Rutger Gunnarsson – Basista, który zdefiniował brzmienie ABBA

Rutger Gunnarsson to legendarny basista, który swoją grą nadał unikalne brzmienie hitom ABBA. Dowiedz się więcej o jego wkładzie w muzykę i niezapomniane linie basowe.

Rutger Gunnarsson – Mistrz Basu, który zdefiniował brzmienie ABBA

Jeśli jest naród, za którego wkład kulturowy mam ogromny szacunek, to są to Szwedzi. Klopsiki, nowoczesny design i oczywiście muzyka pop. Nic dziwnego, że to jedni z najszczęśliwszych ludzi na świecie. Dzięki ich pozytywnym wibracjom, zaraźliwym rytmom i dostępnej muzyczności, ludzie na całym świecie przez lata tańczyli i śpiewali razem z ABBA. Nasz najnowszy basista, którego warto znać, Rutger Gunnarsson, wnosił szczególnie wpadające w ucho linie basowe do ich nagrań. Oprócz koncertowania z grupą, skomponował większość aranżacji smyczkowych dla zespołu oraz występował w musicalu Mamma Mia!

Narodził się w Linkoping w Szwecji w 1946 roku. Gunnarsson studiował w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Podczas nauki przeszedł przesłuchanie i zaczął grać z folkową grupą the Hootenanny Singers, gdzie poznał Bjorna Ulvaeusa i Benny’ego Anderssona. Wydali pierwsze nagranie ABBA w 1973 roku, z Gunnarssonem grającym na basie, i kontynuowali nagrywanie i trasę koncertową przez cały okres działalności zespołu. Oprócz trzymania linii basu, Gunnarsson przejął rolę aranżera smyczków dla grupy w 19 roku. Chociaż zespół rzadko występował razem po połowie lat 80., rola Gunnarssona w muzyce ABBA nie zakończyła się na tym. Kontynuował pracę zarówno z Bjornem jak i Bennym nad innymi projektami muzycznymi i uczestniczył jako członek orkiestry w szwedzkim występie musicalu opartego na piosenkach ABBA, Mamma Mia!

Oprócz pracy z ABBA, Gunnarsson odniósł sukces jako aranżer smyczków z artystami takimi jak Celine Dion, Adam Ant i Ulf Lundell oraz jako uczestnik różnych produkcji teatralnych. Do końca lat swojego życia był aktywny jako basista, zmarł w maju 2015 roku w wieku 69 lat.

Styl gry

Chociaż Gunnarsson może nie być nazwiskiem znanym w każdym domu, jego gra zdefiniowała brzmienie muzyki pop lat 70. z punktu widzenia stylu i tonu. Łączy głębokie zrozumienie tradycyjnej harmonii, gotowość do eksperymentowania z inwersjami akordów i brzmieniem oraz uwagę na ruch rytmiczny i precyzję. Jego dynamika z punktu widzenia rytmu jest niesamowita, a czasami nieco hiperaktywna, co kontrastuje z prostotą partii perkusyjnych i płynnymi, legato rytmami od innych instrumentów. Jego wykorzystanie skoków oktaw dodaje piosence dynamiki i ruchu bez nadmiernej agresji harmonicznej; szybko stało się to kluczowym elementem basu ery disco. Ponadto, gra Gunnarssona odzwierciedla podstawowe pragnienie zapewnienia doskonałej kontrapunktycznej harmonii frazom wokalnym. Ta koncepcja niewątpliwie pochodzi z jego klasycznego szkolenia i kompetencji jako aranżera smyczków.

Z punktu widzenia tonu, Gunnarsson jest pięknie wyeksponowany jako gracz. Zajmuje swoją własną przestrzeń w nagraniu dzięki środkowemu zakresowi wzmacnianemu tonu i postępu technologii nagraniowej w tamtym czasie. Często brzmi jakby ślizgał się, poruszając się po instrumencie z użyciem slajdów, szybkich przesunięć i zabawnych skoków do wyższych i niższych rejestrów. Jego dokładna i mocna prawa ręka określa jego partie basu tak samo jak i jego ton.

Kim był Rutger Gunnarsson?, W jakich projektach muzycznych uczestniczył Rutger Gunnarsson?, Jakie były kluczowe elementy stylu gry Rutgera Gunnarssona?, Gdzie można usłyszeć Rutgera Gunnarssona?, Jak Rutger Gunnarsson wpłynął na brzmienie ABBA?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402