Ile teorii muzycznej naprawdę potrzebuję znać jako basista?
Jak dużo teorii muzycznej naprawdę muszę znać?
Wiele osób zadaje sobie to pytanie, próbując zgłębić tajniki teorii muzycznej, które często wydają się skomplikowane i odstręczające. Rozpoczynając od czytania nut, przez skale, notacje rzymskie, po znaki i symbole… Wiele osób próbuje się w to zagłębić, czuje frustrację, odkłada na kilka tygodni, a potem wraca z poczuciem winy, powtarzając cykl.
Przyjacielu, rozumiem Twój ból. Szczera odpowiedź na Twoje pytanie brzmi: żadnej (no, może prawie żadnej).
Na świecie jest mnóstwo fenomenalnych muzyków, którzy nie rozumieją w pełni tego, co robią w sposób techniczny, teoretyczny czy matematyczny. Alternatywą dla teorii jest rozwijanie wyczucia muzycznego i szybkie przyswajanie utworów, co wymaga doskonałej pamięci.
Nie ma jednego sposobu na osiągnięcie muzycznego nirwany i zrozumienia. To zazwyczaj zależy od pasji, godzin praktyki (setki godzin zanim wszystko zacznie naprawdę mieć sens), i doświadczenia.
Ale, im więcej wiesz, tym łatwiej rozwijać swoje umiejętności. Nie nauczenie się czytać nut jest jak nieumiejętność czytania w życiu codziennym – technicznie można sobie poradzić, ale napotyka się na przeszkody, które nie musiałyby nim być. Zwiększa to trudność w funkcjonowaniu w świecie muzycznym.
Oczywiście wszystko zależy od Twojej ścieżki muzycznej. Nie każdy basista musi znać tryby molowe melodyczne czy grać inwersje przez zmiany. Jeśli masz zespół, uczy się razem, koncertuje, to nie musisz znać nut – chyba że chcesz rozwijać się dla siebie.
Ważne jest, aby rozwijać te umiejętności, które są zgodne z Twoim muzycznym ‘ja’. Kim chcesz być (muzycznie) za 5 lat? Jakich muzyków podziwiasz? Jakie koncerty chcesz grać? Czy chcesz zarabiać na życie grając na basie w różnych zespołach? Czytanie nut i rozumienie konstrukcji akordów mogą pomóc.
Nie jest to konieczność w 100%, znam światowej klasy muzyków, którzy nie umieją czytać nut. Ale ci, którzy nie czytają, rozumieją harmonię i jej funkcję, co jest konieczne do grania na poziomie, na którym grają.
Im więcej wiesz, tym jesteś bardziej wszechstronny. Im więcej rozumiesz, tym lepiej wiesz, co robisz. Jeśli masz pasję do muzyki i chcesz na niej zarabiać, nie ma wymówki, aby nie uczyć się wszystkiego, co możliwe o swoim instrumencie/muzyce.
Znalezienie dobrego nauczyciela może znacznie różnić – jeśli możesz znaleźć kogoś, kto może wyjaśnić rzeczy jasno i przewodnić przez niezbędne kroki, jest to bardzo cenne.
Nie brakuje dziś zasobów, i wszystko sprowadza się do tego, jak bardzo tego chcesz. Naprawdę nie jest tak trudno, jak tylko zrozumiesz kilka kluczowych koncepcji. Wtedy to kwestia praktyki, pamięci mięśniowej, a ostatecznie – muzyczności i dobrych instynktów muzycznych. Najlepszym nauczycielem jest jednak doświadczenie! Wychodź i twórz muzykę z ludźmi, szukaj osób do wspólnego zgłębiania materii, bo siedzenie przy biurku i próba zapamiętywania skali bez zrozumienia, dlaczego i jak mogą być używane, to strata czasu.
Masz pytanie do Damiana Erskine? Wyślij je na [email protected]. Sprawdź jego książki instruktażowe, ‘Right Hand Drive’ i ‘The Improviser’s Path’.
Dlaczego warto znać teorię muzyczną jako basista?, Czy można grać na basie nie znając nut?, Jakie korzyści niesie ze sobą nauka teorii muzycznej?, Czy zrozumienie harmonii jest niezbędne dla basisty?, Jak znaleźć dobrego nauczyciela gry na basie?