Jako że jeszcze nie miałem okazji się przywitać od czasu rejestracji..
Witam wszystkich Forumowiczów! 😀
Chciałbym przedstawić moje opracowanie „geometrycznego” podejścia do
skal.
wersja
4-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4.pdf)
wersja
5-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5.pdf)
oraz:
nowa wersja
4-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_test.pdf) (test)
nowa wersja
5-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5_test.pdf) (test)
Wszystko jest wyjaśnione w pdf-ach na ich pierwszych stronach.
Opracowałem to jakiś czas temu do celów własnych, ale pomyślałem, że
może pomóc opanować skale innym osobom (szczególnie początkującym). Jest
to bardzo wczesna wersja, lecz myślę, że nadaje się do prezentacji.
Pozostałe skale takie jak dorian, phrygian, itp. dodam, gdy tylko będę miał
wolną chwilę (co może nastąpić nieprędko).
W przypadku zauważenia błędów proszę o informację.
Mam nadzieję, że komuś się to przyda 🙂
Hmm zapowiada się ciekawie. Obczaje rano. Ale to Ty sam opracowałes? Wygląda
trochę jak zabrane z jakiejś strony albo coś. ALe jak sam to spoko. Bede
rozkminial po szkole.
pomysł iście chwalebny 😀 będę musiał się z tym bliżej zapoznac jak
znajdę czas ale na pierwszy rzut oka wyglada dosyc fachowo 🙂
Dobra rzecz, tylko nieco nieczytelne. Może oznaczyć kolorami? I dodać
przynajmniej podstawowe trójdźwięki w tych skalach. I dać adnotację, żeby
nie wkręcać się w te skale jak maniak, bo to mózg i paluchy może
wypaczyć.
coffinshaker
w końcu się z tym uporałeś. Super stary ! To już wiem co będę robił w
weekend. Po niedzieli zasypię Cię pytaniami 😀
fajne i praktyczne 😛
jak ktoś się ze skalami nadal mota może rzeczywiście pomóc.
Baybus:
Idea tych pięciu pozycji oczywiście nie jest moja, znalazłem to w książce
„Improvisors Bass Method” Chucka Shera (i nie zamierzam się wypierać :D).
Natomiast zmieszczenie tego na jednej stronie w tej postaci jest już
całkowicie moim pomysłem.
Szergiel:
Jest tam trochę informacji, ale starałem się by było to dosyć czytelne 🙂
nie dałem kolorów (chociaż wcześniej tonika miała być oznaczona na
czerwono) gdyż obecnie nie mam kolorowego tuszu w drukarce i założyłem, że
nie wszyscy muszą mieć. 😛 Jak masz pomysł na dodanie trójdźwięków bez
zaciemnienia obrazka to pisz! Ja myślałem kiedyś, że w celu
trójdźwięków stworzyłoby się osobny arkusz zwłaszcza, że wszystko to
robi się skryptowo 🙂
rambus:
Usiadłem do tego w końcu, bo stwierdziłem, że albo teraz albo już nigdy
tego nie zrobię. 😛 Mam tysiąc innych rzeczy na głowie niestety..
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
Stary, jak opracujesz wszystkie skale naturalne to będziesz bogiem xD (Bo
rozumiem że to jońska w różnych tonacjach). Bardzo pomocny stuff.
———————————————————–
PILNE! Sprzedam: Cort GB35A, 4 m-ce, na gwarancji ( 750zł, do negocjacji),
LANEY RB5 120watt ( 750zł)
Kupię (jak sprzedam 😀 ): Ibanez Roadstar II (precel) / Ibanez Blazer /
Vintage Icon series
chyba modalne.
Dobre stary, dobre 🙂
Witam,
Na początku uznanie za cierpliwość, chęci i wykonanie.
Jednak jest mała nieścisłość, która potencjalnie może stać się
przyczyną niezrozumienia.
Mianowicie:
Piszesz
Przez piątą pozycję rozumiem ustawienie dłoni w taki sposób aby palec
wskazujący spoczywał na 5 progu.
Może zmień na
Pozdrawiam,
stygi
Można trójdźwięki wziąć w nawiasy kwadratowe, czy coś w tym stylu.
np
|C| |E| |G|
Albo prymę zostawić w kółeczku, a resztę dźwięków w takie
nawiasiki.
Ja i tak bym użył kolorów 😛
Jestem za, to by pozwoliło upakować maksimum wiedzy. Mało tego, kolorami bym
zaznaczył składniki akordu ( np C-dur dla skali c-dur ) a w nawiasiki dał
subdominantę i dominantę.
Szergiel, czw., 2008-05-15 09:00
Dobra rzecz, tylko nieco nieczytelne. Może oznaczyć kolorami? I dodać
przynajmniej podstawowe trójdźwięki w tych skalach
TAK
Szergiel, pt., 2008-05-16 09:43
Można trójdźwięki wziąć w nawiasy kwadratowe, czy coś w tym stylu.
np
|C| |E| |G|
Albo prymę zostawić w kółeczku, a resztę dźwięków w takie
nawiasiki.
TAK
mazdah, pt., 2008-05-16 09:59
Jestem za, to by pozwoliło upakować maksimum wiedzy. Mało tego, kolorami bym
zaznaczył składniki akordu ( np C-dur dla skali c-dur ) a w nawiasiki dał
subdominantę i dominantę.
TAK
Albo jakkolwiek inaczej, ale też byłbym za wyróżnieniem przynajmniej trzech
dźwięków.
(A może nawet i pięciu…)
stygi:
Rozumiem, że kłóci się to z Twoim rozumieniem „pozycji” w grze na basie 😉
ale wydaje mi się, że w moim opracowaniu nie ma nieścisłości. Jest
napisane, że każda skala może być zagrana w pięciu pozycjach (które zaraz
potem są przedstawione na rysunkach) i do tychże pozycji odnoszą się cytaty
które przytoczyłeś. Zgodzę się jednak, że myląca może być ta „pierwsza
pozycja” gdyż chodzi o tą na początku gryfu, a nie tą oznaczoną numerem 1.
🙂
W każdym razie dzięki za uwagę 🙂 Spojrzę na to raz jeszcze pod innym
kątem i być może wprowadzę zmiany, by stało się to bardziej jasne.
Szergiel & Mazdah:
przygotowałem coś takiego: Test kolorów (www.segmentation.fault.pl/bass/test_col.pdf)
Co o tym sądzicie?
Osobiście mam wrażenie, że mimo iż wykres zawiera więcej informacji to
staje się on przez to mniej czytelny. Jak to mówią: Gdy coś jest do
wszystkiego to jest do niczego 🙂
Moim zdaniem, ktoś kto nawet jeszcze nie zna skali pogubi się w tym wszystkim
(może w takim razie dwie wersje: beg oraz pro :P) i taki wykres przestanie
być pomocny w nauce. Jakbym miał robić wykres z trójdźwiękami
pominąłbym wszystkie pozostałe dźwięki ze skali i w ogóle ich nie
wypisywał (no może poza subdominantą).
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
No masz rację, to jednak lekko przegięte mi się już wydaje. Może
zrezygnujmy z subdominanty i dominanty i zostańmy tylko przy składnikach
trójdźwięku?
Chyba rzeczywiście lepiej wywalić dominantę i subdominantę i zostawić
pokolorowane trójdźwięki (może razem z prymą?). Od razu wyklarują się
przewroty trójdźwięków.
Minął niecały rok, a ja wreszcie znalazłem chwilę, by odkopać stare
skrypty i przypomnieć sobie jak one działały oraz coś nowego w tej materii
stworzyć.
Chwilę nad tym posiedziałem i efekty mojej pracy są następujące:
Test dla 4-ech
strun (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_test.pdf)
Test dla 5-ciu
strun (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5_test.pdf)
Uwzględniłem wasze uwagi i trójdźwięki oznaczone zostały odpowiednio
pokolorowane:
pryma – kolor czerwony (i dodatkowo otoczona
kółkiem)
tercja – kolor granatowy
kwinta – kolor zielony
No i najważniejsza kwestia: wreszcie uwzględniłem wszystkie siedem skal
diatonicznych 😀
Jako że wszystko to w 90% zrobiłem za pomocą napisanego programu i
skryptów, jestem pewien, że gdzieś są błędy, których nie wychwyciłem.
Dlatego też proszę patrzeć na to krytycznym okiem i jakby ktoś coś
znalazł, to oczywiście informować 🙂
PS. Jak trochę jeszcze popracuję nad programem to zakładam, że będzie
możliwa generacja schematów dla innego (dowolnego) stroju instrumentu (o ile
ktoś w ogóle byłby zainteresowany).
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
A planujesz rozpisac mniej ambitne pozycje? Np pasazy czy pentatonik? Prawde
powiedziawszy na tym bardziej by mi zalezalo.
______________________
http://www.img3.imagebanana.com/img/zsxuuova/signa.pngHmmmm…………….. nie chciałbym tu może mieszać itp. ale uważam że
dzięki temu co napisałeś ludzie będą się uczyć tych skal na pamięć.
patrząc w nuty i te kolorowe kółka a i tak nadal nie będą rozumieć zasad
ich powstania i dlaczego tak a nie inaczej. Jeżeli ktoś zna rozkład
dźwięków na gryfie , do tego wie ze np. Major dorycki ma 2 sekundy małe
między 3-4 i 7-8 stopniem to zagra te skale bez względu na to w jakiej ona
będzie tonacji itp. uczac się skal z tego co napisałeś założe się ze 80%
nie będzie miało pojęcia dlaczego tak jest tylko nauczy się tego grać a na
pytanie dlaczego odpowie: bo tak jest 🙂 ta sciąga jest dobra dla ciebie bo
sam ją sobie zrobiłeś i zakładam że rozumiesz to wszystko. dla kogoś kto
nie ma pojęcia o skalach zrobi to więcej złego niż dobrego, pozdrawiam
Yar3k:
Napisz mi PW, co by cię konkretnie interesowało. Myślę, że da się to
załatwić 🙂
uzeb:
Zgadzam się z tobą. Nie chciałbym, aby początkujący próbowali wykuć te
schematy na blachę, bo nie tędy droga 🙂 Wykresy te raczej mają pokazać,
że w obrębie pięciu zaprezentowanych pozycji można ograć każdą skalę
(wykorzystując przy okazji zasady, które opisałeś).
Możliwe, że następnym moim krokiem będzie opisanie poszczególnych skal
modalnych i zasad jakimi się one rządzą. Ostrzegam jednak, że jestem
samoukiem i będzie mi zależało na tym, by ktoś wnikliwie na to spojrzał i
wytknął mi wszystkie błędy merytoryczne :>
Swoją drogą, jeśli ktoś jest wzrokowcem (tak jak ja), to być może
opracowane przeze mnie schematy pomogą mu szybciej opanować rozkład
dźwięków na gryfie 😉
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
Jako że zainteresowanie tematem jest przeogromne ( 😉 ) po raz ostatni wrzucam
tutaj efekt moich ostatnich działań, a mianowicie schematy dla skal
pentatonicznych i kilku wybranych akordów:
pentatoniki i
akordy (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_chords_nopos.pdf)
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
Wiesz. Może wiara to ściąga ale po prostu nic nie pisze o 😀 Ja się muszę za
to zabrać bo narazie coś mi kiepsko szło zrozumienie pewnych rzeczy 😀
No np. ja to zassałem, ale nic nie napisałem 😉 Bo teraz szukam podstaw
podstawowych teorii basowania, bom laik jest kompletny 😉
Z Coffinshakerowych plików nie zrozumiałem prawie nic 😉
———
„…bo basista jest jak mucha, niby nie zwraca na siebie uwagi, a przeszkadza”
Dobra robota !
Dopiero teraz to znalazłem i sobie wydrukowałem.
Ilością komentarzy się nie przejmuj, jeśli możesz wspomagać gromadkę
innymi jeszcze materiałami, to na pewno wszyscy będą Ci wdzięczni.
Dobra, pora swoją opiniię uaktualizować. Mianowicie, zrozumiałem skale, do
czego służą etc. Teraz twoje pliki, coffinshaker, stały się bardzo
pomocne… Dzięki 🙂
Uczę się skal (na razie durowych i molowych) i muszę przyznać, że Twoje
pliczki Coffinshaker bardzo się przydają. Nie uczę się co prawda skal z
tych plików bezpośrednio, bo staram się przenosić sam dźwięki danej skali
na różne pozycje gryfu bazując na ich schematach interwałowych i dzięki
Twoim plikom mogę szybko wyłapywać wszelkie błędy w swoim rozumowaniu,
bądź też potwierdzać, że tych błędów nie robię.
Super sprawa
Good job.
Thx.
Haj
Niezłe to jest.
dzięki i dla autora i dla tego, który wątek wykopał 😉
Może mi ktoś podać polskie nazwy tych skal?
Wiem, że pewnie dla większości to oczywiste, ale googluje i googluje, a
słowniczka skal nigdzie nie mogę znaleźć.
Po za tym nie mogę nigdzie znaleźć, po którym interwale poznajemy czy skala
jest molowa czy durowa. Wyleciało mi to z głowy.
po tercji – wielka – dur, mała – moll, czyli kolejno 4 i 3 progi od prymy
a nazwy skal – wpisz w google skale modalne, porównasz po dźwiękach i zaraz
znajdziesz
Ok dzięki wielkie.
Świadom jestem, że usłyszę zaraz krzyki na stos ale… Jak z tego
korzystać ? Nie mówie abyście od razu krok po kroku, ale prosiłbym o
jakieś wskazówki. Proszę o wybaczenie ale teoria u mnie całkowicie leży.
np tak jak tu jest podane- jaka skala do jakich akordów 🙂 ogromne
uproszczenie, ale na początek wystarcza 🙂
http://www.bassebruno.com/creativite/creativiteeng.php
Ja byłem tym zainteresowany, ale już i tak sam się tym zająłem.
Wydrukowałem sobie to co dałeś. Później napisałem tam inne dźwięki
zamiast tych co były (pasujące do stroju d). Na końcu pozamieniałem
oznaczenia tonacji na lewo od rysunków. Trochę roboty było, co nie zmienia
faktu, że sporo mi jej oszczędziłeś 🙂 Dzięki!