Problemy z zamulaniem Warwick Sweet 15 [150Watt]

Witam! Przedstawiam taką sprawę: Mam wzmacniacz Warwick Sweet 15 (150 Watt).
Gitara Cort Aktywna, nie wiem jaki model. Kupowałem ją z 3 lata temu gdy
dopiero się wdrażałem w bass’ówkę. Nie zapytałem poprzedniego
właściciela o dokładny model. Może jak zamieszczę fotki ktoś pomoże mi
ustalić model gitary?

A teraz sprawa główna: Z tego co widziałem na koncertach i próbach u kumpli
piecyki Warwick bardzo fajnie i mocno grają. Ustawiony z prawej strony sceny
(przy ustawieniu Gain: 6 i Volume: 6) wyraźnie wzmacniał bass przy kolumnie
najbliżej niego (chodzi o kolumnę z przodów. Wyglądało to tak że stały
sobie przody a zaraz obok nich był ustawiony basista). Po lewej stronie stał
gitarzysta ze swoim piecem i tego efektu nie było. Mój piecyk na próbach
przy ustawieniu Gain: 1 – 1,5 Volume: 5 – 7 ma problem przebić się przez
ogólny hałas w próbowni. Mianowicie gitarzyści rozkręcają swoje piece na
tyle żeby przebić się przez perkusję. Ja rozkręcam swój piec żeby
przebić się trochę ponad nich. Niby wszystko ok, ale efekt końcowy jest
taki, że mój bas strasznie „zamula”. Gdy gram sobie riffy w domciu po
cichutku jest ok, ale na próbie te same riffy brzmią zupełnie inaczej. Nie
wiem nawet czy sam problem pochodzi od mocy pieca. Wydaje mi się, że moja
technika gry jest na średnim poziomie (tzn. Nie walę w struny jak oszalały;
nie łapię dźwięku w połowie progów;) pobierałem lekcje gry na basie,
więc takie typowe błędy techniczne nauczyciel pomógł mi wyeliminować. Gdy
na próbie przestanę na chwilę grać w trakcie kawałka, np. gdy pauzuję, bo
gitarzysta gra jakiegoś riff’a sam nagle wszystko staje się takie przejrzyste
i miłe dla ucha. Gdy wchodzę z basem znowu zaczyna „zamulać”. Nie wiem do
końca jak to opisać, chodzi o to, że jakby oprócz tego co gram cały czas z
basu idzie w tle taki niski wydźwięk. Myślałem że to wina akustyki, ale w
różnych salach, garażach a nawet i scenach pojawiał mi się ten sam
problem. Na nagraniach tego nie ma. Proszę o pomoc. Wiem że nie
sprecyzowałem problemu dokładnie. Naprawdę ciężko mi to opisać, trzeba
usłyszeć, żeby wiedzieć o co mi chodzi. Mimo to liczę, że może ktoś
miał podobny problem i udało mu się go jakoś rozwiązać. Czekam na
odpowiedzi:) Z góry dzięki.

Jakie problemy mam z zamuleniem Warwick Sweet 15 i jak mogę je rozwiązać, grając na basie?
Czy ktoś może pomóc mi ustalić model mojej gitary Cort Aktywnej?
Jak ustawiać piec Warwick, by uzyskać mocny bas i przebić się ponad ogólny hałas na praktykach?
Co robić, żeby mój bas nie zamulał na praktykach, choć w domu brzmi dobrze?
Jak poprawić swoją technikę gry na basie, żeby uniknąć błędów?
Dlaczego na praktykach słyszę niski tłem z basu, choć na nagraniach tego nie ma?
Czy ktoś miał podobny problem z zamulaniem Warwick Sweet 15 i jak go rozwiązał?
W jaki sposób ustawić piec Warwick, by uzyskać klarowny i przejrzysty dźwięk na praktykach?
Czy moja technika gry na basie wpływa na problem z zamulaniem w Warwick Sweet 15?
Jakie ustawienia na Warwick Sweet 15 pomogą mi uzyskać mocny bas, nie zamulając przy tym na praktykach?

22 komentarzy

  1. Skipioza

    mozliwe ze akustyka salki jest zwalona 😛 u mnie w mdk mamy wygluszony pokoj i
    wszystko ladnie selektywnie jest (na 15″), w drugiej salce nie mam w ogóle
    wygluszenia i zamiast muzyki robi się jeden wielki halas (na 4×10″) 😛

  2. Domo

    Załóż świeże struny, graj mocniej i bliżej mostka i zobacz czy będzie
    lepiej. Ewentualnie oprzyj go na tej tylnej nóżce, miałem kiedyś ten piec i
    jest dość cichy, nie przeskoczysz pewnych rzeczy.

  3. kulfon33

    może się czestotliwosci nakladaja ?

    czasem tak mamy ze jak gram podklad a w tym czasie kumpel solowke to niektorych
    dźwięków nie slychac

    i faktycznie warto postawic na nóżce 🙂

    ____________________________________

    Ibanez SR400Pb + Warwick Sweet 15.2

    See you in hell Cliff…

  4. Ravook

    Panowie jest jeden malutki problem… Mój Warwick nie ma nóżki z tyłu, nie
    ma też potencjometra z tyłu. W innych piecach Warwick Sweet 15 się z tym nie
    spotkałem, może mam jakiś „dupiatszy” model Sweet 15?;) Co do akustyki sali,
    jak mówiłem wcześniej grałem w kilku i naprawdę dziwnym zbiegiem
    okoliczności byłoby, jakby we wszystkich była tak samo dupiata;) więc
    myślę że to odpada. Co do tych częstotliwości, to czasami się tak zdarza,
    wiem o czym mówisz. Jednak moje „zamulanie” to coś innego. Po porostu jakbym
    oprócz dźwięków generował jakieś… jakby to nazwać… buczenie, echo,
    jakiś super reverb? Nie wiem… brzmi to tak jakby jakiś pogłos, jakby na
    piec była zarzucona jakaś gruba kotara, a jednocześnie coś się
    wydostawało i odbijało się od ścian po 1000-kroć tworząc właśnie
    „zamulanie”. Co do strun to nówki, czy używane już trochę – efekt podobny.
    Z tym że na nowych słychać, że brzmi nieco żywiej. Mimo to efekt
    „zamulania” zostaje. Tylko błagam nie piszcie mi odpowiedzi w stylu: Jak się
    muli to kup se nowy piec:P Wg mnie jak muli to muli przez coś, jak się dowiem
    przez co to zastanowię się co z tym dalej zrobić;)

  5. Skipioza

    ravook, owszem, może być, macie wygluszenie w postaci jakichs
    wydmuszek/materacow/wełny szklanej albo chociaz kocy?

  6. WoWR

    Probowales grać na takiej głosnosci bez innych instrumentów? Jak masz
    ustawiony EQ? Mój mag muli strasznie w okolicy 200Hz, nawet na niskich
    głośnościach.

  7. Cidiuss

    Słuchaj, miałem podobnie w sali prób.

    Warwicki czasami tak mają. Może to kwestia akustyki, może wzmacniacza.

    Kiedyś znajomy wysnuł teorię, że to wina wielkości combo – według
    niego

    wpływ na tu dudnienie miał rozmiar wzmacniacza (że niby za dużą d*pę
    miał

    ten wzmacniacz i pietnastka strasznie dudniła, nie wiem o co chodziło :P)

    W każdym razie muszę przyznać, że miałem podobne odczucia.

    Grałem na LDMie w salce tej samej, i nie było tego problemu.

  8. puciak

    Poeksperymentuj może trochę z ustawieniami equalizera. Podbić nieco środek,
    obciąć basu i zobaczyć jak będzie. Czasem trzeba pójść na kompromis.

    A może to wszystko tylko kwestia położenia pieca w salce.

  9. Cidiuss

    Bardzo prawdopodobne z tym położeniem. Czasem przydaje się coś wstawić

    do salki i się potrafi zupełnie akustyka pomieszczenia zmienić ;o

  10. Ravook

    Tak: Co do ustawienia pieca w salce. Podkreślam! Ten sam problem występował
    na tym piecu w różnych salkach i na scenie również. Grałem na nim w
    profesjonalnej próbowni, grałem w garażu, grałem w pokoju, grałem w
    miejscach gdzie na 2 metrach kwadratowych była mega graciarnia i ja z piecem,
    grałem w pomieszczeniu totalnie pustym. Krótko mówiąc owo „zamulanie” było
    zawsze i wszędzie;) dosłownie jakby było częścią mojego basu. Co do EQ.
    Ten piec nie ma 8 stopniowego equalizera, który mają Sweet 15.2, ma za to 4
    potencjometry odpowiedzialne kolejno za: Bas; Mid Low; Mid High; Treble.
    Starałem się zrzucić nieco basu i nie dawać mu tych Low i High Boostów
    jednak mimo moich starań nie udało się zneutralizować tego efektu „koca na
    piecu”. Zresztą w moim odczuciu, te potencjometry do EQ naprawdę niewiele
    dają, bo przy dużych głośnościach (np. ustawienie na próbie) barwa
    starannie ukręcona w ciszy zupełnie się traci. Obawiam się, że
    Aqualopetaq7 ma rację mówiąc z tym że Warwicki tak mają:( Słyszałem o
    nich bardzo dobre opiniię z pierwszej ręki. Mówili o nich przeważnie jacyś
    Bluesowcy; Mniej lub bardziej rozwinięci Jazzmani tyle że oni grali raczej
    cicho, w porównaniu z tym co ja na tym piecu wyprawiam. Gram Hard Rocka i
    czasami (wiem że to może w ogóle nie profesjonalne;) ) lubię zagrać
    trochę głośniej. A ten piecyk chyba po prostu nie jest za bardzo do tego
    stworzony:( Może jeszcze ktoś wpadnie na jakiś pomysł. Mogę zamieścić
    fotki pieca i gitary, jeśliby komuś mogłoby to pomóc w rozwiązaniu mojego
    problemu. Wystarczy tylko rzucić hasłem i zaraz to zrobię.

  11. zbiwik

    a może by tak zatkać otwór bas reflex wata na próbe ?ten z przodu obok
    głośnika

    głośnik z częstotliwościa rezonansowa podejdzie trochę wyżej,będzie
    twardszy czyli dostanie kopa.oto chodzi ?proste sposoby na zmianę
    charakterystyki kolumn.w regulacji barwy do basu dodaj więcej niskiego środka
    w Worwicku jest to ok.125 Hz LOW MID.to wszystko.

  12. puciak

    zakładam, że nie skręcasz tone na 0 🙂 nie wiem co jeszcze można poradzić.
    inne wiosła podpinałeś?

  13. Mielcar

    Jeżeli tego jeszcze nie robiłeś, to jak już inni wspomnieli, koniecznie
    podepnij inne wiosło. Mogła paść elektronika w Corcie.

    Jak długo masz ten piec? W sumie z wypowiedzi wynika, że już jakiś czas,
    więc powinien być już rozegrany.. U mnie w innym piecu był taki efekt, ale
    się jakoś to rozegrało po kilku próbach.

  14. Wilu

    Modelu corta można poszukać tu.

    http://www.cort.co.kr/english/products/common/list.asp?category=Basses

    Szczęśliwego Nowego Roku 🙂

  15. Frytejro

    ja bym obstawial takie rzeczy:

    1 akustyka sali

    2 polozenie piecow – nie tyle twojego co wszytkich.. żeby nie nachodzily się
    dźwięki..

    3 najwazniejsza sprawa o ktorej się na scenie i beznadziejnej salce bez
    akustyki dopiero przekonalem..a mianowicie equalizer.. jest coś takiego ze
    każdy ustawia sobie swoje brzmienie i wydaje mu się , że jest super.. ale każdy
    ustawia to brzmienie samotnie.. pozniej może się okazac ze jak zaczna grac 2
    lub 3 istrumenty to okazuje się ze nachodza na siebie czestotliwosci.. mój
    wioslarz ma Messe w ktorej jest masakrycznie dużo srodka.. i jeżeli ja ustawie
    dużo srodka to jest sieczka i jedno wielkie buczenie..muszę sciagnac srodek,
    dodac wysokich i ew niskich..ustawienie eq zalezy tez od stanu strun.. pozatym
    Twoj Warwick a raczej jego głośnik ma swoja charkterystyke w danych
    czestotiwosciach.. i może się okazac ze tylko ja trzeba zmnijeszyc by było
    ok…np paczki wca 211 maja dużo 250Hz i ta czestotliwosc jak ma się eq
    najlepiej sciagnac do zera a wtedy reszta można balansowac bez
    ogranicznien..

    podam jeszcze przyklad Korna…tam pojedyncze inst brzmia beznadziejnie…no
    ale w calosci brzmia już ok..niestety każdy musi isc na jakiś kompromis by to
    brzmialo ladnie..

  16. lobisomem

    Ravook wg mnie robisz błąd, który każdy z nas zrobił przynajmniej raz w
    życiu. Porównujesz brzmienie basu solo (bez instrumentów) z występem w
    zespole. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby brzmienie ustawione w domu (mam
    lampową głowę) było odpowiednie na próbie, czy też koncercie.

    Poza tym to nie jest takie proste uzyskać selektywność na jednym 15″
    głośniku. Często, te montowane w combach są pewnym kompromisem pomiędzy
    jakością głośnika (sprawnością dynamiczną), jego ceną, oraz
    objętością comba. A to wszystko, by combo było mobilne, nie ważyło tony i
    nie kosztowało równowartości średniej klasy samochodu. Dlatego wymyślono i
    montuje się w combach tweeter wysokotonowy. Sprawdź, czy Twój tak ma.

    Na Harmony-Central to combo dostaje dość przyzwoite oceny, chociaż 10
    opiniujących to nie jest jakiś imponujący wynik.

    Wg mnie:

    1. Nie masz tweetera i brzmienie zawsze będzie z tego combo mulaste, lub też
    jest on źle ustawiony. Dla ustawienia daj sobie odrobinę czasu i
    cierpliwości, próbuj aż znajdziesz to optymalne ustawienie.

    2. Głośnik w combo jest przeciętny (jego sprawność dynamiczna ok 95 dB).
    Trudno jest uzyskać selektywne brzmienie na jednym 15″ głośniku. One po
    pierwsze potrzebują dużo powietrza. Czy combo, którego używasz ma bass
    relfexy (one poprawiają wymianę powietrza)? Kolejnym problemem może być
    wyrobiony głośnik. Tak bywa, zwłaszcza jeśli przedtem zamontowano głośnik
    standardowej serii. Tutaj zabiegiem, może odrobinę kosztownym, ale dość
    skutecznym byłaby wymiana głośnika (o sprawności min 98dB).

    3. Na czym stoi combo, tj, czy ma małe gumowe nóżki, czy też kółeczka,
    czy też nie ma tego w ogóle. Jeśli dolna ściana combo styka się
    bezpośrednio z podłogą, to wielce prawdopodobne jest, że zamiast
    mięsistego brzmienia będzie nudne mulaste dudnienie. Postaw combo na np.
    krześle. Oddal się kilka metrów i spróbuj teraz poszukać brzmienia. Wychyl
    combo tak np. o 45 stopni.

    4. Jesteście źle ustawieni, i / lub źle ustawione są głośności. Ja
    bardzo często stykam się z gitarzystami, którzy bez sensu ustawiają
    brzmienie na zasadzie im głośniej tym lepiej. Spróbuj dostosować
    głośność swojego combo do perkusji. Później niech to samo zrobi
    gitarzysta. Najlepiej niech to posłucha ktoś lekko oddalony (kilka metrów
    czyni cuda) i skoryguje jeśli potrzeba. I żelazna zasada – nie kręcimy
    podczas grania.

    Ważnym czynnikiem jest również rozmieszczenie. Spróbujcie trochę
    pochodzić z nagłośnieniem w sali prób.

    5. combo tranzystorowe nie lubią zbyt wydajnej pracy, mam tu na myśli
    ustawiania pokręteł vol i gain na wysokich pozycjach. Lampy uwielbiają takie
    pozycje, tranzystory nie. 150W na tranzystorze to nie jest wiele, może po
    prostu combo nie wyrabia i wchodzi w nieoptymalny zakres pracy
    (głośność/wydajność/częstotliwości).

    6. Sam bas, jakość przystawek, elektroniki (jeśli ma aktywną wymień
    baterię od razu), struny. Tak jak radzili przedmówcy, podepnij pod combo
    innego basa i sprawdź, czy jest różnica czy też nie. Czasem nawet
    wysokość strun nad przystawką powoduje, że brzmienie nie zadowoli.

    Często pakę, czy combo na 15″ głośniku wspomagane jest przez drugą pakę,
    np 4×10″, to wszystko by oprócz dołu dostać jeszcze inne zakresy i sprawić,
    że bas jest bardziej selektywny.

    I tak pewnie nie wymieniłem wszystkich możliwych powodów zamulonego
    brzmienia. Jest tego zbyt wiele.

    I ostatnie, chyba najważniejsze. Jeśli gracie jakiś koncert, gdzie jest
    akustyk pogadaj z nim; poproś o pomoc w ustawieniu brzmienia. Taka wiedza bywa
    bezcenna.

    —————————————————–

    sprzedam trochę sprzętu basowego!

  17. mazdah

    Po pierwsze: Starannie ukręcone brzmienie po cichu, jest starannie ukręconym
    brzmieniem do grania po cichu.

    Po drugie: pobaw się EQ, raczej trzymając się blisko ustawień
    neutralnych.

    Po trzecie: nie bój się dać więcej gainu, chyba, że kontrolka clip zaczyna
    wariować

    „Racja jest jak d*pa, każdy ma własną.”

  18. herpetolog

    @ Lobi… Sweet 15 ma gwizdek.

    Po czwarte sprawdź czy masz włączony gwizdek. Z tyłu jest taki przycisk
    horn off. Spróbuj go włączyć, jeśli jest wyłączony.

  19. kububasek

    a może to kwestia aktywnego układu basu? ja mam Corta B4 i na Boxie taurusie
    się nie dało grać jak włączałem aktywny układ… zatykał się generował
    dodatkowe buczenie i przesterowywał bo miał za mocny sygnał…

    jedyne co mogę Ci radzic, ale to już wspomniane było, żeby skręcić basy w
    piecu i może na gitarze mniej basu mniej środka jeśli masz equalizer w
    wiośle bo nie napisałeś co masz za bass

  20. MetallicaFan

    @herpetolog: @ Lobi… Sweet 15 ma gwizdek.

    Gwizdek ma Sweet 15.2, pierwszy Sweet czyli sama „piętnastka” był bez
    gwizdka. 😉

  21. morwin

    @MetallicaFan:

    @herpetolog: @ Lobi… Sweet 15 ma gwizdek.

    Gwizdek ma Sweet 15.2, pierwszy Sweet czyli sama „piętnastka” był bez gwizdka. 😉
    ———————————————————
    „Dla mnie Curbow wygląda jakby miał downa” xD

    Pewnie, że ma 15.1 ma gwizdek. :> Sam mam i nieźle daje po uszach.
    :>

    Cidzie drogi… Kidy Ci ten mój Warwick mulił? :> Jak zagrałem na ldmie
    to mnie odstraszyło. :>

    A co do poziomu wejściowego… Ja na moim basie mam volume na jakieś 2/10 bo
    już zaczyna clip szaleć. :>

  22. igorro

    Nikt nie wspomniał o zużytym (być może) resorze/zawieszeniu głośnika w
    tym Warwick;u.

    „Wyhuśtany” , miękki głośnik właśnie tak dupowato gra. Więcej buczenia
    niż grania.

    Fachmani od głośników robią z tym porządek. Impregnują górne
    zawieszenie

    i dolny resor swoimi specyfikami ( każdy ma swoją unikalną recepturę ,
    czyli

    specyfik jest produkowany jedynie przy pełni księżyca , trzynastego w
    piątek :))

    Tak czy owak , głośnikowi po takich zabiegach wraca dynamiczne ,
    „sprężyste” brzmienie.

    Sprawdzono empirycznie wielokrotnie.

Inni czytali również