Bogdan Kowalewski- Maanam

Witam

Nie odzywam się na forum jak na razie- na basie od niedawna, wczesniej (i nadal
rownolegle) gram na elektryku, a ze o basie na razie wiem niewiele, to
grzecznie slucham (czytam)w ciszy. Ale moje poszukiwania muzyczne doprowadzily
mnie do starych nagran Maanamu i do Pana Bogdana Kowalewskiego.

Chcialem zapytac o prace pana Bogdana z tamtych czasow. Linie basu sa (wydaja
się, jak dla mnie przynajmniej) bardzo ciekawe i pomyslowe w wielu miejscach.
Nie da się ukryc, ze nie jest to może najlatwiejsza droga jak na poczatek
przygody z basem (mimo praktyki z elektryka i tak gram wszystko o polowe
wolniej, z zachowaniem czystosci i dokladnosci dźwięków jako priorytet- na
predkosc przyjdzie czas) ale jest w tych liniach coś pociagajacego. Ale do
rzeczy: moje pytanie dotyczy techniki gry pana Bogdana. Moze jest na forum ktoś
komu zdarzylo się w dawnych czasach być na koncercie Maanamu, albo ma taka
wiedze z innego zrodla- czy te szybkie linie (jest ich cala masa, w kazdym
niemal hicie, wiec nie będę wymienial, ale chodzi o czasy: Karuzeli, Cykady
itp) byly grane palcami, czy kostka? Na pewno jest to wszystko do zagrania
palcami, ale szybkosc niektorych przejsc oraz brzmienie (!) basu sugeruje
kostke… Czy ktoś wie jak to było grane/nagrywane?

Swoja droga bardzo malo informacji można znaleźć o tym basiscie, a wyglada na
to, ze w tamtych czasach był naprawdę dobry.

Z góry dzięki za odpowiedz (i sorry za przydlugi wstep…)

Chuckd

Czy mogę zapytać o pracę pana Bogdana Kowalewskiego z czasów Maanamu?
Czy ktoś wie, jak pan Bogdan grał te szybkie linie basu w Maanamie?
Czy zdarzyło się komuś być na koncercie Maanamu i zobaczyć, jak pan Bogdan grał na basie?
Czy kostka została użyta do nagrywania basu w starych nagraniach Maanamu?
Czy ktoś ma informacje o technice gry pana Bogdana Kowalewskiego na basie?
Czy linie basu w Maanamie były grane palcami czy kostką?
Czy ktoś wie, jak pan Bogdan osiągnął takie umiejętności na basie?
Czy mogę zapytać o sugestie dotyczące nauki gry na basie?
Czy ktoś miał kiedykolwiek okazję rozmawiać z panem Bogdanem o jego grze na basie?
Czy zna ktoś jakieś materiały, w których można znaleźć informacje o panu Bogdanie i jego grze na basie w Maanamie?

6 komentarzy

  1. zakwas

    Jestem zbyt leniwy, żeby szukać za Ciebie – sprawdzałeś jak gra i brzmi na
    jakichś nagraniach live? :>

  2. glatzman

    A na YouTube nie ma filmików z Maanamem?

  3. erhcp

    Bodek był jednym z najlepszysz rokendrolowych bejsmenów w Polsce. Jego partie
    brzmią charakterystycznie , poniewaz gral przewaznie na ibanezach musicianach
    , czy rickenbackerach. Grał tak samo palcami jak kostką

    fingers:

    https://www.youtube.com/watch?v=OsL1d8oQsX4

    pick:

    https://www.youtube.com/watch?v=ESA9XYAOCT0

    polecam 1:20

    kostka nie jest żadnym ułatwieniem tylko świadomym wyborem odpowiedniego
    brzmienia

    Ostatni raz Bodka widzialem na koncercie premierowym solówki Panasa, ogółem
    świetny realizator dźwięku

  4. arturrosszmaj

    Od płyty O! Bodek był w Maanamie.

    Na początku – był tam brat Ryśka Olesińskiego – Krzysztof (z wąsem),
    który w okolicach 2000 roku (zanim pojawił się skład z „Janina” Iwańskim)
    wrócił do składu koncertowego. Na perkusji był wtedy Ryszard Kupidura –
    obaj podobno dżezrokowcy.

    Rzeczywiście partie basu od samego początku były nagrane jak trza!

    Ale to już zasługa szwedzkich kompresorów Andrzeja Poniatowskiego w studiu
    Polskiego Radia w Lublinie. Obecnie nazywa się Studio Hendrix.

  5. paul

    @arturrosszmaj:

    Rzeczywiście partie basu od samego początku były nagrane jak trza!
    Ale to już zasługa szwedzkich kompresorów Andrzeja Poniatowskiego w studiu Polskiego Radia w Lublinie. Obecnie nazywa się Studio Hendrix.

    No bo bez kompresorow brzmialo tragicznie przeciez…. 😉

  6. arturrosszmaj

    Wcześniej albo pierdziały basy albo całkiem były schowane.

    W rejestracjach studyjnych zwłaszcza.

    Okaz syfu realizacyjnego jest np. na płycie „Ona przyszła prosto z chmur”
    Budki Suflera.

    Demówki to :Tytułowy, Archipelag, Motyw z Jasnorzewskiej, Sekret.

    Druga połowa inaczej brzmiąca to : Słońca jakby mniej, Tyle z tego masz,
    Planeta smoka.

    Takie były polskie realia pierwszej połowy 80 roku.

    W ogóle dziwne, że w takiej postaci New Abra (wydawca) te zgrania
    pozostawiła.To tytułem przykładu .

    1 Maanamu już brzmiała spójnie. Była wysilona, ale miała ( i ma ! ) ten
    nerw, co chwyta !

    Może to skrót myślowy, ale realizatorzy dopiero z czasem się naumieli
    robić spójne aranżacje i rejestracje całości.

    Ustawianie proporcji jest różne dla radia, telewizji, estrady, rejestracji
    studyjnej, odsłuchów . Oczywiście za każdym razem jest inne – ale to
    banał.

Inni czytali również