Czy można wielozadaniowość podczas ćwiczeń na basie? Zrozumienie efektywności praktyki
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy możliwe jest efektywne ćwiczenie na basie podczas oglądania seriali na Netflixie, przeglądania mediów społecznościowych czy wykonywania innych zadań? Oczywiście, że temat ten budzi wiele kontrowersji wśród basistów i nauczycieli muzyki. Czy praktyka przy akompaniamencie serialu może być tak samo owocna, jak tradycyjne metody nauki?
W kontekście prowadzenia pewnych powtarzalnych ćwiczeń na placach, ćwiczeń na szybkość i podobnych, możliwa jest pewna rozproszenie uwagi. Ważne jest jednak, by nie wprowadzać do swojego grania niewłaściwej, nieefektywnej lub niechlujnej techniki. Takie działanie pogłębia tylko przyzwyczajenia, których później ciężko się pozbyć. Strategia ta może być stosowana tylko w przypadku bardzo specyficznych ćwiczeń, takich jak na przykład wzory kostkowania z użyciem trzech palców.
Niemniej jednak, zanim zabierzemy się za ślepe ćwiczenie przed telewizorem, powinniśmy spędzić jakościowy czas na nauce podstaw (graniu z dobrym tonem, wydajnymi ruchami, odpowiednim naciśnięciem, artykulacją itp.). Dopiero po tym etapie, możemy pozwolić sobie na dalszą ‘nudną’ pracę nad wzorami przy dystrakcji takiej jak filmy.
W zdecydowanej większości przypadków, jednak, zgadzam się z oceną, że istnieje ogromna różnica między praktyką a bawieniem się na instrumencie. Praktyka wymaga skupienia na tych elementach, których jeszcze nie opanowaliśmy, w celu ich udoskonalenia. To właśnie podczas niej pracujemy nad tym, czego jeszcze nie potrafimy, aby móc to kiedyś wykonać – cytat należałoby przypisać Pablo Picasso.
Zastosowanie się do poważnego podejścia do praktyki jest kluczowe. Nie można spodziewać się skupienia na koncercie, jeśli nie potrafimy się skupić podczas ćwiczeń. Od jakości pracy w ‘szopie’ zależy, jak będziemy grać na występach. Trzeba zatem wyłączyć strumienie video i ekran, aby naprawdę podnieść swój poziom gry.
Ewolucja gry na basie nigdy nie przychodzi łatwo. Jeśli nie poświęcimy poważnego czasu na rozwoju, nigdy nie przekroczymy granicy ‘przyzwoitości’. A talent? To w dużym stopniu po prostu ciężka praca.
Pytania i Odpowiedzi
Jeśli masz pytania do Damiana Erskine, prześlij je na [email protected] Znajdź również jego książki instruktażowe, takie jak Right Hand Drive i The Improviser’s Path.
Czy można efektywnie ćwiczyć grając na basie i jednocześnie oglądając Netflix?, Jakie są zagrożenia związane z wielozadaniowością podczas ćwiczeń?, Czym różni się praktyka od zwykłego bawienia się na instrumencie?, Jakie znaczenie ma jakość praktyki dla występów na żywo?, Czy talent to po prostu efekt ciężkiej pracy?