Aloha!
Zacz膮艂em si臋 dzi艣 zastanawia膰, czy s膮 du偶e r贸偶nice pomi臋dzy profilami
gryfy typu „c” w ameryka艅skich Jazz Bassach. Seria 2008 ma profil o bardziej
zaokr膮glonych brzegach. Pogra艂em dzi艣 chwil臋 na swoim nowym nabytku –
w艂a艣nie Jazzie 2008 – i poczu艂em r贸偶nic臋 w stosunku do modeli, na
kt贸rych gra艂em wcze艣niej. Nie wiem czy korzystn膮 czy te偶 nie –
prawdopodobnie w du偶ej mierze jest to kwestia przyzwyczajenia, czy
przestawiania si臋 z jednej gitary na drug膮. Zastanawiam si臋 jednak jak
wygl膮da owo „c” w przypadku serii American Vintage – mam jeszcze szans臋
przerzuci膰 si臋 w艂a艣nie na vintyd偶a, a ogra膰 nigdzie nie ma szans. Z tego
co wiem, to profil jest bli偶szy „u”, czyli generalnie
bardziej toporny. Jak za艣 wygl膮da sprawa w modelu ’62, czy kto艣 gra艂 na
owym instrumencie i ma por贸wnanie z innymi ameryka艅skimi JB?
Zastanawiam si臋 dzisiaj nad r贸偶nicami pomi臋dzy profilami gryfu typu c w ameryka艅skim Jazz Basie.
Czy zauwa偶y艂em r贸偶nic臋 w grze na nowym nabytku, czyli Jazzie 2008, w stosunku do modeli, na kt贸rych gra艂em wcze艣niej?
Uwa偶am, 偶e r贸偶nica w profilu gryfu jest kwesti膮 przyzwyczajenia czy rzeczywistych r贸偶nic mi臋dzy modelami.
Czy mam szans臋 przerzuci膰 si臋 na model American Vintage i chc臋 wiedzie膰, jak r贸偶ni si臋 on od Jazz Bassa 2008?
Czy mam informacje na temat profilu gryfu w modelu American Vintage i jak si臋 on r贸偶ni od Jazz Bassa 2008?
Czy kto艣 zagra艂 na modelu American Vintage i ma por贸wnanie z innymi ameryka艅skimi JB?
Czy s膮 du偶e r贸偶nice mi臋dzy profilem gryfu typu c w modelach Jazz Bassa 2008 i American Vintage?
Czy wra偶enia zwi膮zane z gr膮 na Jazz Bassie 2008 s膮 podobne lub r贸偶ni膮 si臋 od innych modeli ameryka艅skich JB?
My艣l臋, 偶e toporno艣膰 profilu gryfu w modelu American Vintage wp艂ynie znacz膮co na moj膮 gr臋.
Czy chcia艂bym dowiedzie膰 si臋, jakie s膮 wra偶enia innych basist贸w dotycz膮ce profilu gryfu w modelu Jazz Bass 62?
Masz ca艂kowicie racj臋, generalnie im wi臋kszy vintage tym grubszy,
toporniejszy gryf ma.
Je偶eli dobrze pami臋tam(a je偶eli nie to mnie poprawcie), to gryf w 62s jest
dosy膰 toporny, ale wygodny(no jak na jazza…)
______________________________________
nieeee, 62 ma jeden z cie艅szych gryf贸w spo艣r贸d jazz贸w. Ale w og贸le te
r贸偶nice mi臋dzy nimi s膮 subtelne. Og贸lnie wszystkie jazzy maj膮 w膮skie i
cienkie gryfy. Te kszta艂ty profilu to raczej m贸wi膮 o tym, w jaki spos贸b
wyprofilowana jest ta krzywizna z ty艂u; to nie tak, 偶e U jest jako艣 grubszy
od C albo odwrotnie. Co to w og贸le znaczy „toporny” w odniesieniu do
JazzBassa? My艣lisz, 偶e nie obejmiesz go d艂oni膮, czy jak?
62 reklamowany jest jako „ultra-slim fast-action neck” – teoretycznie powinie艅
to by膰 najchudszy mo偶liwy gryf. R贸偶nica rzeczywi艣cie mo偶e by膰 subtelna
ale zastanawiam si臋 jak bardzo. 艢ci膮gn膮艂em miar臋 ze starego Squiera i
nowego Fender – wyniki s膮 identyczne, profile szyjki jednak odrobin臋
r贸偶ni膮 si臋. Szyjka Fender jest bardziej zaokr膮glona (szczeg贸lnie na
kraw臋dziach) i te偶 bardziej przypomina literk臋 „c”. Squier posiada
ostrzejsze kraw臋dzie.
Z tego co si臋 orientuj臋 to jest jednak r贸偶nica pomi臋dzy „c” a „u”.
Ogl膮da艂em przekroje owych profili i r贸偶ni膮 si臋 nie tylko kszta艂tem, ale
te偶 grubo艣ci膮. Nie wiem na ile w basach jest to zauwa偶alne, ale jest to
pono膰 istotne dla os贸b graj膮cych na Telecasterach. Ponadto japo艅skie gitary
i basy, kt贸re posiadaj膮 owalny profil (najbardziej zbli偶ony do „u”) pono膰
nie wszystkim podchodz膮.
S艂owa „toporny” u偶ywam tylko dla por贸wnania gryf贸w w JB. Posiadam wielk膮
艂ap臋, gryf trzymam niczym pogrzebacz, a偶 mi kciuk zwisa do po艂owy
podstrunicy 馃槈 Pomimo tego kocham si臋 w cie艅kich gryfach, dlatego odstawi艂em
precle. My艣l臋 sobie, 偶e jak kto艣 z za艂o偶enia gra na preclu i jest do
niego przyzwyczajony, to jest znieczulony na wszelkie subtelno艣ci 馃槈
St膮d w艂a艣nie moje pytanie o 62 JB. Czy w og贸le widzia艂 kto艣 gdzie艣
stoj膮cego w sklepie tego vintyd偶a, co by mo偶na go by艂o ogl膮dn膮膰?
gra艂em chwil臋 na takim. Na takich z lat 70 (a one maj膮 pono膰 „najwi臋ksze”
gryfy z jazz贸w) i na japo艅cach te偶 – gdybym por贸wnywa艂 bezpo艣rednio,
jeden po drugim, mo偶e zauwa偶y艂bym r贸偶nic臋… bo r贸偶nice s膮 mo偶e
milimetrowe, a mo偶e i nie. Naprawd臋, nie robi艂bym z tego czynnika
decyduj膮cego o wyborze. Rzeczywi艣cie, Jazz od Precla r贸偶ni si臋 gryfem
zasadniczo. Jazz od np Warwicka jeszcze bardziej, bo dochodzi jeszcze inna
faktura materia艂u i zupe艂nie inny radius podstrunnicy. Ale Jazz od Jazza?
Minimalnie, je艣li jeden Ci le偶y to inne te偶 b臋d膮.
przepraszam, pomerda艂o mi si臋 z 70s:) toporny – gruby, du偶y, przysadzisty(no
jak na jazza bo dla mnie ka偶dy gryf jazzowy to male艅stwo:/)
______________________________________
Zaj膮艂em si臋 dzi艣 por贸wnywaniem 10-letniego Squiera i nowego Fendera.
Rzeczywi艣cie Fender posiada bardziej masywny i ci臋偶szy gryf. Nowo艣ci膮 2008
s膮 zaokr膮glone kraw臋dzie podstrunicy – wygl膮da to troch臋 tak, jakby艣my
wzi臋li literk臋 „C” i obci臋li j膮 w pionie tu偶 za po艂ow膮 z prawej strony.
Gryf Squiera bardziej za艣 przypomina „V”, kraw臋d藕 jest ostra i ju偶 sama
podstrunica si臋 zw臋偶a (dla 艣cis艂o艣ci dodam, 偶e nie jest to profil „v”,
u偶ywam tylko tej literki pogl膮dowo). Gryf Fender jest bardziej napompowany,
wra偶enie to mo偶e wzmaga膰 r贸wnie偶 fakt, 偶e podstrunnica jest bardziej
wypuk艂a. W Squierze za艣 jest dosy膰 plaskata. Zastanawia wi臋c mnie teraz,
czy 贸w 62 posiada bardziej czy mniej wypuk艂膮/zaokr膮glon膮
podstrunnic臋.
Udaj臋 si臋 wkr贸tce na wakacje w kierunku zachodnim, wi臋c mo偶e b臋d臋 mia艂
okazj臋 obmaca膰 jakiego艣膰 vintyd偶a – nie myli膰 z jakim艣 starym dziadyg膮
馃槈
Por贸wnywa艂em dzi艣 gryfy ameryka艅skiego standarda rocznik 2008 oraz jego
poprzednika. Generalnie s膮 do siebie zbli偶one, z tym 偶e ten nowszy ma
bardziej zaokr膮glone kraw臋dzie. Ponadto obecna seria ma b艂yszcz膮cy lakier,
co w sumie nie jest takie g艂upie, gdy偶 wygodniej jest przesuwa膰 po nim
艂ap臋.
Prze艣laduje mnie tak偶e druga kwestia. Promie艅 podstrunnicy. Pomi臋dzy dwoma
powy偶szymi modelami nie ma raczej wielkiej r贸偶nicy. Pomi臋dzy starym
Squierem a nowym Fenderem jest za to spora. Jest to o tyle dziwne, 偶e w
wypadku fabrycznych Fender贸w maksymalny radius wynosi 9,5″ a Squier posiada
sporo wi臋kszy.