Witam.
Dość niezłe efekty brzmieniowe daje, nagranie basu w linię, a potem nagrany
sygnał przepuszczamy przez piec
i nagrywamy to mikrofonem. Mamy 2 ślady które obrabiamy i miksujemy proporcje
między nimi tak aby
uzyskać zamierzony efekt brzmieniowy.
Wiele ludzi podkreśla, że w miksie stopa i bass mają być w centrum, to
prawda ale to nie znaczy że bass ma być
monofoniczny!
Pozdrawiam
Jakie sposoby nagrywania gitary basowej znam?
Czy uważasz, że nagranie basu w linię ma dobre efekty brzmieniowe?
Jak przepuszczasz nagrany sygnał przez piec?
Czy korzystasz z mikrofonu do nagrywania sygnału basu?
Jak obrabiasz dwa ślady basu w miksie?
Jakie proporcje między dwoma śladami basu stosujesz w miksie?
Co robisz, aby uzyskać zamierzony efekt brzmieniowy mixu?
Czy uważasz, że stopa i bass powinny być w centrum mixu?
Dlaczego nie powinno się nagrywać basu w mono?
Jakie inne sposoby nagrywania basu znasz?
Uh, ale to chyba Ameryki nie odkrywasz, bo od dawna się tak robi, że się
miksuje linię z sygnałem z paki :\
a nie łatwiej nagrywać to i to jednocześnie podłączyć do miksera i
nagrać np w stereo, albo od razu z miksować? po co 2 razy nagrywać.
burczybassowi chyba chodzilo o to by nie grac już drugi raz i zgrywac
mikrofonem, tylko to nagrane z lini puscic jeszcze raz przez piec i nagrac
mikrofonem 😉
Własnie, skoro już ktoś zapodał taki temat. Próbował ktoś podłączć
piec i mikrofon do toneporta w celu nagrania basu? Jeżeli tak to z jakim
efektem?
http://www.myspace.com/glukozaband
Nagrany sygnał puścić przez piec? Nie będzie przypadkiem sporego spadku
jakości? Jak ma wyglądać equalizacja tego??
Ja tak podłączałem. Choć zwykle puszczam przez sam mikrofon, ciekawsze
brzmienie dla mnie i można więcej kombinować (umiejscowienie mikrofonu). Nie
wiem w czym problem 🙂 Wpinasz z LineOut pod Mic1, z mikrofonu pod Mic2,
wybierasz Mic1&Mic2 i nagrywasz 🙂
„Dość niezłe efekty brzmieniowe daje, nagranie basu w linię, a potem
nagrany sygnał przepuszczamy przez piec i nagrywamy to mikrofonem.”
To jest nic innego jak budżetowa wersja najlepszej metody nagrywania basu, tj
bas podłączamy do dobrej paczki, sygnał zbieramy dobrym mikrofonem, a
oprócz tego nagrywamy jednocześnie sygnał z linii, można też dodatkowo
wszystko nagrać mikrofonem pojemnościowym, przez co uzyska się dużo
większą głębię, oraz możliwość manewru wokół brzmienia basu.
Dlaczego budżetowa? bo wystarczy karta z jednym wejściem.
Szergiel jeśli karta jest dobrej jakości to nie powinno być dużej utraty
jakości sygnału, defakto nie powinno być żadnej utraty jakości sygnału
🙂
a Jeśli mamy słabą kartę to nie ma absolutnie żadnego sensu bawić się w
takie coś, lepiej już nagrać się przez jakiś software, np Ampeg SVX
http://www.img338.imageshack.us/img338/2851/dreamtheaterliveatbudokye4.gifsrc=”http://img404.imageshack.us/img404/6360/warcraftplayerpz2.png”>
a jaka jest wersja niebudżetowa?
robisz to samo tylko jednocześnie.
http://www.img338.imageshack.us/img338/2851/dreamtheaterliveatbudokye4.gifsrc=”http://img404.imageshack.us/img404/6360/warcraftplayerpz2.png”>
Dokładnie tak jak Entropman powiedział.
Dodam jedynie, że w przypadku takiego domowego nagrania basu z dwóch
źródeł jednocześnie trzeba dysponować znośnym pomieszczeniem, dobrym
mikrofonem, oczywiście wzmakiem o wysokiej kulturze pracy i odpowiednim
pickupem AD/DA.
Robiąc to złym sprzętem i w nieodpowiedni sposób spieprzymy sobie nagranie
pokazowo.
Czyli – skoro większość nie ma w domu odpowiednich narzędzi, to niech
lepiej bawi się tylko linią, łatwo bowiem zmulić i pozbawić dynamiki nasze
nagranie.
Co innego z gitarą, tutaj w domowych warunkach można uzyskać nieco
„powietrza” przy takim mieszaniu np. przesteru z softu i naturalnego z
pieca.
Mam kolesia, który ma bardzo poważnuy problem z reampingiem, bo zamotał się
w kombinowanie z pomiesczeniami i mikrofonami. Biegał już ze wzmakiem i
paczką po różnych salach, ustawiał toto pod wieloma kątami, przestawiał
meble i wieszał szmaty na ścianach, mikrofonami kręcił w przeróżne strony
i cały czas jest niezadowolony.
Ja bym się za to nie brał, bo z góry wiem, że nie umiem. Trzeba być specem
od akustyki, żeby wiedzieć jak sobie zgrać brzmienie pomieszczenia. A już
najgorzej to mieć w głowie jakiś wymarzony docelowy sound i próbować go
zrekonstruować…
no limits, no fear, no clue… IN
DUB!!!
heh, wszystkie wymarzone pomieszczenia mam w dynaverbie ebs-a:), a poważnie.
czasem trzeba majka postawić ten metr od głośnika. w latach 60 tylko
beatlesi nagrywali przy głośniku, stonsom i innym kapelom w jakimś tam
studio (abbey?) na to nie pozwalano. ja przy nagraniach yazzbotu miałem linię
i mica. została sama linia 🙂
a ja mam takie pytanie. jak się podpiąć żeby nagrać liniowo bas, ale żeby
się przy tym słyszeć (na słuchawkach rzecz jasna) i żeby słyszeć
podkład (np metronom, perkusja itp – tez na słuchawkach)? podpinam mikser pod
wzmacniacz i kompa aby nagrać linie basowa. słuchawki w tym czasie też są
wpięte w mikser żebym siebie słyszał, ale jak zrobić żeby do tego
słyszeć podkład z kompa? Pytam bo nie nagrywałem się jeszcze liniowo, a
chciałbym spróbować bo z mikrofonu strasznie muli :/
Hmmm … może tak: Gdy ja bawię się w nagrywanie swoich ewolucji basowych 😛
podpinam linie pod kompa, ustawiam na karcie nagrywanie wejścia liniowego,
podpinam słuchawki do kompa!!, puszczam podkład – inne ścieżki na sofcie i
jazda 🙂 wszystko słychać – podkład + graną ścieżkę basu – stosunek
głośności jednego i drugiego też można ustawić na panelu karty
dźwiękowej 🙂 Pozdrawiam.
Ja natomiat nagrywałem bass w w inny sposób niż ten o którym piszecie (mowa
o nagraniu przez linie by nastepnie przepuścić to przez kolumnę). Siedziałem
w pomieszczeniu gdzie był ustawiony jeden mikrofon który zbierał tylko
surowo brzmiące struny. Sam bass był podpięty przez linię. Efekt polegal na
odpowiednim dozowaniu sygnału liniowgo z zebranym z pomieszczenia surowym
brzmieniem basu (tzw. na sucho). Piekielne brzmienie. W styczniu wyjdzie płyta
więc na pewno zapodam.
Dywan, „surowo brzmiące struny” oznacza, że akustycznie nagrywasz ten bas w
pomieszczeniu, bez dźwięku z pieca?
wow to może być ciekawe rozwiązanie:)
@dariusdark a nie pomyślałeś o latencji? to nie jest takie proste… ja
fachowcem nie jestem ale znajomy nagrywa i robi tak, że sygnał idzie z
wyjscia liniowego (u mnie xlr) do MIKSERA cyfrowego no i mikser do kompa, to
znacznie ułatwia obróbkę brzmienia w czasie rzeczywistym, bo nie ma żadnego
problemu z podpięciem słuchawek do miksera. Mikser i komp są w dodatku tak
połączone ze mikser odbiera np pokdłady z kompa i Ty to słyszysz na
słuchawkach. przyuczam się od nowego roku na akustyka, podręcznik do Cubasea
itd ;/
ale koledze widać nie przeszkadzają minimalne opóźnienienia. no i wiadomo,
nie trzeba miksera cyfrowego żeby nagrać bez opóźnień (zauważalnych).
w ogóle ale się moda zrobiła na pisanie o „latencji” 😐 nawet nie wiem czy
takie słowo istnieje (w słowniku pwn nie ma). co za filozofia napisać
„opóźnienia”.
z CSa mi zostało 😀
Filippiarz- z tergo co pisze Dywan, o to mu właśnie chodzi.
Pisałem kiedyś o tym w innym topiku, że to mój wymarzony sposób nagrania
basu- zebrany z linii, pieca i na sucho, a potem zmiksowany. Przy klangu to
musi miażdżyć- bodaj utwór „Fiku Miku” Bartosza Królika ze składanki
Pilicha był tak nagrywany.
Filipiarz:) Właśnie tego słowa mi brakowało „akustycznie bez użycia pieca”
(oczywiście przepuszczone przez odpowiednie symulatory ampega). To co gram w
pomieszczeniu słyszę tylko na słuchawkach (tam lecą już wstępnie
zmiksowane dwa brzmienia). Nieźle idzie sobie dopasować drapieżność strun
z basowym brzmieniem z linii i odpowiednio wyszukać brzmienie do całości
nagranych gitar (wolę zawsze w studnio nagrywać po gitarach – większe
możliwości :D). Takie rozwiązanie zastosowaliśmy z moim realizatorem-
słyszałem wstępne Miksy i fajnie ciśnie bass.
A jak nagrać najprościej linie basówą? mam laptopa i chciałbym coś
pokombinować… podłożyć bas pod mp3 np albo midi i wyciszyć bas…
Teoretycznie, jeżeli podepniesz bass w wejście wysokoimpedancyjne i nagrasz
sygnał, to na wyjściu wysokoimpedancyjnym powinieneś uzyskać to samo, co z
gitary
Nie chce mi się czytać całego tematu, więc taka odpowiedź mogła już
paść
Najprościej to chyba przez jakąkolwiek kostkę na bajpasie, da się jeszcze
prościej?
Polecam 🙂
http://www.infomusic.pl/artykul/view/3013,nagrywanie_gitary_basowej_cz1
http://www.infomusic.pl/artykul/view/5684,poradniki_nagrywanie_gitary_basowej_cz2
Witam, nie chce tworzyć nowego tematu, chciałem zadać tylko pytanie natury
Co robię źle
Mianowicie od jakiegoś czasu usiłuje nagrać gitarę basówą przez line in,
bez pieca. Moja karta dźwiękowa to Maya U5 USB, między gitarę a kartę
zapinam dodatkowo preamp – mam układ aktywny i nie chciałbym uszkodzić
karty. A teraz do rzeczy, to wszystko podpinam w taki sposób Bas —–>
Preamp —–> przejściówka duży jack na mały —–> line in w mojej
karcie. Problem jest taki że za nic w świecie nie mogę wyeliminować
opóźnień, nie korzystam dodatkowo z żadnych VTSów ani symulacji, chciałem
nagrać czysty bas, więc co jest nie tak ? 🙂 Dodam że do odsłuchu basu w
opcjach nagrywania, przy line in zaznaczam nasłuchuj tego urządzenia, Być
może to jest problem ? Jeśli tak to teraz pytanie, jak mogę jednocześnie
nagrywać i słyszeć się na słuchawkach ?
Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc 🙂