Czasem widze w zapisie nutowym, , że jest dźwięk e albo h z krzyzykiem. Czy to
jest poprawne? i co w takim razie grac? f albo c? Jeszcze czasami widze,
kasownik w takcie, gdzie nie było zadnych zankow chromatycznych (przy kluczu
tez ich nie ma). Czy to jest poprawne?
Czy widziałem kiedykolwiek znaki chromatyczne w zapisie nutowym?
Czy kiedy widzę dźwięk e lub h z krzyżykiem w zapisie, to czy to jest poprawne?
Co mam grać, gdy widzę znaki chromatyczne w zapisie nutowym?
Czy istnieją sytuacje, w których nie ma znaków chromatycznych, kiedy powinny być?
Czy powinienem zawsze grać dźwięk f lub c, gdy spotkam znaki chromatyczne w zapisie?
Czy coś jest nie w porządku, jeśli nie widzę żadnych znaków chromatycznych w kasowniku, ale są one w zapisie?
Czy powinienem zwracać uwagę na znaki chromatyczne, gdy gram na basie?
Co oznaczają znaki chromatyczne w zapisie nutowym?
Czy jest jakieś specjalne znaczenie przypisane znakom chromatycznym?
Czy znaki chromatyczne są ważne dla basistów?
E# to to samo co F a H# to to samo co C, tylko nazwą się różni. A co do
kasownika to może były to takty, gdzie ostatnia nuta pierwszego taktu była
przedłużona na drugi takt? Wtedy znaki chromatyczne z pierwszego taktu
przechodzą na drugi.
w drugim takcie w trzecim wierszu jest kasownik dla dźwięku e.
i w ogóle czemu zapisuje się e# zamiast f?
Czy to jakiś zwiazek z tym, ze na kontrabasie nie ma progow i e# rozni się
minimalnie od f?
Nie wiem czemu tak tam jest to zapisane. Może ktoś inny się wypowie.
Nazewnictwo zależy od tonacji w jakiej się poruszasz. Odległość między
kolejnymi stopniami w skalach heptatonicznych wynosi sekundę. Np dla gamy
dis-moll pierwsze stopnie to D# E# F#. Nie możesz zapisać tego jako D# F F#,
gdyż interwał między D# a F to tercja zmniejszona, a między F a F# pryma
zwiększona.
W sumie teorii ucze się niedlugo wiec zapytam: czym rozni się pryma zwiekszona
od sekundy malej? Jak rozumiem w praktyce nie rozni się niczym (zawsze to jest
pol tonu), a dlacego w teorii się rozni?
Pryma zwiększona to ten sam dźwięk ale podwyższony a pół tonu, a sekunda
mała to kolejny dźwięk leżący o pół tonu od poprzedniego. Tak więc E i
E# to pryma zwiększona, a E i F to sekunda mała. Enharmonicznie, czyli
brzmieniowo jest to to samo. Różnica dotyczy tylko nazewnictwa.
dzięki za odpowiedz
To nieprawda.
A raczej prawda tylko dla instrumentów temperowanych.
czyli dobrze mowilem, ze dla kontrabasu albo skrzypiec h# rozni się od c tak?
Racja, Kapral uzupełnił to o czym zapomniałem. Instrumenty temperowane to
takie, które mają równe odstępy między kolejnymi dźwiękami. Tak więc
dla kontrabasu/skrzypiec/gitary/basu/etc H# to to samo co C. Inaczej sprawa ma
się np na harmonijce diatonicznej, gdzie odstępy między kolejnymi
dźwiękami nie są jednolite.
A na pewnie ten kasownik nie odnosi się do tonacji utworu? Bo wydaje mi się,
że to nie jest pierwsza strona tych nutek – z akordów wynika, że nie jest w
C-dur/a-moll. 😉
P.S.: I to dźwięk h (nie e) jest, który względem akordu F7 jest kwartą
zwiększoną (blue note w tym przypadku – solówki bluesowej wysoce wskazany),
więc możliwe, że autor dodał go dla pewności, że nie jest to kwarta
czysta. 😉
dzięki wszystkim za odpwiedzi.
Mam jeszcze jedno pytanie: jak mam nuty w tonacji g-dur, czyli f podwyzsza się
do fis. Na początku taktu na linii, gdzie jest dźwięk f jest kasownik. Czy ten
kasownik odnosi się do wszystkich dźwięków f ( tym wypadku fis) w tym
takcie?
Moze trochę niejasno napisalem. Chodzi mi o to czy nastepny dźwięk na drogiej
linii od góry w tym takcie z kasownikiem to będzie f czy fis?
To będzie F, kasownik działa w obrębie taktu na wszystkie dźwięki w nim
zawarte.