Nierownomierne Brzmienie

Nierównomierne brzmienie

Zmagam się z problemem nierównomiernego brzmienia mojego basu przy graniu na wyższych tonach, mimo używania basu Music Man Sterling 34 i wzmacniacza Fender Rumble 150. Zmiana strun na grubsze przyniosła nieznaczną poprawę.

Siema.

Mam problem z brzmieniem mojego basu. Gram na basie w big bandach i
orkiestrach. Mam do tego teraz tylko Music mana sterling 34. I sytuacja
wygląda tak, że gdy wchodzę na wyższe tony, uderzając najwyższą strunę,
to dźwięk jest daleko odbiegający od reszty. Mianowicie, dół i średnie
tony są dosyć ciemne, natomiast góra jest niesamowicie jaskrawa i pozbawiona
basu, to sprawia efekt, że przy górnych partiach zanikam po prostu.
Nagłaśniam bass Fenderem roumble 150. Zmieniłem ostatnio struny na grubsze.
Zamiast 045 założyłem 050, ale poprawa jest nieznaczna.

Co by tutaj zrobić, żeby wszystkie dźwięki były słyszalne w podobnym
tonie?

Jeśli jakoś mogę to skorygować wzmacniaczem to jak go ustawić?

Czy takie zadanie spełniłby kompresor do basu?

Jak mogę rozwiązać problem z nierównomiernym brzmieniem mojego basu?
Czy ktoś ma pomysł na to, jak zbalansować dźwięki na moim basie?
Czy istnieją jakieś specjalne ustawienia do wzmacniacza, które mogą pomóc mi w poprawie brzmienia mojego basu?
Co mam zrobić, żeby moje dźwięki były słyszalne w podobnym tonie?
Jaki kompresor do basu polecacie, aby pomógł wyrównać dźwięki na moim basie?
Jakie kroki powinienem podjąć, aby moje brzmienie stało się bardziej zrównoważone?
Czy jest coś, co mogę zrobić, aby moje dół i średnie tony były jaśniejsze?
Czy ktoś może polecić mi jakieś konkretne struny, które pomogą mi w poprawie brzmienia mojego basu?
Jaki rodzaj wzmocnienia polecacie do tego, aby moje brzmienie stało się bardziej zbalansowane?
Jakie zmiany mogę wprowadzić, aby uniknąć problemu nierównomiernego brzmienia na moim basie?

Podziel się swoją opinią
wiolanczela1995
wiolanczela1995
Artykuły: 0

16 komentarzy

  1. Nie nie próbowałem. A na czym to ma polegać? Możesz to pisać, bo nie
    orientuje się 100 %.

  2. Na bokach przystawki masz śruby, za ich pomocą możesz uzyskać “skośne”
    ułożenie przystawki względem korpusu (oraz, oczywiście, strun). na
    przykładzie innego basu coś jak:
    http://www.i.imgur.com/F0RUGFL.jpg

    W twoim przypadku odsuwając od strony struny G przystawkę (wkręcając ja
    głębiej w korpus) struny cieńsze będą grały ciszej niż grubsze. Jest to
    oczywiście połowiczne rozwiązanie, ale może wystarczające. Na pewno wymaga
    najmniej pracy, więc warto od niego zacząć 🙂

  3. @wiolanczela1995: Nie nie próbowałem. A na czym to ma polegać? Możesz to pisać, bo nie orientuje się 100 %.

    Wzbudziłeś moje podejrzenia. Wybacz nietakt, ale czy umiesz samodzielnie
    regulować swój instrument? Akcja, relief, intonacja?

    https://basoofka.net/forum/46786,regulacja-basu/ – czy którakolwiek z
    czynności wymienionych w tym artykule jest ci obca? Jeśli tak proponuję
    wycieczkę do najbliższego lutnika lub starszego stażem basisty czy
    gitarzysty. Dobry setup to podstawa, dopiero jak to jest ogarnięte jest sens
    szukać problemów gdzie indziej.

    Kolejny najczęstsza przyczyna problemu z brzmieniem to zbyt konturowe
    ustawienie EQ. Podbicie basu, wycięcie środka, podbicie góry. Jeśli
    ustawiasz tak brzmienie czy to na basie czy na piecu – przestań czym prędzej
    😉

  4. Nie nie znam się na regulacji gitary. Z wykształcenia jestem saksofonistą, a
    na gitarze uczyłem się tylko sam dla siebie, a z racji na zapotrzebowanie, po
    prostu przygrywam.

    Gitara wróciła od lutnika jakieś 4 miesiące temu. Myślę, że regulacja
    jest ok, ale sam problem leży raczej w ustawieniu eq. Bo dla music manów
    charakterystyczna jest jaskrawa góra.

  5. Lutnik lutnikowi nierówny. Jeśli masz jakiegoś znajomego, ogarniętego
    basistę warto mu tą gitarę pokazać tak czy inaczej z prośbą o jej
    sprawdzenie ze szczególnym wskazaniem na problem z brzmieniem struny G.

    Większość problemów ze spójnością brzmienia rozwiązuje ustawienie EQ na
    gitarze i piecu w pozycjach neutralnych. To możesz sprawdzić samodzielnie,
    najlepiej z zespołem – przy takich ustawieniach mało który wzmacniacz brzmi
    atrakcyjnie przy grze solowej.

    Kolejne potencjalne rozwiązanie, niestety wymagające już wydania pieniędzy,
    to założenie strun z płaską owijką, tzw. flatwound. Mają dużo
    ciemniejsze brzmienie od standardowych, być może uda się tak zrównać
    brzmienie.

  6. Nie musi być “profesjonalny” – wystarczy (w miarę) “doświadczony”:)

    Zgaduję, że jeśli masz taki problem przy Sterlingu po przeglądzie lutniczym
    i Elixirach (oraz poprzednim komplecie strun), to jego źródło leży w
    pickupie lub ustawieniach EQ (zakładam, że nie w Twojej technice skoro masz
    wykształcenie muzyczne).

  7. Nie mam wykształcenia muzycznego na gitarze basowej 😀 Mam na saksofon, więc
    technika z tego raczej nie wypływa 😀

  8. Czytałem że jesteś saksofonistą, ale zakładam, że wiesz ze szkoły na
    czym polega równa artykulacja bez względu na instrument i nie grasz jednej
    strunie mocniej niż na innych;)

  9. A jeśli to miałeś na myśli to tak, myślę, że rozumiem ten aspekt 😀

  10. No to zostaje tylko pickup i ustawienia w piecu:)

    Chyba, że po drodze masz wpięty jakiś “treble booster”, który podbija
    wysokie?

  11. Jeszcze jej nie wymieniałem. Gitara ma jakieś 1.5 roku, a jeszcze nie
    wymieniałem.

    Zawsze miałem pasywne pickupy w poprzedniej gitarze i stąd ten brak
    doświadczenia z aktywami.

    Dzisiaj jeszcze kupię i założę nową, bo rzeczywiście ta może być już
    zużyta, ponieważ dosyć często grywam.

  12. Bateria minimalnie zmieniła siłę sygnału, ale jakości brzmienia o jakie mi
    chodziło, to nie przybliżyło.

    Ustawiłem EQ (piec) :

    – Bass neutralnie

    – Low Mid 3/4

    – Migh mid 1/4

    – Treble 1/4

    EQ gitary całe na neutralnych pozycjach (środek).

    Jest teraz sporo lepiej, zobaczę jak to będzie brzmiało w trakcie grania
    próby.

    Zauważyłem, że ten sterling 34 brzmi wszystkim tak samo na yt, więc to
    pewnie tylko problem z dostosowaniem dźwięku tej gitary do rodzaju danej
    muzyki.

Możliwość komentowania została wyłączona.