Witam! Przedstawiam tak膮 spraw臋: Mam wzmacniacz Warwick Sweet 15 (150 Watt).
Gitara Cort Aktywna, nie wiem jaki model. Kupowa艂em j膮 z 3 lata temu gdy
dopiero si臋 wdra偶a艂em w bass’贸wk臋. Nie zapyta艂em poprzedniego
w艂a艣ciciela o dok艂adny model. Mo偶e jak zamieszcz臋 fotki kto艣 pomo偶e mi
ustali膰 model gitary?
A teraz sprawa g艂贸wna: Z tego co widzia艂em na koncertach i pr贸bach u kumpli
piecyki Warwick bardzo fajnie i mocno graj膮. Ustawiony z prawej strony sceny
(przy ustawieniu Gain: 6 i Volume: 6) wyra藕nie wzmacnia艂 bass przy kolumnie
najbli偶ej niego (chodzi o kolumn臋 z przod贸w. Wygl膮da艂o to tak 偶e sta艂y
sobie przody a zaraz obok nich by艂 ustawiony basista). Po lewej stronie sta艂
gitarzysta ze swoim piecem i tego efektu nie by艂o. M贸j piecyk na pr贸bach
przy ustawieniu Gain: 1 – 1,5 Volume: 5 – 7 ma problem przebi膰 si臋 przez
og贸lny ha艂as w pr贸bowni. Mianowicie gitarzy艣ci rozkr臋caj膮 swoje piece na
tyle 偶eby przebi膰 si臋 przez perkusj臋. Ja rozkr臋cam sw贸j piec 偶eby
przebi膰 si臋 troch臋 ponad nich. Niby wszystko ok, ale efekt ko艅cowy jest
taki, 偶e m贸j bas strasznie „zamula”. Gdy gram sobie riffy w domciu po
cichutku jest ok, ale na pr贸bie te same riffy brzmi膮 zupe艂nie inaczej. Nie
wiem nawet czy sam problem pochodzi od mocy pieca. Wydaje mi si臋, 偶e moja
technika gry jest na 艣rednim poziomie (tzn. Nie wal臋 w struny jak oszala艂y;
nie 艂api臋 d藕wi臋ku w po艂owie prog贸w;) pobiera艂em lekcje gry na basie,
wi臋c takie typowe b艂臋dy techniczne nauczyciel pom贸g艂 mi wyeliminowa膰. Gdy
na pr贸bie przestan臋 na chwil臋 gra膰 w trakcie kawa艂ka, np. gdy pauzuj臋, bo
gitarzysta gra jakiego艣 riff’a sam nagle wszystko staje si臋 takie przejrzyste
i mi艂e dla ucha. Gdy wchodz臋 z basem znowu zaczyna „zamula膰”. Nie wiem do
ko艅ca jak to opisa膰, chodzi o to, 偶e jakby opr贸cz tego co gram ca艂y czas z
basu idzie w tle taki niski wyd藕wi臋k. My艣la艂em 偶e to wina akustyki, ale w
r贸偶nych salach, gara偶ach a nawet i scenach pojawia艂 mi si臋 ten sam
problem. Na nagraniach tego nie ma. Prosz臋 o pomoc. Wiem 偶e nie
sprecyzowa艂em problemu dok艂adnie. Naprawd臋 ci臋偶ko mi to opisa膰, trzeba
us艂ysze膰, 偶eby wiedzie膰 o co mi chodzi. Mimo to licz臋, 偶e mo偶e kto艣
mia艂 podobny problem i uda艂o mu si臋 go jako艣 rozwi膮za膰. Czekam na
odpowiedzi:) Z g贸ry dzi臋ki.
Jakie problemy mam z zamuleniem Warwick Sweet 15 i jak mog臋 je rozwi膮za膰, graj膮c na basie?
Czy kto艣 mo偶e pom贸c mi ustali膰 model mojej gitary Cort Aktywnej?
Jak ustawia膰 piec Warwick, by uzyska膰 mocny bas i przebi膰 si臋 ponad og贸lny ha艂as na praktykach?
Co robi膰, 偶eby m贸j bas nie zamula艂 na praktykach, cho膰 w domu brzmi dobrze?
Jak poprawi膰 swoj膮 technik臋 gry na basie, 偶eby unikn膮膰 b艂臋d贸w?
Dlaczego na praktykach s艂ysz臋 niski t艂em z basu, cho膰 na nagraniach tego nie ma?
Czy kto艣 mia艂 podobny problem z zamulaniem Warwick Sweet 15 i jak go rozwi膮za艂?
W jaki spos贸b ustawi膰 piec Warwick, by uzyska膰 klarowny i przejrzysty d藕wi臋k na praktykach?
Czy moja technika gry na basie wp艂ywa na problem z zamulaniem w Warwick Sweet 15?
Jakie ustawienia na Warwick Sweet 15 pomog膮 mi uzyska膰 mocny bas, nie zamulaj膮c przy tym na praktykach?
mozliwe ze akustyka salki jest zwalona 馃槢 u mnie w mdk mamy wygluszony pokoj i
wszystko ladnie selektywnie jest (na 15″), w drugiej salce nie mam w og贸le
wygluszenia i zamiast muzyki robi si臋 jeden wielki halas (na 4×10″) 馃槢
Za艂贸偶 艣wie偶e struny, graj mocniej i bli偶ej mostka i zobacz czy b臋dzie
lepiej. Ewentualnie oprzyj go na tej tylnej n贸偶ce, mia艂em kiedy艣 ten piec i
jest do艣膰 cichy, nie przeskoczysz pewnych rzeczy.
mo偶e si臋 czestotliwosci nakladaja ?
czasem tak mamy ze jak gram podklad a w tym czasie kumpel solowke to niektorych
d藕wi臋k贸w nie slychac
i faktycznie warto postawic na n贸偶ce 馃檪
____________________________________
Ibanez SR400Pb + Warwick Sweet 15.2
See you in hell Cliff…
Panowie jest jeden malutki problem… M贸j Warwick nie ma n贸偶ki z ty艂u, nie
ma te偶 potencjometra z ty艂u. W innych piecach Warwick Sweet 15 si臋 z tym nie
spotka艂em, mo偶e mam jaki艣 „dupiatszy” model Sweet 15?;) Co do akustyki sali,
jak m贸wi艂em wcze艣niej gra艂em w kilku i naprawd臋 dziwnym zbiegiem
okoliczno艣ci by艂oby, jakby we wszystkich by艂a tak samo dupiata;) wi臋c
my艣l臋 偶e to odpada. Co do tych cz臋stotliwo艣ci, to czasami si臋 tak zdarza,
wiem o czym m贸wisz. Jednak moje „zamulanie” to co艣 innego. Po porostu jakbym
opr贸cz d藕wi臋k贸w generowa艂 jakie艣… jakby to nazwa膰… buczenie, echo,
jaki艣 super reverb? Nie wiem… brzmi to tak jakby jaki艣 pog艂os, jakby na
piec by艂a zarzucona jaka艣 gruba kotara, a jednocze艣nie co艣 si臋
wydostawa艂o i odbija艂o si臋 od 艣cian po 1000-kro膰 tworz膮c w艂a艣nie
„zamulanie”. Co do strun to n贸wki, czy u偶ywane ju偶 troch臋 – efekt podobny.
Z tym 偶e na nowych s艂ycha膰, 偶e brzmi nieco 偶ywiej. Mimo to efekt
„zamulania” zostaje. Tylko b艂agam nie piszcie mi odpowiedzi w stylu: Jak si臋
muli to kup se nowy piec:P Wg mnie jak muli to muli przez co艣, jak si臋 dowiem
przez co to zastanowi臋 si臋 co z tym dalej zrobi膰;)
ravook, owszem, mo偶e by膰, macie wygluszenie w postaci jakichs
wydmuszek/materacow/we艂ny szklanej albo chociaz kocy?
Probowales gra膰 na takiej g艂osnosci bez innych instrument贸w? Jak masz
ustawiony EQ? M贸j mag muli strasznie w okolicy 200Hz, nawet na niskich
g艂o艣no艣ciach.
S艂uchaj, mia艂em podobnie w sali pr贸b.
Warwicki czasami tak maj膮. Mo偶e to kwestia akustyki, mo偶e wzmacniacza.
Kiedy艣 znajomy wysnu艂 teori臋, 偶e to wina wielko艣ci combo – wed艂ug
niego
wp艂yw na tu dudnienie mia艂 rozmiar wzmacniacza (偶e niby za du偶膮 d*p臋
mia艂
ten wzmacniacz i pietnastka strasznie dudni艂a, nie wiem o co chodzi艂o :P)
W ka偶dym razie musz臋 przyzna膰, 偶e mia艂em podobne odczucia.
Gra艂em na LDMie w salce tej samej, i nie by艂o tego problemu.
Poeksperymentuj mo偶e troch臋 z ustawieniami equalizera. Podbi膰 nieco 艣rodek,
obci膮膰 basu i zobaczy膰 jak b臋dzie. Czasem trzeba p贸j艣膰 na kompromis.
A mo偶e to wszystko tylko kwestia po艂o偶enia pieca w salce.
Bardzo prawdopodobne z tym po艂o偶eniem. Czasem przydaje si臋 co艣 wstawi膰
do salki i si臋 potrafi zupe艂nie akustyka pomieszczenia zmieni膰 ;o
Tak: Co do ustawienia pieca w salce. Podkre艣lam! Ten sam problem wyst臋powa艂
na tym piecu w r贸偶nych salkach i na scenie r贸wnie偶. Gra艂em na nim w
profesjonalnej pr贸bowni, gra艂em w gara偶u, gra艂em w pokoju, gra艂em w
miejscach gdzie na 2 metrach kwadratowych by艂a mega graciarnia i ja z piecem,
gra艂em w pomieszczeniu totalnie pustym. Kr贸tko m贸wi膮c owo „zamulanie” by艂o
zawsze i wsz臋dzie;) dos艂ownie jakby by艂o cz臋艣ci膮 mojego basu. Co do EQ.
Ten piec nie ma 8 stopniowego equalizera, kt贸ry maj膮 Sweet 15.2, ma za to 4
potencjometry odpowiedzialne kolejno za: Bas; Mid Low; Mid High; Treble.
Stara艂em si臋 zrzuci膰 nieco basu i nie dawa膰 mu tych Low i High Boost贸w
jednak mimo moich stara艅 nie uda艂o si臋 zneutralizowa膰 tego efektu „koca na
piecu”. Zreszt膮 w moim odczuciu, te potencjometry do EQ naprawd臋 niewiele
daj膮, bo przy du偶ych g艂o艣no艣ciach (np. ustawienie na pr贸bie) barwa
starannie ukr臋cona w ciszy zupe艂nie si臋 traci. Obawiam si臋, 偶e
Aqualopetaq7 ma racj臋 m贸wi膮c z tym 偶e Warwicki tak maj膮:( S艂ysza艂em o
nich bardzo dobre opinii臋 z pierwszej r臋ki. M贸wili o nich przewa偶nie jacy艣
Bluesowcy; Mniej lub bardziej rozwini臋ci Jazzmani tyle 偶e oni grali raczej
cicho, w por贸wnaniu z tym co ja na tym piecu wyprawiam. Gram Hard Rocka i
czasami (wiem 偶e to mo偶e w og贸le nie profesjonalne;) ) lubi臋 zagra膰
troch臋 g艂o艣niej. A ten piecyk chyba po prostu nie jest za bardzo do tego
stworzony:( Mo偶e jeszcze kto艣 wpadnie na jaki艣 pomys艂. Mog臋 zamie艣ci膰
fotki pieca i gitary, je艣liby komu艣 mog艂oby to pom贸c w rozwi膮zaniu mojego
problemu. Wystarczy tylko rzuci膰 has艂em i zaraz to zrobi臋.
a mo偶e by tak zatka膰 otw贸r bas reflex wata na pr贸be ?ten z przodu obok
g艂o艣nika
g艂o艣nik z cz臋stotliwo艣cia rezonansowa podejdzie troch臋 wy偶ej,b臋dzie
twardszy czyli dostanie kopa.oto chodzi ?proste sposoby na zmian臋
charakterystyki kolumn.w regulacji barwy do basu dodaj wi臋cej niskiego 艣rodka
w Worwicku jest to ok.125 Hz LOW MID.to wszystko.
zak艂adam, 偶e nie skr臋casz tone na 0 馃檪 nie wiem co jeszcze mo偶na poradzi膰.
inne wios艂a podpina艂e艣?
Je偶eli tego jeszcze nie robi艂e艣, to jak ju偶 inni wspomnieli, koniecznie
podepnij inne wios艂o. Mog艂a pa艣膰 elektronika w Corcie.
Jak d艂ugo masz ten piec? W sumie z wypowiedzi wynika, 偶e ju偶 jaki艣 czas,
wi臋c powinien by膰 ju偶 rozegrany.. U mnie w innym piecu by艂 taki efekt, ale
si臋 jako艣 to rozegra艂o po kilku pr贸bach.
Modelu corta mo偶na poszuka膰 tu.
http://www.cort.co.kr/english/products/common/list.asp?category=Basses
Szcz臋艣liwego Nowego Roku 馃檪
ja bym obstawial takie rzeczy:
1 akustyka sali
2 polozenie piecow – nie tyle twojego co wszytkich.. 偶eby nie nachodzily si臋
d藕wi臋ki..
3 najwazniejsza sprawa o ktorej si臋 na scenie i beznadziejnej salce bez
akustyki dopiero przekonalem..a mianowicie equalizer.. jest co艣 takiego ze
ka偶dy ustawia sobie swoje brzmienie i wydaje mu si臋 , 偶e jest super.. ale ka偶dy
ustawia to brzmienie samotnie.. pozniej mo偶e si臋 okazac ze jak zaczna grac 2
lub 3 istrumenty to okazuje si臋 ze nachodza na siebie czestotliwosci.. m贸j
wioslarz ma Messe w ktorej jest masakrycznie du偶o srodka.. i je偶eli ja ustawie
du偶o srodka to jest sieczka i jedno wielkie buczenie..musz臋 sciagnac srodek,
dodac wysokich i ew niskich..ustawienie eq zalezy tez od stanu strun.. pozatym
Twoj Warwick a raczej jego g艂o艣nik ma swoja charkterystyke w danych
czestotiwosciach.. i mo偶e si臋 okazac ze tylko ja trzeba zmnijeszyc by by艂o
ok…np paczki wca 211 maja du偶o 250Hz i ta czestotliwosc jak ma si臋 eq
najlepiej sciagnac do zera a wtedy reszta mo偶na balansowac bez
ogranicznien..
podam jeszcze przyklad Korna…tam pojedyncze inst brzmia beznadziejnie…no
ale w calosci brzmia ju偶 ok..niestety ka偶dy musi isc na jaki艣 kompromis by to
brzmialo ladnie..
Ravook wg mnie robisz b艂膮d, kt贸ry ka偶dy z nas zrobi艂 przynajmniej raz w
偶yciu. Por贸wnujesz brzmienie basu solo (bez instrument贸w) z wyst臋pem w
zespole. Jeszcze mi si臋 nie zdarzy艂o, 偶eby brzmienie ustawione w domu (mam
lampow膮 g艂ow臋) by艂o odpowiednie na pr贸bie, czy te偶 koncercie.
Poza tym to nie jest takie proste uzyska膰 selektywno艣膰 na jednym 15″
g艂o艣niku. Cz臋sto, te montowane w combach s膮 pewnym kompromisem pomi臋dzy
jako艣ci膮 g艂o艣nika (sprawno艣ci膮 dynamiczn膮), jego cen膮, oraz
obj臋to艣ci膮 comba. A to wszystko, by combo by艂o mobilne, nie wa偶y艂o tony i
nie kosztowa艂o r贸wnowarto艣ci 艣redniej klasy samochodu. Dlatego wymy艣lono i
montuje si臋 w combach tweeter wysokotonowy. Sprawd藕, czy Tw贸j tak ma.
Na Harmony-Central to combo dostaje do艣膰 przyzwoite oceny, chocia偶 10
opiniuj膮cych to nie jest jaki艣 imponuj膮cy wynik.
Wg mnie:
1. Nie masz tweetera i brzmienie zawsze b臋dzie z tego combo mulaste, lub te偶
jest on 藕le ustawiony. Dla ustawienia daj sobie odrobin臋 czasu i
cierpliwo艣ci, pr贸buj a偶 znajdziesz to optymalne ustawienie.
2. G艂o艣nik w combo jest przeci臋tny (jego sprawno艣膰 dynamiczna ok 95 dB).
Trudno jest uzyska膰 selektywne brzmienie na jednym 15″ g艂o艣niku. One po
pierwsze potrzebuj膮 du偶o powietrza. Czy combo, kt贸rego u偶ywasz ma bass
relfexy (one poprawiaj膮 wymian臋 powietrza)? Kolejnym problemem mo偶e by膰
wyrobiony g艂o艣nik. Tak bywa, zw艂aszcza je艣li przedtem zamontowano g艂o艣nik
standardowej serii. Tutaj zabiegiem, mo偶e odrobin臋 kosztownym, ale do艣膰
skutecznym by艂aby wymiana g艂o艣nika (o sprawno艣ci min 98dB).
3. Na czym stoi combo, tj, czy ma ma艂e gumowe n贸偶ki, czy te偶 k贸艂eczka,
czy te偶 nie ma tego w og贸le. Je艣li dolna 艣ciana combo styka si臋
bezpo艣rednio z pod艂og膮, to wielce prawdopodobne jest, 偶e zamiast
mi臋sistego brzmienia b臋dzie nudne mulaste dudnienie. Postaw combo na np.
krze艣le. Oddal si臋 kilka metr贸w i spr贸buj teraz poszuka膰 brzmienia. Wychyl
combo tak np. o 45 stopni.
4. Jeste艣cie 藕le ustawieni, i / lub 藕le ustawione s膮 g艂o艣no艣ci. Ja
bardzo cz臋sto stykam si臋 z gitarzystami, kt贸rzy bez sensu ustawiaj膮
brzmienie na zasadzie im g艂o艣niej tym lepiej. Spr贸buj dostosowa膰
g艂o艣no艣膰 swojego combo do perkusji. P贸藕niej niech to samo zrobi
gitarzysta. Najlepiej niech to pos艂ucha kto艣 lekko oddalony (kilka metr贸w
czyni cuda) i skoryguje je艣li potrzeba. I 偶elazna zasada – nie kr臋cimy
podczas grania.
Wa偶nym czynnikiem jest r贸wnie偶 rozmieszczenie. Spr贸bujcie troch臋
pochodzi膰 z nag艂o艣nieniem w sali pr贸b.
5. combo tranzystorowe nie lubi膮 zbyt wydajnej pracy, mam tu na my艣li
ustawiania pokr臋te艂 vol i gain na wysokich pozycjach. Lampy uwielbiaj膮 takie
pozycje, tranzystory nie. 150W na tranzystorze to nie jest wiele, mo偶e po
prostu combo nie wyrabia i wchodzi w nieoptymalny zakres pracy
(g艂o艣no艣膰/wydajno艣膰/cz臋stotliwo艣ci).
6. Sam bas, jako艣膰 przystawek, elektroniki (je艣li ma aktywn膮 wymie艅
bateri臋 od razu), struny. Tak jak radzili przedm贸wcy, podepnij pod combo
innego basa i sprawd藕, czy jest r贸偶nica czy te偶 nie. Czasem nawet
wysoko艣膰 strun nad przystawk膮 powoduje, 偶e brzmienie nie zadowoli.
Cz臋sto pak臋, czy combo na 15″ g艂o艣niku wspomagane jest przez drug膮 pak臋,
np 4×10″, to wszystko by opr贸cz do艂u dosta膰 jeszcze inne zakresy i sprawi膰,
偶e bas jest bardziej selektywny.
I tak pewnie nie wymieni艂em wszystkich mo偶liwych powod贸w zamulonego
brzmienia. Jest tego zbyt wiele.
I ostatnie, chyba najwa偶niejsze. Je艣li gracie jaki艣 koncert, gdzie jest
akustyk pogadaj z nim; popro艣 o pomoc w ustawieniu brzmienia. Taka wiedza bywa
bezcenna.
—————————————————–
sprzedam troch臋 sprz臋tu basowego!
Po pierwsze: Starannie ukr臋cone brzmienie po cichu, jest starannie ukr臋conym
brzmieniem do grania po cichu.
Po drugie: pobaw si臋 EQ, raczej trzymaj膮c si臋 blisko ustawie艅
neutralnych.
Po trzecie: nie b贸j si臋 da膰 wi臋cej gainu, chyba, 偶e kontrolka clip zaczyna
wariowa膰
„Racja jest jak d*pa, ka偶dy ma w艂asn膮.”
@ Lobi… Sweet 15 ma gwizdek.
Po czwarte sprawd藕 czy masz w艂膮czony gwizdek. Z ty艂u jest taki przycisk
horn off. Spr贸buj go w艂膮czy膰, je艣li jest wy艂膮czony.
a mo偶e to kwestia aktywnego uk艂adu basu? ja mam Corta B4 i na Boxie taurusie
si臋 nie da艂o gra膰 jak w艂膮cza艂em aktywny uk艂ad… zatyka艂 si臋 generowa艂
dodatkowe buczenie i przesterowywa艂 bo mia艂 za mocny sygna艂…
jedyne co mog臋 Ci radzic, ale to ju偶 wspomniane by艂o, 偶eby skr臋ci膰 basy w
piecu i mo偶e na gitarze mniej basu mniej 艣rodka je艣li masz equalizer w
wio艣le bo nie napisa艂e艣 co masz za bass
Gwizdek ma Sweet 15.2, pierwszy Sweet czyli sama „pi臋tnastka” by艂 bez
gwizdka. 馃槈
Pewnie, 偶e ma 15.1 ma gwizdek. :> Sam mam i nie藕le daje po uszach.
:>
Cidzie drogi… Kidy Ci ten m贸j Warwick muli艂? :> Jak zagra艂em na ldmie
to mnie odstraszy艂o. :>
A co do poziomu wej艣ciowego… Ja na moim basie mam volume na jakie艣 2/10 bo
ju偶 zaczyna clip szale膰. :>
Nikt nie wspomnia艂 o zu偶ytym (by膰 mo偶e) resorze/zawieszeniu g艂o艣nika w
tym Warwick;u.
„Wyhu艣tany” , mi臋kki g艂o艣nik w艂a艣nie tak dupowato gra. Wi臋cej buczenia
ni偶 grania.
Fachmani od g艂o艣nik贸w robi膮 z tym porz膮dek. Impregnuj膮 g贸rne
zawieszenie
i dolny resor swoimi specyfikami ( ka偶dy ma swoj膮 unikaln膮 receptur臋 ,
czyli
specyfik jest produkowany jedynie przy pe艂ni ksi臋偶yca , trzynastego w
pi膮tek :))
Tak czy owak , g艂o艣nikowi po takich zabiegach wraca dynamiczne ,
„spr臋偶yste” brzmienie.
Sprawdzono empirycznie wielokrotnie.