Twórcy Melodii: Część 2 – Gry Solowe
Gdy lider zespołu wskazuje na Ciebie palcem, dając znać, że nadszedł czas na Twoje solo, a reszta zespołu milknie, znajdujesz się w niełatwej sytuacji. My, basiści, nie jesteśmy gitarzystami – nie spędziliśmy czasu na ćwiczeniu fraz Hendrixa czy zapamiętywaniu solo z “Freebird”. Nie możemy po prostu podkręcić przesteru ani tworzyć hipnotyzujących pejzaży dźwiękowych za pomocą naszych efektów. Jako basiści mamy za zadanie zachować niskie tony i rytm. Skąd zatem wziąć pomysł na solo?
W pierwszej części tej serii zaczęliśmy naszą dyskusję od skupienia się na kilku basistach, którzy w swoich liniach basowych integrują melodię. Wspomnieliśmy Paula McCartneya i jego skalowe ruchy, Pino Palladino z jego lirycznymi hakami i wokalną tonalnością oraz Michaela Rhodesa, który wykorzystuje melodie do wzbogacenia aranżacji utworu. Teraz zmieniamy bieg i skupiamy się na wykorzystaniu melodii, gdy na Ciebie skierowane są wszystkie oczy – szczególnie podczas solówek czy grania ‘head’u’ czyli głównej linii wokalnej utworu. Na szczęście, wszystkie te melodieczne koncepcje idą ze sobą w parze, więc zaczynajmy.
Zanim skoczymy do solówki, zacznijmy od melodii utworu. Jeśli nigdy wcześniej nie próbowałeś grać melodii, nie zniechęcaj się, jeśli zajmie to więcej czasu, niż się spodziewałeś. Uważam, że wykorzystujesz zupełnie inne ‘uszy’ przy wybieraniu melodii; istnieje w innej przestrzeni dźwiękowej niż linia basu. Zacznij od utworu, którego słuchałeś już wiele, wiele razy… od takiego, którego refren masz nieustannie w głowie. Dobrą podstawą może być też kołysanka, pieśń świąteczna czy hymn.
Nasłuchuj nagrania utworu, zapamiętaj melodię, a następnie próbuj wyłowić niektóre partie basu. Nie martw się o to, by grać linię basową nuta w nutę; zamiast tego, spróbuj zrozumieć akordy i tonację utworu. Gdy już poznasz tonalny …, będziesz miał jaśniejszy obraz, jak melodia wpasowuje się w kontekst. Teraz wyłącz nagranie, ale śpiewaj w myślach partię wokalną. Przejdź do wyższego rejestru Twojego basu (sugeruję pójście powyżej 10. progu) i próbuj dopasować nuty. Prawdopodobnie odkryjesz kilka rzeczy: że używane są głównie stopnie drugi, trzeci, piąty i szósty (jeśli utwór jest w tonacji durowej) oraz że rytm jest znacznie bardziej zmienny. Identyfikacja nut używanych w melodii może bywać
Jak rozpocząć pracę nad solówką basową?, Jakie znaczenie ma melodia w solówkach basowych?, Czy bas może być instrumentem solowym?, Jak wybrać utwór do grania solówki na basie?, Jakie są najlepsze praktyki przy graniu basowych solówek?