zazwyczaj nuty dzielą się regularnie (jedna ćwirećnuta=dwie ósemki=cztery szesnastki itd…)a jeśli to podział nieregularny to wtedy masz triolę (ósemkową,szesnastkową itd…)
Po drugie:
nie wiem jakie jest metrum tego fragmentu o który pytasz.
Za mało szczegółów podałeś…i wnioskuję z Twojej wypowiedzi że słabo znasz zasady muzyki.
Sprecyzuj to-wklej fragment (przykład)…
Metrum 4/4 , najpierw ćwiercnuta, pauza cwiercnutowa, ósemka, ćwierćnuta, ósemka. Ostatnią ósemkę chciałbym zamienić na 3 dźwięki.
Nie do końca rozumiem wypowiedź micha. Wydaje mi się, że nie trzeba znać metrum utworu, żeby odpowiedzieć na pytanie. Rytmicznie ósemkę zastąpią (nie wiem czy to poprawnie nazywam) trzy triolowe szesnastki:
Nie jestem tylko pewien, czy dobrze legato zaznaczyłem tym łukiem pod nutami.
@Stachu1988: Nie do końca rozumiem wypowiedź micha. Wydaje mi się, że nie trzeba znać metrum utworu, żeby odpowiedzieć na pytanie. Rytmicznie ósemkę zastąpią (nie wiem czy to poprawnie nazywam) trzy triolowe szesnastki:
a to w ogóle ma jakieś większe znaczenie? ;o przecież wiadomo, że to triola nawet bez tych nawiasów.
Jezeli dobrze pamietam nawias nie jest potrzebny jeżeli masz ósemki czy szesnastki bo masz je tak czy tak belką połaczone znaczenie ma to przy cwiartkach, połówkach.
Co do równania pomysl chłopie bo to czysta matma. ile ósemek mieści się w cwiercnucie?I co to jest triola ósemkowa…
Ok, już rozumiem, dzięki wszystkim za pomoc!
Mam jeszcze jedno pytanie, czy jak są ósemki, to koniecznie trzeba je łączyć? Czy błędem zapisać jest wszystkie osobno?
Będzie to błąd. Łączenie ósemek/szesnastek/itd. wskazuje na rytmikę utworu i rozkład akcentów.
Przykład łączenia na 3/4 i 6/8, myślę, że jest to zrozumiałe.
Poza tym jakby to wyglądało gdyby wszystkie były osobno 😀
tak to z grubsza wyglada.Cała sztuka grupowania (w całym długim utworze można się niexle epnać).
Chciałbym osiągnąć taki efekt, że gram to c, a następnie to f, podczas gdy c cały czas wybrzmiewa. Następnie kiedy robię to glisando z f do g, to robię też z c do d. DObrze to zapisałem?
po co się coś takiego stosuje zamiast zwykłego zapisu 4 ósemek?
Szczerze polecam jakąś ksiazke zasad muzyki bo kazda odpowiedź będzie rodziła kolejne pytania.
Obiecuję, że to już ostatnie pytanie:)
Zapisując w ten sposób, przestajesz grać C grając już F. Nie jestem w stanie Ci pokazać dokładnie, ale musiałbyś potraktować to jako dwu dźwięki i pod C dać pauzę i potem to F. Nie łączyć C z F. Nie wiem jak bardziej obrazowo to ująć.
@mihal277: Jeszcze jedno pytanko:) Chciałbym osiągnąć taki efekt, że gram to c, a następnie to f, podczas gdy c cały czas wybrzmiewa.
Musisz połączyć dwie nuty nuty łukiem. Na resztę pytań nie umiem odpowiedzieć.
Stachu1988, w ten sposób zagrasz nuta po nucie normalnie, legato. Łuk mówi, żeby grać płynnie nuty połączone. Wybrzmiewa nuta połączona z nutą poprzednią, jeśli jest tym samym dźwiękiem.
Chociaż w ogóle dziwnie mi wygląda ten Twój zapis.
mihal277, spójrz na mój wpis wyżej, jak będę mieć chwilę (nie wiem, kiedy to będzie), to Ci to rozpiszę, jeśli nie wiesz, o co mi chodzi. A najlepiej zrób jak mówi Muzz, weź jakiś podręcznik. A najlepiej nauczyciela, bo nie wyjdziesz z tego i cały Twój zapis będzie zawierał mnóstwo błędów, których po prostu nie zauważysz.
To jak zaznaczyć, że nuta ma trwać? Ja tam kozaka nie zamierzam zgrywać, bo jeśli chodzi o nuty, to się na GuitarPro uczyłem 😀
Ano jeżeli nuty miałyby się pokrywać tak jak napisał kolega wyżej to zapis powinien wyglądać tak:
Zapis miałby sens gdyby to c miało leseczki do góry a f na dól wtedy robi ci się dwugłos.Ale pamiętaj to jest tylko legato zamiast tego dajesz wartość połowe wieksza i nie przejmujesz się łukami.Czyli w tym wypadku c jest ósemka z kropką laseczka do góry i łaczysz to z szesnastką d belką u góry… ale szczerze zakup jakaś knige albo dorwij biblioteke…
Stachu1988, w ten sposób zagrasz nuta po nucie normalnie, legato. Łuk mówi, żeby grać płynnie nuty połączone. Wybrzmiewa nuta połączona z nutą poprzednią, jeśli jest tym samym dźwiękiem.
czyli sama sobie zaprzeczasz, to jest ta sama nuta polaczona czyli wybrzmiewa.
Poprostu ligatura.
Zapisując w ten sposób, przestajesz grać C grając już F. Nie jestem w stanie Ci pokazać dokładnie, ale musiałbyś potraktować to jako dwu dźwięki i pod C dać pauzę i potem to F. Nie łączyć C z F. Nie wiem jak bardziej obrazowo to ująć.
chodzi Ci chyba o zapis na dwa głosy, ale on nie jest tu potrzebny
wybaczcie jeśli coś zle zrozumialem, zmeczony jestem :]
Po pierwsze:
zazwyczaj nuty dzielą się regularnie (jedna ćwirećnuta=dwie ósemki=cztery
szesnastki itd…)a jeśli to podział nieregularny to wtedy masz triolę
(ósemkową,szesnastkową itd…)
Po drugie:
nie wiem jakie jest metrum tego fragmentu o który pytasz.
Za mało szczegółów podałeś…i wnioskuję z Twojej wypowiedzi że słabo
znasz zasady muzyki.
Sprecyzuj to-wklej fragment (przykład)…
Metrum 4/4 , najpierw ćwiercnuta, pauza cwiercnutowa, ósemka, ćwierćnuta,
ósemka. Ostatnią ósemkę chciałbym zamienić na 3 dźwięki.
Nie do końca rozumiem wypowiedź micha. Wydaje mi się, że nie trzeba znać
metrum utworu, żeby odpowiedzieć na pytanie. Rytmicznie ósemkę zastąpią
(nie wiem czy to poprawnie nazywam) trzy triolowe szesnastki:
http://www.img59.imageshack.us/img59/7712/triola.th.jpgNie jestem tylko pewien, czy dobrze legato zaznaczyłem tym łukiem pod nutami.
Pasi.
Ale nie będzie żadnego zgrzytu w rytmice?
Jeśli wiesz jak zagrać triolę to nie będzie zgrzytu…
Tę triole szenstastkową oznacza się cyferką 3, czy trójką z tym
kwadratowym nawiasem?
z nawiasem
Czemu tu
http://www.en.wikipedia.org/wiki/File:Tuplets.png jest więc bez
nawiasu?
Aha, i czy mi się wydaje, czy to równanie jest błędne:
http://www.laguitarra.pl/galeria/4/triola.jpg ?
a to w ogóle ma jakieś większe znaczenie? ;o przecież wiadomo, że to
triola nawet bez tych nawiasów.
Jezeli dobrze pamietam nawias nie jest potrzebny jeżeli masz ósemki czy
szesnastki bo masz je tak czy tak belką połaczone znaczenie ma to przy
cwiartkach, połówkach.
Co do równania pomysl chłopie bo to czysta matma. ile ósemek mieści się w
cwiercnucie?I co to jest triola ósemkowa…
Ok, już rozumiem, dzięki wszystkim za pomoc!
Mam jeszcze jedno pytanie, czy jak są ósemki, to koniecznie trzeba je
łączyć? Czy błędem zapisać jest wszystkie osobno?
Będzie to błąd. Łączenie ósemek/szesnastek/itd. wskazuje na rytmikę
utworu i rozkład akcentów.
Przykład łączenia na 3/4 i 6/8, myślę, że jest to zrozumiałe.
Poza tym jakby to wyglądało gdyby wszystkie były osobno 😀
tak to z grubsza wyglada.Cała sztuka grupowania (w całym długim utworze
można się niexle epnać).
Jeszcze jedno pytanko:)
http://www.img43.imageshack.us/img43/4656/p1050107t.th.jpgChciałbym osiągnąć taki efekt, że gram to c, a następnie to f, podczas
gdy c cały czas wybrzmiewa. Następnie kiedy robię to glisando z f do g, to
robię też z c do d. DObrze to zapisałem?
I jak mam czytać taki podział:
http://www.img194.imageshack.us/img194/9386/nuty1.th.pngpo co się coś takiego stosuje zamiast zwykłego zapisu 4 ósemek?
Szczerze polecam jakąś ksiazke zasad muzyki bo kazda odpowiedź będzie
rodziła kolejne pytania.
Obiecuję, że to już ostatnie pytanie:)
Zapisując w ten sposób, przestajesz grać C grając już F. Nie jestem w
stanie Ci pokazać dokładnie, ale musiałbyś potraktować to jako dwu
dźwięki i pod C dać pauzę i potem to F. Nie łączyć C z F. Nie wiem jak
bardziej obrazowo to ująć.
Musisz połączyć dwie nuty nuty łukiem. Na resztę pytań nie umiem
odpowiedzieć.
http://www.img30.imageshack.us/img30/1850/beztytuuxt.th.jpgCzyli chyba dobrze zapisałem?
Źle zapisałeś.
Stachu1988, w ten sposób zagrasz nuta po nucie normalnie, legato. Łuk mówi,
żeby grać płynnie nuty połączone. Wybrzmiewa nuta połączona z nutą
poprzednią, jeśli jest tym samym dźwiękiem.
Chociaż w ogóle dziwnie mi wygląda ten Twój zapis.
mihal277, spójrz na mój wpis wyżej, jak będę mieć chwilę (nie wiem,
kiedy to będzie), to Ci to rozpiszę, jeśli nie wiesz, o co mi chodzi. A
najlepiej zrób jak mówi Muzz, weź jakiś podręcznik. A najlepiej
nauczyciela, bo nie wyjdziesz z tego i cały Twój zapis będzie zawierał
mnóstwo błędów, których po prostu nie zauważysz.
To jak zaznaczyć, że nuta ma trwać? Ja tam kozaka nie zamierzam zgrywać, bo
jeśli chodzi o nuty, to się na GuitarPro uczyłem 😀
Ano jeżeli nuty miałyby się pokrywać tak jak napisał kolega wyżej to
zapis powinien wyglądać tak:
Zapis miałby sens gdyby to c miało leseczki do góry a f na dól wtedy robi
ci się dwugłos.Ale pamiętaj to jest tylko legato zamiast tego dajesz
wartość połowe wieksza i nie przejmujesz się łukami.Czyli w tym wypadku c
jest ósemka z kropką laseczka do góry i łaczysz to z szesnastką d belką u
góry… ale szczerze zakup jakaś knige albo dorwij biblioteke…
Polecam „Zasady muzyki” Wesołowskiego, ewentualnie „ABC gitary” Powroźniaka,
lub „Gitara jazzowa” Blizińskiego, powinno pomóc 🙂
jak na mój gust to jemu chodzi o coś takiego:
http://www.img260.imageshack.us/img260/4674/nuty2.th.pngto c jest legowane
Aga:
czyli sama sobie zaprzeczasz, to jest ta sama nuta polaczona czyli
wybrzmiewa.
Poprostu ligatura.
chodzi Ci chyba o zapis na dwa głosy, ale on nie jest tu potrzebny
wybaczcie jeśli coś zle zrozumialem, zmeczony jestem :]