Strojenie a skale

Autor dzieli si臋 swoimi przemy艣leniami na temat gry w alternatywnych strojeniach, szczeg贸lnie gdy bas jest strojony o p贸艂 tonu ni偶ej. W artykule porusza kwesti臋, czy nale偶y przearan偶owa膰 skale, by pasowa艂y do zmienionego stroju.

Zastanawiam si臋 ostatnio, jak to jest z poprawnym graniem skali… Nie za
bardzo wiem jak to wyja艣ni膰, wi臋c pos艂u偶臋 si臋 przyk艂adem.

Poprawnie zagrana skala G miksolidyjska zbudowana na d藕wi臋kach G A H C D E F
G wygl膮da tak:

|————-|————-|————-|————-|

|——-3–2–|-0———–|————-|————-|

|—-5——–|—-3–2–0–|————-|—-0–2–3–|

|-3———–|————-|-3–1–0–1–|-3———–|

A teraz o co chodzi. Sw贸j bas stroj臋 o p贸艂 tonu ni偶ej, akurat ja tak
musz臋, bo inaczej 'leci mi w 艂ych臋’. Zastanawiam si臋 jak gra膰 poprawnie
skale itp. na takim stroju. Gra膰 je tak jak rozpisane na tabach, czy
przerabia膰? Przerobiona skala wygl膮da艂aby tak:

|————-|————-|————-|————-|

|——-4–3–|-1———–|————-|————-|

|—-6——–|—-4–3–1–|————-|—-1–3–4–|

|-4———–|————-|-4–2–1–2–|-4———–|

Najbardziej k艂opotliwe s膮 czasem d藕wi臋ki E, A, D, G, bo zamiast pustej
struny musz臋 lecie膰 na pierwszy pr贸g. No i pytanie, jak gra膰 poprawnie?
Przerabia膰, czy gra膰 tak jak na tabie? Czy macie mo偶e jeszcze inne patenty?

Jak my艣licie, jak poprawnie zagra膰 skal臋 na basie, kiedy stroj臋 go o p贸艂 tonu ni偶ej?
Czy kto艣 ma pomys艂, jak poprawnie gra膰 skale na basie, kiedy nie gra si臋 na standardowym stroju?
Co zrobi膰, aby zagra膰 poprawnie skale na basie, kiedy zmienia si臋 strojenie o p贸艂 tonu ni偶ej?
Jaki jest spos贸b gry na basie ze zmienionym strojem, aby skale brzmia艂y poprawnie?
Jak powinna wygl膮da膰 poprawnie zagranie skali na basie ze zmienionym strojem?
Czy kto艣 ma pomys艂, jak zagra膰 poprawnie skale na basie ze zmienionym strojem?
Czy graj膮c na basie ze zmienionym strojem, nale偶y przerabia膰 skale, czy gra膰 na podstawie tabulatury?
Jak gra膰 poprawnie skale na basie, kiedy strojenie instrumentu jest zmienione o p贸艂 tonu?
Czy macie jakie艣 sugestie, jak poprawnie zagra膰 skale na basie ze zmienionym strojem?
Jakie s膮 najlepsze sposoby, aby poprawnie zagra膰 skale na basie ze zmienionym strojem?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Metalmaniac
Metalmaniac
Artyku艂y: 2

18 komentarzy

  1. @Metalmaniac: Przerabia膰, czy gra膰 tak jak na tabie? Czy macie mo偶e jeszcze inne patenty?

    Masz zagra膰 d藕wi臋ki, nie palcowanie. Gdzie kt贸ry d藕wi臋k z艂apiesz nikogo
    nie obchodzi. Ergonomia jest jedynym argumentem, i do niej dostosuj wyb贸r
    prog贸w.

  2. Czyli jak dobrze rozumiem, nie ma znaczenia czy zagram d藕wi臋k E na 8 progu
    struny G# czy na 1 struny D#?

    Przepraszam, ale wol臋 si臋 upewni膰 czy aby czego艣 藕le nie zrozumia艂em. Kto
    pyta nie b艂膮dzi. 馃榾

  3. mo偶e zacznij od wizyty u lutnika, powinien Ci ustawi膰 gryf tak 偶e nie
    b臋dzie si臋 wykrzywia膰.

    Je偶eli ju偶 grasz w stroju obni偶onym a chcesz 偶eby zgadza艂y si臋 d藕wi臋ki,
    to graj tak jak w drugim przyk艂adzie, czyli od 4-tego progu na strunie E, bo
    tam masz faktyczny d藕wi臋k G

    poza tym mo偶esz zmieni膰 opalcowanie

  4. 殴le rozumiesz. Wtedy b臋dziesz mia艂 r贸偶nic臋 oktawy. Natomiast jedynie
    delikatnie barw膮 b臋d膮 si臋 r贸偶ni膰 d藕wi臋ki na 6 progu struny D# i 1
    progu struny G#.

  5. je艣li ju偶, to struny G# i D# by艣my mieli w stroju podwy偶szonym o p贸艂
    tonu, a w obni偶onym to dwie najcie艅sze to: F# i C# 馃檪

  6. @Metalmaniac: Zastanawiam si臋 ostatnio, jak to jest z poprawnym graniem skali… Nie za bardzo wiem jak to wyja艣ni膰, wi臋c pos艂u偶臋 si臋 przyk艂adem.
    Poprawnie zagrana skala G miksolidyjska zbudowana na d藕wi臋kach G A H C D E F G wygl膮da tak:

    |————-|————-|————-|————-|
    |——-3–2–|-0———–|————-|————-|
    |—-5——–|—-3–2–0–|————-|—-0–2–3–|
    |-3———–|————-|-3–1–0–1–|-3———–|

    A teraz o co chodzi. Sw贸j bas stroj臋 o p贸艂 tonu ni偶ej, akurat ja tak musz臋, bo inaczej leci mi w 艂ych臋. Zastanawiam si臋 jak gra膰 poprawnie skale itp. na takim stroju. Gra膰 je tak jak rozpisane na tabach, czy przerabia膰? Przerobiona skala wygl膮da艂aby tak:

    |————-|————-|————-|————-|
    |——-4–3–|-1———–|————-|————-|
    |—-6——–|—-4–3–1–|————-|—-1–3–4–|
    |-4———–|————-|-4–2–1–2–|-4———–|

    Najbardziej k艂opotliwe s膮 czasem d藕wi臋ki E, A, D, G, bo zamiast pustej struny musz臋 lecie膰 na pierwszy pr贸g. No i pytanie, jak gra膰 poprawnie? Przerabia膰, czy gra膰 tak jak na tabie? Czy macie mo偶e jeszcze inne patenty?

    „Przer贸b” to i tyle. Przecie偶 masz gra膰 konkretne d藕wi臋ki, nie? 馃槈

    PS. Nie wiem gdzie widzisz problem w powrocie na 1 pr贸g, przecie偶 to
    bliziutko. Rozci膮gaj palce.

  7. Co do wizyty u lutnika to nic nie pomo偶e, po prostu trafi艂a mi si臋 okazja
    dostania nowiutkich strun, tyle, 偶e nieco grubszych (110-45). 馃槈 Bogaty nazbyt
    nie jestem, a okazja si臋 trafi艂a. Sam bas by艂 u lutnika, stroi idealnie,
    wi臋cej mi nie potrzeba.

    @Bjarni: PS. Nie wiem gdzie widzisz problem w powrocie na 1 pr贸g, przecie偶 to bliziutko. Rozci膮gaj palce.

    W tym przypadku problemu nie ma, ale w niekt贸rych utworach problem takowy
    jest.

    Wielkie dzi臋ki wszystkim za pomoc! 馃槈

  8. Jeszcze jedna sprawa, przesta艅 gra膰 „progami”, zacznij gra膰 d藕wi臋kami. Ten
    sam d藕wi臋k mo偶esz przecie偶 wydoby膰 w r贸偶nych miejscach, wi臋c skal臋
    mo偶esz zagra膰 te偶 oktaw臋 wy偶ej i b臋dzie si臋 wszystko zgadza膰. Wida膰 po
    nicku, 偶e grasz metal i mo偶esz my艣le膰 sobie, 偶e taby/numerki na progach
    wystarcz膮, ale polecam jednak zapozna膰 si臋 cho膰by z nazwami d藕wi臋k贸w na
    gryfie, 偶eby nie by艂o takiej sytuacji, 偶e kto艣 Ci powie „zagraj te
    d藕wi臋ki: (i tu wymienia je po kolei)” a Ty b臋dziesz sta艂 i patrzy艂 „yyy,
    ale kt贸re to progi?”. Naprawd臋 warto. I warto te偶 zrozumie膰, 偶e skala to
    nie dane progi, tylko d藕wi臋ki.

    W sumie to mog臋 si臋 myli膰, ale wydaje mi si臋, 偶e skala to uk艂ad
    interwa艂贸w, mo偶na j膮 zagra膰 dowolnie, a nazw臋 we藕mie od podstawowego
    d藕wi臋ku, ale nie jestem pewien, wi臋c nie ufaj mi, bo mog臋 pieprzy膰
    g艂upoty. Niech mnie tu poprawi膮 osoby znaj膮ce si臋 na tym (Tubasie!
    Przybywaj! 馃榾 ).

  9. nie chodzi o strojenie, tylko o wyregulowanie krzywizny gryfu, sam te偶 mo偶esz
    to zrobi膰, reguluj膮c pr臋t w gryfie, grubsze struny maj膮 wi臋ksze
    napr臋偶enie, dla tego gryf si臋 wygina. Wyprostuj go troch臋 a powinno by膰
    OK.

    @Metalmaniac: Co do wizyty u lutnika to nic nie pomo偶e, po prostu trafi艂a mi si臋 okazja dostania nowiutkich strun, tyle, 偶e nieco grubszych (110-45). 馃槈 Bogaty nazbyt nie jestem, a okazja si臋 trafi艂a. Sam bas by艂 u lutnika, stroi idealnie, wi臋cej mi nie potrzeba.

  10. @Zawad: nie chodzi o strojenie, tylko o wyregulowanie krzywizny gryfu, sam te偶 mo偶esz to zrobi膰, reguluj膮c pr臋t w gryfie, grubsze struny maj膮 wi臋ksze napr臋偶enie, dla tego gryf si臋 wygina. Wyprostuj go troch臋 a powinno by膰 OK.

    To to wiem, tylko si臋 zastanawiam, czy aby struny o tej grubo艣ci nie b臋d膮
    zbyt napr臋偶one…

    @Bjarni: Jeszcze jedna sprawa, przesta艅 gra膰 „progami”, zacznij gra膰 d藕wi臋kami.

    D藕wi臋ki na gryfie znam, tylko ma艂e problemy mi czasem stwarza przerabianie
    utwor贸w na swoje, tzn. na str贸j p贸艂 tonu ni偶ej. Ale ma艂ymi kroczkami z
    Wasz膮 pomoc膮 ogarn臋 to wszystko. 馃榾

    My艣la艂em jeszcze nad takim urz膮dzeniem (nie wiem jak si臋 nazywa, poszukam
    p贸藕niej), kt贸re dociska struny na pierwszym progu, widzia艂em taki cacko
    w艣r贸d gitarzyst贸w, ale nie wiem jakby to si臋 sprawdzi艂o na basie.
    Rozwi膮zanie takie by艂oby chyba najprostsze. Co s膮dzicie?

  11. @Bjarni: W sumie to mog臋 si臋 myli膰, ale wydaje mi si臋, 偶e skala to uk艂ad interwa艂贸w, mo偶na j膮 zagra膰 dowolnie, a nazw臋 we藕mie od podstawowego d藕wi臋ku, ale nie jestem pewien, wi臋c nie ufaj mi, bo mog臋 pieprzy膰 g艂upoty. Niech mnie tu poprawi膮 osoby znaj膮ce si臋 na tym (Tubasie! Przybywaj! 馃榾 ).

    Skala to uk艂ad odleg艂o艣ciowy d藕wi臋k贸w, ma 7 stopni zawartych w obr臋bie
    oktawy (skale heptatoniczne) o kierunku wznosz膮cym, 贸smy stopie艅 jest
    powt贸rzeniem pierwszego o oktaw臋 wy偶ej, skala dzieli si臋 na dwa
    czterod藕wi臋ki (tetrachordy).

    A gama to po prostu ud藕wi臋kowiona skala. Tak jak napisa艂e艣, bierze nazw臋
    od pierwszego stopnia.

  12. @Metalmaniac:

    @Zawad: nie chodzi o strojenie, tylko o wyregulowanie krzywizny gryfu, sam te偶 mo偶esz to zrobi膰, reguluj膮c pr臋t w gryfie, grubsze struny maj膮 wi臋ksze napr臋偶enie, dla tego gryf si臋 wygina. Wyprostuj go troch臋 a powinno by膰 OK.

    To to wiem, tylko si臋 zastanawiam, czy aby struny o tej grubo艣ci nie b臋d膮 zbyt napr臋偶one…

    @Bjarni: Jeszcze jedna sprawa, przesta艅 gra膰 „progami”, zacznij gra膰 d藕wi臋kami.

    D藕wi臋ki na gryfie znam, tylko ma艂e problemy mi czasem stwarza przerabianie utwor贸w na swoje, tzn. na str贸j p贸艂 tonu ni偶ej. Ale ma艂ymi kroczkami z Wasz膮 pomoc膮 ogarn臋 to wszystko. 馃榾

    My艣la艂em jeszcze nad takim urz膮dzeniem (nie wiem jak si臋 nazywa, poszukam p贸藕niej), kt贸re dociska struny na pierwszym progu, widzia艂em taki cacko w艣r贸d gitarzyst贸w, ale nie wiem jakby to si臋 sprawdzi艂o na basie. Rozwi膮zanie takie by艂oby chyba najprostsze. Co s膮dzicie?

    To jest kapodaster, tylko na choler臋 Ci to? Naprawd臋 nie ma problem贸w ze
    strojeniem w d贸艂, ja cz臋sto gram normalne piosenki, a stroj臋 si臋 do C, do
    D te偶 si臋 stroi艂em 馃槈

  13. @Bjarni: To jest kapodaster, tylko na choler臋 Ci to?

    My艣la艂em nad tym, po to, 偶eby czasem nie skaka膰 na pierwszy pr贸g, bo
    niekiedy to jest k艂opotliwe, a cz臋sto niemo偶liwe.

    A jeszcze jedno…

    Dajmy na to, 偶e chc臋 poprawnie zagra膰 na przyk艂ad Manowar… Jak wiadomo,
    to tam bas strojony jest o oktaw臋 wy偶ej ni偶 normalnie. To je艣li powinienem
    w tamtym wypadku zagra膰 d藕wi臋k F, to nie gram go na pierwszym progu struny
    E, tylko na 8 struny A, bo tam jest d藕wi臋k F o oktaw臋 wy偶szy, tak?

    I je艣li s膮 utwory, w kt贸rych bas jest strojony ni偶ej, to mo偶na uzna膰, 偶e
    gram ten utw贸r te偶 poprawnie je艣li d藕wi臋ki si臋 zgadzaj膮, ale s膮 o
    oktaw臋 wy偶sze?

    Przepraszam, 偶e Was tak m臋cz臋. 馃榾

  14. Co do Manowara tak jak piszesz, chocia偶 nie widz臋 przeciwwskaza艅, 偶eby
    gra膰 to oktaw臋 ni偶ej ni偶 orygina艂. Co do drugiego pytania – w kontek艣cie
    wznoszenia si臋 lub opadania melodii taka zmiana mo偶e j膮 „niszczy膰”. Jednak
    nie b臋dziesz powodowa艂 tak膮 r贸偶nic膮 dysonans贸w.

  15. Tak si臋 ko艅czy zabawa z alternatywnymi strojami je艣li si臋 uczy艂o gra膰
    wy艂膮cznie na tabach 馃榾

  16. Manowar to nie tylko bas strojony oktaw臋 wy偶ej. Kiedy艣 by艂o nagrywane to
    tak, 偶e by艂 normalny bas+oktaw臋 wy偶ej przesterowany, grane dok艂adnie tak
    samo.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.