Od ponad 25 lat gry na basie, wielu muzyków mierzy się z jednym, nieustającym problemem – zmieniającym się tonem basu od jednej próby do drugiej. Taki stan rzeczy może wprowadzać w zakłopotanie i prowokować pytania m.in. o ewentualną utratę słuchu. Czy to możliwe, że 'baśniowe stworki’ bawią się ustawieniami sprzętu po godzinach?
Jedną z rzeczy, o które należy zapytać, jest to, czy ćwiczysz w stałym miejscu, czy zmiennych lokalizacjach. Jeśli to pierwsze, mogą istnieć zmienne, których nie bierzesz pod uwagę — np. przesunięcie kolumny o metr. Natomiast jeśli ćwiczysz w różnych miejscach, faktory takie jak umiejscowienie kolumny, rodzaj podłogi, położenie w pomieszczeniu czy nawet zawartość pomieszczenia mogą drastycznie zmieniać odbiór dźwięku Twojego basu.
Na przykład, umieszczenie kolumny bezpośrednio na podłodze w porównaniu do jej podniesienia może całkowicie zmienić odczuwany dźwięk. Pozornie niewielkie zmiany, jak chociażby obrócenie kolumny, mogą mieć ogromne znaczenie dla percepcji basu. Jest to szczególnie ważne w pokojach, w których dźwięk basu może wydawać się 'boomy’ lub nadmiernie rezonować.
Co więcej, inne aspekty, takie jak materiały w pomieszczeniu (np. betonowe ściany vs. drewniane) również wpływają na ton. Również pozycja w pomieszczeniu może znacząco zmienić sposób, w jaki dźwięk jest odbierany — co może wyjaśniać, dlaczego ustawienia, które wczoraj dawały idealny ton, dzisiaj brzmią zupełnie inaczej.
Często zdarza się również, że dźwięk, który wydaje się idealny podczas samodzielnej gry, w kontekście całego zespołu wymaga korekty. W tego typu sytuacjach muzyk może czuć się zdezorientowany, gdy wróci do tego samego tonu poza kontekstem zespołu.
Wszystko to prowadzi do konkluzji, że świadomość akustycznych warunków, w jakich pracujemy, jest kluczem do osiągnięcia i utrzymania pożądanego tonu basu.
Dlaczego ton mojego basu się zmienia?, Czy akustyka pomieszczenia wpływa na ton?, Jakie zmienne mogą wpływać na dźwięk basu?, Czy konieczne są korekty tonu przy zmianie lokalizacji?, Czy dźwięk solo różni się od dźwięku w zespole?