Ćwiczenia na pojedynczej strunie są nie tylko fantastycznym narzędziem do zdobycia umiejętności nawigacji po gryfie, ale także są kluczowe w doskonaleniu precyzji dźwięku oraz kontroli smyczka. Nie ma więc nic dziwnego, że wariacje na temat tego ćwiczenia pojawiały się od momentu, gdy pierwszy człowiek użył smyczka na strunie.
Edouard Nanny przytacza swoją wersję w swojej Méthode Complète pour la Contrebasse, Tom 1, natomiast Gary Karr swoje ćwiczenia (zapamiętane pod nazwą 'ćwiczeń wymiotnych’) spopularyzował na całym świecie. Większość wersji ćwiczeń prezentowana jest w tonalności durowej, jednak zachęcam do spróbowania także wersji chromatycznej.
Oto kilka sugestii:
- Używaj metronomu, najlepiej ustawionego na 60 uderzeń na minutę lub wolniej.
- Użyj generatora tonów lub innego rodzaju dźwięku pedalnego, aby utrzymać stabilność wysokości dźwięku.
- Zachowaj lekkość lewej ręki podczas przesuwania.
- Podczas przesuwania, poruszaj smyczkiem z odpowiednią prędkością dla najniższego dźwięku.
- Nie spiesz się, pozwól, aby przesuwanie odbywało się powoli. Odczuwaj każdy milimetr między dźwiękami w swojej lewej ręce.
Ćwiczenie powyżej jest prezentowane jako zadanie jednopalcowe, czyli używasz tylko pierwszego palca. Powinieneś również:
- Wykonywać ćwiczenia tylko drugim palcem, tylko trzecim palcem i tylko czwartym palcem.
- Grać ćwiczenie używając kombinacji palców. Na przykład, pierwszy palec na niższym dźwięku a drugi palec na wyższych dźwiękach, lub czwarty palec na niższym dźwięku a trzeci palec na wyższych dźwiękach. Zrób to z każdą możliwą kombinacją palców.
Miłej zabawy!
Dr Donovan Stokes jest wykładowcą w Shenandoah University-Conservatory. Odwiedź jego stronę internetową www.donovanstokes.com oraz sprawdź Bass Coalition na www.basscoalition.com.
Jakie ćwiczenia poprawią moją grę na basie?, Jak używać metronomu podczas ćwiczeń basowych?, Co to są ćwiczenia 'wymiotne’ Gary’ego Karr?, Jakie są zalety ćwiczeń na pojedynczej strunie?, Jak ćwiczenia wpływają na precyzję dźwięku i kontrolę smyczka?