Witajcie Drodzy Czytacze!
Poniewa偶 Palik powiedzia艂 mi, 偶e jest zapotrzebowanie na materia艂 dla
totalnie pocz膮tkuj膮cych, da艂o si臋 r贸wnie偶 zauwa偶y膰 na forum, 偶e wiele
os贸b pyta o bardzo podstawowe rzeczy na temat gitar basowych, wi臋c
demokratycznie postanowili艣my, 偶e powinien powsta膰 jaki艣 materia艂 na ten
temat.
Na pewno cz臋艣膰 z Was b臋dzie zainteresowana histori膮 instrumentu, kt贸ra –
co tu du偶o m贸wi膰 – jest prosta niczym konstrukcja cepa. W latach
pi臋膰dziesi膮tych na pomys艂 skonstruowania basu elektrycznego wpad艂 Leo
Fender. Wynik艂a taka potrzeba, gdy偶 kontrabas, kt贸ry wtedy kr贸lowa艂 jako
sceniczny instrument melodyczno-rytmiczny cz臋sto okazywa艂 si臋 zbyt cichy.
Przeszkod膮 by艂y r贸wnie偶 jego du偶e rozmiary. Pierwsz膮 bas贸wk膮 by艂
Fender Precision Bass, kt贸ry jak na dzisiejsze standardy brzmieniowe mia艂 z
precyzj膮 tyle wsp贸lnego, co obecne dzia艂ania naszej klasy politycznej z
kompetencj膮.
Cz臋艣ci jednak to nie obejdzie, dlatego przechodz臋 do konkret贸w.
Zasadniczo gitary basowe maj膮 po cztery struny. Zasadniczo, bo teraz bardzo
powszechne s膮 basy z pi臋cioma strunami (opr贸cz standardowych E A D G
dok艂adana jest jeszcze struna o niskim d藕wi臋ku H – czy wed艂ug jazzowych
oznacze艅 B – otrzymujemy wi臋c H E A D G) oraz z sze艣cioma (opr贸cz niskiego
H mamy do dyspozycji strun臋 o wysokim d藕wi臋ku C, czyli H E A D G C). O ile
sz贸stki u偶ywane s膮 najcz臋艣ciej do muzyki pop lub jazzu, o tyle pi膮tki
mo偶na bez problemu zobaczy膰 w ka偶dym jednym teledysku metalowej kapeli (a
ju偶 najpr臋dzej nu-metalowej). Czasem te偶 niekt贸rzy arty艣ci prezentuj膮
si臋 z basami z wi臋ksz膮 liczb膮 strun, ale to ju偶 raczej rzadko艣膰 (na
takiej gra bodaj偶e basista Huntera – ma osiem strun). Do ka偶dej ze strun
basowych do艂o偶ona jest wtedy jedna, czasem nawet dwie wiolinowe – bas taki
wygl膮da wtedy cokolwiek niesamowicie – na g艂贸wce jest dwana艣cie kluczy
:>.
Postaram si臋 po kolei om贸wi膰 ka偶d膮 wyszczeg贸lnion膮 cz臋艣膰 oraz te,
kt贸re nie zosta艂y wyszczeg贸lnione, bo ich na pierwszy rzut oka nie wida膰,
lub nie s膮 widoczne wcale (bo ich na przyk艂ad nie ma :>).
Zaczepy do paska – jedna z najwa偶niejszych cz臋艣ci gitary
basowej. Bez nich nie mogliby艣cie zaczepi膰 paska i musieliby艣cie gra膰 na
siedz膮co, nie mog膮c da膰 upustu swojej niespo偶ytej energii oraz
zaprezentowa膰 wyszukanego zachowania scenicznego.
Mostek – s艂u偶y do zaczepiania strun i ewentualnej regulacji
ich czynnej d艂ugo艣ci. W basach akustycznych i elektroakustycznych przekazuje
r贸wnie偶 drgania na korpus (pud艂o). Mostek widoczny na obrazku nale偶y do
tych najprostszej konstrukcji (a co za tym idzie jest najta艅szy). W dro偶szych
basach spotyka si臋 mosty o wiele bardziej wymy艣lnej konstrukcji – zaczepy
strun s膮 bardziej obudowane lub sk艂adaj膮 si臋 z element贸w nie po艂膮czonych
bezpo艣rednio ze sob膮, cz臋sto w czterostrunowych bas贸wkach stosowany jest do
mostka mechanizm, kt贸ry natychmiastowo przestraja nam strun臋 E na ni偶szy
d藕wi臋k (wcze艣niej przygotowany). Bywa, 偶e mostki powleczone s膮 warstw膮
z艂ota (polepsza to pono膰 brzmienie, ale zwyk艂y 艣miertelnik pewnie i tak nie
us艂yszy r贸偶nicy :>). Niekt贸rzy lutnicy nie montuj膮 mostk贸w jako
takich, ale instaluj膮 co艣 w rodzaju strunnika (siode艂ka) – struny montuje
si臋 wtedy w otwory wywiercone w korpusie zobacz). Ca艂kiem niedawno na rynku
pojawi艂 si臋 te偶 mostek, kt贸ry na basie progowym poprzez odpowiednie
t艂umienie symuluje brzmienie basu bezprogowego (znaj膮c 偶ycie, dla
fretlessowc贸w ten mostek to po prostu obraza :D).
Korpus – ma za zadanie po艂膮czy膰 inne elementy ze sob膮.
Poza tym ma pewny wp艂yw na brzmienie – jest ono zale偶ne od drewna, z kt贸rego
jest zrobiony. Opr贸cz tego ma jeszcze fajnie si臋 prezentowa膰 (zw艂aszcza,
je偶eli masz na nim jak膮艣 cool grafik臋)! Korpusy do bas贸w maj膮 te偶
r贸偶ne kszta艂ty. Niekt贸re s膮 baardzo wymy艣lne (cho膰by firmy Nexus), inne
mniej. To ju偶 zale偶y od gustu basmena. Na przyk艂ad Palik lubi basy o
kszta艂cie podobnym do „Thunderbirda” Gibsona (na takim gra m.in. basista
System Of A Down), a ja znowu uwa偶am, 偶e stylistyka tego basu to prawie
zbrodnia przeciw ludzko艣ci :>.
Struny – ich drgania w polu elektromagnetycznym pickupa
powoduj膮, 偶e Wasza gitara mo偶e w og贸le gra膰. Maj膮 r贸偶ne grubo艣ci –
najcz臋艣ciej spotykane to 40-100 i 45-105 (oznaczenie najcie艅szej i
najgrubszej struny), cho膰 zdarzaj膮 si臋 cie艅sze (np. Pilich gra na 35), jak
i grubsze (chyba). R贸偶ni膮 si臋 te偶 ze wzgl臋du na rodzaj owijki, tu dwa
najpopularniejsze rodzaje: roundwound to struny standartowe (na rdze艅
nawini臋ty jest drut o przekroju ko艂a) flatwound to struny szlifowane,
kt贸rych u偶ywa si臋 g艂贸wnie do bas贸w bezprogowych, 偶eby nie „wyora膰” (nie
wy偶艂obi膰) podstrunnicy. Je偶eli chodzi o mark臋, to ka偶dy basmen ma swoje
typy, ale r贸wnie偶 ka偶dy powie, 偶eby nie kupowa膰 strun firmy Presto. S膮 to
struny tanie, ale tak badziewne, 偶e je偶eli chcecie zafundowa膰 sobie
naprawd臋 pod艂膮 艣mier膰, to si臋 na nich powie艣cie. (:>)
Gryf – rozr贸偶niamy trzy typy bas贸w, ze wzgl臋du na gryf.
Bolt-on to takie, w kt贸rych gryf przykr臋cony jest do korpusu 艣rubami
(zazwyczaj czterema). Neck-thru, w kt贸rych gryf jest wlaminowany w korpus i
przebiega przez jego ca艂o艣膰 (ta wersja jest zwykle du偶o dro偶sza).
Set-neck(dzi臋ki za uwag臋 Urban :D), gdzie gryf jest na sta艂e przymocowany do
korpusu (za pomoc膮 kleju).
Na gryf sk艂adaj膮 si臋 cz臋艣ci:
1) G艂贸wka, kt贸ra obejmuje:
Klucze – s艂u偶膮 do strojenia gitary. W zwyczajnych
okoliczno艣ciach w liczbie r贸wnej strunom. Klucze s膮 bardzo wa偶ne, gdy偶 to
one maj膮 za zadanie utrzymanie stroju gitary – z艂e klucze mog膮 puszcza膰, co
spowoduje, 偶e b臋dziecie musieli stroi膰 gitar臋 co dziesi臋膰 minut.
Ko艂ki – na nie zawija si臋 struny podczas ich zak艂adania
oraz dostrajania.
Siode艂ko – opieraj膮 si臋 na nim struny. Bywa, 偶e zaraz za
siode艂kiem nabity jest tzw. zerowy pr贸g, kt贸ry podtrzymuje struny.
Czasem u niekt贸rych artyst贸w mo偶na te偶 zobaczy膰 basy bezg艂贸wkowe, ale
stanowi膮 one generalnie margines, dlatego nie ma si臋 co nad nimi rozwodzi膰
(i tak sobie takiego nie kupicie :>).
2) Kolejnym elementem gryfu jest:
Podstrunnica – jest o tyle wa偶na, 偶e nabite s膮 na niej
progi (w basach progowych – bezprogowymi zajmiemy si臋 kilka akapit贸w ni偶ej).
Zwykle zrobione s膮 z drewna palisandrowego, ale to nie jest 偶adna regu艂a,
gdy偶 producenci u偶ywaj膮 cz臋sto innych gatunk贸w, a je偶eli chcemy, to
mo偶emy zam贸wi膰 sobie jaki艣 naprawd臋 specjalny gatunek i b臋dziemy
szcz臋艣liwi :D.
Progi s膮 nam potrzebne do skracania czynnej d艂ugo艣ci struny podczas gry,
czyli inaczej m贸wi膮c do wydobywania d藕wi臋k贸w wy偶szych od tych
podstawowych (E A D G). Ich liczba na gryfie nie zawsze jest jednakowa – w
starszych basach cz臋sto mamy ich dziewi臋tna艣cie, w nowszych zwykle powy偶ej
dwudziestu – standardowo do dwudziestu czterech. Jak zwykle od regu艂y musi
by膰 wyj膮tek i tak np. basy lutnicze Jerzy Drozd mo偶na zam贸wi膰 w wersji z
bodaj偶e dwudziestoma siedmioma i trzydziestoma sze艣cioma progami (i kto
powiedzia艂, 偶e za du偶o to niezdrowo :D).
Markery dodaj膮 raczej naszemu basowi estetyki (chocia偶 mo偶na by si臋
k艂贸ci膰 – np. bas Pilicha z diodami zamiast marker贸w wygl膮da cokolwiek
wie艣niacko – styl remiza disco :>), dla muzyka nie s膮 niezb臋dne, gdy偶
podczas grania patrzymy na gryf z g贸ry, a tam zwykle namalowane s膮 kropeczki,
kt贸re nas informuj膮 o progu, na kt贸rym gramy. Czasem zamiast marker贸w na
podstrunnicy namalowane s膮 r贸偶ne motywy graficzne, kt贸re generalnie maj膮
za zadanie zdobi膰.
3) W gryfie bardzo wa偶nym elementem jest
Pr臋t regulacyjny, kt贸ry nie zosta艂 na obrazku
wyszczeg贸lniony, bo jest jedn膮 z tych cz臋艣ci, kt贸rych na pierwszy rzut oka
nie wida膰. Pr臋t to kawa艂ek dosy膰 elastycznego metalu, kt贸ry poprowadzony
jest wewn膮trz gryfu i pozwala nam na regulacj臋 wysoko艣ci strun. W basach
czterostrunowych taki pr臋t jest zwykle jeden, ale w pi膮tkach i sz贸stkach dwa
(wynika to z tego, 偶e wyst臋puj膮 tam du偶o wi臋ksze napi臋cia z powodu
dodatkowych strun, i 偶e gryf jest troch臋 szerszy – zobacz).
Gniazdo w praktyce 艂膮czy Was ze 艣wiatem :D. S艂u偶y do
przekazania sygna艂u z gitary basowej przez kabel do wzmacniacza. Fajnym
bajerem s膮 zatrzaski firmy Neutrik. Dzi臋ki nim nie trzeba si臋 obawia膰 o to,
偶e kabel przez przypadek z gniazda wyskoczy (co艣 takiego montowane jest m.in.
w Ibanezie BTB, kt贸ry mo偶ecie zobaczy膰 na obrazku poni偶ej). Zupe艂nie
niedawno go艣cie z firmy Gibson og艂osili, 偶e stworzyli do gitary gniazdo
cyfrowe (podobne do sieciowego RJ45 – macie takie w modemach i sieci贸wkach),
co stanowi pewien post臋p, bo gniazdo jako takie by艂o konstrukcj膮 niezmienn膮
od blisko pi臋膰dziesi臋ciu lat.
Potencjometry w basach o elektronice pasywnej wyst臋puj膮
zwykle w liczbie trzech – g艂o艣no艣膰 dla ka偶dego pickupa i tony (np.
obcinanie g贸rnego pasma, czyli wysokich ton贸w).
Przetwornik elektromagnetyczny jest elementem, kt贸ry w og贸le pozwala gitarze
elektrycznej funkcjonowa膰. Cz臋sto nazywany jest z angielska „pickupem”. Jego
dzia艂anie polega na tym, 偶e wytwarza pole magnetyczne, kt贸re otacza struny –
je偶eli struny zostaj膮 wprowadzone w drgania, zaczynaj膮 indukowa膰 pr膮d,
kt贸ry, zapewne przez zupe艂ny przypadek (Matka Natura), jest tej samej
cz臋stotliwo艣ci co d藕wi臋k z danego progu (je偶eli chcecie posi膮艣膰
wi臋ksz膮 wiedz臋 na ten temat, to m臋czcie swojego nauczyciela, czy te偶
profesora od fizyki; podpowiadam, 偶e jest to te偶 艣wietny materia艂 na
referat – mo偶ecie przyj艣膰 na lekcje i zademonstrowa膰 jak w praktyce si臋
zjawisko indukcji wykorzystuje :D).
Przetworniki generalnie wyst臋puj膮 w trzech odmianach: „P” –
widoczny na obrazku powy偶ej; jego nazwa pochodzi od „precision”, czyli basu, w
kt贸rym zosta艂 pierwszy raz zastosowany. „J” – przetwornik tzw. „Jazz”, jako
pierwsze zastosowanie w Fenderze Jazzbasie (i wszystko jasne :>); czasem
nazywany singlem. „HB” – tj. „Humbucker”. Zdaje mi si臋, 偶e najpierw by艂a to
konstrukcja zastosowana w gitarach elektrycznych – s膮 to dwa sprz臋偶one ze
sob膮 pickupy single. Ma to na celu wyeliminowanie potencjalnych
zewn臋trznych zak艂贸ce艅. Niekt贸rzy twierdz膮 te偶, 偶e humbuckery daj膮
ostrzejsze brzmienie (przyk艂ad hb-ka na obrazku ni偶ej).
Widoczny powy偶ej bas jest przyk艂adem instrumentu z aktywn膮 elektronik膮.
Od bas贸w z pasywn膮 elektronik膮 r贸偶ni si臋 tym, 偶e zamontowany ma uk艂ad,
kt贸ry pozwala na wst臋pn膮 regulacj臋 ton贸w wysokich, 艣rednich i niskich, w
przypadku elektroniki tr贸jdro偶nej oraz wysokich i 艣rednich w przypadku
dwudro偶nej. Bas贸wka na obrazku jest wyposa偶ona w elektronik臋 tr贸jdro偶n膮
– mo偶na w niej regulowa膰 balans mi臋dzy pickupami, ich g艂o艣no艣膰,
tony wysokie, niskie i 艣rednie oraz cz臋stotliwo艣膰 艣redniego pasma (250Hz,
500Hz i 1kHz). Uk艂ady aktywne zasilane s膮 bateri膮 9V, chocia偶 niekt贸rzy by
uzyska膰 lepsze warto艣ci brzmieniowe dok艂adaj膮 jeszcze jedn膮 (18V) lub dwie
baterie (27V). W dro偶szych konstrukcjach montowane s膮 jeszcze aktywne
przetworniki, kt贸re tym si臋 r贸偶ni膮 od pasywnych, 偶e maj膮 mo偶liwo艣膰
m.in. wst臋pnego filtrowania szum贸w.
Co do przetwornik贸w, to opr贸cz elektromagnetycznych istniej膮 jeszcze
Pickupy piezoelektryczne – hm… ostrzegam, 偶e metoda dzia艂ania tych
przetwornik贸w jest ciekawa, ale mo偶e si臋 okaza膰 niezrozumia艂a :). Zwykle
zamontowane one s膮 w miejscu zaczepienia strun (czyli w specjalnych rodzajach
mostk贸w). Jest to konieczne, gdy偶 pickupy te nie wykorzystuj膮 do
wytwarzania 艂adunk贸w elektrycznych drga艅 struny, ale zmiany jej napr臋偶e艅,
kt贸re wynikaj膮 z drga艅 (mam nadziej臋, 偶e to 艂apiecie :D). Zmiana
napr臋偶enia struny poci膮ga za sob膮 powstanie si艂y odkszta艂caj膮cej, kt贸ra
dzia艂a na piezoelektryki (czyli kryszta艂y nie maj膮cych 艣rodka symetrii, np.
kwarcu), wytwarzaj膮c sygna艂 elektryczny, kt贸ry mo偶e by膰 zamieniony na
d藕wi臋k. Pickupy tego typu s膮 bardzo rzadko montowane w basach
produkowanych seryjnie.
Pickupy optyczne – w艂a艣ciwie jest to raczej ciekawostka, bo ich
zastosowanie jest r贸wnie cz臋ste jak 艣nieg na Saharze :>. Mo偶na je
zobaczy膰 w gitarach na niekt贸rych klipach zespo艂u ZZ Top.
Fretless – Bas bezprogowy. Jest to w艂a艣ciwie materia艂 na inny artyku艂, ale
wspomn臋 o tym rodzaju bas贸w, poniewa偶 s膮 mi臋dzy nimi a progowymi wa偶ne
r贸偶nice.
Pierwsza z nich to fakt, 偶e nie ma prog贸w (nie spodziewali艣cie si臋 tego,
prawda? :D), co poci膮ga za sob膮 zupe艂nie inne brzmienie, odrobin臋 cichsze i
jakby „przyt艂umione” (pos艂uchajcie nagrania „Donna Lee” wykonywanego przez
Pastoriusa, zrozumiecie o co chodzi), gdy偶 nie wydobywa si臋 ono z metalowych
prog贸w ale spod palc贸w; jest delikatniejsze.
Druga rzecz, to 偶e d藕wi臋k musi by膰 lokalizowany na s艂uch, chyba, 偶e macie
markery w miejscach gdzie zwykle umieszczone s膮 progi, w postaci poziomych
kresek na podstrunnicy. Jednak niekt贸rzy fretlessowcy uwa偶aj膮, 偶e wiele
lepiej bas wygl膮da z g艂adk膮.
Zmienia si臋 te偶 troch臋 technika grania i artykulacja. Z powodu braku prog贸w
struny musimy dociska膰 do samej podstrunnicy, wi臋c musz膮 by膰 ni偶ej nad
gryfem. Wa偶ne jest r贸wnie偶 to, 偶eby materia艂em z kt贸rego jest ona
zrobiona by艂 jaki艣 twardy gatunek drewna, np. heban lub maho艅.
I jak ju偶 wy偶ej wspomina艂em, do fretless贸w zwykle u偶ywane s膮 struny
flatwound, 偶eby zapobiec zbytniemu wy偶艂obieniu podstrunnicy.
To ju偶 w艂a艣ciwie wszystko. Je偶eli co艣 wydaje wam si臋 niejasne, majlujcie
albo dopytujcie na forum. Je偶eli chcecie wiedzie膰 co艣 wi臋cej o fretlessach,
to m臋czcie Djatri, bo ja jestem ma艂o kompetentny w tym temacie.
Kopyrajt Orrajt Kapral Prodakszns. Disember Cfajta艂sen Fir.
Jakie s膮 podstawy gry na gitarze basowej dla pocz膮tkuj膮cych?