Wprowadzenie
Miniony tydzień przyniósł zakończenie serii na temat rozkładania substytucji harmonicznych, co zaowocowało fascynującym momentem z jednym z uczniów, mającym ogromny wpływ na jego grę. Efekt był natychmiastowy.
Na warsztacie 'Juju’ Wayne’a Shortera
Wybraliśmy utwór 'Juju’ Wayne’a Shortera, który oferuje mnóstwo możliwości wykorzystania skali całotonowej (akordy Dominant7 ♭5). Staraliśmy się łączyć ją z innymi opcjami dominujących zmienionych, takimi jak symetryczna diminished (pół-cało) czy skala zmieniona, traktując ją jako Dominant7 ♭6.
Zmierzając do sedna
Druga część utworu zawiera nieco bardziej znane zmiany. Co ciekawe, ten utwór pozwala zauważyć, jak ktoś zmienia swoje linie i pomysły, opuszczając świat skali całotonowej.
Rzuciłem hasło o małej, ale znaczącej różnicy w postrzeganiu zmian akordów, które wywarło duży wpływ na grę ucznia. Również wprowadziliśmy metodę słuchową, zachęcając do płynnego przechodzenia przez zmiany akordowe.
Co dalej?
Po dyskusji na temat różnych sposobów gry przez zmiany, zauważyłem, że uczeń zaczął lepiej odnajdywać się w harmonii, nie tracąc jednak swojego indywidualnego podejścia. W dalszej części lekcji skupiliśmy się na łączeniu zarówno wiedzy teoretycznej, jak i słuchowej, aby stworzyć spójną linię melodyczną w kontekście zmieniających się akordów.
Zakładając wszystko razem
To doświadczenie skłoniło mnie do refleksji o znaczeniu łączenia różnych elementów teorii muzycznej oraz praktyki słuchowej, aby najlepiej wykorzystać czas na ćwiczenia i maksymalnie rozwinąć umiejętności gry. Również podkreśliło znaczenie mentalnego podejścia do nauki i wspieranie uczniów w pokonaniu mentalnych barier w ich muzycznej podróży.
Wnioski
Historia ta przypomina o ważności skupiania się na harmonii, ale również słuchaniu i przetwarzaniu zmian w czasie rzeczywistym. Jednocześnie podkreśla, jak ważne jest zwracanie uwagi na małe korekty w liniach melodycznych, aby zachować spójność z harmonią bez utraty indywidualnego brzmienia.
Jak grać przez zmiany akordów?, Jak łączyć teorię muzyczną z praktyką słuchową?, Jaki wpływ ma zrozumienie harmonii na grę solową?, Jak pokonać mentalne bariery w nauce muzyki?, Jak ćwiczyć efektywnie na basie?