Walkingi kontrabasowe to jestchyba xle napsiaene ale niewiem jak się to pisze
i w necie nic nieznalazłem o tym wiec mam pytanie na cyzm polegają walkingi
kontrabasowe co i jak jak ich się nauczyć ?
Jakie są Walkingi Kontrabasowe i jak się je wykonuje?
Czy moglibyście mi wytłumaczyć, czym są Walkingi Kontrabasowe?
Słyszałem o Walkingach Kontrabasowych, ale nie wiem, jak się je gra. Czy mi pomożecie?
Co muszę zrobić, aby nauczyć się grać Walkingi Kontrabasowe?
Czy jest jakaś dobra metoda, aby nauczyć się Walkingów Kontrabasowych?
Jakie są najważniejsze wskazówki do nauki Walkingów Kontrabasowych?
Czy istnieją jakieś dobry materiały, które mogą mi pomóc w opanowaniu Walkingów Kontrabasowych?
Czy muszę znać jakieś specjalne techniki, aby grać Walkingi Kontrabasowe?
Kiedy powinienem zacząć uczyć się Walkingów Kontrabasowych i ile czasu zajmie to, aby je opanować?
Czym różnią się różne rodzaje Walkingów Kontrabasowych i jak je wykonuje się inaczej?
Walk jak wiadomy z angielska to spacer jak masz na przyklad jakaś standardową
triade bluesowa F Bb F C Bb to walking polega na tym ze spacerujesz po
dźwiekach z danych gam;
Taki standardowy Walking do tych akordów:
f a c b bb d #d e f #d d db c #f f c bb d f d b c d e f a d c a #d d #f g a #a
b c d #d e f eb d #f g #c c
i tak w kółko!
witam!
a ja zrobilbym to tak:
12-sto taktowy bluuuzzz na 4 w tonacji F.
|F7 – – – |Bb7 – – – |F7 – – – |F7 – – – |
|Bb7 – – – |Bb7 – – – |F7 – – – |F7 – – – |
|C7 – – – |Bb7 – – – |F7 – – – |F7 – – – |
czyli:
F7, Bb7, C7 to akordy na podstawie których zbudujesz walking, czyli:
F7 to F,A,C,Eb(G,Bb,D); Bb7 to Bb,D,F,Ab(C,Eb,G); C7 to C,E,G,Bb(D,F,A) – nie w
nawiasach to podstawowe dźwięki gamowe, , które buduja akordy,w nawiasach to
dźwięki niebudujace akordow, ale nalezace do gamy.
czyli w miejsce powyzszych kreseczek mozesz sobie wstawic wyzej wymienione
dźwięki. jedna kreseczka odpowiada jednemu dzwiekowi. czyli:
na poczatek METRONOM PIKA
1,2,3,4
a michalbass każdy akord walkingu buduje na dzwiekach akordowych i zaczyna od
dźwięku tonicznego, czyli akord F7 od dźwięku F, akord Bb7 od dźwięku Bb, a
akord C7 od dźwięku C (jak na schemacie powyzej),je,
np.
F A C Eb | Bb D F Ab | F A C Eb | F A C Eb |
Bb D F Ab | Bb D F Ab | F A C Eb | F A C Eb |
C E G Bb | Bb D F Ab | F A C Eb | F A C Eb |
w zwiazku z tym, ze powyzszy walking (arpeggioking ;)) jakiś taki nudny się
zrobi wielce szybko, warto trochę zakombinowac i dźwięki akordow grac wnoszaco,
opadajaco, powtarzac, i niekoniecznie zawsze wszystkie cztery grac w kazdym
takcie.
np. akordy znowu startujemy od dźwięków tonicznych, i tym razem staramy się
laczyc akordy w miarę krotka odlegloscia
czyli, (METRONOM PIKA 1,2,3,4):
F A C A | Bb Bb F Eb | F Eb C A | F F C A |
itd.
ale po jakimś czasie ten lekko zmodyfikowany arpeggioking zrobis się jakiś taki
nudny, dlatego do powyzszego zbioru warto dorzucic pozostale dźwięki, czyli te
nieakordowe (nie zawsze akord music zaczynac się od dźwięku tonicznego,
szczegolnie przez dluzszych fragmentach opartych na jednym akordzie)
np. (METRONOM PIKA, 1,2,3,4):
|F G A C | Bb D C G | F A G A | C D Eb F|
|Bb C D Eb | Bb Ab G Eb | F F G A | F Eb D Bb |
|C E Bb C | Bb Ab G Eb | F A C Eb | F C A G |
jeżeli teraz metronom będzie pikal 1,2,3,4 a ty będziesz akcentowal 2 i 4, albo
metronom będzie pikal – 2 – 4, a ty będziesz gral 1 ciszej, 2 bach!, 3 ciszej,
4 bach!to powstanie prosty walking, o ile się gdzies nie machnalem.
czyli zamiast grac dźwięki:
FFFF BbBbBbBb FFFF FFFF
BbBbBbBb BbBbBbBb FFFF FFFF
CCCC BbBbBbBb FFFF FFFF
zastepujemy je innymi, , które tez pasuja i tworza trochę ciekawsze linie
basu.
zamiast uczyc sia na pamiec walkingu, lepiej trochę pocwiczyc i ob-czaic jak
takowy ze-budowac, a mozliwosci ci od groma
(rytmiczno-harmoniczno-dzwiekowych).
pozdrawiam!
wielkei dzięki 🙂 tzreba się nad tym bardzo zastanopwić
yuyu dzięki wielkie ze się wlaczyles do rozmowy 🙂
może ktoś coś jeszcze doda od siebie ciekawego zebysmy się wszyscy mogli
dowiedziec czegoś nowego?
Macie tu taki adresik ze schematami –
http://www.funksters.nuta.pl/blues.htm
Jeśli znacie nuty .to mam sporo ciekawych przykładów.Blues może być
różny.
Różne zmiany przez różnych kompozytorów.Np All Blues-Davisa,albo Straight
No
Chaser i wiele innych.
hej!
jimmy smith to był gosc!
kontrapianista, polecam roberta waltera, , która gral m.in. ze stantonem moorem
na plycie stanton moore III – zayerewelacyjne basowe funkowanie bluegrassowe na
hammondzie!
pozdrawiam!
ps chetnie skorzystam z namiarow na bluesowe walkingi/standardy.
pozdrawiam nr2!
Piękne dzięki.Czy to znaczy ,że chcesz prymki bluesowych kawałków?
Aha…jeszcze apropos.Tu można iść jeszcze dalej.Jak się slucha
gigantów,to Oni
jeszcze bardziej “uciekają” od podstawy akordów tzn od prymy czy in..Lecą
gdzieś
po septymach ,nawet w mocnej części taktu,albo zamieniają-wybierają
substytuty akordów.Albo wracają do tonacji dopiero po kilku taktach (co na
jedno wychodzi).
…A tu prosty(?)blues M.Davisa .Funty napisane w dwóch tonacjach ,bo to nuty
na B instrument.
hej!
kontrapianista, chodzi mi raczej o prymki aka funty, a najlepiej nuty do
standardow jazzowych.
ja polecam
http://www.songtrellis.com/changesPage – naprawdę niezla bibloteka, ale
niestety w zapisie sa tylko akordy, nie ma lini melodycznych i forma utworow
tez nie jest wzieta pod uwage. mimo wszystko, może pomoc w tworzeniu linii
basowych.
ksiazka pt. modern walking bass (sprawdze czy to taki tutul, i kto takowa
napisal), gdzie sa gotowe walkingi do bluesow (tez molowych) zapisane w kluczu
basowym (ma się rozumiec) w roznych tonacjach, z przebiegiem harmonicznym
podanym nad pieciolinia. zaczyna się od cwiercnutowek, potem sa duszki,
skoczki, zjazdowki, duszko-skoczki i triole. przed kazdym walkingiem jest
krotki wstep na temat danej techniki, , która w tym walkingu wystepuje. można
poznac bardzo fajne i melodyjne motywy, , które po przegraniu i analizie (co i
jak laczyc) można potem wykorzystac we wlasnym budowaniu walkingu i pojechac
bezprymowym chromatyzmem, po ktorym zespół zrobi wielkie ?? i zapyta się co się
dzieje 🙂
pozdrawiam!
ps
paul chambers = mistrz!
właśnie o te knige mi chodzilo
modern walking bass technique, , która napisal pan mike richmond
Tak sobie myślę,że przede wszystkim trzeba to grać, próbować z
ludzmi.
Wtedy ,po wielu próbach będziesz więcej kumał niż po 10-krotnemu
ćwiczeniu samemu.
Pytanie na marginesie,gdzie znajdziesz takich cierpliwych kolesi…
Prymki i owszem posiadam i to dość znaczną ilość,i chętnie się
podzielę.
Natomiast myślę,że sam mógłbyś poszukać np .Real Booka na bas.Jest tego
od groma.
No i baw się rytmem, akcentuj na 2, synkopuj i trojkuj, leguj, kombinuj,
czasami (a nawet bardzo czesto) dobre rytmy i mniej dźwięków robia więcej czadu
niż najlepiej rozplanowana harmonia, ale grana cwiercnutami…
————————————————————
Ten głęboki dźwięk ta przenikająca wszystkie członki barwa, majestat…
Hm.. jednak tu harmonia to rzecz -tak myślę -najważniejsza.
Posłuchajcie jak gra np G.Peacock.oczywiście ,że rytm jest tu baardzo
istotny-toż to motor całego jazzu(co,przesadziłem?)
i może rzeczywiście,jeśli basista zagra “czasami inny dźwięk
to..ale jak nie będzie w time i nie grał z drivem ,
grał kwadratowo i bez swingu- to …kicha .