Mikrofon do nagrywania basu

Zacząłem rozglądać się za mikrofonem do nagrywana basu. Przeszperałem
forum i czego się dowiedziałem? Nie warto, bo w domowych warunkach nagrywanie
basu przez mikrofon się nie opłaca, bo tylko zniekształci dźwięk. To
zależy także od sprzętu. Otóż posiadam gitarę Fender Marcus Miller Jazz
Bass, head Marshall MB450H + całkiem niezłą kolumnę (jakiś custom).Na
mikrofon mam do 500zł. Czy to się w ogóle opłaca? Czy się nie pchać w
mikrofony i nagrywać liniowo? No i czy możecie doradzić jakiś mikrofon?
Dynamiczny czy pojemnościowy? Co myślicie o AKG C3000 i Sennheisera MD 421?
Pozdrawiam.

Czy zacząłem szukać mikrofonu do nagrywania basu?
Czy dowiedziałem się, że nagrywanie basu przez mikrofon w domowych warunkach nie jest opłacalne?
Czy zależy to od mojego sprzętu?
Czy mam Fender Marcus Miller Jazz Bass, head Marshall MB450H i dobrą kolumnę?
Czy mam do 500 zł na mikrofon?
Czy to się w ogóle opłaca?
Czy powinienem nagrywać liniowo, a nie przez mikrofon?
Czy ktoś może polecić jakiś mikrofon do nagrywania basu?
Czy lepszy będzie mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy?
Co myślę o AKG C3000 i Sennheisera MD 421?

34 komentarzy

  1. Mateusz Piotrowski

    Lepiej kup dobry interface do nagrywania z wyjścia DI.

  2. empty

    akg d112 – używkę kupisz za 500 może.

  3. Magic

    Możesz tez próbować z jakimś mikrofonem do stopy. W taki sposób
    nagłaśniałem jeden big band (basista miał combo Ashdown a bez wyjścia
    liniowego) z Małopolski.

    Tak czy siak siurka nic nie pobije. Tylko po co mikrofon do basu?

  4. sledz

    @Magic: Tylko po co mikrofon do basu?

  5. MoonWalker

    Czyli jeśli mam line output w headzie to lepiej nagrywać liniowo i nie ma
    sensu inwestować w mikrofon?

    @Mateusz Piotrowski jestem niedoinformowany możesz napisać coś więcej o
    interface? po co to? jaki polecasz?

  6. Magic

    @MoonWalker: Czyli jeśli mam line output w headzie to lepiej nagrywać liniowo i nie ma sensu inwestować w mikrofon?

    Mało jest mikrofonów, które potrafią świetnie przenieść niskie pasmo –
    szczególnie trudno nagrywa się kontrabasy. A jak jest ich mało to znaczy że
    są drogie.

    Linia to najprostsze, najtańsze, najbardziej oszczędne w czas i pieniądze, a
    przy tym świetne rozwiązanie.

    EDIT: przeraszam, najtaniej jest nie nagrywać basu 😀

  7. nairam

    wg mnie można nagrać po lini, pasmo będzie, ale żeby bas zabrzmiał
    dynamicznie, plastycznie, charakternie należy nagrać również ścieżkę z
    mikrofonu ( najlepiej dynamicznego z dużą membraną, takiego, jak się używa
    do stopy np. akg d 112. należy też pokombinować z głośnością paczki.
    chcąc uzyskać potężny sound, nie da się tego zrobić tylko po linii.
    oczywiście ważne jest wtedy pomieszczenie….

  8. Magic

    W AKG bym zainwestował jeżeli miałaby to być naprawdę niska partia basu,
    tak to lepiej w Siurka włożyć, bo jest 200 ziko tańszy

  9. Tamara

    Jeśli masz dobrą akustykę pomieszczenia, i możesz sprzęt porządnie
    (głośno) odkręcić, to fajnie mieć mikrofon, ja u siebie nagrywam na shure
    sm57, brzmi kozacko, Ale mam akustyczne pomieszczenie, i dobry head+dobre
    głośniki, nie wiem co to masz za kolumnę, więc trudno powiedzieć czy
    zabrzmi Ci to lepiej niż z linii plus jakiś symulator.

  10. MoonWalker

    myślałem że shure sm57 nie jest do basu tylko do elektryka

  11. Tamara

    shure sm57 to mikrofon instrumentalny, on się bez żadnej przesady nadaje do
    nagrywania wszystkiego 🙂 od wokalu po centrale, z resztą załączam przykład
    centralki nagranej na sm57, który nagrałem wczoraj 🙂

    http://www.w349.wrzuta.pl/audio/6Esj5nAPaKV/kick_hole_straight_3cmdeep

  12. Tamara

    No to jeszcze na smak, kawałek basu nagranego na shure sm57. Bas to Yamaha rbx
    6jm, podłączony do swr sm400, ebs neo112, i jakiś Behringer 115. To czysty
    nagrany bas, bez jednego plugina, nawet korekcji nie robiłem żadnej. Poprostu
    ustawiony wzmacniacz —> nagrany —> upload

    http://www.w822.wrzuta.pl/audio/040xo3qCXY3/bass_example_-_yamaha_rbx_6jm_-_swr_sm_400_-_ebs_neo112_-_behringer_115_-_shure_sm57
    pozdrawiam

    entrop

  13. krulwszechswiataiokolicy

    dzieci drogie jak chcecie słyszeć co gracie i nagrywać a jeden dżak to
    przejściówka na dwa (albo rozwidlenie ) do jednego wpinasz słuchawki a
    drugim nagrywasz lynjowo , kozackie pogłosy potem dorobi się .

    Na luzie trochę dziadostwo ściszyć na piecu i git a ,że czasem to
    ostatecznie przypomina rzeźnię to nic 😀

  14. Savek

    W lato grałem w plenerze. Były 3 kapele. 2 basistów przede mną było
    wpiętych w linię i nie powiem, brzmiało to ok. Ja wyjścia liniowego nie
    miałem i pod piecem postawili mi mikrofon. Po koncercie wiele osób mówiło
    mi że zabrzmiało to przepotężnie i o wiele lepiej niż moi poprzednicy. Co
    ciekawe grałem na marnym Ashdown Five Fifteen.

    Reakcje słuchaczy świadczą że mikrofon śliczniejszy jest niż linia 🙂
    Najśliczniejszy jednak jest zestaw linia + mikrofon.

    A co do jakości mikrofonu, myślę sobie że:

    SHURE SM57 – zbiera 40 Hz – 15 kHz

    Piąta struna w basie wypluwa o ile dobrze pamiętam około 38Hz,

    AKG D112 – zbiera 20Hz – 17 kHz.

    Dedukując, AKG zbierze całe pasmo basu, Shure teoretycznie nie ale niewiele
    mu brakuje.

    Co jednak po takich mniamuśnych mikrofonach kiedy do zestawu włożymy np.
    kolumnę basówą Ashdown Mag 410T, Deep której dolne pasmo wg producenta
    równe jest 80Hz ?

    Wiem drastyczne to zestawienie aleee tutaj rodzi się pytanie po co mi mikrofon
    za 400 – 600zł jeżeli mogę kupić jakiegoś innego Shurka za 100zł 50Hz –
    15kHz) który łyknie wszystko z tej kolumny i jeszcze będzie miał luzy ?
    Chyba na początek powinno się sprawdzić jaka jest wydajność kolumny ale ja
    tam się nie znam 🙂

    To tylko moje gdybania bo o mikrofonach wiem prawie nic i zdaję sobie sprawę,
    że w grę wchodzą też inne ich parametry.

    Generalnie mikrofon przed móją lodówka to piękna sprawa a w domu nagrywam w
    linie przez interfejs Alesis i też ładnie słychać.

  15. krolik

    Jeżeli chodzi o częstotliwości, to nie jest tak „różowo”. Charakterystyka
    brzmieniowa zależna jest bardzo od ekspozycji określonych częstotliwości. A
    sama tabelka „od-do” to tylko przedział, w którym mikrofon działa skutecznie
    (dalej powinna być podana w dB wartość odchyłu w głośności na
    krawędziach od średniej). Oczywiście wyższe i niższe częstotliwości też
    są przenoszone, jednak na tyle nieskutecznie, że producenci nie piszą o nich
    (dobrzy producenci, bo ci chińscy jak najbardziej piszą o nich, baaa – piszą
    więcej, niż można się spodziewać i oczekiwać od ich sprzętu).

  16. mimikm

    odkopię troszkę. mikrofon wielkomembranowy spisuje się świetnie ma łądną
    prezencję i spora dynamikę, jeśli nagrywac mikrofonem to tylko
    pojemnościówką wielkomembranową.

    pozdr

    mimikm

  17. miklo

    @mimikm: odkopię troszkę. mikrofon wielkomembranowy spisuje się świetnie ma łądną prezencję i spora dynamikę, jeśli nagrywac mikrofonem to tylko pojemnościówką wielkomembranową.

    Musisz to powiedzieć wszystkim błądzącym i nagrywającym dynamikami. A jest
    ich więcej, niż Ci się chyba wydaje 😀

  18. mimikm

    @miklo:

    @mimikm: odkopię troszkę. mikrofon wielkomembranowy spisuje się świetnie ma łądną prezencję i spora dynamikę, jeśli nagrywac mikrofonem to tylko pojemnościówką wielkomembranową.

    Musisz to powiedzieć wszystkim błądzącym i nagrywającym dynamikami. A jest ich więcej, niż Ci się chyba wydaje 😀

    ano owszem:) dynamik to się chyba nadaje na scene.

    chociaż ja preferowałem nagrywanie bas z lini z diboxa, z pieca linią i z
    mikrofonu razem 3 ślady i zawsze można było coś z tego zmontować:)

    pozdr

    mimikm

  19. WiziBass

    Ja za każdym razem gdy nagrywam bas(i gdy mam taką możliwość, gdyż
    mieszkam w bloku :P) wybieram mix Linia + Shure sm57. Jakoś samo brzmienie z
    linii za mało mocy ma dla mnie, a i górne częstotliwości nie brzmią z niej
    tak dobrze jak z mica, za to właśnie dobrze uzupełnia dolne pasma (choć
    shurowi przy przenoszeniu basu, tez nie można powiedzieć żeby coś
    brakowało, nawet przy graniu na strunie H ). Jakby ktoś był ciekaw
    próbki(bas jest tu celowo zgłośniony):

    http://www.w916.wrzuta.pl/audio/3tg8OxFVaMw/probka

  20. Mateusz Piotrowski

    sam sm 57 ma zza malo dolu – można go dac jako „dodatek” do innego mikrofonu,
    pojemnościówka też raczej jako dodatek. Musi być solidna podstawa w postaci
    jakiegoś dynamika – akg d112, akg d3400, shure bta 52, akg D112 itp.

  21. miklo

    @Mateusz Piotrowski: sam sm 57 ma zza malo dolu – można go dac jako „dodatek” do innego mikrofonu, pojemnościówka też raczej jako dodatek. Musi być solidna podstawa w postaci jakiegoś dynamika – akg d112, akg d3400, shure bta 52, akg D112 itp.

    Nie bluźnij. Kolega wcześniej wyłożył, że pojemnik, to ma być pojemnik i
    już ;]

  22. mimikm

    raz nawet miałem potrzebę nagrać dosyć szklisty bas i nagrywałem go shurem
    pg 81 z monitora podłogowego marki polaudio:) wyszedł dosyć
    sympatycznie.

    można nagrywac nawet mikrofonem do skypa, w zależności jaki efekt chce się
    uzyskać, pewnie ile realizatorów tyle technik, trza wybrać taką która nam
    odpowiada warte też eksperymentować

    pozdr

    mimikm

  23. JarekM

    Też mam sm57, Nagrywałem na nim kiedyś, jak miałem jeszcze combo box b212,
    wszystko pięknie, ale teraz gdy gra 8 głośników to już mam problem z
    ustawieniem mikrofonu, jakieś porady? mógłbym grać na jednej kolumnie 4×10
    ale i tak będzie ten sam problem. Jak sobie radzicie?

  24. Magic

    Jak mnie uczono, mikrofon przystawia się pod jeden, konkretny głośnik, a nie
    gdzieś pośrodku i nigdy nie słyszałem, by ilość głośników była
    problemem.

  25. mimikm

    owszem to prawda. przy dynamicznym mikrofonie blisko głośnika w zależności
    od tego co chce się uzyskać bliżej środka lub brzegu membrany. natomiast
    pojemnościowy troszkę dalej przed paczką.

    pozdr

    mimikm

  26. JarekM

    Dzięki.

  27. jetofuj

    Głupie pytanie, ale stary już jestem i nigdy nic nie nagrywałem…

    Powiedzmy, że mam mikrofon i program do nagrywania/obróbki dźwięku. Czy
    jestem w stanie podłączyć mikrofon bezpośrednio do komputera i w ten
    sposób nagrać sobie próbkę, której będzie się dało później słuchać?
    Jak do całości ma się karta dźwiękowa?

  28. JarekM

    Ja mam zintegrowana kartę dźwiękową i przez mikrofon dało radę nagrać,
    chociaż bez szału, może dlatego, że nie mogłem porządnie odkręcić
    wzmacniacza. W końcu nagrałem przez sansamp.

  29. Magic

    @jetofuj: Głupie pytanie, ale stary już jestem i nigdy nic nie nagrywałem…

    Powiedzmy, że mam mikrofon i program do nagrywania/obróbki dźwięku. Czy jestem w stanie podłączyć mikrofon bezpośrednio do komputera i w ten sposób nagrać sobie próbkę, której będzie się dało później słuchać? Jak do całości ma się karta dźwiękowa?

    Jak pisano już wyżej, nagrywając zwykłym kompem najlepiej skorzystać z
    wejścia liniowego. Zamiast bulić na mikrofon, lepiej zainwestować w
    kompresor.

    Karta dźwiękowa to podstawa. Im lepsza, tym często ma lepsze oprogramowanie,
    czyli lepiej się nagrywa i łatwiej. Na starych Sound Blasterach czy Yamahach
    spokojnie ścieżkę basu idzie nagrać.

    Jeżeli mikrofon nie wymaga zasilania typu Phantom, to możesz śmiało go
    wpinać bezpośrednio w kompa.

  30. nazar

    A jaką pojemnościówkę do nagrywania basu byście polecili? I czy
    nagrywając dwoma majkami, jak wyżej dynamik przy głośniku i
    pojemnościówka z tyłu, ustawia się jeden z tych mikrofonów jako wiodący,
    a drugi uzupełniający, czy 50/50?

  31. jetofuj

    Generalnie chcę nagrać próbki fuzzów, głównie replik brytyjskich
    gitarowych fuzzów z połowy lat 60., dlatego chcę to zrobić używając
    mikrofonu, żeby oddać im sprawiedliwość. Rozważam więc trzy opcje, albo
    mikrofon bezpośrednio podpięty do komputera, albo
    mikrofon>interfejs>komputer, albo może jakiś cyfrowy dyktafon do
    nagrywania muzyki, jak Tascam…

  32. mimikm

    @nazar: A jaką pojemnościówkę do nagrywania basu byście polecili? I czy nagrywając dwoma majkami, jak wyżej dynamik przy głośniku i pojemnościówka z tyłu, ustawia się jeden z tych mikrofonów jako wiodący, a drugi uzupełniający, czy 50/50?

    nagrywa się oba z jak najlepszym sygnałem. a potem miksuje w zależności co
    najbardziej Ci leży.

  33. Muzz

    Ja właśnie wróciłem ze studia, położyłem ślady basu podstawiając SM 57
    pod piec, odsłuchiwałem tych śladów bez grama korekcji. Panowie lepszego
    brzmienia w zyciu jeszcze nie udało mi się osiągnąć…

  34. Hoo-Bee

    @nairam: najlepiej dynamicznego z dużą membraną, takiego, jak się używa do stopy np. akg d 112, nie da się tego zrobić tylko po linii. oczywiście ważne jest wtedy pomieszczenie….

    bo zgrywa się przecież nie paczkę zawieszoną w powietrzu, tylko całe
    pomieszczenie

    @entropman: mam akustyczne pomieszczenie, i dobry head+dobre głośniki, nie wiem co to masz za kolumnę, więc trudno powiedzieć czy zabrzmi Ci to lepiej niż z linii plus jakiś symulator.

    bo jakość łańcucha jest tak licha, jak najsłabsze ogniwo

    @krolik: Charakterystyka brzmieniowa zależna jest bardzo od ekspozycji określonych częstotliwości. A sama tabelka „od-do” to tylko przedział, w którym mikrofon działa skutecznie

    bo wyciągnąć jakieś fajne pasmo można np. celując akurat w ścianę za
    paczką, a nie w głośnik – więc niestety to latanie z mikrofonem po całym
    pomieszzceniu i szukanie „tego” miejsca nieraz może potrwać…

    @mimikm: mikrofon wielkomembranowy spisuje się świetnie ma łądną prezencję i spora dynamikę, jeśli nagrywac mikrofonem to tylko pojemnościówką wielkomembranową.

    a może wcale nie tylko?

    @mimikm: chociaż ja preferowałem nagrywanie bas z lini z diboxa, z pieca linią i z mikrofonu razem 3 ślady i zawsze można było coś z tego zmontować:)

    (z innego wątku):

    @Hoo-Bee: To co? to basmen ma sobie postawić na piecu mikserek, wpiąć sygnał z diboxa, drugi z linii, trzeci z mikrofonu celującego w resor i czwarty może jeszcze z overheada, poustawiać proporcje i dopiero dać akustykowi?…

    @Mateusz Piotrowski: sam sm 57 ma zza malo dolu – można go dac jako „dodatek” do innego mikrofonu, pojemnościówka też raczej jako dodatek. Musi być solidna podstawa w postaci jakiegoś dynamika – akg d112, akg d3400, shure bta 52, akg D112 itp.

    faktycznie, jako „dodatek” do 112 57 jest znakomity. Częściej mi się
    sprawdzały 112 niż bety – te wolałem na klepisko

    [quote=mikloNie bluźnij. Kolega wcześniej wyłożył, że pojemnik, to ma
    być pojemnik i już ;]

    😀 ++

    @Magic: Jak mnie uczono, mikrofon przystawia się pod jeden, konkretny głośnik, a nie gdzieś pośrodku i nigdy nie słyszałem, by ilość głośników była problemem.

    Mnie uczono, że najlepiej w resor, a jak wspomniałem czasem lepiej w ścianę
    – tego już mnie nie uczono… 🙁

    @mimikm: owszem to prawda. przy dynamicznym mikrofonie blisko głośnika w zależności od tego co chce się uzyskać bliżej środka lub brzegu membrany. natomiast pojemnościowy troszkę dalej przed paczką.

    albo w ogóle gdzieś w kącie pod sufitem… znowu to cholerne
    pomieszczenie…

    @mimikm: nagrywa się oba z jak najlepszym sygnałem. a potem miksuje w zależności co najbardziej Ci leży.

    bo z gówna bata nie ukręcisz…

    a w ogóle to dużo fajnych trików jest na forach dla akustyków w wątkach o
    reampingu

Inni czytali również