Własnoręcznie wykonany bas „Orzeszek Fretless”

Witam wszystkich.

Udało mi się popełnić bas bezprogowy.

Chciałbym się podzielić efektami pracy, i poznać waszą opiniię.

Do rzeczy.

Gryf: 5-cio częściowy, klon/padouk, neck-through.

Korpus: Orzech.

Podstrunnica: Heban (radius: 20″).

Klucze: GOTOH GB70.

Przetwornik: SEYMOUR DUNCAN SMB-4D (magnesy ceramiczne).

Siodełko: Heban.

Mostek: Moja twórczość, orzech/heban/mosiądz.

Wymiary:

Szerokość podstrunnicy: siodełko: 43.5mm, XXIV próg: 63.5mm.

Grubość gryfu: siodełko: 20mm, XII próg: 23mm.

Grubość korpusu: 39mm.

Menzura: 840mm (33″).

Elektronika: Pasywna, 2x volume, 1x tone.

Wykończenie: naturalny kolor drewna, plus olej/wosk.

Nie cierpię plastiku, dlatego gałki potencjometrów są wykonane z drewna
orzechowego, a płytka maskująca komorę elektroniki z wenge.

Instrument to w całości mój projekt. Wykonanie zajęło mi około dwóch
tygodni.

Podoba się? 🙂

17 komentarzy

  1. ulek

    Dwa tygodnie? Gratuluję!

    Trochę jakby Les C. zamówił bezproga w GMR-ze:)

    Główka mi się podoba (taka DEFILowo-cortowa), a ciężko wymyślić coś
    nowego chyba obecnie.

    Czy planujesz „coś” progowego?

  2. romex

    Bardzo ładnie się prezentuje. Szczególnie frapująco wygląda mostek.
    Ciekawe jak brzmi?

    BTW — nie cierpię, bardzo, basów o takim kształcie korpusa, co nie zmienia
    faktu, że wygląda pięknie.

    Pozdroofka

    RomekS

  3. 1Rademenes

    Tak, dwa tygodnie. 🙂

    Planuję bas z progami, mam już ogólny zarys, ale pomysł się musi
    wyklarować.

    Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem, to niedługo się za to zabiorę.

  4. Kapral

    Z tym „Twoim w całości” projektem, to bym nie przesadzał, bo inspiracja
    basami Carla Thompsona kłuje w oczy ;D

  5. 1Rademenes

    Nie powiem, że się nie inspirowałem jego dziełami, aczkolwiek pierwotnie
    „gałka” kończąca górne ramię miała być spiralą (taką jak kontrabasach,
    wiolonczelach etc.). Ten detal całkowicie zmieniłby wygląd instrumentu, ale
    zarzuciłem pomysł podczas prac, no i wyszedł trochę taki Carl Thompson
    fretless. 😛

  6. MANIEC

    Hej. Ja też nie przepadam za takim kształtem, ale to nie ma znaczenia.
    GRATULUJĘ popełnienia naprawdę pro. Bardzo milo się prezentuje dla oka
    przez to ze uzyles dużo drewna. Gałki itp.

    a tak miedzy nami, to skad się wzielo Twoje zaciecie lutnicze?

    Pozdrawiam Maniec

  7. 1Rademenes

    Dzięki wielkie Maniec. 🙂

    Ciężko stwierdzić, skąd się moje „lutnictwo” wzięło, ale raczej z
    potrzeby.

    Pierwszy instrument (gitara elektryczna) wykonałem około 8 lat temu, bo jak
    się nie ma co się lubi, to trzeba to samemu wykonać. 🙂

    Teraz próbuję się w to bawić bardziej „na poważnie”.

    Pozdrawiam.

  8. 1Rademenes

    @romex:
    BTW — nie cierpię, bardzo, basów o takim kształcie korpusa, co nie zmienia faktu, że wygląda pięknie.

    @MANIEC:
    Hej. Ja też nie przepadam za takim kształtem, ale to nie ma znaczenia

    Gdybyście Panowie mogli mi przybliżyć, jaki kształt korpusa wam się
    podoba.

    Chciałbym mieć rozeznanie, co się ludziom podoba, a co nie.

    Pozdrawiam.

  9. MANIEC

    hahaha sluchaj myślę ze indywidualnie. Ja osobiscie jestem zakochany w
    fenderze, wiec takie ksztalty.

    ale to rzecz gustu.

    mam do Ciebie pytanie: gdzie zamawiasz sprzet? aktualnie poszukuje pily
    japonskiej i jakiegoś drewna w arkuszach do wypelnienia dziur po progach gryf
    klon np bo ja z kolei przerabiam precla na fretlessa. Moze moglbys coś doradzic
    po basokolezensku?

    pozdrawiam

  10. romex

    @1Rademenes:
    Gdybyście Panowie mogli mi przybliżyć, jaki kształt korpusa wam się podoba.
    Chciałbym mieć rozeznanie, co się ludziom podoba, a co nie.

    Strasznie indywidualna sprawa, moje zdanie może nie mieć żadnego pokrycia w
    kontekście tego „co się ludziom podoba”. Jestem konserwa i gustuję tylko w
    basach o klasycznym kształcie — lekkie wariacje na temat PB, JB. W Twoim
    wypuście nie podoba mi się zawijas z góry i podobieństwo reszty do
    Warwicka. Ale to nic nie znaczy, opinia starego zgreda.

    Pozdroofka

    RomekS

  11. Sobek

    Jak zrobisz wyważonego Thunderbirda to z chęcią kupię:)

  12. 1Rademenes

    Maniec, Romex, dzięki wielkie za odpowiedź. Doskonale zdaję sobie sprawę z
    tego, że to sprawa indywidualna (gusta, wiadomo). Chcę nazbierać trochę
    danych na ten temat. 🙂 Mi na przykład nie leżą fendery, uważam, że są
    paskudne, no ale jeszcze raz GUSTA. 🙂

    @romex:
    W Twoim wypuście nie podoba mi się zawijas z góry i podobieństwo reszty do Warwicka.

    To ciekawe, bo Warwick nie był móją inspiracją. Tak wyszło Panie. 😛

    @MANIEC:
    gdzie zamawiasz sprzet?

    1. Piłka. Najlepsze narzędzia do obróbki drewna znajdziesz na
    http://www.dluta.pl.

    Nie są tanie. (Dobre narzędzie nie może być tanie!)

    Lub po prostu piłka do nacinania slotów progów z np. http://www.guitarproject.pl
    (podobna cena)

    2. Drewno. Tu troszkę problem, bo ciężko będzie coś takiego dostać
    (niewielka ilość itp.)

    Możesz poszukać forniru Jaworowego 0.6mm cena około 20- 30zł za arkusz.

    Grubość forniru, zależy już od tego jak obrobisz sloty progów, ale 0.6mm
    powinno wydać.

    @Sobek:
    Jak zrobisz wyważonego Thunderbirda to z chęcią kupię:)

    Jakbyś chciał coś podziałać w tym temacie, to pisz PW, albo na maila
    [email protected]

    Pozdrawiam wszystkich. 🙂

  13. J and D JD110

    Gdzie tutaj jest jakiekolwiek podobieństwo do Warwicka? 😀

  14. romex

    @J and D JD110: Gdzie tutaj jest jakiekolwiek podobieństwo do Warwicka? 😀

    Każdy widzi to samo, każdemu kojarzy się inaczej 🙂 Pomijając zawijas, mnie
    się kojarzy z Warwickiem, Spectorem, modelami GMR. Czyli dokładnie z
    kształtami których nie lubię. A dokładnych pomiarów proporcji, krzywizn i
    takich tam nie robiłem i zamierzam robić, bo… po co? Mnie się takie
    kształty nie podobają i już.

    R.

  15. J and D JD110

    Jeszcze raz powiem, że nie ma tutaj żadnego podobieństwa do Warwicka,
    Spectora albo GMRa, może poza tym, że mają drewno na wierzchu i nie są
    preclami z flatami ;D

  16. OMSON

    Bardzo ładny. Najbardziej kojarzy się z basówkami Carla Tompsona (kształt,
    tego typu łączenie drewien). Nagraj jakieś demo, żeby posłuchać jak to
    brzmi w ogóle.

    A zapytam – obydwie cewki załączone (tj. 2xvol max), to jest szeregowo, czy
    równolegle? Ogólnie, to lepiej było dać vol/tone (na tone potek TBX
    fendera, albo mod greasbucket ewentualnie) + przełączanie cewek
    szer./równ./poj. na mini switchu – większa rozpiętość tonalna (ja tak mam
    w bezprogowcu na 1 humbie).

    Edit: A właściwie, to możesz po prostu zamienić potek tone
    na push-pull DPDT i zrobić na tym szer./równ, zanim podasz na tone… Bedzie
    nawet o wiele więcej opcji (będziesz mógł wybierać, która cewka gra
    pojedynczo, albo nawet ustawiać ich proporcje sygnału niezaleznie od tego,
    czy wspólnie są w trybie szeregowym czy równoległym).

  17. 1Rademenes

    No tak to prawda, próbki dźwięku by się przydały. Postaram się coś
    nagrać jakoś kiedyś.

    Cewki działają równolegle. Push-pull jest planowany.

Inni czytali również