Kontrabas w muzyce rockabilly

Witam

Nie bardzo wiedziałem jak nazwać ten wątek. Chodzi mi o technikę slap
używaną nie tylko w rockabilly ale i w psychobilly, bluegrass, gipsyjazz,
itd. Chciałbym w tym miejscu wymienić doświadczenia z muzykami grającymi
tą techniką. W Polsce jest mało popularna i w zwiazku z tym niezbyt ceniona
przez doświadczonych kontrabasistów grających rozrywkę. Ale mam nadzieję
że na tym forum znajdą się osoby, które wymienią doswiadczenia dot. metody
ćwiczeń, sprzętu, instrumentów, strun itd oczywiście tylko w oparciu o
technikę slap. Skoro zaczynam temat powiem coś o sobie. Mój slapoholizm
zaczął się 3 lata temu. Głównie internet – jako żródło wiedzy i krótki
pobyt w Memphis w tym roku. Gram na moskiewskim basie z 1969 roku i używam
strun jelitowych. Pick-up – Fishman BP-100. Wzmacniacz Combo Ampeg BA-115,
Ashdown 300 W ( głowa plus paczka ) lub Gallien-Krueger MB-100. I tu pierwsza
moja uwaga – struny jelitowe dobrze brzmią z nagłośnieniem do gitary
basowej, czyli wiekszej mocy np Ampeg od 400 W w górę

Mały Gallienek choć rewelacyjny do kontrabasu tu się nie sprawdza. I nie
chodzi wcale o głośność. Aha i podam jeszcze link do strony forum
poświęconej tylko tym zagadnieniom
www.doublebasschat.com/forum/index.php.
Dużo informacji dla slapperów. Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji. Chętnie
podzielę się swoim skromnym dośwadczeniem.

ps

i coś dla zachęty 😉

https://www.youtube.com/watch?v=1nRhD2ku1lI

Jak nazywa się technika używana nie tylko w rockabilly, ale także w psychobilly, bluegrass, gipsyjazz, etc. i chciałbyś wymienić doświadczenia z muzykami grającymi tą techniką?
Czy warto wymieniać informacje na temat metody ćwiczeń, sprzętu, instrumentów i strun tylko w oparciu o technikę slap?
Czy ktoś gra na moskiewskim basie z 1969 roku i używa strun jelitowych? Co sądzicie na ten temat?
Co sądzicie o strunach jelitowych w nagłośnieniu do gitary basowej? Czy lepiej skorzystać z większej mocy np. Ampeg od 400 W w górę?
Czy ma ktoś doświadczenia z kombajnem wzmacniającym Ashdown 300 W lub Gallien Krueger MB 100? Jak brzmią podczas używania techniki slap?
Czy słyszeliście o stronie forum poświęconej tylko zagadnieniom dotyczącym techniki slap? Czy warto dołączyć do dyskusji?
Czy ktoś miał okazję grać w rockabilly i psychobilly, i chciałby podzielić się swoim doświadczeniem dotyczącym techniki slap?
Czy ktoś używa Pick up Fishman BP 100? Jakie są wasze opinie na jego temat?
Czy ktoś może polecić wzmacniacz Combo Ampeg BA 115 lub Ashdown 300 W (głowa plus paczka) dla gry z kontrabasu w technice slap?
Czy warto grać w technice slap, pomimo tego, że jest mało popularna w Polsce? Jakie są wasze opinie na ten temat?

13 komentarzy

  1. trybul

    Fajnie że ktoś jeszcze na tym forum slapuje na kontrabasie:)

    Ja gram od dwóch lat i u mnie to wygląda mniej-więcej tak:

    -> kontrabas 3/4 o taki:
    http://www.gedo-musik.de/shop/product.php?id_product=423

    -> Struny Nylonowe stąd:
    http://www.store.gotofmi.com/weupdobastfo1.html

    -> head GK RB-700 II + paczka Noisy Box 2×12 & Driver

    Moje zespoły:

    http://www.myspace.com/belalugosihorrororchestra

    http://www.myspace.com/rockinrocketspl

    http://www.facebook.com/tequilagerbils

  2. basmanek

    Fajnie, że się odezwałeś Trybul. Juz myślałem ze nikt tu nie gra slapem 😉
    Od razu mam do Ciebie pytanie – Czy jesteś zadowolony ze strun Weedwackers ?
    Czy te struny brzmią pizz, czy są tylko do slapu ? Jak czesto je zmieniasz ?
    Ja sprowadziłem Innovation Silver Slap. Po kilku miesiacach brzmienie już nie
    było takie jak na początku. Teraz gram na jelitowych. Sa rewelacyjne do
    slapu, natomiast E jest trochę głucha na wyższych pozycjach przy graniu z
    palca. Wiec szukam jakiegoś pośredniego rozwiązania. Na forach piszą, że
    Pirastro Oliv E świetnie współpracuje z jelitami… Pozdrawiam.

  3. trybul

    Mam te struny już ok 1,5 roku i nadal są w porządku chociaż wiadomo ze nie
    brzmią jak na początku;) Podobnie jak u Ciebie struna E jest trochę głucha
    i to nie tylko w wyższych pozycjach. Do Pizz się średnio nadają nad czym
    trochę ubolewam ale Slapuje się na nich wyśmienicie;)

    a z ciekawości: skąd jesteś? Grasz w jakimś zespole?

  4. basmanek

    Jestem ze Śląska. Gram obecnie w dwóch składach:

    Kajetan Drozd Acoustic Trio

    South Silesian Brass Band

    czyli blues z elementami rockabilly,country i Bóg wie co jeszcze z Kajetanem
    Drozdem oraz jazz tradycyjny, gdzie od niedawna staram się przemycić
    odrobinę slapu 🙂

  5. basmanek

    I jeszcze jedno pytanko: Jak Ci się sprawdza head GK RB-700 II i paczka. Czy to
    prawda że do kontrabasu lepiej sprawdzają się głośniki powyżej 10″ i nie
    za dużo głośników w paczce ?

  6. trybul

    Trudno powiedzieć, nie mam dużego porównania. Wcześniej miałem Starego SWR
    i do Slapu się w ogóle nie nadawał a z Galliena ukręcam to czego oczekuję.
    Co do paczki to wiem tyle ile wyczytałem na zagranicznych forach: polecali
    2×12 a ja akurat miałem okazję kupić w dobrej cenie i nie żałuję. Muszę
    tylko jakiś konkretny driver dokupić(Tonsile mi się jakoś często
    przepalają) i raczej nic więcej mi nie potrzeba(oprócz lepszej przystawki,
    ale ją wymienie dopiero jak odłożę kasę na K&K)

    Jeśli miałbyś kiedyś czas i ochotę to możemy się umówić na testy za
    miedzą, konkretnie w Czeladzi 😉

  7. zakwas

    To może dorzucę parę groszy od siebie.

    Gram na kontrabasie od nie dawna i to akustycznie (no i nie slapem), ale
    miałem kilkukrotnie okazję nagłaśniać kontrabas w sytuacji wyżej
    wspomnianej.

    Otóż moim zdaniem mimo wszystko lepiej sprawdzają się paczki z mniejszymi
    głośnikami. Dlaczego – już piszę. kontrabas sam w sobie jest instrumentem
    „wolnym”. Dźwięk który się z niego wydobywa jest produkowany niejako z
    lekkim opóźnieniem w stosunku do tego co gra jego operator. Jeżeli dojdzie
    do tego kolejne minimalne spowolnienie związane z wielkością membrany
    głośnika robi się nieciekawie i niepotrzebnie utrudniamy sobie życie.
    Osobiście najbardziej podobał mi się kontrabas przepuszczony przez małe
    combo GK Backline na jednej dziesiątce. W najbliższym czasie muszę się też
    umówić na testy z combo Phila Jonesa (4×5 cali plus ewentualnie dopinana taka
    sama paczka 4×5) Jestem ciekaw czy nie zrobi się zbytnia buła.

    Ponadto, nie miałaem nigdy problemów z brakiem dołu przy paczkach na 10″,
    czy to był wspomniany GK czy Ash.

    Sam, jeżeli będę kupował nagłośnienie do kontrabasu, postawię na
    dziesiątki.

  8. basmanek

    Dzieki za radę Zakwas !

    Posiadam takie małe combo GK MBS-III. Gra na tym wielu kontrabasistów i
    faktycznie pięknie brzmi. Ale pod warunkiem że używasz strun metalowych.
    Przy strunach do slapu nylonowych lub jelitowych mam wrażenie ze lepiej
    sprawdza się mocniejszy sprzęt do gitar basowych. Oczywiście jest to moje
    subiektywne zdanie 😉

    Co do testów w Czeladzi -czemu nie ! Moge przyjechac z basem, tylko jaki
    termin mniej więcej Ci odpowiada ?

    Ja zastanawiam się nad zmianą sprzętu. Mam na oku Ampeg SVT-3 PRO na 3
    lampach. Kiedyś na nim grałem i całkiem nieźle brzmi do kontrabasu
    slapem.

    Z drugiej strony Ashdown , który posiadam akurat do kontrabasu też brzmi
    nieźle tylko jest trochę słaby na wiekszą scenę. Na forum radzą też
    dokupic paczkę 1×12″ do tych moich 2 dziesiątek. No i się zastanawiam…:)

  9. zakwas

    Z ciekawości – na jakim forum?

    Na tym doublebass chat?

  10. basmanek

    Na naszym forum (basoofka )w zakładce-Sprzęt – Efekty, Nagłośnienie
    i Okablowanie
    otworzyłem temat -Jaką paczkę kupić ?

  11. mauyjk

    żeby kontrabas fajnie zagadal to polecam preamp, najlepiej lampowy, albo
    dedykowany do slapu firmy k&k zestaw razem z przystawka kosztuje co prawda
    ok 1000zł ale jest to nalepszy sprzet do tej muzy używany na calym swiecie,
    warto tez zainwestowac w dobre kable do basu (przenosza więcej dolow i dziwek
    tak nie ginie)

  12. trybul

    mauyik- w pełni się zgadzam, poluje na używany K&K na ebay od
    dłuższego czasu ale chyba jak już ktoś kupi to nie chce sprzedać więc
    pewnie w końcu i tak kupie nowy u Thomanna;)

    Póki co budżetową przystawkę Shadow wspomagam Drivem Taurusa(Kumpel dostał
    a nie używa) i jakoś daje rade ale muszę kupić w końcu ten k&k bo boli
    mnie rozkecanie GK 700rbII do oporu na EQ :/

  13. krs303

    No to pytanie. Jestem basista, padla propozycja Psychobilly. Obecnie mam glowe AMPEG SVT-3 Pro. Rozwaza kolumne SVT410 HLF i jakis kontrabas z thommana. Struny napewno miekkie na poczatek. Z tego co tu czytam to takie naglosnienie powinno dac rade.. Jakies opinie? No i najwazniejsze, jaki kontrabas 3/4 do 3500 gdzies zeby to zagadalo.

Inni czytali również