tubas – kropka nad i, czyli słowniczek…

Niespodziewana nocna niewygoda przerodziła się w twórcze przedsięwzięcie - opracowanie słownika muzycznego dla basistów. W dokumencie znajdują się symbole i określenia, które mogą napotkać muzycy, wzbogacone o nowe oznaczenia znalezione w utworze SHAKERSONG_bass.

Nie mogę spać z powodu obolałej nogi, więc zamiast bezproduktywnie klikać
po stronach sieci, postanowiłem „postawić kropkę nad i” tworząc podręczny
słowniczek symboli oraz określeń, spotykanych w różnych prymkach i
głosach instrumentalnych.

(Kurna, znowu te barokowe zdania. Następna sprawa po wielokropkach i
wykrzyknikach, z którą toczę beznadziejną walkę.)

Owoc mojej pracy macie tutaj:

SŁOWNICZEKLENIWEGO BASISTY

Jakbyście napotkali jakiś symbol lub określenie nie ujęte w „słowniczku”
to dajcie znać!

Wasz, mocno wymęczony, „tubas”!

EDIT – godz. 12.30:

Wstałem, zjadłem pyszne śniadanko, przygotowane przez najlepszą z żon i
postanowiłem wrzucić jeszcze przykładzik głosu na bas z nadpisanymi
akordami.

SHAKERSONG_bass

Wybrałem właśnie ten z kilku powodów:

[*]jest latin i zawiera kilka charakterystycznych dla basu figur rytmicznych
tego stylu

[*]nadpisane akordy zawierają wiele kombinacji opisanych w SŁOWNICZKU i
można sprawdzić ich realizację przez bas na „żywym” przykładzie

[*]ma jeszcze kilka oznaczeń, o których nie wspomniałem

[*]no i jest to fajny numer do grania

Te dodatkowe oznaczenia to:

[*]gruba pozioma krecha z liczbą u góry – informuje nas o ilości taktów,
podczas których my nic nie gramy. W tym czasie rozglądamy się po sali,
wyłapując co ładniejsze laseczki, a w myśli liczymy
13,2,3,4;
14,2,3,4;15,2,3,4;16,2,3,4″
[*]w połowie drugiej pięciolinii przekreślony zakrętasek podobny do
S – nazywa się „segno”(czytaj „senio”) i zaznacza miejsce od
którego zaczynamy powtórkę większego fragmentu utworu.

[*]słowa „To Coda„, czyli „na kodę” – z tego miejsca
„skaczemy” do taktu oznaczonego słowem „Coda” i gramy do
końca.

[*]kółko przekreślone krzyżem, popularnie nazywane
głową” lub „latarnią” – oznacza, że przy powtórce (lub w
innej ustalonej opisem sytuacji) pomijamy cały fragment zawarty między
„głowami”

[*]skrót D.S., czyli „Dal Segno” – oznacza „wróć na senio”
np. „D.S. al Coda” znaczy „wróć na senio przed kodą”

[*]skrót D.C., czyli „Da Capo” – oznacza „na sam początek”
np. „D.C. al Fine” znaczy „wróć na sam początek i graj do FINE”

[*]słowo „Fine„, czyli „koniec” – używa się go jeżeli
zakończeniem utworu jest jakaś fraza znajdująca się gdzieś w środku
melodii. Opisuje się ją wtedy słowem „Fine” i za ostatnim razem tu kończy
się utwór.

[*]jest jeszcze tzw. „luftpauza” oznaczana // – w tym miejscu
przestają grać wszyscy i czekają na znak np. dyrygenta, lidera, czy
wokalisty.

[*]gruba ukośna kreska z kropkami po obu stronach – polecenie powtórzenia
taktu poprzedniego. Jeżeli narysowana jest tak, że obejmuje dwa takty to
należy powtórzyć dwa poprzednie takty (częste w latin, gdzie figury
rytmiczne są zwykle dwutaktowe – kłania się „son”…)

Przy okazji:

Właśnie rozśmieszyła mnie najlepsza z żon! Otóż siedzi sobie przed TV,
sączy kawkę i z ponurą miną ogląda blok reklamowy, a po chwili mówi do
mnie:

– Patrz, takie „gospochy”, a dzieci zasmarkane, zakatarzone i chore, w
łazience i za kuchenką mają syf, a męża karmią z torebki!

Ma moje kochanie to spojrzenie na świat, nieprawdaż?!…

Podziel się swoją opinią

10 komentarzy

  1. Zabrakło chyba tylko opisów podnoszenia składników powyżej oktawy (nony
    czy undecymy). Np. C7#11. W obrębie oktawy z resztą też, ale to już chyba
    może być wymagane od inteligentnego czytelnika. 🙂

    Tu taki przykład typowej „sieczki akordowej” gdzie takie podnoszenie stopni ma
    miejsce:
    http://www.speedandvolume.com/leadsheets/fables_c_1.gif (mój ulubiony
    przykład jeżeli chodzi o skomplikowane zapisy, w których dzieje się za
    dużo) 😉

    Gratuluje kolejnego opracowania!

  2. No to młodzi mają co robić 🙂

    Jeszcze do tego wszystkie włoskie oznaczenia tempa i dynamiki używane w
    muzyce nie”popularnej”, znaki dynamiczne, znaki repetycji, wolta, różne
    oznaczenia metrum i artykulacji i zrobi nam się istna akademia muzyczna 🙂 Ale
    to dobrze, wszystko się przyda prędzej, czy później.

    Jak ja się cieszę, że to już dawno za mną 🙂 teraz jestem już zbyt leniwy
    na teorię..

    Coś mi się przypomniało, czasem zamiast 8va można spotkać klucz (np
    wiolinowy) z mała ósemką u góry lub na dole po prawej.

    Możemy też spotkać zamiast np C7/B, C z 7 na dole po prawej, oznacza to to
    samo.

  3. ale tu nikt nie będzie z Crescenda korzystał raczej:) ja bym się przyczepił
    o alterowane jeszcze:)

  4. Szanowny „Zakwasie”! Toż to tylko przykłady jak różnie zapisywany może
    być ten sam akord.Zainteresowani budowaniem akordów na basiórce na podstawie
    ich symbolicznego zapisu mają już nieco informacji w ŚCIĄDZE akordowej. Do
    reszty, jako ludzie, jak słusznie zauważyłeś, inteligentni – dojdą
    samodzielnie.

    O tym, że basiści (i basistki, oczywiście!) to ludzie inteligentni,
    świadczy choćby już sam wybór instrumentu!!!

    : )

    „Jurbassteck” i „Kububasek”! Nie namówicie mnie na prowadzenie kursu harmonii
    dla basistów, bo na to jestem za leniwy. Jako zatwardziały leń chcę tylko
    pomóc duchowym braciom w ogarnięciu tego i owego z rzeczy przydatnych wg
    mojego doświadczenia.

    Jak już pisałem – pracowici dadzą radę sami

    Co do różnych innych określeń i „szyfrów” – patrz wyżej na sentencję
    zapisaną wytłuszczonym drukiem!

  5. @jurbassteck: Coś mi się przypomniało, czasem zamiast 8va można spotkać klucz (np wiolinowy) z mała ósemką u góry lub na dole po prawej.

    Klucze z takim oznaczeniem się zazwyczaj stosuje dla całego utworu – dla
    części utworu raczej to typu 8va. 🙂

  6. @zakwas: Klucze z takim oznaczeniem się zazwyczaj stosuje dla całego utworu – dla części utworu raczej to typu 8va. 🙂

    Wcale nie przeczę 🙂 chodziło o to, że można taki symbol spotkać.

  7. CMA7 i Cmaj7 – Dur z septymą wielką

    lepiej by było jednak z „<", "+" lub "#" bo łatwo pomylić o jaką
    septymę chodzi

  8. @em.smalec: CMA7 i Cmaj7 – Dur z septymą wielką
    lepiej by było jednak z „

    Czyżbyś pragnął dołożyć jeszcze jeden „wynalazek” do już
    istniejących?

    Przypominam, że tabelka zawiera wykaz najczęściej
    spotykanych symboli, po prostu takie zapisy już są stosowane
    w drukowanych prymkach. Ja też uważam, że najlogiczniejszy jest
    7+, ale gramy z tego co nam dadzą i dobrze jest wiedzieć o
    co chodzi. Po to jest ten SŁOWNICZEK!

    Joe Viera stosuje np. konsekwentnie zapis 7j, którego nie
    widziałem nigdzie indziej.

  9. nie Tubasie, nie mam zamiaru wymyślać nic więcej już w tej materii,

    wzdycham tylko bezsilnie nad niejednoznacznością.

    jak ktoś jest kozakiem to zawsze wie o co chodzi, a jak nie… tu właśnie
    wychodzi nam z pomocą Twój słowniczek. właśnie zaczalem sporo kozystac z
    takich zapisow ostatnio i bardzo mi się przydaja takie objasnienia.

    hmmm może coś o walkingu skrobniesz następnym razem?

    pozdrawiam i dzięki

  10. Niejednoznacznie to wygląda na forum – w nutach zazwyczaj widać, czy maj jest
    przy C czy przy 7. 😉

    Poza tym zwyczajowo nie pisuje się maj przy akordach zakładając, że jak nic
    nie ma przy literce to będzie dur. 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.