Pomocy! Nie możność ustawienia menzury – nie strojenie tylko w JEDNEJ pozycji :[

Strojenie basu to nie lada wyzwanie - wszystko idealnie stroi oprócz jednej pozycji. Dwudźwięk na 11. progu struny G i zerowym progu struny D sprawia problem, mimo że cała reszta instrumentu jest idealnie nastrojona.

Pomocy! Mam problem:

Jestem właśnie po kilku godzinach ustawiania menzury. Ustawiłem wszystkie
struny – EADG. Każda struna ma ten sam dźwięk idealnie na 0, 12 i 24 progu,
pozatym we wszystkich pozycjach, oktawach stroi po prostu idealnie tak jak
powinno być. Tylko jest jeden problem: w jednej jedynej pozycji – Jedenasty
próg na strunie G i zerowy na strunie D jednocześnie(tak jak na tabie) – gdy
łapię taką funkcję – koszmarnie nie stroi mi to! Mam utwór do zagrania w
którym jest potrzebny długo wybrzmiewający taki właśnie dwudźwięk, ale
jak to gram to jest po prostu KWAS :/

Oto tab:


G-11
D-0
A-
E-

A oto nagranie tegoż nieszczęsnego dwudźwięku na idealnie nastrojonym
basie:
www.chomikuj.pl/ibanezbass/NIESTROJENIE.mp3

Na poprzednich strunach też to miałem właśnie tak samo, ale myślałem, że
to jest wina starych strun, niestety na nowych sznurkach jest to samo 🙁

Da się temu zaradzić? Lutnik może coś pomóc ? Czy to źle nabite progi są,
czy jaki c*uj ? 🙁

Proszę o pomoc. Z góry dzięki.

Czy możesz mi pomóc z ustawieniem menzury na moim basie?
Co robić, gdy mam problem z ustawieniem menzury na basie?
Czy ktoś mógłby mi powiedzieć, dlaczego nie mogę ustawić menzury na basie?
Jak zaradzić problemowi z ustawieniem menzury na basie?
Czy ktoś miał podobny problem z menzurą na basie i wie, jak go rozwiązać?
Co robić, gdy bas nie stroi się na jednym konkretnym progu?
Czy lutnik może mi pomóc z problemem menzury na basie?
Co może być przyczyną kiepskiej jakości dźwięku na basie?
Jak poprawić dźwięk na basie, który nie stroi się na jednym konkretnym progu?
Czy nabijanie progów może wpłynąć na jakość dźwięku na basie?

Podziel się swoją opinią

38 komentarzy

  1. –> Łatwy sposób na to czy bass stroi to sprawdzenie flazoletami z 7 i 5
    progu. ( wiesz o co mi chodzi? )

    G – 7 , D – 5 , grasz te dwa flazolety i dajesz im razem wybrzmiewać. Jeśli
    będzie ten sam efekt to znaczy, że nadal coś jest nie tak.

    —–

  2. Z tym strojeniem to w praktyce nie jest zawsze tak jak się wydaje. Dobre
    nastrojenie instrumentu polega na tym aby wszystkie interwały w różnych
    pozycjach stroiły ze sobą a nie tylko pojedyncze struny.Żaden instrument nie
    jest idealny, a niestety im stroi on bardziej idealnie tym jest droższy.

    Jak masz taki problem to nastrój basówkę tak aby stroiła Ci w określonym
    utworze jak najlepiej, nastrój ją na słuch, tak aby funkcje grane w tym
    numerze brmiały jak najbardziej naturalnie. Niestety jest to dosyć
    uciążliwe, Popytaj kolegów gitarzystów jak sobie z tym radzą, bo to u nich
    bardziej daje się we znaki.

  3. @mazdah: –> Łatwy sposób na to czy bass stroi to sprawdzenie flazoletami z 7 i 5 progu. ( wiesz o co mi chodzi? )
    G – 7 , D – 5 , grasz te dwa flazolety i dajesz im razem wybrzmiewać. Jeśli będzie ten sam efekt to znaczy, że nadal coś jest nie tak.

    Mazdah, ale proszę Cię, nie rób sobie jaj – nie jestem jeszcze aż tak
    głupi – podstawy znam dobrze i setki razy ustawiałem menzure, a miliony razy
    stroiłem instrument, więc wiem w czym rzecz 😉 Chodzi mi o to że we
    wszystkich pozycjach, interwałach, oktawach stroi mi idealnie a w tej tylko
    jednej jest zwiecha! :O

    Krzychu, jak nastroje tą strunę G tak aby było ok w tym dwudźwięku to
    wtedy wszystkie inne pozycje na tej strunie nie stroją :/

    Czyli idealnie nie będzie ? Lutnik tu by coś poradził ?

    Pzdr. 🙂

  4. Są takie interwały, przy których bardzo ciężko zrobić, żeby stroiło. W
    tej sytuacji lutnik może Ci nic nie doradzić, bo po prostu może być to
    niewykonalne.

  5. –> Ibanezbass, nie twierdzę że jesteś głupi ani nie robię, po prostu
    próbuje obrazowo wytłumaczyc a ja mam problemy z przekazywaniem mysli 😉

    Mi też GMR stroi we wszystkich pozycjach ( według stroika ) a interwały
    „falują” ( u mnie akurat flazolety na strunach A i D ) co oznacza, ze Stroik/Tuner do gitary basowej online stroik swoje a bass
    swoje.

    Po prostu masz taki a ni inny bas i nie będzie Ci stroił idealnie, chyba że
    nastroisz go na ucho, konkretnie pod ten interwał jak tu pisali.

    —–

  6. A czy tak ci klęka strój na każdej strunie na 11 progu, czy dotyczy to tylko
    struny G? Bo jak na każdej to oznaczało by to raczej złe nabicie progu.

  7. Czyli tak jak myślałem 😛 Nic się raczej nie zrobi. Na szczęście ten akurat
    dwudźwięk gram raz na ruski rok, czyli barrrdzo żadko i przeżyję jakoś to
    i po prostu nie będę tego tak grał 😉

    Być może w tym roku będę oddawał bass do gruntownego przeglądu i małych
    reperacji do lutnika i zobaczymy co on na to powie 😉 Jak już będę wiedział
    to napisze w tym temacie co i jak 😉

    Pozdrawiam 🙂

  8. Krzych_w – na innych strunach ten sam chwyt/dwudźwięk stroi idealnie, więc
    tylko i wyłącznie na tej strunie i tylko w tym dwudźwięku się robi takie
    brzydkie nie charmoniczne nie strojenie 🙁

  9. generalnie to trochę dziwne, ze wszedzie ci idealnie stroi a na tym dwudzwięku
    nie bo to jest D i Fis, tercja wileka czyli konsonans i powinno łądnie
    brzmieć. co do zle nabitego progu trochę dziwne żeby był zle nabity tylko na
    jednym dźwięku i na 1 strunie skoro inne stroją. a spróbuj zagrac to samo na
    strunach A i D i zobacz czy tez tak kijowo zabrzmi bo jeśli nie to może ci się
    małe śmigło z gryfu robi ?! tyle chyba. nie spotkałem się z czyms takim u
    mnie. po nastrojeniu basu interwały brzmią normalnie tak jak powinny więc
    cięzko doradzac.

  10. :E

    Święte słowa Bartku, że też wcześniej na to nie wpadłem – otóż próg
    może być już zjechany, tj. nie ma odpowiedniego kształtu, co powoduje, że
    dźwięk będzie nieczysty.

  11. @uzeb: a spróbuj zagrac to samo na strunach A i D i zobacz czy tez tak kijowo zabrzmi

    @ibanezbass: na innych strunach ten sam chwyt/dwudźwięk stroi idealnie, więc tylko i wyłącznie na tej strunie i tylko w tym dwudźwięku się robi takie brzydkie nie charmoniczne nie strojenie 🙁

    😉

  12. no w sumie może być tak ze będzie ten 1 próg w tym 1 miejscu bardziej zjechany
    i faktycznie może wtedy nie stroic w dwudzwięku ale kurde nie spotkałem się z
    czym takim żeby 1 prog się zjechał a inne nie. no chyba ze ktoś przez cały
    czas gra tylko 1 dźwięk 😀

  13. Próg jest jak nowiutki – zero widocznego wytarcia. Widocznie starte to ja mam
    progi od 1 do 5 nad strunami E oraz A(a i tak ledwo widać), a reszta albo
    minimalnie starta (bardzo ciężko widoczne) albo wcale nie starte.

    Co ciekawe to to, że Stroik/Tuner do gitary basowej online stroik na tym progu
    pokazuje idealnie dźwięk Fis i co jeszcze ciekawsze to w oktawie stroi to
    idealnie 😛 Nie wiem jak to zrozumieć, chyba taki urok już tego basu musi
    być 😕

  14. @Kapral: sorry, ale to przestało mieć sens 😛

    Dla mnie ta sytuacje nie ma sensu od samego początku, więc dla tego
    założyłem tenże wątek 😉

    A sprawdzałem to na dwóch stroikach na bardzo dokładnym rackowym behringerze
    i na też dokładnym stroiku w zoomie b2 😉 Więc o złych piomiarach, albo o
    tym, że źle jest ustawiona menzura to nie ma nawet mowy 😛

    Czary :O

    Ale zobaczymy co powie lutnik 😉

  15. a kiedyś tego nie było ? czy nigdy nie sprawdzałeś. bo jak kiedyś tego nie
    było to moim skromnym zdaniem gryf ci się konczy, a jak było a nigdy tego nie
    sprawdziles to może faktycznie taki urok i nic z tym nie zrobisz. kiedyś takie
    coś miałem w kontrabasie tylko ze tam nie ma progów i można delikatnie
    skorygowac palcem a tu d*pa.

  16. Nie wiem jak było kiedyś, bo jak łatwo się domyśleć to taki dwudźwięk
    żadko jest potrzebny i wcześniej tego po prostu raczej nie łapałem, a jak
    już łapałem to być może nie zauważyłem bo to dość cięzko wyłapać
    normalnie grając np. kawałek, lub improwizując sobie 😉 Myśle dedukując
    wstecznie iż to zawsze było, ale zauważyłem to jakieś kilka miechów temu
    😛 Myślałem wóczas, że po zmianie starych strun to zniknie, wczoraj
    zmieniłem strunki i jest identyko – to samo 😛

  17. Ekhm… że tak wtrącę… 😉 sprawdziłem jak brzmią te dźwięki w GP5 i
    powiem, że się praktycznie nie różnią od Twojego nagrania. Na moim Zaku
    też dobrze to brzmi. Więc mi się wydaje, że wszystko jest ok. 🙂 No chyba,
    że głuchy jestem 😛

  18. jeśli chodzi o wysokosc dźwięku to moim zdaniem tez jest ok. A to „falowanie”
    dźwięku można zniwelowac zakładajac struny przez korpus.

  19. @m_herbu_traby: jeśli chodzi o wysokosc dźwięku to moim zdaniem tez jest ok. A to „falowanie” dźwięku można zniwelowac zakładajac struny przez korpus.

    Przez korpus ? Musiał bym mieć tę możliwośc w tym basie 😉

    A falowanie tych dźwięków jak najbardziej nie jest normalne, powinno być
    idealnie, tak jak na innych strunach i tak jak w innych dobrych basach 😉

  20. Sorry, ale mój bass jest za cięzko zarobione/uzbierane pieniądze i jest to
    jeden z wygodniejszych i lepiej brzmiących ibanezów jakie miałem okazje
    mieć w łapach(a ogrywałem ich kilkadziesiąt – te wysokie modele
    także).

    Sądze że mimo, że mam dość średni model który za te pieniądze jak
    najbardziej daje rade(sprawdził się na dużej scenie jak i w studiu) i
    wyśmiewanie tu jest trochę nie na miejscu. 🙁

    Pozatym nie od ceny basu zależy to czy ma on możliwość przewleczenia strun
    także przez korpus, czy nie ma tej możliwości. Drogie basy bez tej
    możliwości są jakieś gorsze Twoim zdaniem? To nie ma nic do rzeczy czy
    przewleczemy struny przez korpus czy nie – ma stroić idealnie w kazdej
    pozycji… KAŻDEJ – takie jest moje zdanie 😉

    Niestety nie każdego stać na Nexusa, a tych, których nie stać nie trzeba
    od razu wyśmiewać… 🙁

  21. przepraszam ze się wtacam… ale tak sobie czytam co tu piszecie o tym… Na
    moje ucho to może być „wilk” pospolity… kiedyś w starym kontrabasie tak
    miałem…tu chodzi o dźwięk fis…a w basowkach to dźwięk „przeklety” 🙂
    właśnie ten (na 11 progu struny G) czasem bywa to tez puste A lub a na stunie D
    (7 prog)… ja obstawiam wilka…

    King Crimson RULEZZZ!!!!!

  22. Możesz to szerzej wyjaśnić Michu?

    Ibanezbass – nie bierz tego do siebie, ja sobie jaja robie, wiem, że ciężko
    na swój bas pracowałeś, ale wiedz, że mojego rodzice mi nie zafundowali,
    tylko też na niego pracowałem i to długi czas, a nie jojczę 🙂

  23. Miałem kiedyś wilka w basie Mensfelda na siódmym progu struny G. Był to
    taki nijaki dźwięk o szybko wygasającym sustainie i nieszło z tym nic
    zrobić 🙁

    A tu mam do czynienia z lekkim nie strojeniem w jednej tylko pozycji na tym
    basie 😉 Nie wiem nie znam się aż tak, ale czy „wilk” może występować w
    wersrsjach: łagodnej/średniej/złośliwej itp? 😉

    ps. Kapralu PEACE 😉 Spoko, wiem że Ty tak już masz że lolujesz na czyjąs
    ciężką pracę 😛 Już się przyzwyczaiłem(już kiedyś się wkurzyłem na
    Ciebie bo się śmiałeś że mi ciężko w pracy :P) i nie mam Ci tego za złe
    🙂

    pozdrawiam. 🙂

  24. wilk to tak zwany martwy dźwięk…to czysto fizyczna zaleznosc drgan w korpusie
    i szyjce instrumentu…wystepuje w wielu postaciach i objawia się bardzo
    roznie… Moj kolega kontrabasista ma w swoim basie wilka na pustym A…struna
    solo brzmi zawodowa ale jak zagra ja z inna to zaczynaja się dzis cuda…dźwięk
    dudni,lata jak opetany…dramat!!! myślę ze tu niweiele można
    zaradzic…proponuje wdyac kilka zlociszow na wizyte u DOBREGO speca…niech
    zbada… Bo tak na odleglosc to trudno wyrokowac… Dobrze zbudowana basowka
    (mam na mysli lutnictwo a nie elektronike) to skarb i te ceny to nie kaprys
    jakigos stolarza…

  25. A ja mam taki problem z menzurą że mi w przypadku niektórych dźwięków
    stroi jak mocno docisnę strunę a jak dociskam naturalnie to już są lekkie
    odchyły Bas to Fender Precision Standard Kupiony u autoryzowanego dilera w
    Polsce

    Byłem z nim u lutnika stwierdził że u dołu gryfu jest nierówno jeden próg
    jest wyższy od drugiego I nic się z tym nie da zrobić(Może się mylić bo
    nie produkuje gitar basowych) Miałem też od nowości problemy z brzęcząca
    pustą struną i właśnie u dołu progu U dołu progu też dźwięk trwa
    krótko jakby coś skracało strunę dalej od mojego palca-W sumie logiczne
    skoro jest taka różnica między progami Zmieniłem struny na nowe(Te od
    nowości mogły mieć różny wiek stąd też mógł być ten problem) na
    miększe i cieńsze pomogło już na pustej nie brzęczy a u dołu już mniej
    ale dźwięk nadal jest za krótki Jak jest teraz z menzurą to nie wiem bo
    jeszcze nie ustawiałem Chociaż cienkie i miękkie struny mi się podobają to
    kiedyś będę chciał wstawić coś grubszego ogólnie i ze względu na
    muzykę jaką gram z zespołem

    A propos tego co przedstawiłem mam trzy pytania

    1.Czy jest sens zgłaszać to na gwarancji?

    2.Jeżeli nie to czy lutnik tu coś pomoże?

    3.Czy mogę zmienić coś w ustawieniach progu żeby bas lepiej stroił i
    brzmiał czyściej?-Dostałem już radę o ustawieniu niżej strun Zresztą ja
    zwykle je tak ustawiam

  26. zobacz czy nie masz gdzieś zacharatanej struny. Spotkałem się kiedyś z
    takimi zjawiskami jak np. owijka na grubym końcu struny była jakaś taka
    dłuższa niż przeciętnie i po ustawieniu prawidłowej menzury owa
    „zniekształcona” struna – owijka właziła na wózeczek mostka. I cuda się
    działy z tą struną. Trzeba było zrezygnować z prawidłowej menzury żeby
    owa owijka poszła poza wózeczek

  27. @Gumka: 1.Czy jest sens zgłaszać to na gwarancji?
    2.Jeżeli nie to czy lutnik tu coś pomoże?
    3.Czy mogę zmienić coś w ustawieniach progu żeby bas lepiej stroił i brzmiał czyściej?-Dostałem już radę o ustawieniu niżej strun Zresztą ja zwykle je tak ustawiam

    1. Jeżeli masz gwarancję, zawsze jest sens.

    2. Moim zdaniem z tego co piszesz powinien.

    3. Zawsze możesz spróbować szlifowania 😉 (to żart – nie próbuj)

  28. yyy gumka, pomyśl. Jak lekko dociskasz, to nie dotyka struna podstrunnicy,
    tylko progu. Jak mocno dociskasz, to palcem ją „naciąsz” od progu do mostka,
    przez co ciutkę idzie w górę, (ale to jest naprawdę ciutka).

    Enyłej – mam problem – wg postów micha – mam wilka. I teraz tylko chcę się
    upewnić. 10 próg struny A czyli pospolite G.Dźwięk dosłownie ginie. Gram i
    po dwóch sekundach (nawet nie) już jest cichy i moc traci.

    http://www.w512.wrzuta.pl/audio/26EfN4USymz/wilk ten pierwszy to 10 próg, nastepny
    to 11 (ciutkę też krótki) Inne są zdecydowanie dłuższe, pełniejsze. 😉

  29. Jeśli na innej strunie będziesz miał to samo (załóż inną i sprawdź!) to
    masz wilka. Nic nie poradzisz, bo to kwestia drewna. Ale na razie pozostaje
    mieć nadzieję, że to kwestia wadliwej struny – a to możliwe – więc puki co
    bądź dobrej myśli.

  30. te struny są jakieś konkretnie wiekowe, także troszkę nadziei qbanez mi
    wlałeś 🙂 dziś po egzaminie zmieniam sznurki na też wiekowe, ale pewniejsze
    bo na preclu mi grały bez przeszkód. Jak też to będzie to wrzucę
    ostatecznie flaty i wtedy już będę 100% pewny.

  31. Nie sądzę, żeby zmiana strun pomogła. Mi wilk przesuwa się w zależności
    od grubości sznurków i stroju, ale nigdy nie znika zupełnie.

  32. Chyba rozumiem o co ci chodzi, ale żeby to lepiej brzmiało to muszę użyć
    sporej siły. I generalnie blokuje mi struny.

    Pośle to na gwarancje, jeżeli oni nic z tym nie zrobią to każe im wysłać
    to do lutnika bo taka możliwość u nich istnieje.

  33. Wilk normalna sprawa. W każdym basie jaki miałem miałem wilka. Jedynym
    wyjątkiem był Lakland. Tylko przeważnie była to struna G gdzies 4-8 próg.
    Ale przecież równie dobrze może to być struna A, no nie?

  34. To chyba jest najbardziej irytująca sprawa w gitarach. Ciągle się w tym
    grzebie i grzebie a i tak wciąż źle. I nieważne czy to gitara za 5 stówek
    czy patyków, każdemu się to może przytrafić.

Możliwość komentowania została wyłączona.