Jak wykorzystać swoje transkrypcje w praktyce
Transkrypcje pełnią niezwykle ważną rolę w edukacji muzycznej, umożliwiając nie tylko zrozumienie dzieł, które podziwiamy, ale także rozwijając nasz muzyczny słuch i umiejętności techniczne. Jednak wielu basistów po zakończonym procesie transkrypcji zastanawia się, co dalej zrobić z tymi wszystkimi zapisami. Odpowiedź na to pytanie może otworzyć nowe horyzonty w twojej grze na basie.
Ucząc się muzyki ‘na słuch’ i odnajdując ją na swoim instrumencie, trenujemy nasze uszy do rozpoznawania związków melodycznych i skalarnych, co jest nieocenione w budowaniu muzycznego słownika. Ale kluczowe jest, aby pójść za tym o krok dalej i nauczyć się stosować te transkrypcje w praktyce.
Jednym ze sposobów jest wykorzystanie izolowanych linii lub fraz, analizując je dokładnie, krok po kroku. Jednak równie ważne jest dogłębne analizowanie dłuższych utworów, aby lepiej zrozumieć podejście danego muzyka do kompozycji i improwizacji.
Poniżej przedstawiam przykład, w którym wykorzystuję prosty motyw melodyczny, który nie jest zaczerpnięty z żadnej konkretnej kompozycji, lecz został stworzony na potrzeby tego artykułu. Przesłuchaj ścieżkę dźwiękową i śledź tekst, aby zobaczyć, jak można go zastosować nad różnymi typami akordów.
W pierwszym przykładzie pokazuję, jak wspomniany motyw można zastosować nad akordem F Major7. Jest to bardzo ‘wewnętrzny’ fragment, który ładnie komponuje się z akordami. Następnie zademonstrowałem, jak ten sam motyw brzmi (i wygląda) nad różnymi typami akordów. W przykładach 7-8 pokazuję, jak można nieco zmodyfikować motyw, aby pasował nad inny typ akordu.
Ćwiczenie polega na graniu linii nad różnymi typami akordów, starając się zinternalizować kształt w odniesieniu do nowej tonalności i dostrzegając jak najwięcej związków. Praca nad jednym typem akordu, a następnie zmieszanie ich pomaga rozwijać pamięć mięśniową niezbędną, aby wykorzystać tę linię w czasie rzeczywistym.
Jeśli masz świetną frazę w tonacji molowej, spróbuj zagrać ją nad odpowiednim akordem w tonacji durowej, a potem przejdź do każdego innego akordu w pokrewnych trybach. To tylko punkt wyjścia, a możliwości są nieskończone.
To też doskonała okazja do eksperymentowania z własnymi liniami basowymi i znajdowania nowych sposobów na ich zastosowanie. Pamiętaj, że celem jest nie tylko nauczenie się grać transkrypcję, ale również zrozumienie, jak można ją zastosować w różnych kontekstach muzycznych, co wzbogaci Twoje music
Jak rozpocząć pracę z transkrypcjami?, Jak zinternalizować transkrypcje?, Jakie korzyści niesie za sobą pracę z transkrypcjami?, Dlaczego warto pracować z różnymi typami akordów?, Jak transkrypcje mogą wzbogacić mój muzyczny język?