Rola Basu W Amatorskiej Kapeli

ROLA BASU W AMATORSKIEJ KAPELI

Artyku艂 opowiada o unikalnej roli basisty i basu w amatorskiej kapeli, eksploruj膮c wyzwania i satysfakcje wynikaj膮ce z bycia nisko tonuj膮cym fundamentem zespo艂u. Zawarte s膮 w nim praktyczne porady, jak poprawi膰 s艂yszalno艣膰 i wp艂yw basu na muzyk臋.

ROLA BASU W AMATORSKIEJ KAPELI

Witam ponownie! Szczerze m贸wi膮c, nie spodziewa艂em si臋, 偶e poprzednie
wypociny na forum basoofki, traktuj膮ce o podej艣ciu do amatorskiego grania,
spotkaj膮 si臋 z takim zainteresowaniem 馃檪 I cho膰 tekst adresowany by艂 przede
wszystkim do ROZPOCZYNAJ膭CYCH przygod臋 z muzyk膮 (podobnie jak ten), to chyba
wi臋cej emocji wzbudzi艂 w艣r贸d bardziej do艣wiadczonych basist贸w. Fajnie,
偶e pojawi艂o si臋 a偶 tyle r贸偶norodnych opinii! My艣l臋, 偶e pocz膮tkuj膮cy
basi艣ci maj膮 dzi臋ki temu niez艂y przegl膮d tego, z czym i KIM mog膮 si臋
spotka膰 w przysz艂o艣ci 馃槈

OK… A co powiecie na wsp贸lne zastanowienie si臋 nad rol膮 basisty i samego
basu w zespole? Moim zdaniem temat arcyciekawy… Postaram si臋 przedstawi膰
Wam moje przemy艣lenia na ten temat. Wy przedstawcie swoje. Jak skrajnie
r贸偶ne by nie by艂y, sta膰 si臋 mog膮 okazj膮 do w艂asnych przemy艣le艅 dla
tych, kt贸rzy dopiero pr贸buj膮 znale藕膰 swoje miejsce w kapeli. C贸偶…
zapraszam!

PS. Teraz panie basistki nie powinny ju偶 czu膰 si臋 pomini臋te 馃槈

W pocie czo艂a skompletowa艂a艣 sprz臋t i jeste艣 z tego powodu
szczeg贸lnie dumna.

Jaki by nie by艂, od czego艣 trzeba zacz膮膰. Przychodzisz na pierwsz膮
pr贸b臋. Nie mo偶esz si臋 ju偶 doczeka膰, by pojecha膰 na pe艂en gwizdek, nie
ryzykuj膮c przykrej rozmowy z pa艂ami, wezwanymi przez s膮siad贸w. 6…7…8 –
pokr臋t艂o volume kr臋ci si臋 o wiele przyjemniej w prawo ni偶 w lewo…
Uderzasz w struny i… nic. G贸wno. Pewnie co艣 posz艂o… Co w takiej sytuacji
powinna艣 zrobi膰? Mo偶e podg艂o艣ni膰? Sprawdzi膰 kable? Bezpiecznik? No tak!
Musia艂a艣 zapomnie膰 odkr臋ci膰 potencjometr g艂o艣no艣ci w desce! Daj sobie
spok贸j. Pow贸d jest tylko jeden: grasz na basie.

Gitarzy艣ci odpalaj膮 wios艂a… i w tym momencie po prostu Ci臋 nie ma. Te
ma艂e g贸wienka tylko wizualnie przegrywaj膮 konkurencj臋 z Twoim Pi臋knym,
Pot臋偶nym Instrumentem. Pomimo wyg艂uszenia 艣cian s艂ycha膰 je dwie ulice
dalej, a Ty musisz przyciska膰 ucho do g艂o艣nika, by m贸c rozr贸偶ni膰 grane
przez siebie d藕wi臋ki. Nie martw si臋, ci stoj膮cy dwie ulice dalej
rozr贸偶niaj膮 je doskonale! Musia艂aby艣 tylko tam p贸j艣膰… 馃檪 Tak to
niestety wygl膮da, kiedy Twoi starzy nie maj膮 g贸ry z艂ota, a nawet je艣liby
mieli, to i tak nie daliby Ci jej na sprz臋t. Byle gitarka na byle piecu, z
byle przesterem zabrzmi czytelnie. Paskudnie, irytuj膮co, nie do zniesienia –
zgoda. Ale czytelnie. Bas nie. Ustawienie g艂o艣no艣ci wzmacniaczy pod b臋bny w
ma艂ej salce pr贸b powoduje, 偶e jest NAPRAWD臉 g艂o艣no. Wielu z Twoich
znajomych, zaproszonych na pr贸b臋 i nieprzyzwyczajonych do takiej dawki
decybeli, b臋dzie siedzia艂o z zakrytymi uszami. Wracaj膮c do domu jedyne, co
b臋dziesz s艂ysze膰, to pisk (ma to tak膮 zalet臋, 偶e po powrocie przynajmniej
nie musisz UDAWA膯, 偶e nie s艂yszysz starych 馃槈 W kwestii g艂o艣no艣ci i
s艂yszalno艣ci pa艂karz nie musi robi膰 nic (ten to ma fajnie, hehe…). Gitary
s膮 s艂yszalne nawet na s艂abych piecach, z racji wysokich cz臋stotliwo艣ci
d藕wi臋ku, 艂atwo rozpoznawalnych przez ludzkie ucho. A bas? Przecie偶 nie
b臋dziesz gra膰 dla wieloryb贸w! Dodaj wysokich ton贸w, zmniejsz basy – powie
Ci spec – basolog, kt贸ry nota bene gra niewiele d艂u偶ej ni偶 Ty, ale w
mi臋dzyczasie dorobi艂 si臋 Ampega i, jak to cz臋sto z lud藕mi bywa, zd膮偶y艂
ju偶 oczywi艣cie zapomnie膰, jak to si臋 gra na starym BOXie. Postaw kolumn臋
wy偶ej. W salce ustaw si臋 z wzmacniaczem jak najdalej od gitarowych piec贸w.
Skombinuj najzwyklejszy kompresor. To wszystko dobre rady, ale nie zmieni膮
oczywistej prawdy: Tw贸j instrument NIE B臉DZIE numerem jeden. MO呕E nim by膰,
owszem. Ale do tego, w odr贸偶nieniu od gitar i b臋bn贸w, produkuj膮cych tak
naturalnie s艂yszalne dla ucha d藕wi臋ki, musisz mie膰 DOBRY sprz臋t, a przede
wszystkim DOBRZE gra膰. M贸wi si臋, 偶e bas si臋 bardziej CZUJE ni偶 s艂yszy i
jest to bardzo trafne spostrze偶enie. Tylko 偶e w opisanej przeze mnie
sytuacji, jedyne co mo偶esz poczu膰 to zniech臋cenie i frustracja. To nic. Nikt
nie musi wyobra偶a膰 sobie Twojej kapeli, z Twoim basem. Ale jak
przezwyci臋偶ysz pierwsze trudno艣ci i pokornie po艣wi臋cisz si臋 pracy, to
niebawem nikt nie b臋dzie potrafi艂 wyobrazi膰 jej sobie BEZ Ciebie i bez
niego.

Gra膰 na basie, a GRA膯 na basie

I co dalej? Przesi膮艣膰 si臋 na inny instrument? Ani si臋 wa偶! Wybra艂e艣
najlepszy z mo偶liwych! Bo najwi臋cej M脫WI膭CY O TOBIE. Swego czasu lubi艂em
zak艂ada膰 si臋 z kumplami, nigdy nie trzymaj膮cymi przedtem wios艂a w r臋kach,
偶e w ci膮gu 5 minut naucz臋 ich gra膰 Smoke On The Water – i oczywi艣cie
zawsze wygrywa艂em. Jakie to proste! Czy Ty te偶 dlatego wybra艂e艣 bas? Je艣li
tak, to dobrze, i niczym nie potrafi臋 zbi膰 takiego argumentu. Bo to przecie偶
prawda! Nie ka偶dy z艂apie chwyt na gitarze, w tym g膮szczu cieniutkich strun i
prog贸w, nie ka偶dy zagra na b臋bnach, co dopiero za艣piewa. A bas, niczym
leniwy mu艂 w艣r贸d narowistych koni, daje si臋 dosi膮艣膰 prawie ka偶demu. Nie
trzeba prze艂amywa膰 swojego strachu i niepewno艣ci, aby to zrobi膰. Ale
zapami臋taj jedno: co innego wsi膮艣膰, a co innego pojecha膰! I nie do艂uj
si臋, 偶e konie posz艂y ju偶 dawno w galop, a Tw贸j mu艂 nadal stoi i 艂ypie na
Ciebie z politowaniem. Aby pojecha膰, po prostu musisz go troch臋 POZNA膯:

1) Bardzo nie lubi niecierpliwych. Krok po kroku, powolutku. Liczy si臋 R脫WNE
TEMPO, a nie zawrotna pr臋dko艣膰.

2) Jest baaardzo uparty. Gdy ju偶 Ci si臋 wydaje, 偶e zrobi艂e艣 jaki艣
post臋p, on po prostu staje i „id藕 se dalej sam”. To dlatego, 偶e w Twoim
podej艣ciu brak SYSTEMATYCZNO艢CI i KONSEKWENCJI. Post臋p jaki osi膮gniesz,
wynikaj膮cy z systematyczno艣ci, mo偶e by膰 z pocz膮tku niezauwa偶alny. Ale to
tylko z艂udzenie. Ka偶dy nowy patent na b臋bnach brzmi, jakby zasiad艂 za nimi
nowy, lepszy perkusista. Czy kto艣 zwr贸ci uwag臋, 偶e grasz odrobin臋
R脫WNIEJ? Pewnie nie, ale w艂a艣nie to otworzy Ci drog臋 do poskromienia
swojego mu艂a.

3) Nie jedzie na kija z marchewk膮.

Ob艂askawiony mu艂 idzie jak czo艂g. Ci膮gnie ca艂膮 kapel臋, gdy koniki w
solowych popisach brykaj膮 po pastwisku. Idzie przez g贸ry, idzie po piachu,
brnie przez wod臋… daje STABILNO艢膯 i P艁YNNO艢膯 rytmu, bez kt贸rych
publika na koncercie zaczyna wychodzi膰 na fajk臋. Rz臋poli膰 na basie Smoke On
The Water, a zagra膰 to z pasj膮, swobod膮 i metronomem w g艂owie to
PRZEPA艢膯, rozmiary kt贸rej u艣wiadomisz sobie dopiero po latach 膰wicze艅.
Ale wtedy przyjdziesz na pr贸b臋, zagrasz i… nie, nie wyjdziesz ju偶, bo Ci臋
nie wypuszcz膮 馃檪 A dobrze wytresowany mu艂 ma na imi臋 GROOVE!

Jeste艣 ZAJEBISTA! (czytaj: Bo偶e, jaka jeste艣 s艂aba… musisz
wi臋cej 膰wiczy膰!)

Grasz ju偶 ca艂kiem nie藕le (a przynajmniej wszyscy tak m贸wi膮), a Tw贸j
sprz臋t pozwala ju偶 na rozpoznawanie granych przez Ciebie d藕wi臋k贸w.
Jedziesz z gitarkami jak r贸wny z r贸wnym i nikomu nawet przez my艣l nie
przejdzie, 偶e w kapeli mog艂oby zabrakn膮膰 Ciebie i Twojego instrumentu (miej
艣wiadomo艣膰, 偶e nie zawsze w tej kolejno艣ci ;). Co teraz? Ano B臉BNY. To
s膮 w艂a艣nie te g贸ry, w kt贸re nie odwa偶y si臋 zapu艣ci膰 偶aden ogier.
Pop臋d藕 wi臋c mu艂a i do roboty! Dla laika mo偶esz fajnie i efektownie gra膰,
ale dop贸ki nie stworzysz z perkusist膮 SEKCJI RYTMICZNEJ, to taka z Ciebie
basistka, jak z mu艂owej d*py tr膮ba. Sekcja to odr臋bny, pot臋偶ny instrument,
prawdziwy przyk艂ad doskona艂ej symbiozy: b臋bny dodaj膮 Twojemu basu
prawdziwego kopa, Ty odwdzi臋czasz si臋, dowolnie zmieniaj膮c ich ton. Dobra
sekcja brzmi tak, 偶e s艂uchaj膮cemu wydaje si臋, i偶 to WERBEL i CENTRALA
graj膮 w r贸偶nych tonacjach. Nie tylko trzymacie razem rytm, ca艂y ten
muzyczny kr臋gos艂up, ale uzupe艂niacie wzajemnie to, czego ka偶demu z Was
najbardziej brakuje – odpowiednio: kopa i tonu. Odt膮d Twoja rola nie polega
ju偶 tylko na „dawaniu do艂贸w”. Jeste艣 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 bitu, jego
pulsuj膮cym sercem.

Kiedy „chodzi sam bas”…

To naprawd臋 wielka sztuka… Nie m贸wi臋 oczywi艣cie o zostawieniu samego basu
na 10-15 sekundowy takt. M贸wi臋 o umiej臋tno艣ci cieszenia si臋 tym momentem
jak g艂upi, podczas gdy inni maj膮 dowoln膮 mo偶liwo艣膰 solowania na b臋bnach,
gitarze czy wokalu. Same b臋bny mog膮 chodzi膰 w niesko艅czono艣膰 w prostym
bicie i nigdy nie b臋d膮 nudne. Sol贸wka gitarowa mo偶e sk艂ada膰 si臋 z 3
d藕wi臋k贸w, ale zagrana w odpowiednim momencie i kontek艣cie (akompaniamencie)
powali na kolana. Wokal popisuje si臋 ca艂y czas, bo taka ju偶 jego pieska
dola… A Ty? Klang, tapping? Solo na basie? k*rwa ma膰… jak d艂ugo trzeba
gra膰, aby pope艂ni膰 SOLO NA BASIE!? No wi臋c uprosi艂e艣 kumpli, aby
zostawili Ci te 10 nieszcz臋snych sekund (je艣li masz dar przekonywania to
nawet bez b臋bn贸w) i upajaj膮c si臋 chwil膮, jedziesz jeden takt riffu, w
kt贸ry zaraz wszyscy wejd膮. WOW! Czy mog臋 jeszcze raz? NIE. Sam bas mamy ju偶
w czwartym kawa艂ku. No i to by by艂o na tyle… Nieprawda. To A呕 tyle. Bowiem
owe kilkusekundowe smaczki, grane przez wprawnego basmana, czy to samemu, czy w
akompaniamencie innych instrument贸w, potrafi膮 zosta膰 w g艂owie s艂uchacza i
m臋czy膰 go tak d艂ugo, a偶 nie us艂yszy ich ponownie, z nagrania lub na 偶ywo.
I to wszystko jest, moim skromnym zdaniem, ca艂a kwintesencja roli, jak膮 bas,
a przede wszystkim TY masz do spe艂nienia w kapeli!

B膭D殴 Z TY艁U I KONTROLUJ RYTM. TRZYMAJ W GAR艢CI NAJPOT臉呕NIEJSZ膭
BRO艃 KAPELI – SEKCJ臉. A JE艢LI KTO艢 PRZYPADKIEM ZAPOMNI, JAKI KAWA艁 ROBOTY
ODWALASZ – ODEZWIJ SI臉 – KR脫TKO I NA TEMAT !!!

PPS.

Tak to ju偶 jako艣 jest, 偶e gdy w towarzystwie kto艣 przewa偶nie milczy,
daj膮c nagada膰 si臋 paplom, a jednocze艣nie my艣l膮c swoje, nikt nie zauwa偶a
jego obecno艣ci. Ale kiedy si臋 w ko艅cu odezwie, zapada cisza i wszystkie
spojrzenia kieruj膮 si臋 ku niemu. I to w艂a艣nie dlatego nikt nie wyobra偶a
sobie imprezy bez niego. Tym kim艣 w kapeli jeste艣 TY.

bassplayer

Czym r贸偶ni si臋 rola basisty od innych muzyk贸w w amatorskim zespole?
Jakie s膮 najwa偶niejsze aspekty, na kt贸re powinnam zwr贸ci膰 uwag臋 jako pocz膮tkuj膮ca basistka?
Jak mog臋 poprawi膰 swoj膮 s艂yszalno艣膰 jako basistka w zespole?
Co powinnam zrobi膰, gdy m贸j bas nie jest s艂yszalny podczas pr贸by?
Jakie s膮 przyczyny, dla kt贸rych m贸j bas jest nies艂yszalny, nawet gdy gram na du偶ym wzmocnieniu?
Jakie s膮 najlepsze techniki i praktyki, aby m贸j bas by艂 s艂yszalny podczas pr贸b z zespo艂em?
Jak mog臋 sprawi膰, aby m贸j bas by艂 numerem jeden w zespole?
Jakie s膮 najwa偶niejsze umiej臋tno艣ci, kt贸re musz臋 zdoby膰 jako basistka, aby znale藕膰 swoje miejsce w zespole?
Czy istniej膮 jakie艣 triki, kt贸re pomog膮 mi jako basistce, aby by膰 lepiej s艂yszaln膮 w zespole?
Czy gram na odpowiednim sprz臋cie, aby by膰 s艂yszaln膮 jako basistka?
Co powinnam zrobi膰, je艣li jestem zniech臋cona brakiem s艂yszalno艣ci mojego basu w zespole?
Czy istniej膮 jakie艣 przemy艣lenia dotycz膮ce tego, jak wykorzysta膰 m贸j bas, aby sta膰 si臋 kluczowym elementem zespo艂u?
Jak mog臋 sprawi膰, aby inni cz艂onkowie zespo艂u docenili moj膮 rol臋 jako basistki?
Dlaczego bas jest cz臋sto mniej s艂yszalny ni偶 inne instrumenty w amatorskim zespole?
Jak mog臋 sprawi膰, aby m贸j bas by艂 tak samo s艂yszalny jak gitary i b臋bny w zespole?
Czy istniej膮 jakie艣 specjalne ustawienia wzmocnienia, kt贸re mog膮 pom贸c mi w osi膮gni臋ciu lepszej s艂yszalno艣ci basu?
Jak mog臋 wykorzysta膰 r贸偶norodno艣膰 d藕wi臋k贸w basowych, aby lepiej wsp贸艂pracowa膰 z innymi muzykami w zespole?
Co powinnam zrobi膰, aby lepiej si臋 komunikowa膰 z innymi cz艂onkami zespo艂u jako basistka?
Jak mog臋 udoskonali膰 swoje umiej臋tno艣ci jako basistka, aby by膰 lepiej s艂yszaln膮 i docenian膮 w zespole?
Jakie s膮 najlepsze rady dla pocz膮tkuj膮cej basistki, kt贸ra chce znale藕膰 swoje miejsce w amatorskim zespole?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
bassplayer
bassplayer
Artyku艂y: 0

46 komentarzy

  1. Ej stary, w sumie masz niez艂y potencja艂 jako felietonista. Nie wola艂by艣
    publikowa膰 tego w formie takich artyku艂贸w – wypowiedzi, kt贸re zostan膮
    opublikowane w czytelni?

  2. C贸偶… dzi臋ki 馃檪 Ale mi bardzo zale偶y, aby inni te偶 mogli podzieli膰 si臋
    swoimi opiniami i komentarzami, cz臋sto przeciwnymi do moich, co w efekcie da
    wi臋cej do my艣lenia m艂odym basistkom i basistom. A artyku艂贸w nie mo偶na
    komentowa膰, prawda? Pozdrawiam

  3. W takim razie nie mam nic przeciwko, aby艣 umie艣ci艂 te dwa teksty w czytelni.
    Po odpowiedniej edycji, ma si臋 rozumie膰, je艣li uznasz za konieczne…
    B臋dzie mi bardzo mi艂o 馃檪

  4. serio fajne jest to co piszesz i twoj sposob myslenia naklania innych do
    namyslu. Czy warto grac? czemu? A co z kapela? Na to wszystko, pytania dreczace
    mlodych muzykow , dajesz im odpowiedz i dzi臋ki ci za to!! 馃檪

  5. Bardzo fajny tekst, du偶o daje do my艣lenia… Jako 偶e sam gra艂em d艂ugo na
    gitarze to widz臋 jakie cz臋sto jest spojrzenie na bas od strony gitarzysty i
    jak si臋 przed tym broni膰.

    Tak to ju偶 jako艣 jest, 偶e gdy w towarzystwie kto艣 przewa偶nie milczy, daj膮c nagada膰 si臋 paplom, a jednocze艣nie my艣l膮c swoje, nikt nie zauwa偶a jego obecno艣ci. Ale kiedy si臋 w ko艅cu odezwie, zapada cisza i wszystkie spojrzenia kieruj膮 si臋 ku niemu. I to w艂a艣nie dlatego nikt nie wyobra偶a sobie imprezy bez niego. Tym kim艣 w kapeli jeste艣 TY.

    艢wietne spostrze偶enie na temat ludzkiej natury 馃榾

  6. „Ob艂askawiony mu艂 idzie jak czo艂g. Ci膮gnie ca艂膮 kapel臋, gdy koniki w
    solowych popisach brykaj膮 po pastwisku. Idzie przez g贸ry, idzie po piachu,
    brnie przez wod臋… daje STABILNO艢膯 i P艁YNNO艢膯 rytmu”

    Pi臋knie powiedziane!

  7. no nic doda膰 nic uj膮膰, co艣 mi si臋 wydaje 偶e 偶adna dyskusja z tego nie
    wyniknie 馃槈 masz zdrowe podej艣cie do basu i prawdopodobnie niemal偶e ka偶dy na
    tym forum si臋 z Twoim tekstem zgadza 馃檪

  8. Przestaliby艣ci臋 si臋 tak rozp艂ywa膰 i co艣 od siebie dodali :> 馃槢

    p.s. 艣wietny txt 馃榾 ;x

  9. To ja dodam od siebie, 偶e nie zgadzam si臋 z tym 偶e czo艂gi chodz膮… 馃槈

  10. Huh, kolejny swietny tekst… 馃檪 nic doda膰, nic uj膮膰, tylko zaparzyc sobie
    kawk臋 lub herbatk臋, i przeczyta膰 go jeszcze raz 馃檪

  11. „Tekst leczy wszystkie kompleksy, z kt贸rymi musi walczy膰 ka偶dy basista”

    THE TIME

  12. No to jak b臋dzie ?? Ja bym si臋 nawet nie wahal i wrzucil te dwa tematy :

    1)Filozofia amatorskiego basu

    2)Rola basu w amatorskiej kapeli

    do czytelni bo jak kto艣 to przeczyta to na bank b臋dzie chcial grac jeszcze
    bardziej na basie albo jak b臋dzie chcial zrezygnowac to nie zrezygnuje. Wiec
    zwracam si臋 do Wladz tego oto forum!!!!!! JUST DO IT!!!!!!!

  13. hyh, co tu du偶o mowic, zgadzam si臋 z wzszystkimi:P bardzo du偶o do myslenia daje
    ten tekst. bassplayer – na twoim miejscu wyskrobalabym jeszcze kilka takich
    felietonow i zaniosla do jakiego艣 wydawnictwa:D

  14. dawno mnie tu nie by艂o…ale cool tekst naprawd臋:D baaardzo dobry..przyda艂oby
    si臋 to pokaza膰 niektorym gitarzyst膮 jakich znam 偶eby troch臋 ich zgasi膰 ;]]]]
    馃槢 good work ch艂opcze:D

  15. ten tekst powinien by膰 nie w czytelni ale jeszcze nim si臋 wejdzie na basoofke:D
    albo nagrajmy muzyk臋 do niego i kto艣 go zaspiewa i nazwijmy go hymnem
    basoofki:PP

  16. Tak hymn flage, god艂o, czcijmy nasze basy, budujmy 艣wi膮tynie i obalmy wrogi
    re偶im!

  17. @kuolema69: dawno mnie tu nie by艂o…ale cool tekst naprawd臋:D baaardzo dobry..przyda艂oby si臋 to pokaza膰 niektorym gitarzyst膮 jakich znam 偶eby troch臋 ich zgasi膰 ;]]]] 馃槢 good work ch艂opcze:D

    ooo tak gitarnikom trzebaby napisa膰 jaki艣 tekst o basistach bo czasem s膮
    strasznie wkur… denerwuj膮cy 馃榾 tylko kr贸tszy i prostszy bo nie skumaj膮 馃槢

  18. ej wiecie co skoro przy podnoszeniu na duchu jestesmy to mo偶e przedstawie m贸j
    problem. kurcze gram wg. mnie ju偶 calkiem niemalo i uwazam ze jak na taka kupe
    czasu moglbym umiec znacznie wi臋cej. w sumie nie umiem nic. najwieksze problemy
    mam z graniem w jakimkolwiek innym metrum jak w 4/4 rowno. nie potrafie
    slapowac wcale .. niewiem w og贸le jak tlumic struny przy graniu 偶eby to brzmialo
    jak trzeba. no i w og贸le nie potrafie praktycznie wykorzystac skal. staram si臋
    to wszystko nadrobic jak najszybciej. ale robie wszystko po koleji jeszce w
    miedzyczasie musz臋 si臋 nauczyc jaki艣 numer贸w (heh do konca tego tygodnia
    jeszcze z 9)no i i tak nie widze postempow. du偶o osob mi mowi ze nie jest zle
    ze dobrze gram jak na taki czas ze graja ludzie dluzej i gorzej tralalalala.
    ale mnei to tylko jescze bardziej wkurza. czasami gram tyle ze mnie sciegna
    bol膮 tak ze dwa dni. ostatnio jakim艣 cudem dostalem si臋 do drugiej kapeli. w
    sumie to pierwszej powaznej … ale ci kolesie sa naprawd臋 zajebisci. jeden gra
    na gicie 3lata a brzmi jakby gral z 13lat ,a do tego ma git malina wokal i z
    rownym powodzeniem klepie gary wymiata na klawiszach i na harmonijce. drugi
    rytmik na gitarze gra 3lata i sytuacja jest ta sama. strasznie mi zalezy 偶eby
    nie wyleciec z tej kapeli ale ja ju偶 neiwiem sam … nie potrafie grac do
    nagran na sciezkach … perkusji trzymam si臋 jak zloto tylko na zywca ze
    sluchawek roznie to bywa …. no i w og贸le z teoria jestem na bakier. chce to
    zmienic ale inne obowiazki. musz臋 podejmowac decyzje … czy pocwiczyc
    tlumienie ,czy pograc do metronomu jaki艣 kawalki, czy nauczyc si臋 jakiego艣
    nowego bo czas leci, czy mo偶e tez poczytac teorii albo mo偶e jednak nauczyc si臋
    polskiego na egzamin komisyjny i zdac do nastepnej klasy …. niech mi kto艣 co艣
    doradzi niewie .. powie ze mam fajne okulary na awatarze czy co艣… dajcie mi
    jakie艣 cwiczenia… sposob na szybkie wchlanianie teorii muzyki i jej
    praktycznego wykorzystania. prosz臋 cokolwiek …. ten tekst jest naprawd臋
    zajebisty na poczadku … ale po przeczytaniu jego gra艂em ze potem si臋 z
    sasiadem nie moglem przywitac z b贸lu.. no kurde mol !

  19. Ucz si臋 do szko艂y, 偶eby Ci dzieci w przysz艂o艣ci nie powiedzia艂y, 偶e
    jeste艣 durny.

  20. Cze艣膰 spluker! Prosi艂e艣 o opinii臋 – oto moja. Po pierwsze zalicz tego
    cholernego komisa 馃檪 Nic Ci po rado艣ci z grania kiedy masz si臋 stresowa膰 czy
    przejdziesz do nast臋pnej klasy. Po tygodniu od oblania egzaminu mo偶e si臋
    okaza膰 (odpuka膰 馃檪 偶e z t膮 kapel膮 nic nie wyjdzie i g贸wno na tym zyskasz!
    Co do grania: na Twoim miejscu zrobi艂bym pewnie wszystko by z nimi gra膰, ale
    przez WSZYSTKO rozumiem tylko to, co WARTO. Przyk艂ad: Umawiasz si臋 ze
    艣wietn膮 dziewczyn膮. Aby jej zaimponowa膰 po偶yczasz od starych bryk臋, od
    kumpli kas臋 i wciskasz kit, 偶e w艂a艣nie ko艅czysz studia na dw贸ch
    fakultetach. Fajnie. I jak d艂ugo tak poci膮gniesz? Je艣li nie spodobasz jej
    si臋 taki, jaki jeste艣 naprawd臋, jedyne co mo偶esz na takim podej艣ciu
    zyska膰, to piek膮cy policzek i oddalaj膮cy si臋 odg艂os obcas贸w. Grasz z
    lud藕mi, kt贸rzy mog膮 Ci臋 wiele nauczy膰 i muzycznie wywindowa膰 w g贸r臋.
    Ale zastan贸w si臋 dobrze, czego tak naprawd臋 oczekuj膮 oni po TOBIE? 呕e po
    kilku dniach b臋dziesz gra艂 o niebo lepiej? Czy mo偶e dadz膮 Ci czas na nauk臋
    i wykazanie si臋 pracowito艣ci膮? Pewnych rzeczy nie przyspieszysz. Je艣li
    wi臋c chc膮 z Tob膮 gra膰 (no a przecie偶 chyba nie byli pijani przyjmuj膮c
    Ci臋 do kapeli!) to zdaj膮 sobie spraw臋 na jakim jeste艣 poziomie. Je艣liby im
    to nie odpowiada艂o, to poszukaliby kogo艣 lepszego. Dali Ci szans臋, to znaczy
    偶e TE呕 CI臉 POTRZEBUJ膭. Nie do艂uj si臋, tylko spr贸buj – ale nie ponad
    si艂y! Je艣li mimo pracy i wysi艂ku nie wyjdzie – trudno. Policzek za dwa dni
    przestanie bole膰, a wtedy – nauczony do艣wiadczeniem – 膰wicz do jasnej
    cholery REGULARNIE, a nie za pi臋膰 dwunasta. Ale je艣li wyjdzie (czego
    szczerze Ci 偶ycz臋 馃檪 to nie panikuj, tylko podejd藕 do tego spokojnie. Z
    pr贸by na pr贸b臋 ucz si臋 nowych rzeczy i pokazuj 偶e si臋 starasz. Ja na
    przyk艂ad bym to p*rdoli艂 i nauczy艂 si臋 tylko 3 czy 4 z 9ciu kawa艂k贸w,
    ale za to BEZB艁臉DNIE. A je艣li i tak Ci podzi臋kuj膮 to znaczy, 偶e s膮
    KRETYNAMI. Bo przecie偶 widzia艂y ga艂y co bra艂y! To, 偶e nie robisz
    post臋p贸w to tylko Z艁UDZENIE. 膯wicz膮c intensywnie robisz je bardzo szybko.
    Tylko, 偶e na EFEKTY trzeba poczeka膰 – zupe艂nie jak na si艂owni. Je艣li ci z
    kapeli tego nie rozumiej膮, to marnujesz tam sw贸j czas i wysi艂ek… Zalicz
    komisa. 膯wicz i staraj si臋, ale stawiaj na jako艣膰 a nie na ilo艣膰. A skoro
    dosta艂e艣 si臋 jako艣 to tej kapeli, to powiem Ci jedno: albo oni nie s膮
    wcale tacy zajebi艣ci, albo Ty tak cienki jak Ci si臋 wydaje 馃檪

    PS.

    膯wicz z metronomem. Zacznij od 60bpm, czyli jedno klikni臋cie co sekund臋.
    Graj r贸wno z klikni臋ciami. Po kilku minutach gry (60 uderze艅 w strun臋 z
    metronomem + 60 sekund przerwy, podczas kt贸rej liczysz w my艣lach klikni臋cia
    metronomu – od 1 do 60) zacznij 膰wiczy膰 w systemie minuta gry – minuta z
    zegarkiem (wyciszasz metronom i w czasie kiedy Twoje r臋ce odpoczywaj膮
    bierzesz zegarek z sekundnikiem, czekasz a偶 wskaz贸wka sekundnika znajdzie
    si臋 na 12tce i nie patrz膮c na zegarek odliczasz w my艣lach sekundy. Sp贸jrz
    na wskaz贸wk臋 i zanotuj o ile sekund si臋 sp贸藕ni艂e艣 – pospieszy艂e艣).
    Ko艅czysz pr贸b臋 po 3ch kolejnych, udanych odliczaniach z zegarkiem (na
    pocz膮tek z tolerancj膮 +/- 1 sek. 馃檪 Tak samo 膰wiczysz p贸艂nuty i
    膰wier膰nuty i 贸semki. Szesnastki z zegarkiem to wy偶sza szko艂a jazdy,
    hehe… Odpu艣膰 je sobie na razie, ale z czasem na pewno Ci si臋 uda! Licz膮c
    w my艣lach, zawsze stukaj sobie r臋k膮, np. w udo. R贸偶nica polega tylko na
    zwi臋kszeniu cz臋stotliwo艣ci klikni臋膰 metronomu (odpowiednio 60×2, x4, x8 i
    x16bpm) i liczby uderze艅 r臋k膮, do jakiej musisz w my艣lach doliczy膰, gdy na
    zegarze up艂ynienie pe艂na minuta. Licz zawsze od 1 do 60, ale w przypadku
    p贸艂nut pomi臋dzy odliczanymi sekundami musz膮 zmie艣ci膰 si臋 dwa uderzenia
    r臋k膮 (2ma r臋kami przy 8kach i palcami o st贸艂 przy 16tkach) i kolejno: 4, 8
    i 16 uderze艅. Gdy doliczysz do 60 patrzysz na zegarek i notujesz r贸偶nic臋
    (lub jej brak 馃檪 Ca艂e 膰wiczenie zako艅cz po pe艂nym cyklu, od ca艂ych nut po
    8ki, z 3ma kolejnymi, udanymi pr贸bami z zegarkiem w ka偶dej. Po kilku dniach
    zerknij w notatki r贸偶nicy odliczania z sekudnikiem – je艣li wyra藕nie
    poprawi艂o si臋 Twoje wyczucie czasu, zamie艅 stukanie r臋k膮 na uderzanie
    struny basu. Wydobywany d藕wi臋k ma wybrzmiewa膰 dok艂adnie tyle, ile pauza
    pomi臋dzy odliczanymi w my艣lach cyframi – t艂um strun臋 lew膮 r臋k膮 na
    gryfie. Postaw zegar gdzie艣 z boku lub za sob膮, aby nie kusi艂o Ci臋
    spogl膮danie na niego w trakcie liczenia 馃檪 Po kolejnych kilku dniach zmieniaj
    d藕wi臋k przy ka偶dym uderzeniu struny w, jednej pozycji d艂oni na gryfie (4
    d藕wi臋ki, powtarzane kolejno). A je艣li za jaki艣 czas b臋dziesz te偶
    zmienia膰 grane struny i dalej mie艣ci膰 si臋 w czasie – to jeste艣 prawdziwy
    mistrz! 馃檪 膯wicz REGULARNIE i nied艂ugo pojawi膮 si臋 pierwsze efekty,
    r贸wnie偶 w kwestii SZYBKO艢CI gry. Z zegarkiem 膰wicz tak偶e gdzie tylko
    popadnie – na przystanku, spaceruj膮c (wtedy zamiast stukania liczysz kroki –
    niez艂y ubaw! 馃槈 a ju偶 KONIECZNIE na lekcji :)) Pami臋taj! Metronom masz W
    G艁OWIE. Musisz go tylko wyregulowa膰… Powodzenia!

  21. staaary ! napisz ksiazke !

    dzi臋ki wielkie za rady. co do kawa艂k贸w to niema innej opcji 偶eby si臋 nie
    nauczyc perfekcjnie. inaczej to niema sensu bo i tak musz臋 do nich potem
    wracac. i tak z ca艂ej listy nauczylem si臋 jaki艣 samych bana艂贸w jak rolling
    stones – jumpin jack flash albo cream – sunshine of your love (czy jako艣 tak).
    czesto gram tak ze wlaczam metronom wolno i gram jaki艣 prosty numer np. pretty
    vacant pistols贸w jak najr贸wniej mog臋 i potem coraz szybciej i szybciej lub
    tez to samo robie z perkusja z opracowania z GP. czy ma to jaki艣 sens ? a
    w艂a艣nie zauwazylem ostatnio ze jak cwicze co艣 to mi si臋 to wydaje zupelnie bez
    sensu, ze tylko marnuje swoj czas. ciagle uwazam ze robie co艣 nietak i ze to mi
    nic nie daje.

    ps. jak czytalem ten tekst akurat lecia艂o gnr – patience LOL.

  22. mo偶e powiem co艣 odnosnie grania z lepszymi, bo ostatnio tylko z takimi mia艂em
    okazje grac.

    je艣li chcesz si臋 utrzymac to postawmy sprawe jasno ze mozesz im fajnie podlozyc
    bass ale musisz posiedziec w domu i pomyslec. przemyslane groovey sa fajne(np.
    pilich, flea). a jak nie znasz skal no to trzeba sobie inaczej poradzic. mo偶e w
    ten sposob: je艣li chlopaki zarzuca co艣 w e-mol to jak przez jeden dzien
    b臋dziesz cwiczyl te w艂a艣nie skale to ona Ci wejdzie w krew. wszystkie cwiczenia
    wykonujesz w艂a艣nie w tej jednej skali i nie ma zmiluj(a jakie fajne solo mo偶na
    ulozyc dzi臋ki temu:P)

    jak opanujesz te skale to nastepnego dnia mozesz cwiczyc te i jeszcze inna,
    偶eby nie robic sobie krzywdy i nie by艂o potem problemow.

    i pamietaj ze skale trzeba cwiczyc regularnie bo inaczej to jest dluga droga
    przez meke

    i jeszcze jedno – zawsze lepiej zabrzmi co艣 prostego ni偶 nie wiadomo jak
    wymyslnego

    no to takie moje rady jak utrzymac si臋 w kapeli. jakbys mia艂 jakie艣 pytania co
    do skal to proponuje zalozyc nowy temat by by艂o latwo znalesc porady. a my(sory
    ze mowie w imieniu wszystkich ale tak mi si臋 wydaje) na pewno Ci pomozemy

  23. Super tekst. Naprawde godny przeczytania przez niego si臋 zarejestrowa艂em :]
    Ale wracaj膮c do meritum to w tym tekscie uzyskalem odpowiedzi na drecz膮ce
    mnie pytania i przeczytalem to czego si臋 obawialem w roli basisty… jednak z
    drugiej strony to bez basu nie ma co :] Dla mnie osobiscie bass by艂 najlepszym
    wyj艣ciem, bo jak sam m贸wisz nie ka偶dy po艂apie si臋 w g膮szczu cie艅kich
    strun… i tak jest w艂a艣nie ze mn膮 i pewnie z wieloma innymi. Bass to mo偶e
    i m贸艂 ale bez tego m贸艂a w贸z zwany kapel膮 nie dojedzie daleko…

    Jeszcze raz gratuluje napisania 艣wietnego artyku艂u.

    Pozdrawiam

  24. yh moim skromnym zdaniem lepiej zarobic sobie pieniazki i kupi膰 sobie dobre
    naglosnienie , kt贸re b臋dzie si臋 przebijac przez bebny i gitary ni偶 si臋 rozwodzic
    nad oczywistym tematem,jo艂!

  25. Jak to kto艣 wcze艣inej napisa艂 : tekst lecz膮cy kompleksy amatorksiego
    basisty 馃槈 Good Work, wi臋cej takich!

  26. m贸艂 zwany groovem- nic doda膰 ic uj膮膰. W ko艅cu my (basi艣ci) wybrali艣y
    stateczno艣膰(przewa偶nie) powage(mo偶e i nie :P) i stabilno艣膰(zawsze). Nie
    ma co, trzeba szuka膰 roboty w funduszach emerytalnych- taka postawa budzi
    zaufanie 馃榾

  27. ci膮gle si臋 zastanawia艂am czy gra膰 dalej na zwyk艂ej gitarce czy wybra膰 bas.
    Pare razy u kolegi mia艂am okazje pobrzd臋ka膰(bo trudno to narazie nazwa膰
    gr膮) na basie. I wydaje mi si臋 偶e bardziej mnie kr臋ci bas. Ale ci膮gle
    mia艂am w膮tpliwo艣ci…. teraz raczej ju偶 s膮 rozwiane…;) Mam nadzieje 偶e
    nie jest jeszcze za p贸藕no 偶eby si臋 nauczy膰 dobrze gra膰… (mam 16 latek;)

  28. @masterek: ci膮gle si臋 zastanawia艂am czy gra膰 dalej na zwyk艂ej gitarce czy wybra膰 bas. Pare razy u kolegi mia艂am okazje pobrzd臋ka膰(bo trudno to narazie nazwa膰 gr膮) na basie. I wydaje mi si臋 偶e bardziej mnie kr臋ci bas. Ale ci膮gle mia艂am w膮tpliwo艣ci…. teraz raczej ju偶 s膮 rozwiane…;) Mam nadzieje 偶e nie jest jeszcze za p贸藕no 偶eby si臋 nauczy膰 dobrze gra膰… (mam 16 latek;)

    bardzo mobilizujesz starsze osoby…. 馃榾

  29. @masterek: no dobra ju偶 nie b臋d臋:D heh;)

    to zacznij gra膰 na basie! ja zacz膮艂em w wieku 21 lat, i co?

  30. Masterek obejrzyj sobie jaki艣 filmik na youtube gitarzyst贸w, ale dobrych,
    na pewno ch臋ci wr贸ca.

  31. A czy do chu*a to jest temat o tym kto, kiedy zacz膮艂 gra膰 ? NIE. Wi臋c
    przesta艅cie pisa膰 to g贸wno, kt贸re i tak nikogo nie interesuje.

  32. Ja zacz膮艂em mniej wi臋cej tak jak Mike i raczej i my i wy (nastki ;p)
    jeste艣my na straconej pozycji bo wszyscy wielcy zaczynali w wieku 5 lat ;d Ja
    si臋 osobi艣cie pocieszam tym, 偶e 艣rednia d艂ugo艣膰 偶ycia wzrasta i
    zd膮rz臋 jeszcze nauczy膰 si臋 dobrze gra膰 zanim dorwie mnie artretyzm 馃榾

    Co do roli basu w amatorskiej kapeli to w艂a艣nie jestem w trakcie tworzenia
    takowej, na razie jestem na etapie planowania i pocz膮tkowego za艂atwiania
    (mi臋dzy innymi sala pr贸b – stary magazyn opon samochodowych osadzony w
    pobliskim lesie ;x), wszystko jest na razie w przedbiegach ale skoro w sumie to
    ja jestem pomys艂odawc膮 organizatorem i jak na razie jedynym kompozytorem i
    autorem tekst贸w to wydaje mi si臋, 偶e moja rola jako basu w tej w艂a艣nie
    amatorskiej kapeli b臋dzie nieco inna od tej opisanej na pocz膮tku tego tematu
    馃榾 Szkoda tylko, 偶e nie umiem 艣piewa膰 ;d Tak czy siak moje przes艂anie: Nie
    mo偶esz znale藕膰 odpowiedniej kapeli? Zr贸b sobie odpowiedni膮 kapel臋 馃榾

  33. Pos艂u偶臋 si臋 przyk艂adem Roberta Trujillo. On dosta艂 sw贸j pierwszy sprawny
    bas w wieku 18 lat, poprzednie by艂y niesprawne ,wiec raczej nie gra艂 z
    kapel膮 ani nic , mo偶na mu doliczyc te 2 lata wstecz kiedy to gra艂 na basach
    naprawianych przez jego ojca ,ale przeciez to nie by艂 regularny system
    膰wiczen raczej. No a teraz to chyba nikt nie powie ze s艂abo gra. Poprostu
    trzeba si臋 wzias膰 do pracy i tyle. No 偶eby zostac takim Victorem Wootenem
    rzeczywiscie trzba zacza膰 gra膰 w wkieku 3 lat ,ale niekt贸rzy nie maj膮 tyle
    szce艣cia 偶eby urodzic si臋 w rodzinie muzyk贸w. (ale nie jestem pewien czy
    akurat Vic tak mia艂)

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.