Arco Tone na Basie: Trzy Główne Składniki

Ton smyczkowy na basie wprowadza unikalne wyzwanie dla basistów. Poprzez eksperymentowanie z ciężarem, umiejscowieniem i prędkością smyczka, można osiągnąć żądany ton.

Nieodłączną częścią gry na basie jest poszukiwanie idealnego tonu. Kiedy w grę wchodzi stosowanie smyczka, zadanie to przybiera na złożoności. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, możemy znacząco wpłynąć na jakość dźwięku, koncentrując się na trzech głównych aspektach: ciężarze, umiejscowieniu i prędkości smyczka.

Ciężar

Ciężar odnosi się do siły, z jaką smyczek naciska na strunę. Chociaż moglibyśmy użyć też słowa „nacisk”, wielu preferuje mówić o „ciężarze”, pozostawiając poza nawiasem siłę mięśniową na rzecz naturalnego obciążenia ramienia. Wykorzystanie ciężaru ramienia jest zdecydowanie bardziej preferowane niż użycie siły mięśni.

Umiejscowienie

Umiejscowienie mówi nam, gdzie dokładnie na strunie kładziemy smyczek. Na przykład, instrukcje typu „nad podstrunnicą” lub „jeden centymetr od mostka” precyzują, gdzie powinniśmy się znajdować.

Prędkość

Prędkość to, z jaką szybkością przesuwamy smyczek, a nie tempo danej nuty. Na przykład, grając ćwierćnutę z metronomem ustawionym na 60 BPM, możemy użyć ¼ długości smyczka. Z drugiej strony, podwojenie prędkości ruchu smyczka pozwoli nam wykorzystać ½ jego długości.

Gdy nie jesteśmy zadowoleni z tonu, który wytwarzamy, warto przyjąć prostą metodologię:

  • Zwróć uwagę, co robisz ze smyczkiem, a co nie przynosi oczekiwanych rezultatów.
  • Eksperymentuj z jednym lub więcej czynników.
  • Próbuj różnych prędkości i ciężarów; zmieniaj umiejscowienie smyczka bliżej mostka lub podstrunnicy.
  • Kontynuuj eksperymentowanie, aż znajdziesz ton, który Cię satysfakcjonuje.

Przykład: W trakcie utworu grasz cztery ćwierćnuty na strunie G. Brzmią one przytłaczająco, z dużą ilością zanieczyszczeń w tonie. Ponadto, brakuje im rezonansu i są zbyt „szorstkie”. Zmieniasz umiejscowienie smyczka na połowę drogi między podstrunnicą a mostkiem, zachowując prędkość i ciężar. Następnie, próbujesz trojkrotnie zwiększyć prędkość smyczka, co poprawia ton, ale czyni go zbyt głośnym. Ostatecznie, decydujesz się na połączenie większej prędkości i mniejszego ciężaru, co daje pożądany efekt.

Każdy basista zmagający się z tonem smyczkowym powinien eksperymentować z ciężarem, umiejscowieniem i prędkością, aby znaleźć swoje idealne ustawienia.

Jak wpływa ciężar na ton smyczkowy na basie?, Gdzie najlepiej umiejscowić smyczek aby uzyskać pożądany ton?, Jaka prędkość smyczka jest optymalna dla różnych tonów?, Jak eksperymentować z tonem smyczkowym na basie?, Jakie błędy najczęściej wpływają na jakość tonu smyczkowego na basie?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402