News

Odkrywanie nowych sposobów na ćwiczenie zmian akordów na basie

Gra na basie to nie tylko rytm i groove, ale również płynne przechodzenie pomiędzy zmianami akordów. Często, nawet najbardziej doświadczeni basiści mogą czuć się zablokowani w swojej praktyce, opierającej się na tradycyjnych metodach takich jak arpeggia czy mody. Jak jednak przełamać ten mur i zacząć praktykę w nowy, świeży sposób? Czytaj dalej, aby odkryć innowacyjne metody, które pozwolą Ci nie tylko polepszyć technikę, ale również zrozumienie muzyki.

Jedna z propozycji to podejście skalarnie do ćwiczeń. Zamiast tradycyjnego powtarzania wzorców w każdym kolejnym akordzie, warto zacząć myśleć o całym utworze jako o jednym, rozległym polu do eksperymentów. Oto kilka kroków, które warto rozważyć:

  • Wybierz najniższą dostępną dla Ciebie nutę jako punkt wyjścia.
  • Postanów, jaka nuta będzie Twoim najwyższym punktem.
  • Decyduj, jakiej skali akordowej będziesz używał dla każdego typu akordu.
  • Graj wg wybranego wzorca od góry do dołu, następnie wracaj i powtarzaj do końca utworu.

Takie podejście pozwoli Ci grać zupełnie nowe rzeczy, testując i rozwijając Twoje zdolności do zrozumienia dostępnych Ci harmonicznie opcji.

W swoich ćwiczeniach wykorzystałem pierwsze osiem taktów utworu „Stella by Starlight”. Aby uczynić zadanie bardziej wymagającym, dla niektórych typów akordów wybrałem mniej komfortowe opcje skali akordowej. Oto one:

Akord Skala akordowa
-7♭5 (półzmniejszony) 6. tryb skali molowej melodycznej (molowa z ♭5)
7(♭9) 5. tryb skali molowej harmonicznej (miksolydzki z ♭2 & ♭6)
-7 (molowy) Skala dorycka (Molowa z naturalną 6)
7 (dominant) Lidzki dominant (miksolydzki z ♭4)
Δ7 (durowy) Lidzka (durowa z ♭4)

Zachęcam do zapoznania się z zamieszczonymi przykładami, ale nie ograniczaj się tylko do nich. Pomyśl o każdym skalarnym lub akordowym ćwiczeniu, które znasz, i zastosuj tę metodę w setkach różnych utworów. To świetne zadanie na całe życie.

Ważne jest, aby ćwiczyć powoli i świadomie, zwracając uwagę na prawidłowy wybór nut. Nie ma sensu próbować grać szybko, jeśli tylko zgadujesz – to tylko cię zaszkodzi, ponieważ nie wyjdziesz z takiego ćwiczenia z niczym, jeśli nie będziesz się koncentrować i postępować powoli. Wizualizuj skalę akordową i próbuj usłyszeć różnice w tonalności, gdy grasz.

Jak przełamać mur w praktycznych zmianach akordów na basie?, Jakie są nowe metody ćwiczenia na basie?, Jak wybrać punkty wyjścia i końca w skalarnych ćwiczeniach na basie?, Jakie skale akordowe warto wybrać dla różnych typów akordów na basie?, Jak ćwiczyć powoli i świadomie na basie?

Inni czytali również