Jeden z wielu sposobów nagrania gitary basowej

Witam.

Dość niezłe efekty brzmieniowe daje, nagranie basu w linię, a potem nagrany
sygnał przepuszczamy przez piec

i nagrywamy to mikrofonem. Mamy 2 ślady które obrabiamy i miksujemy proporcje
między nimi tak aby

uzyskać zamierzony efekt brzmieniowy.

Wiele ludzi podkreśla, że w miksie stopa i bass mają być w centrum, to
prawda ale to nie znaczy że bass ma być

monofoniczny!

Pozdrawiam

Jakie sposoby nagrywania gitary basowej znam?
Czy uważasz, że nagranie basu w linię ma dobre efekty brzmieniowe?
Jak przepuszczasz nagrany sygnał przez piec?
Czy korzystasz z mikrofonu do nagrywania sygnału basu?
Jak obrabiasz dwa ślady basu w miksie?
Jakie proporcje między dwoma śladami basu stosujesz w miksie?
Co robisz, aby uzyskać zamierzony efekt brzmieniowy mixu?
Czy uważasz, że stopa i bass powinny być w centrum mixu?
Dlaczego nie powinno się nagrywać basu w mono?
Jakie inne sposoby nagrywania basu znasz?

Podziel się swoją opinią
burczybass
burczybass
Artykuły: 0

26 komentarzy

  1. Uh, ale to chyba Ameryki nie odkrywasz, bo od dawna się tak robi, że się
    miksuje linię z sygnałem z paki :\

  2. a nie łatwiej nagrywać to i to jednocześnie podłączyć do miksera i
    nagrać np w stereo, albo od razu z miksować? po co 2 razy nagrywać.

  3. burczybassowi chyba chodzilo o to by nie grac już drugi raz i zgrywac
    mikrofonem, tylko to nagrane z lini puscic jeszcze raz przez piec i nagrac
    mikrofonem 😉

  4. Nagrany sygnał puścić przez piec? Nie będzie przypadkiem sporego spadku
    jakości? Jak ma wyglądać equalizacja tego??

  5. Ja tak podłączałem. Choć zwykle puszczam przez sam mikrofon, ciekawsze
    brzmienie dla mnie i można więcej kombinować (umiejscowienie mikrofonu). Nie
    wiem w czym problem 🙂 Wpinasz z LineOut pod Mic1, z mikrofonu pod Mic2,
    wybierasz Mic1&Mic2 i nagrywasz 🙂

  6. „Dość niezłe efekty brzmieniowe daje, nagranie basu w linię, a potem
    nagrany sygnał przepuszczamy przez piec i nagrywamy to mikrofonem.”

    To jest nic innego jak budżetowa wersja najlepszej metody nagrywania basu, tj
    bas podłączamy do dobrej paczki, sygnał zbieramy dobrym mikrofonem, a
    oprócz tego nagrywamy jednocześnie sygnał z linii, można też dodatkowo
    wszystko nagrać mikrofonem pojemnościowym, przez co uzyska się dużo
    większą głębię, oraz możliwość manewru wokół brzmienia basu.

    Dlaczego budżetowa? bo wystarczy karta z jednym wejściem.

    Szergiel jeśli karta jest dobrej jakości to nie powinno być dużej utraty
    jakości sygnału, defakto nie powinno być żadnej utraty jakości sygnału
    🙂

    a Jeśli mamy słabą kartę to nie ma absolutnie żadnego sensu bawić się w
    takie coś, lepiej już nagrać się przez jakiś software, np Ampeg SVX

    http://www.img338.imageshack.us/img338/2851/dreamtheaterliveatbudokye4.gif
    src=”http://img404.imageshack.us/img404/6360/warcraftplayerpz2.png”>

  7. Dokładnie tak jak Entropman powiedział.

    Dodam jedynie, że w przypadku takiego domowego nagrania basu z dwóch
    źródeł jednocześnie trzeba dysponować znośnym pomieszczeniem, dobrym
    mikrofonem, oczywiście wzmakiem o wysokiej kulturze pracy i odpowiednim
    pickupem AD/DA.

    Robiąc to złym sprzętem i w nieodpowiedni sposób spieprzymy sobie nagranie
    pokazowo.

    Czyli – skoro większość nie ma w domu odpowiednich narzędzi, to niech
    lepiej bawi się tylko linią, łatwo bowiem zmulić i pozbawić dynamiki nasze
    nagranie.

    Co innego z gitarą, tutaj w domowych warunkach można uzyskać nieco
    „powietrza” przy takim mieszaniu np. przesteru z softu i naturalnego z
    pieca.

  8. Mam kolesia, który ma bardzo poważnuy problem z reampingiem, bo zamotał się
    w kombinowanie z pomiesczeniami i mikrofonami. Biegał już ze wzmakiem i
    paczką po różnych salach, ustawiał toto pod wieloma kątami, przestawiał
    meble i wieszał szmaty na ścianach, mikrofonami kręcił w przeróżne strony
    i cały czas jest niezadowolony.

    Ja bym się za to nie brał, bo z góry wiem, że nie umiem. Trzeba być specem
    od akustyki, żeby wiedzieć jak sobie zgrać brzmienie pomieszczenia. A już
    najgorzej to mieć w głowie jakiś wymarzony docelowy sound i próbować go
    zrekonstruować…

    no limits, no fear, no clue… IN
    DUB!!!

  9. heh, wszystkie wymarzone pomieszczenia mam w dynaverbie ebs-a:), a poważnie.
    czasem trzeba majka postawić ten metr od głośnika. w latach 60 tylko
    beatlesi nagrywali przy głośniku, stonsom i innym kapelom w jakimś tam
    studio (abbey?) na to nie pozwalano. ja przy nagraniach yazzbotu miałem linię
    i mica. została sama linia 🙂

  10. a ja mam takie pytanie. jak się podpiąć żeby nagrać liniowo bas, ale żeby
    się przy tym słyszeć (na słuchawkach rzecz jasna) i żeby słyszeć
    podkład (np metronom, perkusja itp – tez na słuchawkach)? podpinam mikser pod
    wzmacniacz i kompa aby nagrać linie basowa. słuchawki w tym czasie też są
    wpięte w mikser żebym siebie słyszał, ale jak zrobić żeby do tego
    słyszeć podkład z kompa? Pytam bo nie nagrywałem się jeszcze liniowo, a
    chciałbym spróbować bo z mikrofonu strasznie muli :/

  11. Hmmm … może tak: Gdy ja bawię się w nagrywanie swoich ewolucji basowych 😛
    podpinam linie pod kompa, ustawiam na karcie nagrywanie wejścia liniowego,
    podpinam słuchawki do kompa!!, puszczam podkład – inne ścieżki na sofcie i
    jazda 🙂 wszystko słychać – podkład + graną ścieżkę basu – stosunek
    głośności jednego i drugiego też można ustawić na panelu karty
    dźwiękowej 🙂 Pozdrawiam.

  12. Ja natomiat nagrywałem bass w w inny sposób niż ten o którym piszecie (mowa
    o nagraniu przez linie by nastepnie przepuścić to przez kolumnę). Siedziałem
    w pomieszczeniu gdzie był ustawiony jeden mikrofon który zbierał tylko
    surowo brzmiące struny. Sam bass był podpięty przez linię. Efekt polegal na
    odpowiednim dozowaniu sygnału liniowgo z zebranym z pomieszczenia surowym
    brzmieniem basu (tzw. na sucho). Piekielne brzmienie. W styczniu wyjdzie płyta
    więc na pewno zapodam.

  13. Dywan, „surowo brzmiące struny” oznacza, że akustycznie nagrywasz ten bas w
    pomieszczeniu, bez dźwięku z pieca?

  14. wow to może być ciekawe rozwiązanie:)

    @dariusdark a nie pomyślałeś o latencji? to nie jest takie proste… ja
    fachowcem nie jestem ale znajomy nagrywa i robi tak, że sygnał idzie z
    wyjscia liniowego (u mnie xlr) do MIKSERA cyfrowego no i mikser do kompa, to
    znacznie ułatwia obróbkę brzmienia w czasie rzeczywistym, bo nie ma żadnego
    problemu z podpięciem słuchawek do miksera. Mikser i komp są w dodatku tak
    połączone ze mikser odbiera np pokdłady z kompa i Ty to słyszysz na
    słuchawkach. przyuczam się od nowego roku na akustyka, podręcznik do Cubasea
    itd ;/

  15. ale koledze widać nie przeszkadzają minimalne opóźnienienia. no i wiadomo,
    nie trzeba miksera cyfrowego żeby nagrać bez opóźnień (zauważalnych).

    w ogóle ale się moda zrobiła na pisanie o „latencji” 😐 nawet nie wiem czy
    takie słowo istnieje (w słowniku pwn nie ma). co za filozofia napisać
    „opóźnienia”.

  16. Filippiarz- z tergo co pisze Dywan, o to mu właśnie chodzi.

    Pisałem kiedyś o tym w innym topiku, że to mój wymarzony sposób nagrania
    basu- zebrany z linii, pieca i na sucho, a potem zmiksowany. Przy klangu to
    musi miażdżyć- bodaj utwór „Fiku Miku” Bartosza Królika ze składanki
    Pilicha był tak nagrywany.

  17. Filipiarz:) Właśnie tego słowa mi brakowało „akustycznie bez użycia pieca”
    (oczywiście przepuszczone przez odpowiednie symulatory ampega). To co gram w
    pomieszczeniu słyszę tylko na słuchawkach (tam lecą już wstępnie
    zmiksowane dwa brzmienia). Nieźle idzie sobie dopasować drapieżność strun
    z basowym brzmieniem z linii i odpowiednio wyszukać brzmienie do całości
    nagranych gitar (wolę zawsze w studnio nagrywać po gitarach – większe
    możliwości :D). Takie rozwiązanie zastosowaliśmy z moim realizatorem-
    słyszałem wstępne Miksy i fajnie ciśnie bass.

  18. A jak nagrać najprościej linie basówą? mam laptopa i chciałbym coś
    pokombinować… podłożyć bas pod mp3 np albo midi i wyciszyć bas…

  19. @Szergiel: Nagrany sygnał puścić przez piec? Nie będzie przypadkiem sporego spadku jakości? Jak ma wyglądać equalizacja tego??

    Teoretycznie, jeżeli podepniesz bass w wejście wysokoimpedancyjne i nagrasz
    sygnał, to na wyjściu wysokoimpedancyjnym powinieneś uzyskać to samo, co z
    gitary

    Nie chce mi się czytać całego tematu, więc taka odpowiedź mogła już
    paść

  20. @Porfiry: A jak nagrać najprościej linie basówą? mam laptopa i chciałbym coś pokombinować… podłożyć bas pod mp3 np albo midi i wyciszyć bas…

    Najprościej to chyba przez jakąkolwiek kostkę na bajpasie, da się jeszcze
    prościej?

  21. Witam, nie chce tworzyć nowego tematu, chciałem zadać tylko pytanie natury
    Co robię źle

    Mianowicie od jakiegoś czasu usiłuje nagrać gitarę basówą przez line in,
    bez pieca. Moja karta dźwiękowa to Maya U5 USB, między gitarę a kartę
    zapinam dodatkowo preamp – mam układ aktywny i nie chciałbym uszkodzić
    karty. A teraz do rzeczy, to wszystko podpinam w taki sposób Bas —–>
    Preamp —–> przejściówka duży jack na mały —–> line in w mojej
    karcie. Problem jest taki że za nic w świecie nie mogę wyeliminować
    opóźnień, nie korzystam dodatkowo z żadnych VTSów ani symulacji, chciałem
    nagrać czysty bas, więc co jest nie tak ? 🙂 Dodam że do odsłuchu basu w
    opcjach nagrywania, przy line in zaznaczam nasłuchuj tego urządzenia, Być
    może to jest problem ? Jeśli tak to teraz pytanie, jak mogę jednocześnie
    nagrywać i słyszeć się na słuchawkach ?

    Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.