FAQ – kącik pytań typowych.

208-dolphin_2_trem_2_169r.
Zapraszam tutaj do zadawania wszelakiej maści pytań o naturze bezsensownej,
tj. takiej, na które odpowiedzi znaleźć można w Google. Pytań, które od
dawna znalazły już odpowiedź na tym, czy na innych forach.

Pytań, które zawsze się powtarzają i nikomu już nie chce się na nie
odpowiadać.

Przykładowe pytania:

1. Jaka jest najlepsza gitara do 500zł?

2. Co jest lepsze – Mega Amp czy Ever Play? (odpowiedź jest o tyle oczywista,
że wszyscy wiedzą, że najlepszy jest EBS!)

3. Jaka jest różnica między aktywną a pasywną elektroniką?

4. Możecie dać link do tabów (tu nazwa zespołu)?

Dołożymy starań, żeby na podobne pytania odpowiedzi pojawiały się tutaj.

Podziel się swoją opinią

761 komentarzy

  1. Jeżeli masz cierpliwość, to polecam przeczytanie tematu „Basowe Zakupy” z
    Archiwum – tam dużo razy zadawane było podobne pytanie i dużo razy na nie
    odpowiadano.

  2. Napiszę tutaj bo ktoś 😀 temat zamknął 🙂

    Di-box służy do zamienienia kabla z niesymetrycznego na symetryczny. Nie
    poprawi to brzmienia. Poprostu są urządzenia które działają na różnych
    kablach więc Di-Box to wszystko pozwala ze sobą połączyć.

  3. Mam dosyć podstawowe pytanie… jaki głośny sprzęt potrzeba żeby grać po
    knajpach? Jestem przyzwyczajony do Teksasu gdzie 400 W mocy i wydajna kolumna
    4×10 często nie wystarcza ale wydaje mi się że w Polsce jest o wiele lepiej
    – knajpy są mniej przestronne, gitarzyści mają mniejsze piece, perkusiści
    są kulturalniejsi itd.

  4. To zależy jak sam zauważyłeś, od metrażu knajpy i od tego co grasz. Jak
    chcesz grać metal to minimum 200W + paka 300W ( conajmniej ). Jak grasz coś
    innego to 100 – 150 W + 200W paka wystarczy.

  5. ja mam takie pytanko jak każdy zauważył zrobiło się bardzo zimno:/ tak
    nawiasem mówiąc niecierpie zimy, więc jak robimy próby to w budynkach gdzie
    je robimy jest jeszcze zimniej niż na dworze czy bym mógł używać
    rękawiczek, gdy gram na bassie? czy to w jakiś spósób może zniszczyć
    struny?

  6. Ja mam takie rekawiczki od roweru, bez palcy, skórzane, spoko się gra ;] inna
    sprawa ze w temperaturze minusowej gitary się rozstrajaja….mam taka salke
    prób w której z zimna się swialo z rana nie zapala =]

  7. @lemko_bass: ja mam takie pytanko jak każdy zauważył zrobiło się bardzo zimno:/ tak nawiasem mówiąc niecierpie zimy, więc jak robimy próby to w budynkach gdzie je robimy jest jeszcze zimniej niż na dworze czy bym mógł używać rękawiczek, gdy gram na bassie? czy to w jakiś spósób może zniszczyć struny?

    Kiedyś dla jaj grałem w grubych rękawiczkach i da się. Strunom
    to nie szkodziło.

    Slide-y fajnie się gra w grękawiczkach 😀 .

  8. Rozstraja się wsiosło. Poprostu z powodu niskiej temperatury (ale nie tylko.
    Nagła zmiana temperatury również sprawia, że wiosło nie stroi ).

    skraca się długość strun ( im zimniej tym barziej się skracają )

    skraca się pręt napinający gryf ( tak samo jak wyżej )

    samo drewno z którego wykonuje się gryf również się wypacza z powodu
    naprężeń jakie powstają w wyniku zmiany temperatury otoczenia.

  9. witam

    czy kiedy uczycie się nowych motywów/utworów to spędzacie dużoczasu na
    doskonalenie artykulacji, czystości grania itd? przyjmijmy że te motywy są
    na poziomie średnim dla próbujheącego – to znaczy nie ma dużych barier
    fizycznych aby odegrać dany motyw

  10. Jeśli kawałek jest grany taką techniką którą już mam w jakimś tma
    niezłym stopniu opanowaną, to po prostu nauczę się jak to zagrać według
    oryginału, a później dni spędzam na zmienianiu basu tak według mojego
    widzimisie ( jakiś klang, czy zamiast na cienkim B zagrać na grubym B i inne
    takie bzdurki ).

  11. Który paluch, na której strunie to jest już Twoje osobiste widzimisie – bo
    jeżeli potrafisz zagrać w jakiś egzotyczny sposób i będzie Ci to
    pasowało, to będziesz tak grał. Tu nie ma jakiegoś jednego i uniwersalnego
    układu. Jeżeli będziesz zainteresowany szerzej tymi akordami, to wpadnij do
    nas na IRC, albo odezwij się na gg, mam ebooka w całości ze schematami
    akordów, rozpisanymi w bardzo prosty sposób.

  12. a ja mam jeszcze pytanie odnośnie tych akordów? bo nie jestem pewien jak je
    czytać:/ wiem że to są taby ale tu chodzi o to że jak mamy akord a moll to
    gramy po kolei na strunie E 5 próg na A 2 3 i 5? ja myślałem że jak mam np
    a moll to gram dźwięk A jak A dur to też A i tak wszystko. Czy źle jednak
    myślałem?

  13. no właśnie… ja mam ten sam kłopot. niewiem jak się te gamy dokładnie
    imają do akordu

  14. @Anonymous: witam

    czy kiedy uczycie się nowych motywów/utworów to spędzacie dużoczasu na doskonalenie artykulacji, czystości grania itd? przyjmijmy że te motywy są na poziomie średnim dla próbujheącego – to znaczy nie ma dużych barier fizycznych aby odegrać dany motyw

    Cały czas ćwiczę artykujację, czystość, brzmienie itd. Niezależnie od
    tego czy gram palcówki, partie basu czy np. ćwiczę melodie z arii operowych.

  15. @lemko_bass: a ja mam jeszcze pytanie odnośnie tych akordów? bo nie jestem pewien jak je czytać:/ wiem że to są taby ale tu chodzi o to że jak mamy akord a moll to gramy po kolei na strunie E 5 próg na A 2 3 i 5? ja myślałem że jak mam np a moll to gram dźwięk A jak A dur to też A i tak wszystko. Czy źle jednak myślałem?

    Jak ogulnie wiadomo akordy jest to przynajmniej zbiór trzech dźwieków i na
    basie zwykle tylko trzech 😉 nie patrz na tabulature tylko sam je stwórz,
    a wierz im jest to naprawdę proste: wybieramy sobie jakiś dźwięk on jest
    prymą, potem jeżeli chcemy mieć akord durowy to gramy najpierw tercję
    wielką, a potem tercję małą, w molowych jest tak samo tylko, że odwrotnie
    najpierw mała potem wielka. Więc jak łatwo skojarzyć molowy akord od
    durowego będzie się różnił tylko jednym tonem, bo oba pozostałe będą
    stałe 😀 A takie się to trudne wydawało 😉

  16. eeeee…ta jasne wszystko jasne…..macie jakiegoś ebooka na ten temat? ale
    taki bardzo rozbudowany? bo skad mam wiedziec jaki na początku dźwięk wybrac?
    musialby mi ktoś naprawdę dlugo tlumaczyc, bo jestem widocznie narpawde
    niekumaty:/ kolega z zespołu kazał mi grać o kwintę czysta dźwięki, ale
    to chyba zamało jak myślicie? lepiej akordy

  17. Boże, dźwięk na początku wybierasz jaki chcesz, chcesz zagrać G-Dur,
    bierzesz G, chcesz A-mol grasz A 😀 potem tylko dodajesz do tego mała, bądź
    wielką tercję 🙂

  18. aaaaaaaaaa dzięki:) trzeba będzie się tego pouczyć to tylko trzy dźwięki
    starczą? bo nastronie to widziałem 4? czy to trochę wyższa szkoła jazdy?

  19. A jako, że to jest kącik pytań typowych to zadam pytanie typowe ( nie dla
    mnie ).

    Nigdy się nie uczyłem nazw dźwięków, akordów, kwint kwart srart i innych
    pirdół:)

    Uważałem że najpierw nauczę się plumkać a jak jakoś będzie mi szło to
    się za teorię wezmę 🙂

    Więc chyba nadszedł czas 😀

    I pytam:

    Co to są kwinty, tercje i inne takie jakieś chińskie określenia.

    Również nie rozumiem stwierdzenia: A-Dur albo A-Mol. Wcześniej myślałem
    że A to A 🙂 Jest pod E i koniec 🙂

    Więc jak komuś się chce to byłbym wdzięczny 🙂

  20. Kwinty i „te inne pierdoły” to są nazwy interwałów, czyli odległości
    między dźwiękami określonymi. A „A-dur” czy „A-moll” to nazwy gam lub
    akordów – wpadnij na IRC, to Ci to wytłumaczę ;D.

  21. 🙁 Sesja przyszła i nie ma czasu na irc-e 🙂

    Jutro zerówka z metod numerycznych 🙂 Czymajcie kciuki w godzinach 8:00 –
    10:00 🙂

  22. @lodzio: Czymajcie kciuki w godzinach 8:00 – 10:00 🙂

    wybacz nie moglem trzymac kciuków – o tej godzinie spalem 😛

  23. 🙂

    Nic nie szkodzi 🙂 ( mam nadzieję że się chociaż wyspałeś 🙂 ).

    Egzamin chyba będzie do przodu 😀

  24. No to gratulacje 😀 A co do wyspania to się nie ozywam, ehh kolejna noc
    zarwana 😉 cholerne wieczory filmowe 😈

  25. Hmmm dobrze, że firmę podałaś 😉 No po wyglądzie można tylko tyle
    stwierdzić, że jest to jazz bass i będzie on miał brzmienie dość wysokie,
    klarowne, lekko metaliczne z wyrazistą górą i małą ilością dołu 🙂
    chociaż te ostatnie, to pewnie źle gitarę ustawiłem 😈

  26. No właśnie widzisz, bo każda firma robi różne pickupy i mogą się one
    różnić wyglądem i brzmieniem, dlatego właśnie się o firme spytałem 🙂

  27. każdy pickup można scharakteryzować pod względem technicznym i nie trzeba
    wiedzieć co to za firma

  28. Hej,

    czy zmiana koloru gitary to problem? Jak to wygląda cenowo? Mam na myśli
    pudło koloru natural 🙂 Domyślam się, że sam mógłbym to zrobić, ale
    wiecie…

  29. każdy pickup można scharakteryzować pod względem technicznym i nie trzeba wiedzieć co to za firma

    No to skoro tak to po co pytasz? Scharakteryzuj sobie i po problemie… 😛
    😈

  30. @radoszka: każdy pickup można scharakteryzować pod względem technicznym i nie trzeba wiedzieć co to za firma

    Właśnie, że trzeba bo wierz mi, że np. Hambucker EMG bądź Bartka będzie
    zupełnie inaczej brzmiał oraz działał niż np. jakiś no-name bądź coś w
    tym stylu. Od firmy też wiele zależy.

  31. Ej Brylant – nie rób sciemy tutaj.

    Od początku – ten pickup na obrazku to jest typu Jazz, ale ma magnesy jak
    pickup Musicman, większe niż normalne używane w pickupach Jazz – zaowocuje
    to silniejszym sygnałem i zdaje mi się, że agresywniejszym brzmieniem.

    A co do pytania NME – nie jest to takie trudne, jakie się wydaje. Niby robota
    lutnicza, ale… =>
    https://basoofka.net/forum/11,gitary/ .

    Zapraszam do czytelni ;}.

  32. A ja z góry przepraszajac za to ze nie przeczytam wszytkich tematow gdzie na
    pytanie to moglaby się znaleźć odpowiedz zapytam:

    Jak to faktycznie jest z ta roznica pomiedzy Ashdown ami made in UK i made in
    China ??….Bo z jednej strony oczywiste jest to ze made in uk byly
    drozsze….i teraz każdy sprzedajac chce osiagnc lepsza cenę wied krzycz ze z
    UK….ale jak to faktycznie wyglada, jeśli chodzi o jakosc wykonania,
    brzmienie, mozliwosci i inne aspekty uzytkowe ??

    Czy roznica faktycznie jest AZ TAK znaczaca??

    Chodzi mi glownie o modele powiedzmy MAG300/600…

  33. Różnica w brzmieniu jest pewnie żadna, bo gdyby było inne brzmienie to by
    miało inną nazwę 🙂

    Poprostu w chinach taniej się to wszystko produkuje 🙂 Tam robotnik składa
    sprzęt za jednego ryża, a całą elektronikę mają robioną na miejscu
    🙂

    Pewnie jakość wykonania jest trochę gorsza, bo w końcu robi to koleś za
    ryża czyli nie przykłada się pewnie za bardzo do roboty.

    Jeszcze trochę i to będzie wyglądało tak jak teraz coca cola zrobiła
    :/

    Najpierw wszystko było made in UK, albo USA. Teraz jest made in Taiwan ( albo
    china ) i USA z tym, że made in taiwan jest tańsze od made in USA. Później
    będzie już tylko made in Taiwan bo w USA już się nie będzie opłacało, a
    jak ktoś zechce kupić coś lepszego to se do lutnika pójdzie.

    A dlaczego przytaczam przykład z Coca Colą ?

    A więc.

    Najpierw była butelka 0,33. Później 0,33 i 0,2 ( 0,2 było tańsze od 0,33
    które nie zdrożało ). Teraz Coca Cola przestała produkować butelki 0,33 i
    podniosła ceny 0,2 tak, żeby zmierzały do ceny 0,33.

    W ten sposób wszsytko w dość dobrze ukryty sposó powoli sobie drożeje i
    jest tego coraz mniej :/

  34. Lodzio. Ashdown Fivefifteen produkowany w UK miał 65 watt w RMS i był
    droższy. Teraz ma 100 watt RMS i jest tańszy. Coś niebardzo ta Twoja teoria
    ;).

  35. mam pytanie:P bo wy wszyscy z pewnością gracie albo rock, metal lub jazz
    prawda?:) a grał ktoś z was takie piosenki bardziej biesiadne? by
    potańczyć:) wiecie na weselach itp. bo ja w tym raczej kierunku będę szedł
    i chciałbym by ktoś może mi coś poradził…bo chyba każdy rodzaj muzyki
    gra się inaczej prawda?

  36. Ja takie coś próbowałem zrobić z kumplami żeby na weselach na sprzęt
    zarobić, ale niestety składu się nie udało zebrać 🙁

    Musisz mieć opanowanych mnóstwo piosenek. Musisz mieć bas z pięcioma
    strunami ( albo niektórych piosenek niestety nie zagrasz tak jak powinny one
    być zagrane ). Na przykład Piersi – Całuj mnie. Tutaj najniższym
    dźwiękiem jest D na strunie B, a przecież dla jednej piosenki nie będziesz
    się przestrajał. Tak samo jest z Kasią Klich – Lepszy Model.

    Kolejna sprawa to dobry sprzęt. Musisz wydać parę tysięcy na jakiś mikser (
    lub powermixer ) końcówkę mocy i doooobre kolumny ( JBL, LDM – wysokie
    modele, itp. ).

    W repertuarze dobrze by było mieć conajmniej 100 piosenek, oraz wszsytko co
    sobie młodzi zarzyczą żebyście się mogli nauczyć. Musicie mieć nie tylko
    dobrze brzmiący, ale i ładny sprzęt i jakoś się musicie prezentować
    🙂

    I oczywiście nie możecie dać d*py na weselu pieprzyć piosenki bo najlepszą
    reklamą jest poczta tzw. pantoflowa.

  37. Lemko jeśli chcecie grać coś z folkloru to nie jest to jakoś wyjątkowo
    trudne 🙂 Zazwyczaj to wygląda tak, że są to 3 dźwięki przeplecione ze
    sobą w całej piosence 🙂 Chyba, że chcesz podejść ambitnie do sprawy 🙂
    Wtedy to się oczywiście skomplikuje, ale efekt będzie pewnie lepszy 🙂 W
    każdym razie życzę powodzenia!!! 🙂

  38. Jeśli chodzi o to jak grać to Petro nie zgadzam się z tobą.

    Trzy dźwięki ?? Posłuchaj sobie „Tyle słońca w całym mieście”, „makumba”
    ( to akurat jest proste ale ni c*uja trzech dźwięków tam nie ma ), „Daj mi
    tę noc”, „Takie Tango”, „Bal wszystkich świętych”. Tak się akurat
    złożyło, że na weselach grasz piosenki trochę bardziej znanych zespołów,
    a w polskich bardziej znanych zespołach grają wymiataki i lubią sobie
    udziwniać.

Możliwość komentowania została wyłączona.