ moim zdaniem zachowuje się bez rezystora




    Bez rezystora potencjometr TONE wycisza prawie całość brzmienia przetwornika
    (sam kondensator przy potencjometrze VOL wycina dół, a potencjometr TONE
    wycina górkę).

    Z rezystorem filtr grzebieniowy "przesuwa się" na pozycję potencjometru
    głośności gryfowego pickupu odpowiadającą oporności rezystora.

    Więc generalnie całe to lutowanie wprowadziło tylko więcej elementów w
    układ, ale nie naprawiło problemu - jedynie go "przemieściło"
    Immo
  35. Chodziło mi o treble blend Bo w tej modyfkacji stosuje się rezystor i
    kondensator źle mnie zrozumiałeś
  36. To się nazywa "treble BLEED" ;)

    No, dobra, ja mówiłem o wlutowaniu kondensatora w sygnał, nie pomiędzy
    terminalami (co jest wszędzie sugerowanym rozwiązaniem na ten problem z
    filtrowaniem grzebieniowym).
    Immo
  37. A nie myślałeś żeby zamiast 2 potencjometrów Vol dać 1 Vol i 1 Blend
    (potencjometr stereo) ?

    Fender na stronie 25 z 2 przetwornikami P oraz strony 355 i 341

    ogólnie baza

    www.161589.homepagemodules.de/file.php?url=http%3A%2F%2Ffiles.homepagemodules.de%2Fb161589%2Ff2t29p70n2.pdf&r=&content=RE%3A+Cadfaels+kleine+Schaltplan-Sammlung+f%26uuml%3Br+passive+E-B%26auml%3Bsse+
  38. Ale to w dalszym ciągu da efekt filtra, czyż nie?
    Immo
  39. a sprawdzałes co się stanie gdy sciszysz oba przetworniki? no i zalukaj na ten
    schemat co Ci podesłałem

    https://www.youtube.com/watch?v=1tXSTqoChfA

    tak ten bass brzmi na tym układzie
  40. Jak ściszam oba przetworniki, to... bas jest cichy. Po świętach kupię
    balance i zrobię nowy układ w środku, całe okablowanie od nowa oraz nowe
    potki i kondensatory.

    Układ VOL - BLEND Push-Push - TONE). W moim sklepie są tylko potencjometry
    balansu typu PUSH-PUSH, więc muszę wymyślić jakieś zastosowanie dla tego
    przełącznika DPDT... Szeregowo/równolegle czy przepinanie fazy raczej nie da
    jakiegoś fenomenalnego rezultatu. Chyba użyję to jako włącznik dodatkowego
    kondensatora/opornika do mostkowego pickupu, choć muszę to przemyśleć
    dobrze :P
    Immo
  41. ja u siebie jeden pstryczek mam do wyciszania gitary ... sygnał do masy
  42. Okej, basóweczka naprawiona i śmiga aż miło. Z pomocą kumpla i w oparciu o
    jedną dobrą radę znalezioną w necie, naprawiliśmy ją.

    Pozostała konfiguracja VOL+VOL+TONE. Środkowy pickup podpięty jest do
    swojego potka VOL normalnie. Mostkowy - w odwróconej polaryzacji (sygnał do
    masy, masa do środkowego terminala), dodatkowo dla "zabezpieczenia" brzmienia
    dodaliśmy treble bleed pomiędzy wejście i wyjście sygnału z potka VOL
    mostkowego pickupu.

    Uwielbiam jego brzmienie. Pickup środkowy to rasowy precel. Pickup mostkowy ma
    strzał i górkę a'la JB, nawet więcej szkła, ale za to bez śladu brumu.
    Dwa pickupy na raz dają cudne basowe brzmienie warcząc środkiem i uderzając
    nieco jak MM'owy humbucker. Wreszcie jestem ukontentowany. :)
    Immo
  43. Próbka nagranaprzez kumpla w pracy.

    Założone flaty GHS Precision Flatwound. Linia, kostka, oba pickupy na full,
    ton otwarty.
    Immo
  44. O jaki fajny klekot :D ale i tak bardziej mnie ciekawi, jak brzmi z palucha.
    Kizia
  45. Założyłem na niej roundy, Ernie Balle Extra Slinky (niebieskie) i jednak
    lepiej brzmi z takowymi (flaty trafiły do mojego Fendera P i tamten też brzmi
    lepiej).

    Może wreszcie uda mi się nagrać jakieś sample.
    Immo