Interfejs audio, realizowanie nagrań gitar, wokalu i instrumentów dętych

Artykuł omawia wybór odpowiedniego interfejsu audio do nagrywania gitar, wokalu i instrumentów dętych, rozważając różnice w jakości próbkowania oraz podając konkretne modele wart rozważenia.

Witam,

zastanawiam się już długo nad kupnem interfejsu audio. I stąd kilka
pytań:

1. Czy różnica między jakością 4-bity / 192 kHz [FireWire] a 24-bity / 48
kHz [USB] jest bardzo duża? Czy na finalnym nagraniu będzie słychać, że
było miksowane na takim a nie innym próbkowaniu?

2. Rozumiem, że żeby nagrywać i odtwarzać audio na komputerze mając
interfejs nie trzeba mieć karty muzycznej?

3. Nie mam pojęcia jaki model wybrać, moje propozycje:

a)CME MATRIX K -interfejs USB 522. 00zł

b)M-AUDIOFAST TRACK – interfejs USB 427. 00zł

c)E-MU0202 USB 499. 00zł

d)ALESIS iOI2- interfejs USB 499. 00zł

e)M-AudioAudiobuddy 355. 00zł

4. Jakie proponujecie tanie(!) i sensowne mikrofony do nagrywania basu, gitary,
wokalu i ewentualnie dęciaków? Sądzę, że przynajmniej potrzeba jakiejś
pojemnościówki(bas, chórki) i dynamicznego(gitara, wokal).

5. Mam nadzieje ze nie zanudzam.

Pzdr.

Czy powinienem kupić interfejs audio z jakością 4 bity / 192 kHz [FireWire] czy 24 bity / 48 kHz [USB]? Czy zrobi to dużą różnicę w finalnym nagraniu?
Czy muszę mieć kartę muzyczną, aby nagrywać i odtwarzać audio na komputerze z interfejsem audio?
Który model interfejsu audio jest najlepszy dla mnie?
Jakie są tanie i sensowne mikrofony do nagrywania basu, gitary, wokalu i ewentualnie dęciaków?
Czy ktoś ma doświadczenie z zadawaniem pytań o interfejsy audio?
Jakie są najlepsze ustawienia poziomu głośności podczas nagrywania z interfejsem audio?
Czy potrzebuję specjalnego oprogramowania do używania interfejsu audio?
Co robi interfejs audio i dlaczego jest potrzebny przy nagrywaniu muzyki?
Czy lepiej zainwestować większą ilość pieniędzy w interfejs audio, czy kupić coś tańszego?
Jakie efekty dźwiękowe, jakie można osiągnąć przy użyciu interfejsu audio?

Podziel się swoją opinią

16 komentarzy

  1. W pkt 1 miałeś oczywiście na myśli 24 bity /192 kHz

    Troszkę teori

    pkt. 1

    ilość bitów mówi nam o ilości rozróżnianych poziomów sygnału przez
    przetwornik a/c (2^ilość bitów)

    częstotliwość próbkowania mówi o iości próbek pobieranych w ciągu
    sekundy.

    teraz korzystając z twierdzenia shanona i badań nad słuchem ludzkim

    można postawic teze, że przeciętny człowiek nie usłyszy róznicy pomiędzy
    próbkowaniem 48 a 192 kHz

    pkt. 2

    Nie musisz, ale tez nie odsłuchasz nagrania którego dokonałeś za pomocą
    interfejsu muzycznego

    pkt. 3 muszę przeanalizować twoje typy, żeby coś powiedziec na temat

    pkt 4. musiałbym się zastanowic, ale w sumie basu raczej nie nagrywa się przez
    mikrofon

    pkt.5 nie

  2. ad 3. Przeanalizuj :>

    ad 4. Nie zgodziłbym się! Nagrywanie basu w linię to największa zbrodnia
    przeciwko temu instrumentowi!

    I zapraszam innych do wypowiedzenia się na ten temat.

    Pzdr.

  3. ad3

    Pooglądałem, Przeanalizowałem . Naprawde cięzki wybór . Podobnie
    kosztują, róznią się za to najbardziej dołączanym softem, i odstępem
    międzykanałowym i zniekształceniami nieliniowymi sygnału (bardzo wazne
    parametry )

    Jeżeli planujesz użycie mikrofonów to obecnośc złącza XLR z zasilaniem
    phantom +48V jest mile widziana

    zgodnosć z ASIO 2.0 jest równie mile widziana cechą (ze względu na
    opóznienia sygnału)

    nie potrafię ci wskazac na co masz wydac równowartość przeszło 200 tater
    mocnych

    Moze, ktoś z basoofkowiczów używał któregoś urządzenia ???

    ad4

    wiem, wiem, np. metalicca nagrywała się przez mikrofony

    inna sprawa to praktyka realizatorów nagrań, nagrywają na ogół z lini i
    już

    BTW

    gdyby były do wyboru 2 urządzenia, byłoby łatwiej doradzić 🙂 GDZIE JEST
    KAPRAL ??

  4. Ja raczej liczę na wypowiedź Pana Aarth-a :>

    Mnie osobiście najbardziej pasuje CME MATRIX K, jest phantom XLR, są
    słuchawki x2, jest AISO i dużo innych rzeczy. Jedyny minus – pobór mocy!
    15W? To tyle co mały wzmacniacz!

    Pzdr.

  5. Masz na myśli metryczkę z www ??

    * Zasilanie: 15 VAC / 1 000 mA

    * Pobór mocy: 15 W

    Z całą pewnościa nie ma takiego apetytu na energie, tu podano maksymalny
    pobór mocy przez zasilacz zewnętrzny.

    Porównanie do piecyka nie jest dobre, bo pomija sprawność energetyczną tego
    piecyka, tak naprawdę piecyk z głośnikiem 15W może konsumować około 40W.
    No, ale przy piecyku eksponuje się moc związaną z emisją dźwięku a nie
    rachunkami za prąd 🙂

  6. Troche przesada z tymi 40W, wzmacniacze przeważnie maja moc 40-60% mocy
    pobieranej z transformatora.

    Pzdr.

  7. spojzmy prawdzie w oczy jeżeli chcesz kupić zewnetrzny interfejs audio i nie
    chcesz na niego wydac tysiecy to co to za roznica czy szum , który tak czy siak
    zawsze będzie slyszalny będzie bardzo bardzo bardzo bardzo slaby czy bardzo
    bardzo bardzo bardzo bardzo slaby? osobiscie polecam behringera UCA202 ktorego
    można dostac za niecale 200zł. Z tego co pamietam to ktoś na elektrodzie go
    przerobil na dwa niezalezne wejscia XLR kosztem 10zł!

    http://www.muzyczny.pl/pokaz.pl?id=115923&grupa=29

    EDIT: Moc kazdej koncowki mocy przedwzmacniaczy jednym slowem naszego zrodla
    zalezy od impedanji odbiornika

    P=(|Eź|^2)/(4*Re{Zź})

    Eź to nasze napiec na źródle, Zź*=Zo sprzezona impedancja żrodla jest
    rowna impedancji odbiornika :))

    Pozdrawiam!

  8. Podczepię się pod ten temat ze swoim pytaniem.

    Mianowicie, jeśli wziąć taki wynalazek jak na przykład M-Audio Fast Track
    Pro (ten z dwoma wejsciami) To czy to daje coś więcej (nie licze tego, że ma
    np phantom +48v), poza tym, że ma wbudowany mikser dwukanałowy? Czy wyjdzie
    na to samo, jeśli kupię osobno interfejs audio z jednym wejściem i mikser i
    połączę to kablem, a nie kupię interfejs z dwoma czy więcej
    wejściami?

    No i mam jeszcze pytanie a propo mikrofonów. Chcę nagrać zespół (bas, dwie
    gitary, perka i najprawdopodobniej dwa wokale) Będę miał koło 1000- 1200zł
    na interfejs i jakieś mikrofony. No właśnie. Mikrofony. Bas będziemy
    nagrywać przez linię. Piece gitarowe niestety nie maja takiej opcji i trzeba
    by zastosować jakiś mikrofon. Jaki? Najlepiej, żeby owego mikrofonu można
    było użyć jeszcze do nagłośnienia perkusji. I jakie jeszcze mikrofony
    potrzebne? (zakładam nagłośnienie stopy, werbla i dwa overy). Werbel
    najprawdopodobniej nagłośnimy shure sm57beta wokalisty, ale co z resztą? Co
    na stopkę? Co na overy? Mikser będę miał.

    Z góry dzięki

  9. hej

    ja uzywam ALESIS IO|2 (USB) i nie narzekam, tym bardziej, ze w zestawie , który
    kupilem jest Cubase LE, i kilka demowek, m.in. Hammond B4.

    nagrywam gitarę basówą i gitarę niebasowa przez kable i dzięki wtyczkom,
    , które sa w Cubasie można osiagnac naprawdę niezla dynamike. oprocz tego Cubase
    LE ma dużo efektow, i mozliwosci , które można fajnie wykorzystac przy nagrywaniu
    audio. karte ma wysjcia na monitory i sluchawki i jakosc dźwięku jest calkiem
    niczego sobie. do tego karta ma dwa wejscia mikrofonowe, ale nie wiem jak sobie
    daja rade, bo ja kablowy instrumental jestem. nie wiem jak dzialaja gniazda
    midi, bo moja klawiatura sterujaca cierpi na demencje starcza i domaga się
    emerytury, ale jak uda mi się ja odmlodzic, albo nabyc nowa, dam znac co i
    jak.

    nie jestem zawodowcem, ale uwazam, ze do nagrywania
    domowo/garazowego/komputerowego to naprawdę niezly sprzet. zawodowe studia,
    pewnie uzywaja lepszych rzeczy, ale za to takich czterocyfrowych cenowo.

    pozdrawiam!

  10. dostałem link do tego tematu i w sumie dużo z tym co pisałem wczesniej nie
    ma wposlnego.. mogę prosic o odblokowanie tamtego;/?

  11. Nie, nie możesz – za to możesz podpiąć się pod ten, bo mówi o tym
    samym.

  12. hmmm.. homerecording to bardzo obszerny temat, jeśli ktoś chciałby
    szczegółowych i konkretnych porad to jest świetne miejsce – forum Estrady i
    Studia, tam naprawdę zawodowcy świetnie doradzą, no ale niestety swoje też
    trzeba wiedzieć, aby mieć świadomość o co się pyta, bo inaczej nie ma
    lekko.

    Jeśli chodzi o mnie jestem zwolennikiem tzw. „otwartej architektury”, czyli
    używam głównie odpowiedniego softu i odpowiednich peryferii, niż
    poszczególnych klocków „do wszystkiego”.

    W dzisiejszych czasach każda karta muzyczna na PCI w cenie pow. 400zł
    obsługująca ASIO i posiadająca fantom (zasilanie mikrofonu), oraz mikrofony
    pojemnościowy oraz dynamiczny (np. MXL) w zupełności wystarczają żeby się
    zająć homerecordingiem. Oczywiście, nie można zapomnieć o preampie, np.
    budżetowe urządzenia z optyczną symulacją lampy się sprawdzają 🙂

    I więcej sprzętu nie trzeba (poza sprawnym peckiem)- jest świetny darmowy
    soft na poraz tysięczny chwalonej przeze mnie stronie:

    http://www.freewarestudio.yoyo.pl/

    życzę powodzenia i zacięcia w realizacji!

  13. Się jeszcze dopne. Mam do dyspozycji 2500-3000 mniej więcej na taki sprzed do
    recordu. Czy jest sens zamiast karty za 500zł kupowac za 1000, czy będzie
    jakaś roznica w latwosci uzytkowania lub tez w jakosci dźwięku? Przy karcie za 1000zł jestem w stanie kupić jakiś sensowny zestaw mikrofonów (perkusja,
    wokal, gitary)? Jeśli tak to czy mogę prosic o propozycje?

    Pozdrawiam

  14. Kup sobie używany Digidesign Digi002 na firewire i będziesz mógł nagrywać
    osiem śladów jednocześnie na programie Pro Tools (na PC albo MAC).Uzyskasz
    naprawdę dobrą jakość dźwięku. Na zestaw mikrofonów niestety już nie
    wystarczy, chyba tylko na jeden. Inne rozwiązanie to MBox 2

    tej samej firmy ale wtedy są tylko dwa wejścia do nagrywania. Pozdrawiam.

Możliwość komentowania została wyłączona.