Odnalezienie świeżego podejścia do tworzenia groovów basowych może wydawać się wyzwaniem – szczególnie, gdy wydaje się, że wszystkie dobre pomysły zostały już wykorzystane. Damian Erskine, doświadczony basista, podzielił się swoją techniką na przekraczanie tradycyjnych barier w tworzeniu muzyki.
Erskinenazywa swoje techniki „łowieniem”. To proces, który pierwotnie polegał na eksperymentowaniu z różnymi nutami i rytmami, w nadziei na znalezienie czegoś interesującego. Przełom nadszedł, gdy zaczął kładć większy nacisk na rytmikę i technikę, skupiając się przede wszystkim na rytmicznej stronie gry na basie. Sekret tkwi w myśleniu… jak perkusista.
Erskine eksperymentował z różnymi rytmicznymi grupowaniem, korzystał z książek o rudimentach na werble, starając się ignorować harmonię na rzecz rytmu. Ciekawym aspektem jego eksperymentów była idea przesunięcia rytmicznego (ang. displacement), która polega na eksperymentowaniu z przesunięciami danej frazy lub groovu o różne podziały, co każdorazowo zmienia jego charakter.
Proces ten może wydawać się prosty, ale jego praktyczne zastosowanie w czasie rzeczywistym wymaga zrozumienia i praktyki. Erskine sugeruje, jako ćwiczenie, przeniesienie prostego groovu o kolejno szesnastkę, ósemkę, kropkowaną ósemkę i ćwierćnuty, co radykalnie zmienia odczucie rytmiczne oryginalnej frazy.
Przykłady praktyczne
Przy pracy nad opanowaniem tej techniki, ważne jest wykorzystanie metronomu lub automatu perkusyjnego, co pozwala lepiej zrozumieć i wczuć się w nowe ułożenie rytmiczne. Nie każda próba przesunięcia rytmicznego da użyteczny rezultat, ale z pewnością przynajmniej kilka z nich okaże się interesujących dla ucha i inspirujących do dalszych poszukiwań.
Proces ten otwiera także drzwi do eksperymentowania z różnymi typami podziałów, takimi jak przekształcanie linii szesnastkowych w triole ósemkowe. Możliwości kreowania nowych, unikalnych groovów są niemal nieograniczone.
Dla tych, którzy chcieliby bardziej wgłębić się w technikę przesunięć rytmicznych, Erskine poleca śledzić załączony wykres i ścieżkę dźwiękową. Posiadanie wizualnej i słuchowej pomocy może znacznie uprościć proces uczenia się i eksperymentowania z nowymi pomysłami na groovy.
Wyzwanie w eksploracji nowych możliwości muzycznych leży nie tylko w umiejętnościach technicznych, ale także w kreatywnym myśleniu i otwartości na eksperymenty. Damian Erskine swoim podejściem zachęca do poszerzania granic własnej muzycznej ekspresji.
Jak znaleźć nowe pomysły na groovy?, W jaki sposób myślenie jak perkusista wpływa na grę na basie?, Co to jest przesunięcie rytmiczne?, Jak ćwiczyć nowe groovy?, Dlaczego warto eksperymentować z rytmiką?