Witam
Nie odzywam się na forum jak na razie- na basie od niedawna, wczesniej (i nadal
rownolegle) gram na elektryku, a ze o basie na razie wiem niewiele, to
grzecznie slucham (czytam)w ciszy. Ale moje poszukiwania muzyczne doprowadzily
mnie do starych nagran Maanamu i do Pana Bogdana Kowalewskiego.
Chcialem zapytac o prace pana Bogdana z tamtych czasow. Linie basu sa (wydaja
się, jak dla mnie przynajmniej) bardzo ciekawe i pomyslowe w wielu miejscach.
Nie da się ukryc, ze nie jest to może najlatwiejsza droga jak na poczatek
przygody z basem (mimo praktyki z elektryka i tak gram wszystko o polowe
wolniej, z zachowaniem czystosci i dokladnosci dźwięków jako priorytet- na
predkosc przyjdzie czas) ale jest w tych liniach coś pociagajacego. Ale do
rzeczy: moje pytanie dotyczy techniki gry pana Bogdana. Moze jest na forum ktoś
komu zdarzylo się w dawnych czasach być na koncercie Maanamu, albo ma taka
wiedze z innego zrodla- czy te szybkie linie (jest ich cala masa, w kazdym
niemal hicie, wiec nie będę wymienial, ale chodzi o czasy: Karuzeli, Cykady
itp) byly grane palcami, czy kostka? Na pewno jest to wszystko do zagrania
palcami, ale szybkosc niektorych przejsc oraz brzmienie (!) basu sugeruje
kostke… Czy ktoś wie jak to było grane/nagrywane?
Swoja droga bardzo malo informacji można znaleźć o tym basiscie, a wyglada na
to, ze w tamtych czasach był naprawdę dobry.
Z góry dzięki za odpowiedz (i sorry za przydlugi wstep…)
Chuckd
Czy mogę zapytać o pracę pana Bogdana Kowalewskiego z czasów Maanamu?
Czy ktoś wie, jak pan Bogdan grał te szybkie linie basu w Maanamie?
Czy zdarzyło się komuś być na koncercie Maanamu i zobaczyć, jak pan Bogdan grał na basie?
Czy kostka została użyta do nagrywania basu w starych nagraniach Maanamu?
Czy ktoś ma informacje o technice gry pana Bogdana Kowalewskiego na basie?
Czy linie basu w Maanamie były grane palcami czy kostką?
Czy ktoś wie, jak pan Bogdan osiągnął takie umiejętności na basie?
Czy mogę zapytać o sugestie dotyczące nauki gry na basie?
Czy ktoś miał kiedykolwiek okazję rozmawiać z panem Bogdanem o jego grze na basie?
Czy zna ktoś jakieś materiały, w których można znaleźć informacje o panu Bogdanie i jego grze na basie w Maanamie?
Jestem zbyt leniwy, żeby szukać za Ciebie – sprawdzałeś jak gra i brzmi na
jakichś nagraniach live? :>
A na YouTube nie ma filmików z Maanamem?
Bodek był jednym z najlepszysz rokendrolowych bejsmenów w Polsce. Jego partie
brzmią charakterystycznie , poniewaz gral przewaznie na ibanezach musicianach
, czy rickenbackerach. Grał tak samo palcami jak kostką
fingers:
https://www.youtube.com/watch?v=OsL1d8oQsX4
pick:
https://www.youtube.com/watch?v=ESA9XYAOCT0
polecam 1:20
kostka nie jest żadnym ułatwieniem tylko świadomym wyborem odpowiedniego
brzmienia
Ostatni raz Bodka widzialem na koncercie premierowym solówki Panasa, ogółem
świetny realizator dźwięku
Od płyty O! Bodek był w Maanamie.
Na początku – był tam brat Ryśka Olesińskiego – Krzysztof (z wąsem),
który w okolicach 2000 roku (zanim pojawił się skład z „Janina” Iwańskim)
wrócił do składu koncertowego. Na perkusji był wtedy Ryszard Kupidura –
obaj podobno dżezrokowcy.
Rzeczywiście partie basu od samego początku były nagrane jak trza!
Ale to już zasługa szwedzkich kompresorów Andrzeja Poniatowskiego w studiu
Polskiego Radia w Lublinie. Obecnie nazywa się Studio Hendrix.
No bo bez kompresorow brzmialo tragicznie przeciez…. 😉
Wcześniej albo pierdziały basy albo całkiem były schowane.
W rejestracjach studyjnych zwłaszcza.
Okaz syfu realizacyjnego jest np. na płycie „Ona przyszła prosto z chmur”
Budki Suflera.
Demówki to :Tytułowy, Archipelag, Motyw z Jasnorzewskiej, Sekret.
Druga połowa inaczej brzmiąca to : Słońca jakby mniej, Tyle z tego masz,
Planeta smoka.
Takie były polskie realia pierwszej połowy 80 roku.
W ogóle dziwne, że w takiej postaci New Abra (wydawca) te zgrania
pozostawiła.To tytułem przykładu .
1 Maanamu już brzmiała spójnie. Była wysilona, ale miała ( i ma ! ) ten
nerw, co chwyta !
Może to skrót myślowy, ale realizatorzy dopiero z czasem się naumieli
robić spójne aranżacje i rejestracje całości.
Ustawianie proporcji jest różne dla radia, telewizji, estrady, rejestracji
studyjnej, odsłuchów . Oczywiście za każdym razem jest inne – ale to
banał.