Początki solowania jazzowego: Podejście oparte na melodii
Początki solowania jazzowego: Podejście oparte na melodii
Wiele metod nauki improwizacji jazzowej od samego początku zaleca zapamiętywanie akordów, skal i grania wzorców w każdym tonie. Dla osób nieprzyzwyczajonych do improwizacji lub mających ograniczoną wiedzę teoretyczną, takie podejście może okazać się zniechęcające. Może sprawić, że nauka improwizacji wyda się nieosiągalna. Oczywiście, dla niektórych proces ten jest naturalny, ale dla innych może skutkować porzuceniem całego zamierzenia.
Oto kilka sugestii dla początkujących improwizatorów, którzy szukają mniej intensywnego początku. Do wszystkich tych kroków sugeruję używanie nagrań do grania w tle lub aplikacji, aby zagrać zmiany za tobą.
Nauka melodii
Dobrym sposobem na przejście od ‘czytającego’ do ‘improwizującego’ jest nauczenie się melodii dużej ilości utworów i przyswojenie ich. Zapamiętaj melodie dwudziestu, trzydziestu lub więcej utworów w podobnym stylu. Po pewnym czasie zaczniesz czuć się komfortowo, rozumiejąc, dokąd zazwyczaj zmierzają melodie, jak się rozwijają i jak są konstruowane. Zanim się zorientujesz, zaczniesz słyszeć własne pomysły, kiedy usłyszysz zestaw zmian akordów.
Gdy poczujesz się komfortowo grając serię melodii, nadszedł czas na kolejny krok.
Ubogacanie tych melodii
Graj nauczone wcześniej melodie, ale zmieniaj je nieco. Zmień rytm tutaj. Dodaj chromatyczny dźwięk w tym takcie. Zagraj nutę prowadzącą do tego takta. Przewiduj następny takt, grając krótką serię do jego pierwszej nuty… Rozumiesz ideę. Próbuj różnych rzeczy i odkrywaj, co brzmi dla ciebie dobrze.
Trzymaj się tak blisko oryginalnej melodii, jak potrzebujesz, ale eksperymentuj i wprowadzaj małe zmiany. Jeśli nie podoba ci się, co dodałeś do melodii za jednym razem, zrób coś innego następnym razem. Próbuj coś za każdym razem, kiedy grasz utwór, aż znajdziesz coś, co ci się podoba. Powtarzaj każdą melodię wiele razy, dopóki nie poczujesz się komfortowo z jej ubogacaniem.
Zrób to z tyloma utworami, ile znasz. Zostań na tym etapie, dopóki nie poczujesz się swobodnie ubogacając wcześniej nauczone melodie.
Stwórz własną melodię
Teraz nadszedł czas na jeszcze większe wyjście poza schemat. Podczas gdy zmiany grają za tobą w tle na znany utwór (z wyżej wymienionych), stwórz własną melodię, używając tylko swojego słuchu i wiedzy o oryginalnej melodii.
Nie przejmuj się zbytnio konkretnymi związkami akordów/skal na tym etapie. Nawet przy szybko zmieniających się progresjach akordów wielu utworów, często możesz improwizować melodię, która działa, grając w pojedynczym tonie. Na tym etapie utrzymuj prostotę i eksperymentuj. Jeśli tworzenie melodii na swoim instrumencie jest paraliżujące, spróbuj najpierw nucić lub śpiewać. Kiedy poczujesz się z tym komfortowo, spróbuj zagrać to, co zaśpiewasz, na swoim basie.
Kiedy potrafisz improwizować melodię nad utworem, właściwie improwizujesz. Zawsze możesz grać szybsze nuty, chłodniejsze frazy, bardziej modernistyczne skale, ale granie melodii, którą tworzysz na miejscu, jest w zasadzie istotą solowania w jazzie.
Posiadanie zrozumienia harmonii i praktycznego stosowania teorii zawsze jest pomocne, a każdy jazzman powie ci, że to doświadczenie na całe życie. Jednak nie musisz być geniuszem teorii, aby zacząć. Zachowaj prostotę. Skup się na znajdowaniu własnej melodii nad utworami, które znasz. Jeśli potrafisz to zrobić, już jesteś na dobrej drodze.
Dr Donovan Stokes jest na wydziale Shenandoah University-Conservatory. Odwiedź go online na www.donovanstokes.com i sprawdź Bass Coalition na www.basscoalition.com.
Jak zacząć improwizację w jazzie?, Czy improwizacja w jazzie wymaga zaawansowanej wiedzy teoretycznej?, Jakie są pierwsze kroki w nauce solowania jazzowego?, Czy granie melodyjne jest ważne w jazzie?, Jak długo trwa nauka improwizacji jazzowej?