Przełomowy Moment: Nowe Ścieżki w Grze na Basie

Explorowanie nowych technik gry na basie może być porównywane do szukania alternatywnych dróg w zatłoczonym mieście. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć muzycznych korków i wnieść świeżość do Twojej gry.

Rozwijaj swoją grę na basie, eksplorując nowe ścieżki

Każdy, kto mieszka, odwiedza lub planuje przeprowadzkę do miasta takiego jak Nashville, doskonale rozumie frustrację związaną z utrzymującymi się korkami. Podobnie basiści mogą czuć się zablokowania na swojej muzycznej drodze przez ograniczoną ilość technik i skal, które znają. Jak więc poradzić sobie z tym muzycznym zatorem?

Znalezienie nowych dróg w mieście przypomina nawigowanie po progach basu. Twoim zadaniem jest odkrywanie efektywnych, eleganckich i często kreatywnych sposobów przemieszczania się z punktu A do punktu B. Oczywiście, ważne jest, aby mieć swoje standardowe trasy – bazowe ruchy skal 1-2-3-4, chodzące wzory 1-3-5-7 i popularne linie chromatyczne 2-?2-3-4, ale zawsze jest miejsce na improwizację.

  • Ucz się skal w różnych wzorcach palców. Zagraj skalę durową zaczynając od pierwszego palca, potem od drugiego, a następnie od małego palca. Zastosuj tę samą metodę do skali molowej. Zmienią się pozycje Twojej ręki, co nie tylko poprawi Twoją zręczność jako basisty, ale także pomoże Ci wyjść poza zawsze te same wzorce.
  • Graj wzdłuż gryfu zamiast wszerz. Ćwicz wzory skalne skupiające się na jednej lub dwóch strunach, zamiast na trzech lub czterech. Będziesz zmuszony do poruszania się pionowo, nie poziomo, automatycznie włączając ślizgi i przesunięcia do swojej gry, gdy zmieniasz pozycje ręki.
  • Ucz się przeskakiwać interwały, zamiast grać przez pełne skale. Świetnym sposobem na odkrywanie nowych wzorców jest przeskoczenie od toniki do kwinty, a potem zastanowienie się, dokąd możesz pójść stąd. To pozwoli Ci wyjść poza skalarny ruch i ustawić nową pozycję ręki.

Poza tym, słuchaj melodii, nie bój się grać tego samego dźwięku dwa razy, wracać i przełączać się między dwoma lub trzema dźwiękami, a także zostawiać przestrzeń na oddech.

Wreszcie, czerp inspirację od swoich przyjaciół. Słuchaj płyt i skup się na basistach takich jak Carol Kaye i Joe Osborn, Jaco Pastorius oraz Stanley Clarke. Obserwując ich eksplorację nowych ścieżek, możesz na pewno zaczerpnąć kilka wskazówek.

Nie zapominaj, że choć warto eksplorować wszystkie te sugestie, ważna jest też prostota. Jeśli ruch się toczy i ma sens, aby trzymać się swojej normalnej trasy, zrób to. Nie komplikuj rzeczy bez potrzeby – może to zakłócić resztę zespołu lub stworzyć konkurencję o przestrzeń dźwiękową. Jednak jeśli masz pozwolenie na kreatywność, wprowadź kilka unikatowych zwrotów akcji. Przejdź na boczne drogi i graj melodyjnie; oderwij się od normalnych arpeggio i wybierz na nową ścieżkę. Odkrywanie nowych dróg na gryfie może być ekscytujące, ale pamiętaj, by dotrzeć do celu na czas.

Ryan Madora to profesjonalna basistka, autorka i edukatorka mieszkająca w Nashville, TN. Oprócz koncertowania i sesji studyjnych prowadzi prywatne lekcje i warsztaty dla studentów na wszystkich poziomach zaawansowania. Odwiedź jej stronę, aby dowiedzieć się więcej!

Jak poprawić zręczność grając na basie?,Jak grać melodyjnie na basie?,Jak uczyć się skali na basie inaczej niż zwykle?,Jak wprowadzać do gry na basie większą płynność?,Kto może być inspiracją w nauce gry na basie?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402