Dopiero zaczyna może mi ktoś dać kilka wskazówek?

Dopiero zaczynam

Kiedyś uczyłem się grać na kontrabasie. To było jakieś 8 lat temu. Przez
ten czas nie miałem instrumentu w domu i nie ćwiczyłem. Teraz kupiłem sobie
basoowkę i muszę się jakoś przestawić ale nie wiem jak. Nie wiem np. czy
palce lewej reki trzyma się na progach, czy między nimi. Nie wiem jak się
robi vibrato. czy tak samo jak na kontrabasie, czy przez naciągnięcie struny
w poprzek palcami. Nie wiem jakie są techniki gry. Wiem że jest slap ale nie
próbowałem jeszcze tego. Na kontrabasie grałem tylko smyczkiem. Wydaje mi
się też ze są inne odległości miedzy dźwiękami niż na kontrabasie. Na
kontrabasie te odległości były chyba mniejsze. Nie umiem tak od razu
przestawić się na gitarę. Czy ktoś z was może mi dać kilka wskazówek?
Pozdrawiam

Jakie wskazówki mógłbyś mi dać na temat gry na basie?
Jak powinienem trzymać palce lewej ręki na progach basu?
Jak robić vibrato na basie, czy jest to podobne do kontrabasu?
Jakie techniki gry na basie znałeśby mi polecić?
Jakie są różnice odległości między dźwiękami na basie i kontrabasie?
Jakie rady mógłbyś mi dać na temat gry na basie, jeśli wcześniej grałem tylko kontrabasem smyczkiem?
Czy powinienem zacząć od grania slap na basie, czy należy to zostawić na później?
Jak powinienem się przestawić na grę na basie, jeśli nie grałem przez 8 lat?
Czy powinienem kontynuować ćwiczenia na kontrabasie razem z nauką gry na basie?
Czy masz jakieś wskazówki na temat wyboru basu i sprzętu do nauki gry?

Podziel się swoją opinią

24 komentarze

  1. Tak napisałeś że mam wrażenie ze masz fretlessa ? ale w każdym razie graj
    dwoma paluchami (tymi od V vitorii xD) i opieraj kciuk na przystawce
    przynajmniej ja tak gram:) pozdrawiam

  2. Jeżeli jesteś praworęczny to:

    prawa ręka jak napisał michalbas

    lewa ręka: palce opieraj na progu/odrobinę za nim w stronę główki, nie
    dociskaj silniej niż to konieczne i staraj sobie wyćwiczyć paluchy żeby
    móc zagrać np. na strunie E po kolei dźwięki F, F#, G, G# (czyli progi
    1,2,3,4) – w artykułach gdzieś są ćwiczenia na prawą łapę właśnie w
    takim zakresie – warto jeszcze zwracać uwagę na tłumienie poprzednich
    dźwięków przy przechodzeniu na inne struny itd ale takie rzeczy chyba
    powinieneś mieć wyrobione po grze na kontrabasie.

  3. warto jeszcze zwracać uwagę na tłumienie poprzednich dźwięków przy przechodzeniu na inne struny itd ale takie rzeczy chyba powinieneś mieć wyrobione po grze na kontrabasie.

    Niestety nie grałem pizzicato. Na kontrabasie wystarczyło zatrzymać smyczek
    żeby wytłumić dźwięk, a tu jest inaczej. Mam tłumić dźwięk prawą, czy
    le ręką?

  4. Zalezy co grasz. Niektore rzeczy można wytlumic tylko lewa, a niektore wedle
    woli 🙂

  5. a no tak, słuszna uwaga, a tłumienie to trochę kwestia osobista – jest
    patent Jaco Pastoriusa (tzn on go używał) tłumienia opieraniem palców
    prawej ręki na poszczególnych strunach – mówi o tym w Modern Electric Bass –
    poszukaj na Youtube

    jeżeli grasz na jakimś progu dźwięk wystarczy po prostu oderwać delikatnie
    od niego palec, żeby przestało wybrzmiewać. w przypadku szarpania pustych
    strun warto sobie 1-2 palce zarezerwować na dotknięcie struny pustej przy
    naciskaniu kolejnego dźwięku (ew kiedy dźwięk na pustej strunie „ma się
    skończyć”), a dwa palce dlatego, żeby przypadkiem nie wyszedł flażolet

    propos Modern Electric Bass – dobrze jest to oglądnąć żeby się wstępnie
    oswoić z tym „jak to powinno wyglądać” tak samo jak spory wywiad z Victorem
    Wootenem, również na youtube. Nazwany jest bass lesson czy coś takiego, też
    parę części – pada sporo nazwisk basistów wartych uwagi, sporo technik,
    zwraca uwagę na tak ważne a czasami pomijane rzeczy jak groove i melodia –
    polecam.

  6. A najrozsądniej będzie znaleźć jakiegoś nauczyciela (lub nawet basistę,
    który już co nieco potrafi), by pokazał podstawowe rzeczy związane z
    praktyczna grą na basie. Bo przez internet to można sobie mówić.

  7. @Michalbas: Tak napisałeś że mam wrażenie ze masz fretlessa ? ale w każdym razie graj dwoma paluchami (tymi od V vitorii xD) i opieraj kciuk na przystawce przynajmniej ja tak gram:) pozdrawiam

    A ja tak gram, że opieram kciuk na przystawce jeżeli szarpe E, jeżeli szarpe
    A to wtedy kciuk leci z przystawki na strune E itp. Tylko się zastanawiam czy
    takie przyzwyczajenie nie sprawi mi kłopotów jak będę kiedyś w
    przyszłości grał szybciej?

    The Cat, palce trzymasz minimalnie przed progiem. A jak znasz techniki typu
    slap, to poszukaj a znajdziesz tutoriale pod to. Myślę że ten kurs Ci
    wszystko wyjaśni , bo widzę że sporo wiesz 😀

    http://www.kurs.bass.pl

  8. Mam drobny problem. Kiedy gram jakiś dźwięk i on wybrzmiewa, to słyszę że
    że inne struny też reagują dźwiękiem. To normalne? Jakby rezonują i to
    nie na tej samej wysokości dźwięku który gram.

  9. @Somefour:

    @Michalbas: Tak napisałeś że mam wrażenie ze masz fretlessa ? ale w każdym razie graj dwoma paluchami (tymi od V vitorii xD) i opieraj kciuk na przystawce przynajmniej ja tak gram:) pozdrawiam

    A ja tak gram, że opieram kciuk na przystawce jeżeli szarpe E, jeżeli szarpe A to wtedy kciuk leci z przystawki na strune E itp. Tylko się zastanawiam czy takie przyzwyczajenie nie sprawi mi kłopotów jak będę kiedyś w przyszłości grał szybciej?

    Luzik, też tak czasami robie lecz żadko. Cała gra na instrumencie powinna
    być jak najbardzioej naturalna,nic niespinać itp, tak jak cię natura
    stwożyła tak graj 🙂

  10. @TheCat: Mam drobny problem. Kiedy gram jakiś dźwięk i on wybrzmiewa, to słyszę że że inne struny też reagują dźwiękiem. To normalne? Jakby rezonują i to nie na tej samej wysokości dźwięku który gram.

    no tak jak mówiłkapral, np. kiedy grasz jakiś dźwięk na a to czubkiem palca
    staraj się lekko dotykac struny e żeby nie mogla zawibrowac sama z siebie
    itepe

  11. @TheCat: Czy ktoś z was może mi dać kilka wskazówek?

    Niestety, ja akurat nie mam, ale znajomy zegarmistrz powinien kilka mieć z
    rozwalonych budzików 😀

    a tak poważnie, myślę że lepiej dla Ciebie będzie jeśli napiszesz więcej
    jakie techniki Cię interesują i konkretnie z czym masz problem, wtedy
    łatwiej udzielać wskazówek…a ogólnie to trzeba by całą książkę chyba
    napisać tutaj…

  12. Chciałbym umieć grać slap. Wiem że powinno się grać na przemian slap i
    pop. Pop jakoś mi wychodzi, gorzej jest ze slap. Uderzam kciukiem struny i na
    niższych strunach w niższych pozycjach to jeszcze jako tako brzmi ale np. na
    strunie G w wyższych pozycjach po uderzeniu kciukiem w strunę wydobywa się
    bardzo krótki dźwięk przypominający flażolet. Nie wiem co robię nie tak.
    Pozdr

  13. ja ogólnie zauważyłem ze slapowanie powyżej 8 progu daje coraz gorsze
    efekty na strunach D i G praktycznie w ogóle nie slapuje bo brzmienie jest
    słabe

  14. Stąd też standard – slap na grubszych, pop na cieńszych – to nie jest
    reguła oczywiście, ale na ogół tak się robi, chociaż jak się ładnie
    ustawi brzmienie to powyżej 8 progu slap ma taki sam urok

  15. Ej a jak to trzymać tą rękę „grającą”? na basie podczas stania.
    Dotychczas grałem w ten sposób że ręka jest oparta o korpus a palce
    swobodnie szarpią struny. Niedawno jednak takie coś zaczyna mi doskwierać
    ponieważ ociera mi się skóra na nadgarstku – piecze boli itd. A z kolei „z
    powietrza” jak gram to jest niewygodnie no i ciężko się sprzętem manewruje
    podczas gry. Jak to ma być? Tylko nie piszcie że „to zależy od ciebie” bo
    muszą być co do tego ustalone jakieś kanony.

  16. obie chyba są grające ;p

    tak jak ktoś napisał, najłatwiej chyba trzymać kciuk na przystawce i
    dopóki nie machasz basem na wszystkie strony to da się nie opierać
    nadgarstka, pozdrawiam

  17. ja trzymam kciuk na przystawce przy mostku trzymałem na korpusie dopóki nie
    poszedłem na koncert bluesowy i się przestawiłem 😉 chociaż widziałem
    basistów co opierali np na korpusie a potem na strunach jak grali na niższych
    niż E

  18. A ja tam trzymam na przystawce przy gryfie (J-J), i gram pomiędzy
    pickupami

    Niedzviad chyba myślałeś o wyższych strunach w ostatnim poście? Fakt, że
    fizycznie są niżej umieszczone, ale grają wyżej, więc są wyższe 😛

    Kadet a po kiego tak?

  19. A po kiego ??? Po to żeby tłumić strunę E np jak się zagra po tym D,
    ogólnie jest to wygodne bo nie latają Ci palce tylko trochę ładu jest w tym
    instrumencie …

    ———————————————————–

    Bractwo Miłośników SLEDZIA W Puszce

    (precz ze SLEDZEM na wolności!!!!!!)

  20. @Liszu: A ja tam trzymam na przystawce przy gryfie (J-J), i gram pomiędzy pickupami

    Generalnie to trzymając tak kciuk możne sięgnąć dużo dalej i dużo
    bliżej. Początkującym polecam kombinować w którym miejscu udeżać strunę
    bo to przecież inne brzmienie daje a nie każdy musi od razu o tym wiedziec
    🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.