Transkrypcja solówek to zadanie, które dla wielu muzyków stanowi swoisty rytuał przejścia. Jednak opinie na temat tego, kogo i co powinno się transkrybować, bardzo często się różnią. Czy należy trzymać się ściśle jazzowych standardów, a może pozwolić sobie na większą swobodę?
Pierwsza i najważniejsza zasada, której warto się trzymać to: nie istnieją uniwersalne zasady mówiące, że nigdy nie powinieneś grać czy studiować tego albo tamtego, zawsze powinieneś robić coś konkretnego. W kontekście rozwoju artystycznego, takie podejście po prostu nie ma sensu.
Celem transkrypcji jest zdobycie wiedzy na temat tego, jak grać określone partie, które szczególnie na nas wpływają. Pytanie „kogo powinienem transkrybować?” powinno być zatem zastąpione pytaniem „co chcę wiedzieć i jakie brzmienia mnie inspirują?”. To wymaga zarówno pasji, jak i zrozumienia kontekstu harmonijnego, a także spojrzenia na linię melodyczną oczami i uszami danego muzyka.
To właśnie miłość do muzyki i pasja do odkrywania nowych brzmień powinny być kluczem do wyboru materiału do transkrypcji. Niezależnie od tego, czy jesteś fanem jazzu, rocka, czy jakiegokolwiek innego gatunku, ważne jest, abyś transkrybował to, co naprawdę Cię inspiruje i pozwala rozwijać własny styl.
Profesjonalizm muzyczny wymaga jednak ciężkiej pracy i dedykacji, a mistrzostwo osiąga się tylko poprzez całkowite poświęcenie się swojej pasji. Nie możemy jednak zapominać, że rozwój artystyczny to również zabawa i eksploracja własnych pomysłów muzycznych. Dlatego też, zamiast podążać ślepo za ugruntowanymi zasadami, warto słuchać wewnętrznego głosu i kształtować własny, unikalny styl.
Zatem, niezależnie od tego, kogo decydujesz się transkrybować, pamiętaj, aby robić to z pasją i ciekawością. Eksploruj różne gatunki, odważnie eksperymentuj i przede wszystkim – baw się dobrze!
Masz pytanie do Damiana Erskine? Wyślij je na [email protected]. Zapoznaj się też z książkami Damiana, Right Hand Drive i The Improviser’s Path.
Czym jest transkrypcja?, Dlaczego powinienem transkrybować?, Jak wybrać materiał do transkrypcji?, Czy transkrypcja dotyczy tylko jazzu?, Jak wykorzystać transkrypcję do własnego rozwoju?