Polska krajem stereotyp贸w i ogranicze艅 w doborze sprz臋tu basowego ?

Podczas analizy rynku wt贸rnego sprz臋tu basowego w Polsce, zauwa偶a si臋 siln膮 tendencj臋 do ci膮g艂ego wybierania tych samych, znanych marek. Autor zastanawia si臋, czemu mimo globalizacji rynku i 艂atwo艣ci dost臋pu do sprz臋tu z zagranicy, polscy muzycy nadal niech臋tnie si臋gaj膮 po mniej znane marki, zastanawiaj膮c si臋 nad powodami takiego stanu rzeczy.

1882-4317307674_9e22c5e6ac_z.
Patrz膮c na rynek wt贸rny mam wra偶enie ci艣nienia na te same marki.

Nie b臋d臋 wymienia艂 bo sami wiecie doskonale o jakie chodzi (ampegi,
aszdo艂ny, fendery…)

Z czego to wynika ? mamy praktycznie 艣wiat bez barier w handlu. W granicy 2tyg
jest w stanie do drzwi

zapuka膰 kurier/listonosz z paczk膮 from USA. Za ceny przesy艂ki niekiedy
por贸wnywalnych jak w PL(kto wysy艂a艂 efekt o wadze 200g albo paczk臋 40kg to
wie jaki to wydatek)

Co nas ogranicza ? ja obstawiam p贸ki co polityk臋 dystrybutort贸w,
ograniczenia wyboru w sklepach, strach przed nowinkami i ryzykiem,
niedostateczna opinia na Polskich forach. Kolejno艣膰 dowolna

Impulsem do napisania tych przemy艣le艅 by艂o po pierwsze to 偶e sam jestem
chyba takim pionierem. Paczka Epifunky i za nied艂ugo head Genz-benz
streamliner

www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=2662&sid=675&cid=95

Nie wiem czy kto艣 poza jednym przypadkiem mia艂 t膮 paczk臋, o headzie nie
wspomn臋.

Drugi impuls, to znajomy kt贸ry stoi okoniem za Ampegiem SVT 4 pro kt贸ry zna z
YT i forum, a ja go pr贸buj臋 nak艂oni膰 by zaryzykowa艂 i spr贸bowa艂 Aguilara
AG500 albi Genz Benz GBE(oba s艂ysza艂em w akcji, ten drugi na koncertach
Indios Bravos kilkana艣cie razy a pierwszy mog艂em ogra膰). Podkre艣lam 偶e
zale偶y mu tylko na g艂o艣nym i dobrym brzmieniu a nie na charakterze ampega,
ale s艂ysz臋 argument “bo Ampeg to ampeg”

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

26 komentarzy

  1. Ja bym jeszcze doda艂 lenistwo w wyszukiwaniu warto艣ciowych grat贸w
    niedost臋pnych w Polsce. Z autopsji.

    Ale, cholera, zmieni臋 to. Ko艅cz臋 wakacje, szukam roboty, troch臋 grosza na
    graty wpadnie, to i pobawi膰 si臋 b臋d臋 m贸g艂. Gorzej z odsprzeda偶膮 tego,
    co mi nie podejdzie, z powod贸w, kt贸re wymieni艂e艣.

    (nawet zak艂adam w艂a艣nie konto na Ebayu, przez Ciebie)

  2. Ja si臋 przesta艂em bawi膰 w po艣rednik贸w czy cokolwiek. Z przesy艂k膮 jakie艣
    2,5 tysi膮ca wyni贸s艂 mnie kupiony na eBayu SWR Bass 750 z 99 roku. Par臋
    rysek na froncie to jedyne, co wida膰 na nim je艣li chodzi o 艣lady u偶ywania.

  3. Akurat je艣li chodzi o graty z Juesanej to samemu bym nie kupi艂.

    Ale.. S膮 ludzie, kt贸rzy za drobn膮 op艂at膮 za艂atwiaj膮 takie偶 graty –
    dzi臋ki temu mam Seymury do Ricka oraz most Hipshota. Na ebay ba艂bym si臋
    ceg艂y w paczce.

    A zaufany basoofkowicz to zaufany basoofkowicz.

  4. Co do Fender – by艂y chwile, kiedy uwa偶a艂em, 偶e Fender to tylko przegadana
    marka, w kt贸rej p艂aci si臋 za 艂adny napis na g艂贸wce i za to, ze to oni w
    sumie wymy艣lili basy.

    Od kiedy mam swojego Fender Precision wiem jednak, 偶e takie opinie nie s膮
    s艂uszne. Gra艂em na wielu basach, ale granie na moim Fenderze P sparwia mi
    najwi臋cej rado艣ci. Jasne, mo偶e to by膰 po cz臋艣ci si艂a sugestii, ale jest
    on najwygodniejszy i naj… hmmm… najprzyjemniejszy z instrument贸w, jakie
    dane mi by艂o testowa膰.

    Inna rzecz, 偶e Fender czy Ampeg po prostu s膮 sprawdzone w bojowych warunkach
    i wielu po prostu nie potrzebuje niczego nowego. To tak samo normalne, jak przy
    wyborze ksi膮偶ek czy samochod贸w – nie ka偶dy jest w stanie zainwestowa膰 w
    m艂odego, zdolnego pisarza (wiem co艣 o tym :P), wybieraj膮c Sapkowskiego, czy
    inwestowa膰 w samoch贸d wschodz膮cej (dos艂ownie i w przeno艣ni :P) marki z
    Azji, wol膮c wybra膰 sprawdzonego Merca.

  5. No co do samochod贸w to wol臋 now膮 skod臋 ni偶 starego merca. 馃槢

    Co do bas贸w… Dobry Fender nie jest z艂y. Ale mo偶na trafi膰 na jaki艣
    badziew i stwierdzi膰, 偶e te cztery tysi膮ce to bior膮 na naklejk臋 i kolejny
    numer seryjny.

  6. Ciekawy temat. Cho膰 jeszcze niedawno autor (kolega Zombine) napisa艂: “Nie
    kupuje tych pr贸bek, fajna recka, ale by艂bym raczej ostatni do kupna Tetry. Ta
    gitara jest made in ??” Czy偶by uprzedzenia?

  7. No wiem 偶e tak pisa艂em. aczkolwiek gitara to co艣 szalenie delikatnego i
    z艂o偶onego. Bo od kolumn oczekuj臋 tylko selektywno艣ci i rozbujania sceny a
    od headu przekazania d藕wi臋ku instrumentu, tak w uproszczeniu wi臋kszym.

    Natomiast Gitara to ster okr臋tu. Ale fakt troch臋 jestem zak艂adnikiem marki
    tzn jej konkretnego rocznika i kraju (japonia lata 80)

  8. Bo Fender to Fender, Ampeg to Ampeg i tyle. Jak kto艣 ma czas i ch臋ci 偶eby
    bawi膰 si臋 w wynalazki to prosz臋 bardzo 馃槈

    Ja na takie rzeczy czasu nie mam.

  9. A ja si臋 ciesz臋. Dzi臋ki temu kupi艂em ju偶 kilka grat贸w w dobrej cenie, bo
    nie nazywa艂y si臋 tak, jak wymieniono wy偶ej 馃榾

    PS. Kolega na przyk艂ad sprzedaje takie wiose艂ko
    allegro.pl/show_item.php?item=1792904558 Cz艂owiek zna si臋 na
    instrumentach i to co napisa艂, to nie s膮 puste s艂owa. Mog臋 ogra膰 i
    wyrazi膰 swoje skromne zdanie. Na nieszcz臋艣cie nie jest w tru-metalowo
    czarnym kolorze i nie nazywa si臋 na Ib, Spe, Fe wi臋c pewnie ma艂o kto na
    niego spojrzy…

  10. @pinio: PS. Kolega na przyk艂ad sprzedaje takie wiose艂ko allegro.pl/show_item.php?item=1792904558 Cz艂owiek zna si臋 na instrumentach i to co napisa艂, to nie s膮 puste s艂owa. Mog臋 ogra膰 i wyrazi膰 swoje skromne zdanie. Na nieszcz臋艣cie nie jest w tru-metalowo czarnym kolorze i nie nazywa si臋 na Ib, Spe, Fe wi臋c pewnie ma艂o kto na niego spojrzy…

    Gdybym mia艂 t臋 kas臋, ju偶 by艂by m贸j, bo to genialne wios艂o. Pickup taki
    sam jak we wczesnych Blazerach, czyli absolutny wypruwacz flak贸w. Do tego
    korpus z mahoniu? Chryste, to jest potw贸r.

  11. Noo, czasem ciesz臋 si臋, ze nie mam takiej kasy, bo ka偶d膮 tak膮 okazj臋 bym
    wykupi艂…

  12. To si臋 nazywa GAS i w sumie 90% mojego GAS-u jest skierowane na rzadki lub
    mniej popularny sprz臋t. Poza Fenderami TeleBass i Peaveyem T-40 w sumie marz膮
    mi si臋 same rzadkie dziwactwa.

  13. @zombine: Patrz膮c na rynek wt贸rny mam wra偶enie ci艣nienia na te same marki.
    Nie b臋d臋 wymienia艂 bo sami wiecie doskonale o jakie chodzi (ampegi, aszdo艂ny, fendery…)

    Podejrzewam, 偶e s膮 trzy czynniki r贸wnocze艣nie i oddzielnie wp艂ywaj膮 na
    to, o czym m贸wisz:

    [*]pieni膮dze (jak ju偶 wydajesz swoje ci臋偶ko zarobione/od艂o偶one
    pieni膮dze, to chcesz co艣 “dobrego”)

    [*]lenistwo (o kt贸rym piszesz. Trzeba pogoogla膰, por贸wna膰 parametry, mo偶e
    poszuka膰, gdzie by co艣 ods艂ucha膰, ogra膰)

    [*]Dystrybucja (st膮d potem brak go w sklepach, a jak nie ma go w sklepach, to
    i nie ma kto go testowa膰 i nie ma opinii ludzi na forach typu basoofka. Swoj膮
    drog膮 dlaczego np. w Czechach jest dystrybutor Aguilara ,
    i wielu innych firm, a w Polsce nie ma. A chyba jeste艣my troszeczk臋 wi臋kszym
    rynkiem. Mo偶e to kwestia podatk贸w, ce艂, przepis贸w?)

    Wszystko powy偶sze zniech臋ca do eksperymentowania. St膮d potem jest “wiadomo,
    Ampeg to Ampeg, Fender to Fender”. Owszem, to s膮 doskona艂e i sprawdzone
    firmy, marki, doskona艂e brzmienia i graj膮 na nich wielcy.

    Tylko, 偶e wielcy maj膮 pewnie 14 innych wzmacniaczy, wi臋c mog膮 sobie
    wybiera膰 odpowiedni wzmacniacz do odpowiedniej gitary (na przyk艂ad).

    Osobi艣cie Aguilarem bym nie pogardzi艂, a ju偶 na pewno nie pogardzi艂 bym ich
    paczkami. Tak samo jak i Epifani, Shroederem, Bag Endem i innymi. Akurat mi s膮
    nie potrzebne, bo grywam koncerty rzadko, nie jestem profesjonalnym muzykiem i
    nie mam pieni臋dzy. Leniwy nie jestem.

    Ale, do cholery, w 38 milionowym kraju powinien by膰 jaki艣 wyb贸r.

  14. @Immo: Poza Fenderami TeleBass i Peaveyem T-40 w sumie marz膮 mi si臋 same rzadkie dziwactwa.

    Nie przesadzajmy TeleBass z mudbuckerem jest rzadki jak cholera 馃榾 (F臋der
    oczywi艣cie bo Squiera mo偶na kupi膰)

  15. Ciekawy temat – tez mnie nurtuje.

    Moja opinia jest taka 偶e my Polacy to snoby jeste艣my ;P

    Pods艂uchana rozmowa w przygranicznym sklepie monopolowym 馃槈 “偶e Polacy to
    tylko kupuj膮 kilka znanych marek Whisky (wiadomo Jack,Johny i Jim ;])

    a jest tyle innych r贸wnie dobrych ,ale oni ich nie znaj膮”

    Podobna sytuacja jest na rynku muzycznym – wyj膮tek potwierdza regu艂臋.

    “Syndrom in偶yniera Mamonia” – bym to nazwa艂 ” jak mi si臋 mo偶e podoba膰 jak
    pierwszy raz s艂ysz臋” (widz臋)

    Z drugiej strony to po przetestowaniu naprawd臋 du偶ej ilo艣ci wzmacniacz贸w doj艣膰
    do wniosku 偶e to mi pasuje i jest to znowu Ampeg ,Orange i Fender

    Mo偶e to by膰 ju偶 prawda niepodwa偶alna i z tym tez trzeba si臋 pogodzi膰
    馃槈

    Oczywi艣cie jestem lobbyst膮 wszystkiego co lampowe i wiekowe 馃榾

  16. Bez przesady.

    Wyb贸r ma ka偶dy. Je偶eli kto艣 wierzy w si艂臋 marketingu to wybiera to co
    promowane 馃檪 podobno wiara czyni cuda

    Ja osobi艣cie – Mayones Kustom 6-strunowy, ma艂o poularne w Polsce Galli
    Strings (najlepsze na jakich gra艂em), kostki BOSS, kt贸rym jestem wierny od
    lat. Na tapet臋 zaraz p贸jdzie w艂oski Markbass – pewnie head + stosowne
    g艂o艣niki. M贸j stary VOX ko艅czy ju偶 swoj膮 przygod臋 na tym 艣wiecie.

    Wi臋c – wybierajmy uszami, a nie tym co “napisali” na opakowaniu!
    Nakwa偶niejsze to wiedzie膰 jak ma brzmie膰 i po prostu to znale藕膰,
    pouk艂ada膰 jak puzle.

  17. Mayones (cena z kosmosu i kolosalna strata na rynku wt贸rnym) kostki bossa oraz
    markbass… yyyy

  18. @sledz: Ja ju偶 dawno w duchu wytoczy艂em Ampegowi i Fenderowi wojn臋 ideologiczn膮 馃槢

    Szacun. Ja, pomimo posiadania Fednera, r贸wnie偶. Trzeba sko艅czy膰 z tym
    duopolem 馃檪

  19. @sledz: Ja ju偶 dawno w duchu wytoczy艂em Ampegowi i Fenderowi wojn臋 ideologiczn膮 馃槢

    Dlatego masz Ibanez :D.

  20. Jasne. Pomy艣la艂e艣 najpierw, jak bym brzmia艂 z Fenderem? Jak ciapa, albo
    co艣 jeszcze gorszego.

  21. @sledz: To s膮 bardzo sztampowe ampegi fendery, prawda?

    Bassman 135 z Piramidem 4×12 z tego co widz臋. Mo偶e by膰 2×15, cho膰 nie
    wygl膮da. A co to za ampegi?

  22. No wiem.

    A tak dla jasno艣ci napisa艂em. A ampegi to 偶em nie wiedzio艂. Troch臋
    brzydal, ale ja si臋 nie znam.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.