Zahaczanie o inne struny

Witam,

Gram na basie zaledwie od tygodnia, ale dość szybko się uczę, bo wcześniej
grałam na klasycznej gitarze. Mój problem polega na tym, iż grając szybkie
repetycje danego dźwięku moje palce obijają się o inne struny, które
powinny być cicho. Staram się je tłumić, ale jest to dość niepraktyczne i
niewygodne. Ze struną E nie mam problemu, natomiast gdy gram na A to prawie
zawsze odzywa się E bądź D. Co jest nie tak? Czy są na to jakieś
ćwiczenia?

Z góry dzięki za pomoc.

Jak długo grałem na basie i jak szybko się uczę?
Czy miałem wcześniej do czynienia z grą na innych instrumentach?
Czy mam problem z zahaczaniem o inne struny podczas grania szybkich repetycji?
Czy staram się tłumić dźwięki innych strun podczas gry na basie?
Czy mam trudności z grając na strunie A?
Czy zdarza się, że podczas gry na strunie A słychać dźwięk E lub D?
Co mogę zrobić, aby uniknąć zahaczania o inne struny podczas grania na basie?
Czy istnieją jakieś ćwiczenia, które mogą pomóc mi poprawić grę na basie?
Czy moje problemy z zahaczaniem o inne struny są powszechne wśród początkujących basistów?
Czy mogę liczyć na porady lub wskazówki od bardziej doświadczonych basistów?

Podziel się swoją opinią

28 komentarzy

  1. grajac na strunie A palec opiera się na strunie E i ją tłumi – to elementarne
    podstawy – zobacz sobie jakieś lekcje na Youtube.

  2. mroku to się tyczy wszystkich strun? mam na myśli, że jeżeli zaczynam grać
    na strunie D, to tłumię kciukiem E i również A? i czy w efekcie tego prawa
    ręka wciąż zmienia swoje położenie?

    Stachu1988 ale jeżeli przycisnę palcem wskazującym na strunie A bądź D to
    nie obejmie on strun niższych. Wtedy jakieś inne kombinacje robisz?

  3. Niekoniecznie:P

    Tzn. faktycznie, taki floating thumb jest popularny, ale wielu (w tym ja)
    basistów trzyma praktycznie cały czas kciuk tylko na pickupie,
    którejkolwiek struny by się nie szarpało.

    Struny tłumię palcami lewej ręki, po pewnym czasie i określonej ilości
    ćwiczeń robi się to odruchowo: np. podczas naciskania jakiegoś progu na
    strunie E palcem wskazującym leży on na pozostałych strunach, tłumiąc
    struny A, D i G; kiedy łapię akord E z kwintą i oktawą na siódmym progu,
    to łapię te dźwięki wskazującym, serdecznym i małym, podczas gdy
    środkowy delikatnie dotyka najgrubszej E itd itd.

    Generalnie tłumić powinno się przy graniu palcami struny wyższe, bo to, że
    palec po szarpnięciu np. str A opada na chwilę na E samo w sobie nie powoduje
    żadnego dźwięku.

  4. Okey 😀 Ale mimo wszystko czasami gdy gram na A struna E również się odzywa.
    Mam przyjąć zasadę, że z czasem to przejdzie?

  5. Jeżeli będzieszmądrze ćwiczyć , to tak.

    Staraj się grać tak, żeby w obrębie jednej struny najmniej „machac”
    paluchami prawej ręki.

  6. po szarpnieciu struny A palec spada na E tym samym ja tlumiac – ZAWSZE

    to samo z reszta strun

  7. ja myślę, że mroku napisał to w sensie opiera się palec na E czyli, że
    opada na E. Bo palec, a kciuk to jednak różnica. 😉

  8. [quote=Dżordż]po szarpnieciu struny A palec spada na E tym samym ja tlumiac –
    ZAWSZE

    to samo z reszta strun

    I co teraz z Twoją teorią? Zawsze?

  9. ten gosc gra na basie jak na gitarze…

    coz, taka ma technike, nic nie poradze. obczaj sobie pozostaly wyjebiliard
    basistow i nie wyjezdzaj mi tu z jakimis wyjatkami, zamet wprowadzasz

  10. Przykłady można mnożyć. Na prawdę nie każdy i nie zawsze robi tak, jak
    napisałeś.

  11. Pewnie, że przykłady można by mnożyć.

    Ale to są podstawy, tak każdy powinien zaczynać, bo tak najzwyczajniej
    zacząć najłatwiej.

    Potem już jak się styl rozwinie to sprawa indywidualna. Chodzi o to, żeby
    być w stanie na początku grać jakieś trudniejsze rzeczy, których
    wyćwiczenie grając inaczej zajęłoby w cholerę dużo czasu.

    Czyli -> najlepiej opanować taka grę, klasyczną na basie, z floating
    thumbem lub bez, i potem dopiero zabierać się za jakieś bajery (w stylu
    grania kolanem…) itd.,

  12. nie wiem czy zauwazyles, ale oni nie graja basowymi technikami, poza malymi
    slapowanymi wstawkami

    koniec ot

  13. @RomanPiroman: Tak. Masz rację. Jednak Dżordż stwierdził (i – jak widać –
    nadal się tego trzyma), że palec ląduje na wyższej strunie zawsze. A ja
    jedynie pokazuję, że nie zawsze. I tyle.

    @Dżordż: Nie no jasne. Grają technikami na flet poprzeczny.

    To tutaj przykład klasyka już obecnie:

    https://www.youtube.com/watch?v=OvTgHcQla2A

    Niepotrzebnie się Dżordż upierasz. Są po prostu różne techniki i nie ma
    zawsze 😉

  14. @Miklo: Tak definitywnie każdy zaczynający basista powinien grać. A o tym
    był przecież temat. A nie o innych technikach.

  15. @Miklo – wszystko fajnie, tylko Mroku, Dżordż i inni mówią jednak o pewnym
    kanonie obowiązującym. Chyba lepiej jest poradzić komuś, kto zaczyna grać,
    żeby grał tak jak jest ogólnie przyjęte? Najwyżej potem zmieni swoją
    technikę i już.

    Radzenie komuś, żeby grał ala Garrison, czy Gary Willis na samym początku
    jego przygody z basem jest nieco niemądre.

  16. Struna D jest wyższą od A. Jeśli cały post był taki odwrotny to lepiej go
    popraw…

  17. O. Mazdach ala Miś 😉

    Niższa = jak lukasz na basa, to jest niżej niż A. To chyba oczywiste 😀

  18. Dla mnie oczywiste jest to, że D jest wyżej. Nie sądzisz, że granie
    wyższych dźwięków na niższej strunie to tak trochę na opak? To w
    skrzypcach najwyższa struna to E a najniższa G…

  19. O matko. Dźwięk D jest wyżej niż A (trącając puste struny), ale struna A
    jest wyżej niż struna D 😉

  20. Ja jestem inżynierem i muzykiem i też uważam tak samo jak milko wyżej jest
    grubsza struna, no chyba , że trzymasz gitarę na odwrót

  21. W nomenklaturze muzycznej (a rozmawiamy teraz jako muzycy) używa się takiej
    terminologii jak mówi MPB – żeby nie było wątpliwości. Jak macie
    jakieś problemy, to nazywajcie struny po imieniu i tyle.

  22. No dobra. Nie ma sensu prowadzić sprzeczki. Wg mnie niepotrzebnie wpychacie
    młodych w kanon. Hendrixowi zwracano uwagę, że nie umie grać, bo kciukiem
    się struny E nie naciska itp itd. A. Jackson też nie gra typową techniką.
    Jedni tłumią struny palcem małym i serdecznym prawej ręki, inni kciukiem
    prawej ręki (nie opierają go o strunę niższą, tylko trzymają w dół i
    tłumią jednocześnie wszystkie struny niższe niż obecnie wykorzystywana),
    jeszcze inni tłumią struny lewą ręką… Każdy musi dość do swojego
    sposobu sam. Podobnie, jak odpowiedź na pytanie: grać dwoma, czy trzema
    palcami prawej ręki? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

    Zwróćcie też uwagę, że „wątkodawca” pisze o dwóch sytuacjach – w tym
    jednej, w której odzywa się struna wyższa (czyli gra na A a odzywa się D).
    Wychodzi na to, że po prostu trzeba troszkę poćwiczyć i nauczyć się
    precyzji.

    A teraz możecie powiedzieć, żem freak i baran 🙂

  23. Eh, wchodzę, patrzę na taką dyskusję i jedyne co mi do głowy przychodzi
    to

    S.S.D.D.

    ;/

  24. @Kapral: Eh, wchodzę, patrzę na taką dyskusję i jedyne co mi do głowy przychodzi to

    S.S.D.D.

    ;/

    to co on powiedzial

Możliwość komentowania została wyłączona.