Wyciszenie Probowni

Wyciszenie próbowni

Jak w temacie. Czeka mnie nie lada zadania czyli wyciszenie salki prób,
tudzież garażu 😀 chciałbym dowiedzieć się czegoś na ten temat, jakieś
ciekawe pomysły co zrobić żeby lepiej było itp. O wytłaczankach od jajek
już wiem, profesjonalna gąbka do wyciszeń odpada (za droga jest jak na
mnie). Wpisujcie swoje propozycje i pomysły, mile widziany opis waszego
wyciszenia (jeśli macie) i oczywiście sprawozdanie jak to się sprawuje.

P.S. Ma to być temat nie tylko pomagający mi, ale także wszystkim innym ,
dlatego nie pytajcie o wymiary garażu, drzwi itd. po prostu piszcie co w
jakich sytuacjach, czy też lokacjach się sprawdza

Jakich metod można użyć do wyciszenia salki próbnej i garażu, żeby było lepiej?
Czy ktoś ma ciekawe pomysły na wyciszenie pomieszczeń muzycznych?
Jakie materiały najlepiej nadają się do wyciszenia salki próbnej i garażu?
Co robić, żeby salka próbna i garaż były lepiej wyciszone?
Jakie produkty są skuteczne do wyciszenia pomieszczeń muzycznych?
Jaki materiał jest najskuteczniejszy do wyciszenia salki próbnej lub garażu?
Czy ktoś ma sprawdzone sposoby na wyciszenie pomieszczeń dla muzyków basowych?
Co zrobić, żeby wyciszyć salkę próbną lub garaż bez wydawania zbyt dużo pieniędzy?
W jaki sposób wyciszyć pomieszczenia muzyczne, żeby poprawić jakość dźwięku?
Czy ktoś ma doświadczenie w wyciszeniu pomieszczeń muzycznych i może coś polecić?

Podziel się swoją opinią

127 komentarzy

  1. Kolego, a może napiszesz o tym artykuł do czytelni? Wiele osób może z tego
    skorzystać :).

  2. kupujesz watę mineralną 8zł za m2 kładziesz na sciane i przykrywasz to
    filcem (takim kocykiem jak się obija paczki)

    druga opcja jest taka, że idziesz do hurtowni, kupujesz wytłoczki po jajkach
    100 sztuk kosztuje 5zł i to także możesz przykryc kocem (lub dywanami
    ostatecznie)

    opcja numer 1 jest skuteczniejsza a 2 jest tansza.

  3. @Kapral: Kolego, a może napiszesz o tym artykuł do czytelni? Wiele osób może z tego skorzystać :).

    Pochlebiasz mi stary, ale ja tylko widzę ze dobra akustyka to nie jest
    gratka… i Z tego powodu szukam jakichś specjalistów amatorów bo pytając w
    kręgach „zawodowców” np. „Polskie Towarzystwo Akustyki” czy dr wyższych
    uczelni muzycznych tudzież producentów materiałów wyciszających, na 30
    wysłanych listów dostałem 2 odpowiedzi, z których nic się nie
    dowiedziałem! żadnej pomocy! nic za darmo! zero pasji a jedynie $!

    Pytanie które zadałem pozostawiam wciąż aktualne:

    – czy studio nagrań może służyć jako próbownia?

    Bo jeśli nie, to po co się w ogóle starać? Przecież można sobie wsadzić
    korki do uszu.

  4. Hmm… a czy nadają się do tego celu stare ciuchy? Zależy nam głównie na
    akustyce i na tym, żebyśmy się słyszeli na próbach ;p

  5. Współczynniki absorbcji akustycznej dla wzorów Sabiny

    dla różnych dywanów, betonowych ścian i drewnianej podłogi


    125Hz 250Hz 500Hz 1kHz 2kHz 4kHz
    Carpet: heavy on concrete 0.02 0.06 0.14 0.37 0.60 0.65
    Carpet: heavy on 40 oz hair felt 0.08 0.24 0.57 0.69 0.71 0.73
    Carpet: heavy with latex backing 0.08 0.27 0.39 0.34 0.48 0.63
    on foam or 40 oz hair felt
    Carpet: indoor/ outdoor 0.01 0.05 0.10 0.20 0.45 0.65
    Concrete block, painted 0.10 0.05 0.06 0.07 0.09 0.08
    Floor: wood 0.15 0.11 0.10 0.07 0.06 0.07

    Cytuje za wspomnianą wcześniej książką Everest Altona. Jednostki
    imperialne można sobie przeliczyć np przez google.

    Dywan absorbuje dobrze jeśli ma odpowiednio długie włosie.

    ale nie działa jak np materiały specjalnie do tego stworzone


    HANPOL Tec CP 701 100mm 0.3 0.6 0.8 0.91 0.95 0.91

    (…)

  6. Lith, absorbcja to tylko część informacji o własnościach ścian, potrzeba
    jeszcze ich powierzchni i objętości pomieszczenia, a także dobrze jest znać
    częstotliwości własne pomieszczenia – a na samym końcu dostaje się wynik w
    postaci czasu pogłosu dla konkretnego zakresu częstotliwości.

    Teraz najważniejsze i najstraszniejsze

    – optymalny czas pogłosu nie istnieje!

    Czas pogłosu dla różnych rodzai dźwięku powinien być inny, tak aby
    poprawiać ich specyficzną barwę. Dlatego w studiach z jajem jest kilka pokoi
    dla nagrań różnych instrumentów. Parametr pogłosowy studia jest jedną z
    najważniejszych jego własności.

    Nie dsysponuję dokładnymi informacjami choć zanalazłem kilka zakresów
    i:

    Przykładowo dla sali o objętości ok 290m3 pogłos powinien się
    klasyfikować

    Dla chorałów ok 1.3s-2.2s

    Dla orkiestry symfonicznej ok 1.2-1.7s

    Dla muzyki kameralnej ok 0.7s-1.3s

    w sali o objętości ok 52m3 pogłos

    Dla nagrań głosu – poniżej 0.5s

    Dla studia nagrań znalazłem że zakłada się czas ok 0.52s BBC

    Dla studia telewizyjnego czas max 0.25s

    można by reasumować tę listę:

    Szybka muzyka – krótszy pogłos,

    Wolna muzyka – dłuższy pogłos.

    rekomendacje stwierdzają również że:

    Parametry pogłosu powinny być ciągłe w zakresie całego widma. czyli
    RT60(125Hz)=~RT60(1kHz).

    Co więcej łatwo zrobić głuche studio i przy nagrywaniu dodać sztuczny
    pogłos, ale wtedy nie można używać takiego pokoju jako sali prób bo
    dźwięk suchy będze jak na zewnątrz na polanie.

    Na szczęście są kamery pogłosowe i łatwo jest dodać delay, nawet w
    głuchym pokoju.

    Jeszcze coś – subiektywne poczucie pogłosu będzie się zwiększać wraz z
    mocą emitowanego dźwięku… co jest oczywiste bo słyszymy od ok 20db – 120db
    i jeśli gramy pod 70db to subiektywne wyciszenie pogłosu nastąpi 50db
    niżej. Z równania Sabiny mamy czas zmniejszenia pogłosu o 60db więc dla
    naszego odbioru całkowite echo będzie nieco krótsze. Należy jednak
    pamiętać że echo będzie niosło taką samą energię powodując
    znieszktałcenie dźwięków krótszych niż echo.

    (…)

  7. Ale ja mimo wszystko widzę, że Ty dużo wiesz na ten temat 🙂

    Nie potrzeba nam TURBOFACHOWEJ wiedzy – wystarczą właśnie tego typu porady!
    Przyczynisz się do rozwoju Basoofki :).

  8. @Kapral: Ale ja mimo wszystko widzę, że Ty dużo wiesz na ten temat 🙂
    Nie potrzeba nam TURBOFACHOWEJ wiedzy – wystarczą właśnie tego typu porady! Przyczynisz się do rozwoju Basoofki :).

    Jak dokończę wyciszenie dla swojej bandy z sukcesem będę mógł powiedzieć
    że znam się na tyle na temacie żeby napisać kilka słów. Ale teraz wolę
    prowadzić dyskusję i zbierać informacje.

    Swoją drogą Kapral – jak masz urządzoną próbownie ?

    (…)

  9. Nie mam swojej próbowni, ale ta, na której gram ma na suficie wytłoczki a na
    ścianach koce i jakieś badziewie pod kocami.

  10. @Kapral: Nie mam swojej próbowni, ale ta, na której gram ma na suficie wytłoczki a na ścianach koce i jakieś badziewie pod kocami.

    Powiedz mi jeszcze Co gracie i jak głośno 🙂

    no i oczywiście jaki jest efekt. Jakie wrażenia , jaki pogłos, czy słychać
    na zewnątrz i czy masz porównanie z jakimś lepszym miejscem?

  11. Gramy coś około reggaeowego, średnio głośno, salka jest wytłumiona
    dobrze, ale nie wiem czy bardzo słychać na zewnątrz, bo mnie to nie
    interesuje – salka jest w takim miejscu, że nikomu nie przeszkadzamy. Mam
    porównanie z lepszym miejscem, ale nie wiem, czy takie porównywanie ma w
    ogóle jakiś sens 🙂

  12. Kapralu a mozesz podac mniej więcej wymiary pomieszczenia? Bo włąśnie biore
    się za urzadzanie nowej próbowni i chce ją wytłumić w taki sam sposób
    (tylko na sufit przykleić taką gąbke podobną do styropianu i dopiero na
    nią wytłoczki)

  13. Wprowadziliśmy się na nową salke, i właśnie tam zobaczyłem coś
    wspaniałego, a mianowicie pomieszczenie w ktorym jest zamontowany wyciag z
    wentylacji, kanał wentylacyjny z dość sporym silnikiem.

    Całość pomieszczenia jest tak przygotowana by szum tego wentylatora nie był
    uciążliwy dla osób , które kiedyś pracowały w tym budynku, bowiem jest to
    budynek na terenie starej fabryki. Wchodząc do tego pomieszczenia od razu
    słychać ogromna różnicę w nateżeniu dźwięku i tego dochodźącego z
    zewnątrz oraz kompletny brak jakiego kolwiek pogłosu, po prostu głuchość.
    Wykonane jest to z desek postawionych na ścianach tak by miedzy ścianą a
    wytłumieniem była luka, a na rysztowaniu z desek zamocowane są takie
    kwadratowe kafle tekturowe lub z czegoś podobnego do tektury o grubości
    około 10, 15 mm. Na tych kaflach ponawiercane są otwory. Jest to już dość
    przybrudzone, bowiem pamięta to pewnie czasy komunizmu, ale jest genialne.
    Jeśli ktoś wie jak to cudo się nazywa proszę o odpowiedź.

  14. Takie płyty z otworkami nazywają się rezonatorami. Mogą mieć różną
    postać i zależnie od powierzchni dziurkowanej wytłumiają inną
    częstotliwość. im więcej dziurek tym wyższa częstotliwość. Zwykle
    kładzie się je tylko na część sufitu.

    Jeśli macie cały pokój takim czymś wyłożony – akustyka może być
    niestety nie najlepsza – będzie bardzo głuchy.

    JacekOverKill – gracie metal podejrzewam – ale napisz jak się tam gra, jaki ma
    smaczek ten pokoik – no i zdjęcie mile widziane.

    ps: w książce „akustyka budowlana” Tadeusza Zakrzewskiego można
    znaleźć tabelę współczynników pochłaniania dla wielu popularnych
    materiałów – jak sklejka, płyta paździerzowa, styropian, wata, płyty
    drewniane z otworkami etc… około 50 materiałów.

    Po600

    (…)

  15. Nie gramy w tej sali, bo zainstalowany jest tam wentylator 🙂 niestety… no
    ale jeśli każe się, że jest on nie używany pomyśle nad możliwością
    wykorzystania części z tej zapory dźwiękowej. Zdjęcia postaram się
    niebawem zrobić, no i zdjęcia naszej nowej salki przed i po wytłumieniu.

  16. Zanim dojdziecie do tego czy bardziej tłumić czy rozpraszać i w jaki
    sposób,to może polecam zapoznać się z almanachem każdego dźwiękowca,
    jest to „Podręcznik akustyki” F. Alton Everest w tłumaczeniu Witolda
    Kurylaka.

    Ta ksiażka jest kluczem do poznania teorii i umożliwia osobom
    zaangażowanym:

    -osiągnięcie profesjonalnych rezultatów nagrywania w warunkach domowych,

    -dobranie idealnej komory odsłuchowej,

    -zbudowanie studia nagraniowego audio/video,

    -stworzenie „absolutnej ciszy” w domowym studiu nagraniowym,

    -modyfikowanie brzmienia poprzez zmianę parametrów akustycznych,

    -kontrolowanie pogłosu, zakłóceń czy zwykłych szumów,

    -kontrolowanie zniekształceń w pomieszczeniu

    (aha, do pomiarów bez np. CoolEdit się nie obejdzie)

    Poza tym prawdziwi fachowcy w dziedzinie akustyki zasiadają na forum Estrady i
    Studia, myślę że także mogą służyć pomocą.

  17. My gramy w starym Garażu gdy tylko gramy głośniej sąsiedzi krzyczą i
    wszystko trzeszczy (doskonały efekt 🙁 ) …. Wyciszenie zerowe i echo nawet
    nie wiem czy jest szansa aby coś z tym zrobić

  18. Zmieniliśmy ostatnio miejsce prób. Ćwiczymy w tak zwanej sali
    teatralnej:

    http://www.xs217.xs.to/xs217/07302/teatralna.JPG

    (Sala jest sporych rozmiarów. Scena jest ok 1.5 m nad ziemią. Okna 2.5 m nad
    ziemią. Na oko 20 metrów długości, 7 szerokości)

    W roku szkolnym cała sala była zastawiona krzesłami co eliminowało pogłos.
    Teraz jest pusta i jest tam spore echo. Otwarcie wszystkich okien usuwa trochę
    pogłos, ale nieznacznie. Powiedzcie co można zrobić, żeby ją wygłuszyć?
    Jak ustawiać piece?

  19. Maciux, raczej nie macie wielkiego manewru, nie macie bowiem możliwości
    ingerencji w pomieszczenie.

    Nawet jeżeli wykonacie kilka przenośnych „przegród akustycznych” (np.
    prostokąty z desek 2 x 1,5 m) obite wykładziną i ustawicie je w drodze
    eksperymentu pomiędzy instrumentami to i tak nie zniwelujecie tego efektu
    pustej sali.

    Może da się zasłonić okna na całej długości widowni i sceny?

    bardzo drogie systemy „antypogłosowe” stosowane na koncertach na stadionach
    czy lotniskach to odpowiednie głośniki podpięte do komputera który liczy
    opóźnienie fali z przodów i wypuszcza tak dobrane częstotliwości, które
    niwelują te „pogłosowe” b. często działają one we współpracy z liniami
    opóźniającymi na drugie i trzecie sekcje głośników, żeby dźwięk
    rozchodził się równomiernie 🙂

    Ale to najwyższa półka.

    Edit:

    Kurtyna może pomóc, ale czy tam jest kurtyna u Was?

    Poeksperymentujcie – a jakiej wielkości będzie miejsce na scenie z tyłu,
    zakryte kurtyną, zmieścicie się?

  20. Gdybyśmy będąc na scenie rozwiesili pomiędzy sceną, a salą kurtynę. Na
    scenie nie byłoby pogłosu?

  21. Hey, my akurat wczoraj skończyliśmy poprawiać akustykę salki (idąc po
    najniższych kosztach):

    mamy jakieś 15 m2 dosyć niskiej salki (może 2 metry)

    na ścianach i podłodze są dywany, na dywanach ściennych dodaliśmy warstwę
    wytłoczek (dostaliśmy z 300 za darmo od pobliskiego handlarza drobiem), do
    rogów mamy wwalone wałki waty mineralnej (nie mogliśmy jej rozłożyć – ma
    służyć na ocieplenie strychu perkusisty za jakiś czas ;D) do tego nad
    perkusją jest swoisty karmazynowy baldachim z zasłony, na drzwiach kocyk…
    wyciszyliśmy góra 10 dB, ale teraz słychać diabelnie selektywnie – jaki
    dźwięk z jakiej strony, każdy akcent, każdy błąd, no i na zewnątrz nie
    słychać wiele – całkowity koszt remontu – 7 zł za zasłonę nad perkusją,
    reszta nakradziona z domków 😀

  22. Poczytajcie o montowaniu pomieszczenia w pomieszczeniu, mamy tez taki plan,
    naprawdę dobry artykuł polecam.

  23. Cóż…

    Generalnie chodzi o to, że jest taka salka:

    http://www.img411.imageshack.us/img411/5096/salkayk8.png

    No i na niej gramy.

    Trochę ciasno ale cóż…

    Problem jest taki, że w tym pomieszczonku bardzo głośno słychać perkusję,
    no i siłą rzeczy, reszta też musi być głośniej.

    Ściany są gołe, więc zaczęliśmy się zastanawiać, czy jakieś
    wygłuszenie owej salki pomoże i będzie wszystko lepiej słychać (teraz to
    jest łomot taki)

    Nie mamy zbyt dużego budżetu, no ale jakieś minimalne środki są.

    Zatem co można zrobić (jakich materiałów i w jakich miejscach użyć, by
    próbownia była bardziej user friendly? No i gdzie powinniśmy ustawić
    perkusję, dwa piece gitarowe i kolumienkę wokalną? Sala ma 2,2m
    wysokości

    Z góry dzięki

  24. Zacznijcie od wyciszenia perkusji. Napchać jakiś koce, gąbki do centrali. Na
    werbel szmatę (zmniejsza niestety odbicie pałki). Możecie jeszcze przykleić
    taśmą kawałek gąbki do naciągów na garach (ewentualnie werbla). Znacznie
    tłumi dźwięk.

    Co do ustawienia, to najlepiej jest pokombinować samemu i znaleźć
    właściwe. Możecie być na jednej linii, bądź każdy w rogu (Mniej więcej
    trójkąt). Wyżej masz napisane jak wygłuszyć salkę. Wytłumcie
    wytłoczkami od jajek.

    Gdzie macie tą salkę? Hałas przeszkadza ludziom na zewnątrz, czy wam w
    środku?

  25. Gramy u perkusisty w piwnicy.

    Jest ona tak 1,2 pod ziemią, ale problem jest taki, że to dom typu
    szeregowego jest i wschodnia ściana jest ścianą również sąsiedniego
    domu.

    Hałas. Cóż, ściany są dość grube, ale nie sufit, więc głównie chodzi
    o to,żeby nie było słychać jak gramy po całym domu, oraz żebyśmy się
    dobrze słyszeli.

  26. Kurtyny używaliśmy ale działała tylko jak była bardzo gęsto pofałdowana.
    Podopinaliśmy do niej jeszcze kawałki zmarszczonego sukna takiego zielonego
    jak na stoliki pogierkowskie. I trochę głuszyło i trochę tłumiło i
    rozpraszało.

  27. no dziobaki,

    Genialny zbiorek danych materiałowych można sassać z

    http://www.ptb.de/en/org/17172/datenbank.htm

    Pomiary Panowie również zdziałałem. no i doszedłem do wniosku że mam
    beznadziejne głośniki 🙂 LOL

    Dlatego w obecnej chwili nic więcej nie powiem prócz:

    Jeśli chodzi o duże sale – za free można dostać licencje na CATT Acoustics
    do celów badawczych,

    w ten sposób zamodelowac poziom energii w sali i sprawnie rozmieścić
    głośniki.

    Do pomiarów najlepszy ponoć jest ETFx 5 można tez korzystać choć nie da
    się zapisać a wyiskanie potrzebnych czasów poglosku

    jest ciężkie i nie do końca precyzyjnie opisane. Trzeba posiłkować się
    tutorialami i testować kilka miejsc by sprawdzić jak

    to „kurna” działa … Ale można określić jakiś pogłos – tylko nie daje
    golowy że to ten poglos, …

    Używając Audacity dostałem lepsze wyniki niż przez ETF to znaczy atakując
    białym szumem na granicy progu mocy wzmacniacza 2x300W nagrywałem odpowiedź
    na mikrofon. moc określiłem jako db czyli jako 20* logarytmiczny stosunek
    natężenia pomierzonego do pomierzonego przy ciszy.

    czasy RT60 są dosyć zadowalające i podobne do zmierzonych z ETF.

    Bardzo interesująca jest odpowiedź pokoju w po przejściu chrilp czyli
    wzrastająca charakterystyka 0-440 Hz w znanym czasie. Widać i słychać
    wszystkie rezonanse. Po nagraniu na karcie w FULL Duplex mogę określić
    dokładnie rezonanse pokoju. Głośnik powinien być w narożu pokoju a mikrofon
    na środku. Niestety ma również minus – wychodzi charakterystyka glośnika i
    mikrofonu. Należy zrobić kilka różnych testów by okreslić gdzie głośnik
    „psuje” badanie.

    Co ciekawe – po porównaniu rezonansów i określenia ich za pomocą pomiarów
    mam duże wrażenie że nic nie zastąpi pomiarów. Dopiero teraz mogę
    dopasować współczynniki we wzorach sabiny i po omacku szukać idealnego
    pogłosu dla naszej salki.

    Przypomnę wymiary 5×4.3×2.6m okno 1x1m drzwi 2x1m – gładź gipsowa malowana
    akrylową farbą, podwieszony sufit, wykładzina.

    (…)

  28. W artykule jest napisane, że rury, w szczególności metalowe, rezonują i
    przenoszą dźwięk, jak je wytłumic? czy one są powodem „buczenia” basu w
    mojej salce?

    salka ma kształt prostopadłościanu, ok 2x4x5m;

    -podłoga – wykładzina, jakieś dywaniki;

    -sufit – 3/4 wytłoczki, reszta goło;

    -1 ściana – wytłoczki;

    -2 ściana – 3/4 wytłoczki, drzwi obite wykładziną, reszta goła;

    -3 ściana – szafa na 1/2 sciany, reszta gola + gołe drzwi;

    -4 ściana – 2 dywany na oknach, trochę gołej ściany

    bas na przyzwoitej głośnosci (70w na 50% (hartke a70)) buuuuczy, i czemu?
    przez dywany, rury? na tych samych ustawieniach pieca/basu gdzie indziej o
    wiele lepiej wszystko brzmi:/

    rur jest 15-20m, średnica 5-10cm

  29. Ja u siebie wygłuszałem rury taką szarą pianką, którą nakładasz na
    rurę-ma okrągły profil i nacięcie na środku, po prostu docinasz żądaną
    długość i nakładasz na rurę. Są różne średnice, kupić to można
    pewnie w marketach budowlanych, ale c*uj wie, ile to kosztuje(mi to po prostu
    zalegało w piwnicy).

  30. Uziemienia nie ma, ale uziemienie to chyba bardziej szum, a nie buczenie. Hmm,
    może bardziej by pasowało słowu „dudnienie”, bo nie wiem jak to opisac… W
    każdym razie nie jest za dobrze. Mam wrażenie, ze slap jest tłumiony i
    wszystkie takie klekoty, ale to pewnie głównie wina strun (>pół roku).

  31. Adamm

    z twoim buczeniem sa dwie możliwości:

    1) sprzężenie zwrotne – sprawdź teoretyczny rezonans swojego pomieszczenia w
    pierwszej postaci p=1 i porównaj z częstotliwością buczenia.



    c p^2
    Częstotliwość = ( - )sqrt( - ) patrz Everest str 327 rozdział 15 wzór 15-2
    2 L^2

    gdzie c- prędkość dźwięku [m/s], p =0,1,2,3, L= wymiar pokoju
    (długość,szerokość,wysokość) [m]

    2) masz brak uziemienia i jakieś małe przebicie – możliwy jest zarówno szum
    jak i buczenie zależy gdzie w układzie jest problem, bardziej prawdopodobne
    buczenie ~50Hz. Jak masz rury, grzejniki, w swojej próbowani – podłącz
    uziemienie sprzętu do nich, ale najpierw sprawdź czy ktoś nie podłączył
    wcześniej do nich jakiegoś urządzenia…

    Jeśli przebicie masz na gitarze to po odłączeniu buczenie powinno być
    mniejsze. Sprobuj przejrzeć gitarkę i wyłożyć ją od środka miedzianą
    lub aluminiową folią i podłączyć ją do zera. Użyj krótkiego w miarę
    kabla z trzema żyłami. W ostateczności możesz podłączyć swój sprzęt
    przez listwę zasilającą ze stabilizatorem.

    3) masz jeszcze jedno rozwiązanie – grać ciszej. 😉

    (…)

  32. @psjulek: Adamm
    z twoim buczeniem sa dwie możliwości:
    1) sprzężenie zwrotne – sprawdź teoretyczny rezonans swojego pomieszczenia w pierwszej postaci p=1 i porównaj z częstotliwością buczenia.

     
    c p^2
    Częstotliwość = ( - )sqrt( - ) patrz Everest str 327 rozdział 15 wzór 15-2
    2 L^2

    gdzie c- prędkość dźwięku [m/s], p =0,1,2,3, L= wymiar pokoju (długość,szerokość,wysokość) [m]

    Mogłbyś opisac bardziej jak dla laika? w tych sprawach nie jestem zbyt
    dobry…

    Skąd wziąc c i p? L nie powinno być w m3?

    Ale jak nic nie gram, to nic nie buczy… Chyba źle napisałem to:/ jak gram
    dźwięk na 50% vol to buczy (tak, jak bym miał za dużo basu, ale jak go
    zmniejsze, to jest ciszej i tak jałowo strasznie), w niektórych miejscach
    salki mniej, w niektórych więcej… Na tych samych ustawieniach w innym
    pokoju jest selektywnie, spoko. Może ta salka – za dużo koców, dywanów?

  33. Mój kumpel miał szczęście ;). Bo kiedy obok robili sale nagraniową
    zostało im zyliard m2 tej gąbki akustycznej i dali za darmo z uściśnięciem
    ręki.

  34. na pewno chcialbys zrobić najtaniej.to chyba warunek.

    trochę odpowiedzi. styropian nie nadaje się.welna mineralna tak ale jeden
    typ.

    jest to welna glusząca ,nie izolująca termicznie. są to placki 5 -7,5 -10-15
    cm grubosciok 120zł za m3

    najtanszym sposobem na wygluszenie salki względem otoczenia to kurtyny z
    pluszu może być stara kotara kinoteatru.zawiesza się ją dookola
    pomieszczenia.sufit też.

    wytloczki po jajkach są na razie najlepszymi najtańszym materialem tłumiąco
    rozpraszającym można kleic po kilka warstw na kupę.

    poliuretan jest drogi a potrzebujesz kilkadziesiąt metrow kwadratowych.jest
    doskonały-ale musi być bardzo porowaty.jest jeszcze kilka materiałów innych
    ale cena jest wysoka.

    taką kotare wiesza się w razie potrzeby po dwie i więcej warstw.

    materiał na podbitki koc szary filc to zawsze możesz dać.a jak zależy ci na
    urodzie pomieszczenia to nie zrobisz tanio.jeśli dasz wełnę tlumiącą to
    mocowanie jej za pomocą kołków plastikowych stosowanych w docieplaniu
    budynków i na klej do podłoża.patrze teraz na ten rysunek .powieś naprzeciw
    drzwi po jednej kurtynie lub podwójnie na całej ścianie. na sufit możesz
    zamocować welnę gluszącą na stałe.

    na podlogę grube pcv.

  35. odgrzewam – mam taką sytuację, że sala prób w której gramy jest (prócz
    podłogi) całkowicie wyciszona przez płyty pilśniowe, na to wełna
    mineralna, i wykładzina. ponadto sufit jest dość niski (piwnica). odbija
    się oprócz przyciszenia wszystkich instrumentów głównie na kotłach,
    stopie i wzmacniaczu basowym. ten ostatni mimo bardzo głośnego ustawienia
    volume (dużo głośniej niż w niewytłumionym pomieszczeniu) daje dużo
    cichszy dźwięk w porównaniu z mniej wytłumionym pomieszczeniu (na niższej
    wartości volume) (wzmacniacz ma 300 W RMS więc nie jest to raczej wina jego
    mocy, combo jest dobrej jakości, z poprzednim combo – też dość głośnym-
    był ten sam problem, a ustawianie go głośniej przy dość małym
    pomieszczeniu sprawia że głośnik się dusi).

    czy istnieje sposób aby (bez zrywania wygłuszenia) nieco poprawić parametry
    salki? (gramy jazz i bardzo cicho i średnio głośno).

  36. @sZ: Jakie macie instrumentarium i jak jesteście mniej więcej rozstawieni na
    salce? Może to nie wina wygłuszenia, tylko złego rozmieszczenia
    instrumentów i wzmacniaczy?

    Ponadto jako wygłuszenie znakomicie sprawują się grube kotary przy
    ścianach.

  37. klarnet basowy, gitara elektryczna (efekty), elektryczne piano, syntezator,
    bass (sq. vm jazz b.), mały jungleowy zestaw perkusyjny, przeszkadzajki (5
    osób).

    _______________________________________

    |______________________________________|

    |______________________________________|

    |__g. amp._____________________________|

    |______________________________________|

    |__________________________dr & perc.___|

    |______________________________________|

    |______________________________________|

    |______________________________________|

    |___piano,______________________________|

    |___synth______________________________|

    |__& b.cl.______________________________|

    |___amp._______________________________|

    |______________________________________|

    |______________________________________|

    |______________________________________|

    |_____________________________b. amp___|

    |___b.cl._______________________________|

    |d_____________________________________|d

    |r_____________________________________|r

    |z_____________________________________|z

    |w_____________________________________|w

    _i______________________________________i

  38. A więc jeszcze mam pytanie co do tej wełny mineralnej – jaka powinna być jej
    minimalna grubość? 😛 I czy ta wełna to jedna rolka to 1 metr kwadratowy czy
    tam ileś więcej? 😛

Możliwość komentowania została wyłączona.