Bogdan Kowalewski- Maanam

Autor rozpoczyna swoj膮 przygod臋 z basem, inspiruj膮c si臋 tw贸rczo艣ci膮 Bogdana Kowalewskiego z Maanamu. Zastanawia si臋 nad technik膮 gry na basie stosowan膮 przez muzyka - czy u偶ywa艂 on palc贸w, czy mo偶e kostki.

Witam

Nie odzywam si臋 na forum jak na razie- na basie od niedawna, wczesniej (i nadal
rownolegle) gram na elektryku, a ze o basie na razie wiem niewiele, to
grzecznie slucham (czytam)w ciszy. Ale moje poszukiwania muzyczne doprowadzily
mnie do starych nagran Maanamu i do Pana Bogdana Kowalewskiego.

Chcialem zapytac o prace pana Bogdana z tamtych czasow. Linie basu sa (wydaja
si臋, jak dla mnie przynajmniej) bardzo ciekawe i pomyslowe w wielu miejscach.
Nie da si臋 ukryc, ze nie jest to mo偶e najlatwiejsza droga jak na poczatek
przygody z basem (mimo praktyki z elektryka i tak gram wszystko o polowe
wolniej, z zachowaniem czystosci i dokladnosci d藕wi臋k贸w jako priorytet- na
predkosc przyjdzie czas) ale jest w tych liniach co艣 pociagajacego. Ale do
rzeczy: moje pytanie dotyczy techniki gry pana Bogdana. Moze jest na forum kto艣
komu zdarzylo si臋 w dawnych czasach by膰 na koncercie Maanamu, albo ma taka
wiedze z innego zrodla- czy te szybkie linie (jest ich cala masa, w kazdym
niemal hicie, wiec nie b臋d臋 wymienial, ale chodzi o czasy: Karuzeli, Cykady
itp) byly grane palcami, czy kostka? Na pewno jest to wszystko do zagrania
palcami, ale szybkosc niektorych przejsc oraz brzmienie (!) basu sugeruje
kostke… Czy kto艣 wie jak to by艂o grane/nagrywane?

Swoja droga bardzo malo informacji mo偶na znale藕膰 o tym basiscie, a wyglada na
to, ze w tamtych czasach by艂 naprawd臋 dobry.

Z g贸ry dzi臋ki za odpowiedz (i sorry za przydlugi wstep…)

Chuckd

Czy mog臋 zapyta膰 o prac臋 pana Bogdana Kowalewskiego z czas贸w Maanamu?
Czy kto艣 wie, jak pan Bogdan gra艂 te szybkie linie basu w Maanamie?
Czy zdarzy艂o si臋 komu艣 by膰 na koncercie Maanamu i zobaczy膰, jak pan Bogdan gra艂 na basie?
Czy kostka zosta艂a u偶yta do nagrywania basu w starych nagraniach Maanamu?
Czy kto艣 ma informacje o technice gry pana Bogdana Kowalewskiego na basie?
Czy linie basu w Maanamie by艂y grane palcami czy kostk膮?
Czy kto艣 wie, jak pan Bogdan osi膮gn膮艂 takie umiej臋tno艣ci na basie?
Czy mog臋 zapyta膰 o sugestie dotycz膮ce nauki gry na basie?
Czy kto艣 mia艂 kiedykolwiek okazj臋 rozmawia膰 z panem Bogdanem o jego grze na basie?
Czy zna kto艣 jakie艣 materia艂y, w kt贸rych mo偶na znale藕膰 informacje o panu Bogdanie i jego grze na basie w Maanamie?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

6 komentarzy

  1. Jestem zbyt leniwy, 偶eby szuka膰 za Ciebie – sprawdza艂e艣 jak gra i brzmi na
    jakich艣 nagraniach live? :>

  2. Bodek by艂 jednym z najlepszysz rokendrolowych bejsmen贸w w Polsce. Jego partie
    brzmi膮 charakterystycznie , poniewaz gral przewaznie na ibanezach musicianach
    , czy rickenbackerach. Gra艂 tak samo palcami jak kostk膮

    fingers:

    https://www.youtube.com/watch?v=OsL1d8oQsX4

    pick:

    https://www.youtube.com/watch?v=ESA9XYAOCT0

    polecam 1:20

    kostka nie jest 偶adnym u艂atwieniem tylko 艣wiadomym wyborem odpowiedniego
    brzmienia

    Ostatni raz Bodka widzialem na koncercie premierowym sol贸wki Panasa, og贸艂em
    艣wietny realizator d藕wi臋ku

  3. Od p艂yty O! Bodek by艂 w Maanamie.

    Na pocz膮tku – by艂 tam brat Ry艣ka Olesi艅skiego – Krzysztof (z w膮sem),
    kt贸ry w okolicach 2000 roku (zanim pojawi艂 si臋 sk艂ad z „Janina” Iwa艅skim)
    wr贸ci艂 do sk艂adu koncertowego. Na perkusji by艂 wtedy Ryszard Kupidura –
    obaj podobno d偶ezrokowcy.

    Rzeczywi艣cie partie basu od samego pocz膮tku by艂y nagrane jak trza!

    Ale to ju偶 zas艂uga szwedzkich kompresor贸w Andrzeja Poniatowskiego w studiu
    Polskiego Radia w Lublinie. Obecnie nazywa si臋 Studio Hendrix.

  4. @arturrosszmaj:

    Rzeczywi艣cie partie basu od samego pocz膮tku by艂y nagrane jak trza!
    Ale to ju偶 zas艂uga szwedzkich kompresor贸w Andrzeja Poniatowskiego w studiu Polskiego Radia w Lublinie. Obecnie nazywa si臋 Studio Hendrix.

    No bo bez kompresorow brzmialo tragicznie przeciez…. 馃槈

  5. Wcze艣niej albo pierdzia艂y basy albo ca艂kiem by艂y schowane.

    W rejestracjach studyjnych zw艂aszcza.

    Okaz syfu realizacyjnego jest np. na p艂ycie „Ona przysz艂a prosto z chmur”
    Budki Suflera.

    Dem贸wki to :Tytu艂owy, Archipelag, Motyw z Jasnorzewskiej, Sekret.

    Druga po艂owa inaczej brzmi膮ca to : S艂o艅ca jakby mniej, Tyle z tego masz,
    Planeta smoka.

    Takie by艂y polskie realia pierwszej po艂owy 80 roku.

    W og贸le dziwne, 偶e w takiej postaci New Abra (wydawca) te zgrania
    pozostawi艂a.To tytu艂em przyk艂adu .

    1 Maanamu ju偶 brzmia艂a sp贸jnie. By艂a wysilona, ale mia艂a ( i ma ! ) ten
    nerw, co chwyta !

    Mo偶e to skr贸t my艣lowy, ale realizatorzy dopiero z czasem si臋 naumieli
    robi膰 sp贸jne aran偶acje i rejestracje ca艂o艣ci.

    Ustawianie proporcji jest r贸偶ne dla radia, telewizji, estrady, rejestracji
    studyjnej, ods艂uch贸w . Oczywi艣cie za ka偶dym razem jest inne – ale to
    bana艂.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.