Unikaj gry na pierwotnym bicie numer jeden
Unikaj gry na pierwotnym bicie numer jeden
Dla wielu basistów jazzowych, zwłaszcza tych ceniących solidność i wyraźne zarysowanie akordów, gra na korzeniu na bicie numer jeden wydaje się być naturalnym wyborem. Jednak ta praktyka, choć bezpieczna, może prowadzić do rutyny i ograniczać kreatywność. Istnieje jednak sposób, by to zmienić i dodać swoim liniom basowym więcej płynności.
Ćwiczenie na wyjście z rutyny
Ćwiczenie jest proste w swojej koncepcji, ale może znacznie wpłynąć na Twoją grę:
- Zacznij od najniższego dostępnego dźwięku (np. E na czterostrunowym basie).
- Wybierz wartość rytmiczną dla marszu (zwykle zaczynam od półnuty, a następnie przechodzę do ćwierćnuty).
- Nigdy nie przesuwaj się o więcej niż cały ton (ale musisz się przesuwać za każdym razem, kiedy zagrać nutę).
- Z góry ustal najwyższy dźwięk (np. wysokie G – na 12 progu struny G).
- Gdy dotrzesz do najwyższego dźwięka, po prostu zacznij ponownie przesuwać się w dół po gryfie.
- Cały czas grając melodię, kontynuuj marsz w górę i w dół po gryfie, krok po kroku czy cały ton za każdym razem.
Celem tego ćwiczenia jest zmuszenie Ciebie do podejmowania szybkich decyzji podczas zmian, którzy prawdopodobnie byś inaczej nie podjął. To nie jest formuła na fantastyczną linię marszu, ale sposób na wyzwolenie się z ograniczeń i zachęcenie do gry liniowej przez zmiany.
Ćwiczenie to szybko uzmysławia, jak ważne jest określenie, które dźwięki niechordowe są odpowiednie dla każdego akordu. Czy będziesz używać ♭11 na tylko durowych akordach? Czy naturalną szóstkę zastosujesz we wszystkich akordach minorowych czy tylko w ii-V’s? Jakie skale będą podstawą dla różnych zmienionych dominant? I tak dalej.
Stosując tę metodę na przykładzie utworu „Countdown” Johna Coltrane’a (możesz pobrać transkrypcję), szybko zauważysz, jak bardzo może to odmienić Twój sposób gry. Zaczynając od prostych zmian, stopniowo możesz przechodzić do bardziej wyrafinowanych melodii, stale rozwijając swoje umiejętności i podejście do basu.
Wnioski
Ta metoda może być wyzwaniem, ale również bardzo oświecająca. Mam nadzieję, że znajdziesz ją użyteczną i pozwoli Ci odkryć nowe sposoby wyrażania się przez bas.
Jak wyjść z rutyny gry na korzeniu na bicie numer jeden?, Jakie ćwiczenia pomagają w kreatywnej grze na basie?, Czy grając na basie, zawsze muszę trzymać się korzenia akordu na bicie numer jeden?, Jakie są techniki liniowania basu?, Jak mogę zastosować te techniki w praktyce?