Przesiadka: Po prostu powiedz tak
W życiu są rzeczy, które wymagają od nas odwagi… skoki na bungee z mostu, rafting przez klasę piątą wodę biało-pienistą czy zjazdy snowboardem z podwójnie czarnych stoków. Nawet dusza śmiałka we mnie nie ma odwagi, aby spróbować tych rzeczy. To są dość ekstremalne przypadki muszenia się zgromadzić odwagę i rzadko znajdziesz się przyczepiony do ogromnej gumowej taśmy wiszącej z boku mostu. Możesz jednak znaleźć się w bardziej realistycznym, ale równie przerażającym scenariuszu: siedzeniu w.
Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz jako basista, czy regularnie grasz na koncertach, przesiadywanie może wywołać twojego wewnętrznego bojaźliwca. Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś, bądź gotowy przekroczyć palce i mieć nadzieję, że twój bas (i twój mózg) działa wystarczająco dobrze, aby przejść przez piosenkę. No dobrze, martwisz się o to samo, nawet jeśli zrobiłeś to już wcześniej. Ale dlaczego? Co jest takiego w graniu z ludźmi, co może być takie nerwowe? I czy kiedykolwiek staje się to łatwiejsze?
Jako ktoś, kto często wyjeżdża grać muzykę, i kto uczył się więcej na estradzie niż poza nią, miałem swój udział w siedzeniach. Mogę powiedzieć, że staje się to łatwiejsze, szczególnie jeśli znasz muzykę, którą prawdopodobnie będziesz grać. Przechodzisz obok motyli i uczysz się, jak wskoczyć na scenę, podłączyć się, wsłuchiwać się w tonację i zagrać pierwszą notę. Uświadamiasz sobie, że ludzie słuchają, ale prawdopodobniej będą słuchać tego, co dobre, niż złego. A potem pewnego dnia staniesz przed okazją do gry z ludźmi, którzy są całkowicie poza twoją ligą. Więc co mówisz? Mówisz tak.
Chciałbym myśleć, że bez względu na to, jak doświadczony jesteś, zawsze będą okazje do gry, które wyrwą cię ze strefy komfortu. Czasami jest to muzyka… jeśli nie znasz piosenki lub gatunku, możesz musieć przebrnąć przez to na wyczucie i trzymać się mocno. Innym razem to gracze… wstanie na scenę, aby grać z muzykami, których cenisz, może być dość przerażające; możesz zastanawiać się przez chwilę „jak ja się tu znalazłem?” A czasami to publiczność. Kiedykolwiek patrzysz na tłum i widzisz kogoś, kogo nie spodziewałeś się zobaczyć? Czy może to być, że jeden z twoich idoli basowych siedzi tuż przed sceną? I czy wyobrażanie sobie ludzi w ich bieliźnie faktycznie działa?
Gdy zadaje się ci pytanie i zaczynasz wątpić w siebie, uważaj, aby nie dać się złapać na negatywną stronę swojego mózgu. Łatwo jest zniechęcić się do grania, więc dlaczego dać sobie na to czas? To trwa tylko kilka sekund, aby zdać sobie sprawę, że inni gracze są dużo lepsi od ciebie, że nie zasługujesz, aby być na tej samej scenie z nimi, że spartolisz sprawę i wszyscy to zauważą, że zrobisz z siebie kompletnego głupca i że całkowicie zrujnujesz swoją reputację. To nazywa się koszeniem się. Zapomnij o tym. Często jesteśmy dla siebie największymi krytykami i z jakiegoś powodu, dajemy sobie pozwolenie na krytykę muzyki, której jeszcze nie zagraliśmy. Zamiast się wycofywać, daj sobie korzyść wątpliwości. Najgorszym możliwym scenariuszem jest to, że nie zrobisz oszałamiającej pracy, ale przynajmniej masz odwagę spróbować. To właśnie ludzie będą pamiętać.
Więc, następnym razem, gdy ktoś zapyta, czy chcesz się przyłączyć, po prostu powiedz tak. Skocz z metaforycznego mostu, miej zaufanie do kordów bungee i strun basowych, i poddaj się adrenalinie. Zanim się zorientujesz, będzie po wszystkim, a gdy już to zrobisz, odejdziesz czując się umocniony. Być może jesteś umocniony przez swoje umiejętności, a może doświadczenie to cię pokornieje i zainspiruje do ćwiczeń. Tak czy inaczej, dokonałeś wielkiego skoku wiary, a to nie lada wyczyn.
Czytelnicy, jak podchodzicie do tego? Bardzo chciałbym usłyszeć od Was. Proszę podzielić się swoimi doświadczeniami w komentarzach.
Ryan Madora to profesjonalny basista, autor i edukator mieszkający w Nashville, Tennessee. Oprócz koncertów i sesji nagraniowych, udziela prywatnych lekcji i prowadzi warsztaty dla studentów na wszystkich poziomach zaawansowania. Odwiedź jej stronę, aby dowiedzieć się więcej!
Czy pierwszy raz siedzenia w jest trudny?, Jak pokonać strach przed graniem z innymi?, Czy grając z bardziej doświadczonymi muzykami jest coś, czego należy się obawiać?, Dlaczego warto mówić tak na propozycję siedzenia w?, Jak zmienia się podejście po kilku doświadczeniach siedzenia w?