Eksploracja Harmonicznych Substytucji Część 2
W pierwszej części tej serii eksperymentowaliśmy z użyciem substytucji umożliwiających granie w familiarne kształty skal durowych i molowych nad różnymi podstawowymi typami akordów. Teraz przenieśmy się na wybory w zakresie skali melodycznego i harmonicznego minoru.
Najpierw upewnijmy się, że wszyscy znamy te skale:
- Harmonic Minor = Aeolian (natural minor) z dodaną większą siódmą
- Melodic Minor = Ionian (Major scale) z minusową tercją (♭3)
Ta jedna zmiana, jednak wpływa na różne mody w dość znaczny sposób. Znajomość skali majorowej i jej modów nie oznacza, że będziesz znał skale minorowe i ich mody.
Nadal najlepiej jest eksplorować te mody jeden po drugim, na całym gryfie.
Może się wydawać, że jest to proste matematycznie i logicznie, ale zastosowanie tego w kontekście muzycznym wymaga setek, jeśli nie tysięcy, godzin wewnętrznego przyswajania różnych aspektów harmonii jazzowej na instrumencie, zanim stanie się to naturalną częścią naszego muzykowania. W skrócie, wielu studentów kończy naukę tam, gdzie zaczyna się prawdziwa praca – powtarzanie i eksploracja na instrumencie oraz uczenie się, jak ta ‘prosta matematyka i logika’ brzmi w kontekście grania z innymi muzykami.
W przypadku dowolnego typu akordu, będziesz miał do dyspozycji wiele opcji skal. Dużo zależy od Twojej estetyki dźwięku. Pomimo że wiele podręczników teorii muzyki dostarcza listę reguł, są to jedynie wytyczne. Jeśli nie podoba mi się, jak ‘X’ skala brzmi nad ‘Y’ akordem, nie będę jej używał. Koniec kropka.
Pamiętaj, aby nigdy nie przestawać eksplorować. Rzeczywistość jest taka, że Twoje ucho nigdy nie przestanie ewoluować w miarę studiowania muzyki. Powoli zaczniesz słyszeć gęstsze zawartości harmoniczne i alternatywne podejścia do harmonii i rytmu. To, że teraz nie lubisz ‘X’ skali, nie oznacza, że z czasem nie zaczniesz jej doceniać. Pokarm dla myśli.
Chciałbym zwrócić uwagę na kilka typów akordów i oczekiwania w zakresie skal akordowych u wielu graczy.
- ?7 = Lydian
- ?7(♯5) = 3rd mode Melodic minor
- Sus4 = Mixolydian
- Sus7(b9) = 2nd mode of Melodic Minor
- -7(♭5) = 6th mode of Melodic Minor
- ALT = Altered scale, aka ‘super-locrian’
- diminished = Whole/half symmetrical diminished scale
- -(?7) = Melodic minor or Harmonic minor
- 7♯5 = Whole-tone
- 7(♯11) = Lydian Dominant
- 7(b9) = Half/whole symmetrical diminished scale
- 7(♯9) = Half/whole symmetrical diminished scale
- 7(♭13) = 5th mode Melodic Minor
Moje decyzje często się zmieniają, w zależności od kontekstu akordu w piosence i tego, co słyszę w danej chwili. Ponownie, są to wytyczne, a nie reguły.
Jak to się ma do substytucji? Z wieloma z tych preferencji skal akordowych, nie będę grać skali od korzenia do korzenia, jak gdybym praktykował, ale raczej skakał między różnymi modami w zależności od tego, czego w danej chwili pragnie moje ucho. Może to być działanie z diatonicznego modu z innego miejsca w skali, lub mogę przełączać między modami harmonicznymi i melodycznymi, aby zmienić brzmienie. To wszystko jest częścią głębszych eksploracji, które mam nadzieję, że podejmiesz!
Czym jest skala harmonicznego minoru?, Czym jest skala melodycznego minoru?, Jak substytucje wpływają na granie?, Co to są reguły dotyczące skal akordowych?, Jak eksplorować skale i mody na basie?