Czy mój nauczyciel gry na basie jest odpowiedni dla mnie?
Jesteś na początku swojej przygody z basem i natura Twojej współpracy z nauczycielem budzi frustrację? Rozważasz, czy dobrze trafiłeś, szukając wsparcia w nauce instrumentu? Powinieneś wiedzieć, że nie tylko Ty zmagasz się z takimi dylematami.
Ogólnie rzecz biorąc, każdy uczeń jest lepiej przygotowany, kiedy uczy się odnajdywania dźwięków na swoim instrumencie samodzielnie, zamiast być karmionym gotowymi rozwiązaniami. Jednak w Twojej sytuacji, nauczyciel mógłby przyłożyć więcej starań, aby ułatwić Ci start.
Dobry nauczyciel powinien nie tylko sprawdzać technikę, ale również pokazywać alternatywne sposoby postrzegania gryfu, co może uczynić grę łatwiejszą albo pomóc w lepszym odczuwaniu linii basowych. Pomocna jest również zdolność nauczyciela do sugerowania ciekawych utworów lub linii basowych, o których uczniowie mogą jeszcze nie wiedzieć.
Szczególnie na wczesnych etapach nauce nieocenione jest, jeśli nauczyciel pomoże uczniowi powiązać linię basową z czymś, co jest mu już znane, na przykład skalą pentatoniczną, dur lub moll. Zrozumienie, jak dana linia korzysta ze skali i jak porusza się wokół niej, może nie tylko pomóc zapamiętać linię, ale także zrozumieć konstrukcję linii basowych.
Nadanie energii na zwiedzanie gryfu w poszukiwaniu dźwięków jest czasem dobrze zainwestowanym. Choć może się wydawać, że tylko grasz na ślepo, próbując odgadnąć nuty w linii, to jednocześnie uczysz się rozpoznawania lokalizacji dźwięków, relacji między kształtami a dźwiękami, treningu słuchu oraz budowania mięśniowej pamięci instrumentu.
Najlepsza droga to znalezienie równowagi. Powinieneś poświęcić czas na samodzielne odkrywanie, podczas gdy Twój nauczyciel pomaga Ci robić to prawidłowo oraz kieruje Cię w stronę przydatnych technik ćwiczeń i ciekawych linii basowych.
Pomimo iż nauka samodzielna może wydawać się trudna, przynosi ona znacznie więcej korzyści niż tylko granie gotowych linii pokazywanych przez nauczyciela. Ucząc się samodzielnie wydobywać linie basowe, uczysz się aktywnie słuchać, interpretować muzykę i eksplorować swój instrument.
Baw się jednak dobrze! Nauka nie powinna być torturą. Wybierz linie basowe, które Ci się podobają i ciesz się procesem wydobywania ich z siebie i swojego instrumentu. Bądź w tym kreatywny i pozwól sobie zaangażować się w proces. Nie ma nic satysfakcjonującego jak samodzielnego opanowanie linii basowej i granie jej wraz z nagraniem.
Jeśli masz pytania do Damiana Erskine, wyślij je na adres [email protected]. Sprawdź również instrukcje autorstwa Damiana, „Right Hand Drive” oraz „The Improviser’s Path”.
Czy nauka samodzielna jest ważna przy grze na basie?, Jak nauczyciel powinien wspierać ucznia?, Jakie elementy są kluczowe w początkowej nauce gry na basie?, Czy warto poświęcać czas na samodzielne odkrywanie linii basowych?, Jak znaleźć dobrego nauczyciela gry na basie?