Granie czterema palcami

Oczywiście chodzi o cztery palce ręki prawej(u praworęcznych). Słyszałem o
osobacz tak grających i w związku z tym mam pytanie jak się tego nauczyć, w
końcu to oznaczałoby większą prędkość.

Próbowałem grać ale po prostu nie sięgam małym palcem do niekturych strun
a przy ustawieiu dłoni tak żeby sięgał do wszystkich strun sprawia, że
niewygodnie gra się resztą palców. Czy ktoś może coś podpowiedzieć w tej
sprawie?

Jak mogę nauczyć się grać czterema palcami prawej ręki na basie?
Czy jest jakiś sposób na osiągnięcie większej prędkości gry na basie, używając czterech palców prawej ręki?
Czy ktoś może mi pomóc w nauczeniu się gry czterema palcami na basie?
Czy ktoś ma pomysł, jak poprawić swoją technikę gry czterema palcami na basie?
Jak mogę poprawić swoją precyzję gry na basie, grając czterema palcami prawej ręki?
Jaka jest najlepsza metoda na naukę gry czterema palcami na basie?
Czy ktoś zna jakieś ćwiczenia, które pomogą w nauczeniu się gry czterema palcami na basie?
Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas gry czterema palcami na basie i jak ich uniknąć?
Czy gra czterema palcami na basie jest trudna do nauczenia się?
Czy jest jakiś sposób na zwiększenie zasięgu gry na basie, używając czterech palców prawej ręki?

Podziel się swoją opinią

101 komentarzy

  1. ja gram 4 palcami…po prostu cwicz na pustych strunach uderzaj kazdym palcem
    po kolei w pusta strune…jak ci będzie wychodzic równo i z artykulacja będzie
    git to powoli zwiekszaj tempo(bynajmniej ja się tak nauczylem)

    sex alkohol and metal

  2. Moim skromnym zdaniem jak nie grasz flamenco czy czegoś takiego, to granie
    czterema palcami prawej dłoni jest bez sensu (chyba, że chodzi Ci o kciuk,
    wskazujący, środkowy i serdeczny – to co innego).

  3. kolejna osoba , która mysli ze jak będzie grac 4 palcami będzie bardziej cool emo
    i do tego trendy… ludzie cale zycie ucza się grac 2… jak dobrze radzisz
    sobie z 2 palcami 4 w 95% przypadkow sa ci zbedne 🙂 a jak nie grasz dobrze 2
    to po kiego grzyba bierzesz się za 4 dla mnie to jakiś absurd

  4. Ale tu chodzi o jakiś sens praktyczny – trzema palcami da się grać szybciej
    niż dwoma, ale więcej to już przerost formy nad treścią (czyli gram
    czterema palcami, to co równiej i lepiej mogę zagrać trzema), albo flamenco
    :D.

  5. @Manuel: (bynajmniej ja się tak nauczylem)

    imo kompletnie nie warto. Opanuj dobrze grę trzema palcami, i będziesz
    bardziej niż zadowolony.

    Sprawdź też na yt pana, który się zwie Abraham Laboriel. On gra bodajże
    pięcioma palcami 🙂

  6. jak chce to niech się uczy w czym problem zadal pytanie to mu
    odpowiedzialem…gram 4 bo lubię i mi jakoś wygodniej….jak ci pasuje graj 2
    albo 3 albo nawet 1 ja uzywam 4

    sex alkohol and metal

  7. na początku grałam 3, teraz gram 2 palcami, chociaż 4 też kiedyś
    próbowałam. Ale najlepiej mi jest dwoma. Widać kwestia tego, co kto woli i
    jak jest wygodniej

  8. Ja gram roznie. Ale glownie 2 palcami. 3 gram tylko triole. Czasem jeszcze gram
    :kciuk od góry, od dolu, wskazujacy i srodkowy… Czyli ala Wooten. ^^

    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

  9. Wiesz co Ci powiem… To tak jak z twinem (albo 2 centralami) w perkusji. Jeden
    lubi grac na jedna stope a inny na twina, jeszcze inny na 2 centrale. Sprobowac
    trzeba wszystkiego a pozniej wybrac styl, , który pasuje najbardziej. I wtedy go
    rozwijac. Nie ma sensu cwiczyc wszystkiego… Lepiej cwiczyc to, co się lubi i
    do czego ma się predyspozycje.

    Dlatego wracam do grania na basie 2 palcami.

    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

  10. Chodzi mi o to, że z mojego zespołu gram najkrujcej i nie daję sobie rady
    jak inni bez większych porblemw grają 32-ki tempo 200, a tego odemnie
    oczekują. Chcę więc po prostu nadrobić to dodjąc czwarty paluch

  11. skad wiesz ze się nie da wydobyc identycznego brzmienia z malego palca jak np
    ze wzkazujacego???mi się udaje dla chcacego nic trudnego

    sex alkohol and metal

  12. https://www.youtube.com/watch?v=0PLh_O8k5tg

    Jak dla mnie 4 palce i więcej to przerost formy nad treścią i nigdy nie uda
    ci się wydobyć identycznego soundu z małego palca/kciuka co z np.
    wskazującego. Jakoś metalowi basiści na całym świecie grają 3 palcami
    (niektórzy dwoma) i więcej palców nie jest im potrzebne, także popracuj
    raczej nad szybkością. Aha, i wątpię żeby możliwe było zagranie palcami
    32-ek w tempie 200. A jak gitarzyści grają np. 16-ki w tempie 200 to ty
    możesz grać 8-ki w tempie 200 jeśli nie wyrabiasz z palcami. Nie wyobrażam
    sobie żeby basista miał zawsze tak samo szybko zapieprzać palcami w utworze
    co gitarzyści kostkami już nie mówiąc o tym, że takie coś zupełnie,
    jeśli chodzi o bas, nie brzmi.

    Także ogólnie to pracuj nad szybkością i artykulacją 3 palców i co
    najważniejsze ćwicz wolno.

  13. @UvU:
    https://www.youtube.com/watch?v=0PLh_O8k5tg

    Aha, i wątpię żeby możliwe było zagranie palcami 32-ek w tempie 200

    Black/death metal nie takie rzeczy widział, ogólnie to gramy utwory
    najszybciej jak możemy żeby się nieco rozgrzać zanim przejdziemy do naszych
    wałków w normalnym tempie, ale tak czy siak w zespole wymagają odemnie tej
    predkości

  14. Barek:

    Zależy co grasz. Jeśli często zmieniasz pozycje, nie tylko na jednej strunie
    :), to sprawny czwarty bardzo pomoże.

    healfwer:

    Tylko to nie kwestia stylu czy światopoglądu, tylko komfortu gry. 2,3,4 palce
    to ciągle ta sama technika. Porównanie do 2ch centralek też nie jest
    trafne.

    Powoli dodawałem trzeci i potem czwarty palec, nie robiłem żadnych ćwiczeń
    specjalnie po to, nie budziłem się w nocy mokry i zdeterminowany, że muszę
    to opanować bo tak trzeba. I jak pisałem wyżej nie zawsze wszystkie
    wykorzystuje, ale przydają się.

    Ale jeśli chcesz to graj dwoma i na tym poprzestań- Twoja rzecz.

    http://www.drumstein.com
    http://www.myspace.com/drumsteinmusic

  15. Ale nawet z fizycznego punktu widzenia to jest bez sensu – trzeba zmieniać
    pozycję dłoni, mały palec jest zdecydowanie słabszy i krótszy od
    reszty.

  16. Spojrz na swoje palce… 3 masz podobne, tak, zgadles, wskazujacy, srodekowy i
    serdeczny. Z nich mozesz wycisnac podobny dziew najlatwiej. Z kciuka już jest
    inne brzmienie…

    Prawda jest jak d*** każdy ma swoja.

    A znam kilku perkusistow co graja lepiej na jednej stopie niż niektorzy z
    „tró” metalowcow graliby na twinie…

    Podobnie jak z iloscia palcow. Jeśli Ci za wolno to wynajmij kogos, żeby na 10
    palcow Ci gral a Ty zmieniaj po prostu pozycje : )

    (skoro masz grac 32 w tempie 200 to mozesz sprobowac kostki… Grubej ale
    miekkiej)

    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

  17. @healfwer: Spojrz na swoje palce… 3 masz podobne, tak, zgadles, wskazujacy, srodekowy i serdeczny. Z nich mozesz wycisnac podobny dziew najlatwiej. Z kciuka już jest inne brzmienie…
    Prawda jest jak d*** każdy ma swoja.
    A znam kilku perkusistow co graja lepiej na jednej stopie niż niektorzy z „tró” metalowcow graliby na twinie…
    Podobnie jak z iloscia palcow. Jeśli Ci za wolno to wynajmij kogos, żeby na 10 palcow Ci gral a Ty zmieniaj po prostu pozycje : )
    (skoro masz grac 32 w tempie 200 to mozesz sprobowac kostki… Grubej ale miekkiej)
    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

    +100

    a ja akurat malego pacla mam dość silnego i nie jest wcale taki maly i nie
    muszę zmieniac pozycji

    sex alkohol and metal

  18. Jednym tez niby się da : D

    Kazdy ma swoje sposoby i techniki. Jak mi wygodnie to gram dwoma albo trzema.
    Mozesz nawet grac pieciema byleby to brzmialo. (tak, wiem, nie pisze się
    pieciema, ale kto zgadnie z czego to to ide z nim na piwo).

    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

  19. wiesz ja nie uwazam ze lepiej jest grac dwoma palcami…

    saadze ze lepiej grac dwoma niż piecioma i knocic prawda?? no ale jeśli ktoś
    gra rowno to gites

  20. I ja sadze dokladnie to samo. Rob tak, żeby było Ci wygodnie ale żeby tez to
    wygladalo i brzmialo po ludzku. i tyle.

    .:Yamaha RBX375fls,Hartke A100, Zoom B2.1u:.

  21. @Kapral: Ale nawet z fizycznego punktu widzenia to jest bez sensu – trzeba zmieniać pozycję dłoni, mały palec jest zdecydowanie słabszy i krótszy od reszty.

    Słaby jest dopóki go nie wyćwiczysz. Według mnie najmniej ruchawy jest palec serdeczny. Trudniej jest przejść z 2-3 palce niż z 3-4. A ułożenie dłoni można zmienić- jeśli się chce.
    A że jest krótszy to nic. Idąc tym kluczem to można by se odpuścić mały palec od drugiej ręki. Mam na myśli etap nauki, a nie moment gdy masz go opanowanego. Przypomnij sobie te czasy – też było ciężko i niewygodnie.

    http://www.drumstein.com
    http://www.myspace.com/drumsteinmusic

  22. No nieprawda – pozycja lewej ręki od początku z małym palcem jest dość
    naturalna, niezależnie od tego, jak wysoko czy pod jakim kątem trzymasz bas.
    Natomiast granie małym palcem prawej ręki wymusza pewne ustawienie dłoni,
    którego nie da się osiągnąć trzymając bas na niektóre sposoby.

  23. Ej, kurde, 32 w tempie 200? Na pewno się nie pomyliłeś i nie chodzi o 16?
    Głęboko wątpie że ktokolwiek zagra tak szybko (nawet gitarzysta). Poza tym
    już przy 16 w tempie 200 zdarza się że dźwięki są mało czytelne. Nawet
    jeśli ktoś zagra 32 w tempie 200, to będzie to brzmiało jakby głośnik
    zaczął pierdzieć.

  24. ale po co grac szybko prawa ręką jak nie będziesz za nią nadążał lewą ?
    gdzie tu jakiś rytm, melodia ? nie no chyba, że chcesz grać cały czas po
    prymach ;p

    moim zdaniem może to jest i lans ale nie widzę zastosowania tego w praktyce
    ;p

  25. 3 palce w zupełności mi wystarczają- grałem 2 lata 2ma i tylko na boczku
    ćwiczyłem 3 palec. Cholernie mi się to przydało jak dołączyłem do
    „Morfiny”, nie naparzamy samymi 32mi, ale takie sporadyczne „karabinki” są jak
    najbardziej na miejscu 🙂 Kusiło mnie by trenować 4ty palec, ale
    stwierdziłem że to jak dorabianie kół do pomidora- pracochłonne i bez
    sensu.

  26. I wszystko jasne : )

    dwu i trojpalcowi basiści przewazaja 😛

    z drugiej strony… zamiast malego palca u basistow powinien się ksztaltowac
    drugi kciuk 😀

  27. Powodzenia. (no wiesz, zawsze mozesz zmarnowac w ch*j dni na nauke grania 4
    palcami, ale jednak 3 palce wystarczaja)

  28. A wlasciwie dlaczego chcesz cwiczyc te 4 palce? Umiesz doskonale 3 i
    twierdzisz, ze Ci to nie wystarcza czy po prostu chcesz być w ten sposob
    oryginalny? Jeśli ta druga opcja to daj sobie spokoj.

  29. W takim razie nie pozostaje mi nic innego tylko siedzieć codziennie
    dupogodzinę którą poświęcę tylko na ćwiczenie szybkości trzech palców,
    i tak czułem, że tak się to skończy.

  30. Nie ma nic złego w próbowaniu nowych technik, do niektórych rzeczy taka
    doskonale pasuje:

    https://www.youtube.com/watch?v=0PLh_O8k5tg

    (swoją drogą sam chciałem tego linka dać bo to film z mojego
    konta 😛 ) Ten koleś, Abe Laboriel, wychował się w Meksyku i zaczynał od
    akustyka (jeśli dobrze pamiętam) więc sporo takich różnych
    flamenco-podobnych technik wypracował.

    https://www.youtube.com/watch?v=2di8Dfnjths

    https://www.youtube.com/watch?v=v0Jgn385zhs

    Bass & Love

  31. Alex Webster (cannibal corpse) gra 4 palcami prawej reki na swoim spectorze i
    nie na jednej strunie… IMO przydaje się.

  32. Precz z małymi palcami i kciukami! Slap to kupa a 4ma palcami gra się
    niewygodnie- wiem bo próbowałem się tego nauczyć. Nie zdażyła mi się
    partia szybkościowo przerastająca moje 3 paluchy. Jak zwyklę w sprawach
    techniki zapytajcie pana Myunga 🙂

  33. @Barek:
    W takim razie nie pozostaje mi nic innego tylko siedzieć codziennie dupogodzinę którą poświęcę tylko na ćwiczenie szybkości trzech palców, i tak czułem, że tak się to skończy.

    My za ciebie nie wybierzemy co masz ćwiczyć, nikt nie każe ci grać
    3-palcami, jak chcesz ćwiczyć granie 4-ma palcami to ćwicz te 4 palce ale
    jest to technika na tyle mało popularna, że nie możemy ci na ten temat za
    dużo powiedzieć. 😉

  34. mnie np palce serdeczny i mały są bardzo potrzebne do tłumienia
    niepotrzebnych hałasów, które są największą zmorą przy szybkim graniu.
    Serdecznego czasem używam, ale nie do grania szybciej, tylko do przejść na
    inne, odległe struny. A i to rzadko. Proponuję następujący test: wystukać
    najszybciej jak się potrafi jakieś szesnastki na stole, dwoma palcami –
    wskazującym i środkowym. A potem trzema – wskazującym, środkowym i
    serdecznym. U 99% ludzi 2 palce będą szybsze, a nawet jeśli nie, to przy
    tych bardzo szybkich tempach będą grały równiej (rytmicznie i
    dynamicznie).

    I może drugi test: nagrajcie jakiś szybki przebieg 4 palcami, a ja zagram ten
    sam dwoma i będzie brzmiał (w tym samym tempie) lepiej.

  35. skoro już mowa o palcach i szybkości… czy na szybkość grania może mieć
    wpływ to, czy jest się prawo- lub leworęcznym? zastanawia mnie to, bo jestem
    leworęczna a gram na „normalnym” basie i czasem myślę, czy nie byłoby
    lepiej grać odwrotnie (ze względu na „lepszą” lewą rękę). Co na ten temat
    sądzicie?

  36. Ma duzy wplyw. Sprobuj pisac lewa a prawa reka.. Ktora lepiej wychodzi? tak
    samo będzie z basem.

  37. właśnie tak mi się wydawało. Zastanawiam się tylko, czy po prawie 3 latach
    jest sens przestawiać się na bas dla leworęcznych.

  38. A satysfakcjonuje cię to jak grasz „na prawo”? Wygodnie ci? Jak tak to po co
    to zmieniać?

    Twój mózg już przystosował się do takiego grania, masz wyrobione stosowne
    połączenia nerwowe. Ja bym ćwiczył dalej tak samo.

  39. po dokładnym zastanowieniu się stwierdziłam, że zamiast cokolwiek w tej
    kwestii zmieniać, lepiej będzie popracować nad graniem 3 palcami (do tej
    pory prawie zawsze były 2) wtedy, gdy nie wyrabiam dwoma. Teraz lepiej
    ćwiczyć „na prawo” niż marnować czas na uczenie się w zasadzie od
    początku.

  40. I tym samym nadwerężyłaś ustabilizowaną zdawałoby się pozycję
    powiedzenia „kobieta zmienną jest” 😛 .

  41. heh, czasami logiczne myślenie musi wziąć górę nad cechami właściwymi
    dla płci żeńskiej 😛

Możliwość komentowania została wyłączona.