tweeter do kolumny

1401-svt-810e_lg.

br-clos.JPG
Witam

zastanawiam się nad dodaniem do mojej kolumny D&Y tweetera teraz tylko
pytanie jaki będzie najlepszy ? oczywiście w granicach cenowego rozsądku
🙂

kolumna ma 100 wat na 4 x 10 tonsilach, myślałem też nad bassreflexem ale
niejestem przekonany.

z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi

pozdrawiam Budzik

www.img704.imageshack.us/img704/6052/0000834.th.jpg

Podziel się swoją opinią

31 komentarzy

  1. Co to za tonsile jaki model? Basreflex jest czesto najlepszym wyborem do takich
    konstrukcji, ale po ograniu powinienes sam stwierdzic czy Ci pasuje w dole
    pasma, gdyz basreflex wplynie Ci na poglebienie basu.

    Tweeter oczywiście tonsil gdwt9/80/5F lub mocniejsza wersja. Podzial 4,5kHz
    12dB/oct lub wyzej, zabezpieczenie zarowka samochodowa (ciezarowe) 24/21W. jak
    tweeter będzie za glosno stłum go L-padem wyliczysz to na dowolnym
    kalkulatorze do zwrotnic. warto tez dac regulacje horna lub wlacznik on/off.

  2. @diyManiek: basreflex wplynie Ci na poglebienie basu.

    wiem, że OT ale czy jeśli zatkam basreflexy to teoretycznie paczka zrobi się
    bardziej selektywna?

  3. zrobi się selektywna gdyz będzie mniejsze opoznienie tzn basreflex promieniuje
    energie wytwarzana przez tylnia strone membrany glosnika i ja sumuje w fazie z
    energia wytwarzana przez przednia strone membrany. Powstaje przy tym opoznienie
    paru ms im wieksze im wieksza srednica membrany glosnika i im nizsze
    strojenie.

    W closed gra tylko przednia strona membrany przez co kolumna jest szybsza, ale
    ma mniej dolu i ma wieksze tendencje do zatykania się w nizszym basie.

    Najprosciej można okreslic to słowem karton jak od hartków 🙂

    Closed dobra by była dla tych co lubia grac kostka i lubia wyzsze brzmienie
    basu.

    Dla basujacych lubiacych bas z głebia okrągly i pełny closed się nie
    nada.

    Przy 10“ opoznienia w b-r beda niezauwazalne przy zastosowaniu glosnikow
    oczywiście z Qts ponizej 0,45.

  4. Maniek, drogą OT.

    Ja mam starą basówą paczkę Marshalla na głośnikach G12-65 (4×12″),
    zamknięta konstrukcja bez gwizdka. Wszyscy mawiają, że to gitarowe
    głośniki, że gitarowa konstrukcja, że Marshall gitarowy itd. ale wydaje mi
    się, że od roku gry na nim nie oszukuje swoich uszu. Wierzę też, że
    fatalnej wpadki nie popełnili jej konstruktorzy, którzy przeznaczyli ją
    basistom. Nie dosyć, że jest dynamiczna i selektywna, to dół ma. Owszem, w
    porównaniu z 410HLF i jakiejś sztuce 15″ na Celestionie z bass reflexem –
    jest on nieco wyższy, mniej potężny ale też nie zamula w zespole, nie robi
    z gitary basowej gitary ślamazarnej i w żaden sposób się nie zatyka. Tym
    bardziej, że stroję się 2 tony w dół i gram z pickupa przy gryfie (taaak,
    nie dosyć że NTB, to jeszcze single!). Grałem też u siebie na sali na
    kartonie od Hartków i naprawdę ciężko to jakoś porównać – oczywiście na
    marshallową, nautralną, pełną, zwartą korzyść 😉

  5. Śledziu na wobiedobie czytalem w jednym z Twoich postów, ze jednak
    stwierdziłeś ze ten Marshall to lipa.

    Nie wiem jaki masz sens zawsze wspominac o tym marshalu kiedy mowa o pakach
    zamknietych i b-r 🙂

    No zrobili go konstruktorzy marshalla żeby mieć coś basowego w ofercie. Ja
    uwazam, , że jest to nie udana konstrukcja. Mialem przyjemnosc toto ograc (miał
    taka pake basista bladych lokow) na próbie przed koncertem i dalem spokój
    sobie, zdecydowanie położyła go brzmieniowo mala 2×10 na neodymach
    B&C…

    Nie wspomne już o rozmiarach tej szafy w stosunku do jej zbyt malej
    głebokosci…

  6. Możliwe, że na WD napisałem o niej złe słowo, ale muszę to sprostować.
    Po wymianie paczki (na rzeczoną) miałem trochę rewelacji brzmieniowych i nie
    mogłem ukręcić oczekiwanego brzmienia – ostatecznie okazało się, że to
    kwestia wiosła i mojego braku umiejętności, nieważne. Marshall teraz brzmi
    świetnie i muszę powiedzieć, że mógł go stworzyć nawet indiański szaman
    z ususzonych korzonków zamiast rozsądnej konstrukcji, bo brzmi jak powinna.
    Jaki mam sens o nim wspominać? Ano taki, że słysząc swój zestaw nie
    rozumiem słów “Closed dobra by była dla tych co lubia grac kostka i lubia
    wyzsze brzmienie basu.” no i tych o kartke – nie ja zacząłem 😉

  7. W pełni się zgadzam ze swoja wypowiedzią taka jest moja opinia, ale każdy ma
    swój gust i słuch więc pozostawmy ta sprawę zamknięta 🙂

    Na rynku jest ponad 90% konstrukcji basowych wykonanych jako bas-reflex gdyby
    kolumny zamknięte byly lepszym rozwiązaniem sytuacja byłaby odwrotna.

  8. @diyManiek: zrobi się selektywna gdyz będzie mniejsze opoznienie tzn basreflex promieniuje energie wytwarzana przez tylnia strone membrany glosnika i ja sumuje w fazie z energia wytwarzana przez przednia strone membrany. Powstaje przy tym opoznienie paru ms im wieksze im wieksza srednica membrany glosnika i im nizsze strojenie.
    W closed gra tylko przednia strona membrany przez co kolumna jest szybsza, ale ma mniej dolu i ma wieksze tendencje do zatykania się w nizszym basie.
    Najprosciej można okreslic to słowem karton jak od hartków 🙂
    Closed dobra by była dla tych co lubia grac kostka i lubia wyzsze brzmienie basu.

    Oczywiście że paczka BR będzie miała opóźnienie fazowe chociażby ze
    względu na to że membrana w paśmie strojenia bassreflexu będzie obciążona
    wytwarzaniem rezonansu w bassreflexie. Czyli nastąpi przesunięcie fazy.

    Co do zatykania się: osoby używające mojej paczki zamkniętej:

    http://www.forum.woobiedoobie.com/deathmanufacture-t-12582.html

    nie narzekają ani na brak dołu ani na zatykanie się przy graniu dźwięków
    H ani na “kartonowe” brzmienie. To właśnie prędzej bassreflex się zatka.
    Testowaliśmy ją między innymi na EBS Fafnerze, Ampegu CL czy SWR SM900 i na
    każdym paka zamknięta sprawiła się znakomicie. Ale potrzebne są dobre
    głośniki 😉

    Tutaj przykładowy wykres fazowy obudowy bassreflex (kolor zielony) oraz
    obudowy zamkniętej (kolor żółty):

    Wykres chyba mówi sam za siebie… 14ms w przypadku bassreflex a 4ms dla
    zamkniętej czyli 10ms to spora różnica.

    Poza tym dobra paczka zamknięta zapewni nam oczywiście szybkość i dobry
    punch pochodzący z ciśnienia powstającego w obudowie bassreflex. I w wielu
    przypadkach taka paczka o wiele lepiej sprawdzi się lepiej niż
    bassreflex.

    kolego Budzik jeżeli paczka gra dobrze jako zamknięta to
    tego się trzymaj. Żeby bassreflex rekompensował opóźnienia fazy głośniki
    muszą mieć niską dobroć ale i tak zamknięta będzie miała je niższe.
    Zostawiając paczkę zamkniętą będziesz miał szybkie brzmienie z bardzo
    dobrą odpowiedzią na atak a w przypadku 4 dobrych głośników nie powinno Ci
    zabraknąć dołu. Co do tematu… zależy jakiego brzmienia szukasz… czy
    bardziej dzwoniącego, chrzęszczącego czy strzału po uszach 😀 Bo różne
    gwizdki o różnej konstrukcji różnie grają.

    Na rynku jest ponad 90% konstrukcji basowych wykonanych jako bas-reflex gdyby kolumny zamknięte byly lepszym rozwiązaniem sytuacja byłaby odwrotna.

    90% MODELI paczek basowych… natomiast zdecydowanie
    najpopularniejszą paczką basówą na świecie jest nadal paczka
    zamknięta:

  9. Demanufacture -> Jasne wszystko okej, 8×10 jako zamknieta rozumiem z racji na duza
    powierzchnie membran i to gra dobrze w dole. Pozostałe 90% mniejszych kolumn
    jest innej konstrukcji.

    Wykresy powinny mieć uzasadnienie do jakiego glosnika byly stosowane, litraz i
    strojenie takich przykladów można podac mase na swoja korzysc.

    Burn ma do tej paczki full lampe ampega a to samo z siebie wiele znaczy pozatym
    nie każdy gra metal i nie każdy się będzie przejmowal opoznieniami, , które dla
    zwyklego uzytkownika w brzmieniu sa w BARDZO NIEWIELKIM STOPNIU ISTOTNE gdyz sa
    to milisekundy wyłapywane przez ucho na zasadzie bardziej
    rozwlekłego/krótkiego basu co tyczy się wiekszych glosnikow np 15“ lub tych
    z duzym Qts (bardziej slyszalna róznica).

    W paczkach z 10“ 5-15ms roznicy miedzy bas-reflex a closed uważam , że jest nie
    do usłyszenia za to do usłyszenia jest charakter brzmienia, który bardziej
    naturalny dla pasma instrumentu jest z kolumn bas-reflex (pasmo użyteczne do
    -10dB zgodnie z normą podawana dla kolumn glośnikowych).

    Rozumiem, ze chcesz wypromować swoja kolumnę, ale nie ma co przy okazji robić
    ludziom wody z mózgu.

    Różne rozwiązania lepiej się sprawdzaja dla danej muzyki nie będzie idealnej
    kolumny.

    Dla metalowca wazna będzie szybkosc gdyz gra dużo nut w takcie, dla goscia
    grającego reggae będzie pasował zamulony “opóźniony” bas z 15“.

    Zas najbardziej uniwersalna będzie kalsyczna buda bas-reflex 4×10 z hornem
    oczywiście na dobrej klasy glosnikach z Qts ponizej 0,35. Mysle, ze to
    najlepszy kompromis miedzy bas-reflex a closed i uzytkownik takiej kolumny
    będzie mógł “ukręcić” na niej różnorodne brzmienia.

    edit.

    Dorzucam schemacik pasma przenoszenia kolumny bas-reflex kolor żólty, closed
    czerwony głośnik o Qts 0,35 obudowa 120litrów netto uklad 4×10.

  10. Swoją drogą zarówno Deman jak i Maniek mają w swojej ofercie kolumny do
    nap***nia.. Ale takie porównanie nic nam nie da, bo każdy stwierdzi że
    “lepsze” jest coś innego. I wszyscy będą mieli rację…

  11. Maniek no wiadomo że moja paka jest przeznaczona dla jednego
    brzmienia i takie było jej założenie. Ale szczerze dla mnie 10ms jest już
    dość słyszalną różnicą (porównywałem BR i zamkniętą na żywca i
    jednak ten dół mimo faktycznie mniejszej jego ilość jest jednak
    dokładniejszy, bardziej zbity no i wiadomo… gra to wszystko “razem”) no i to
    też zależy od wzmacniacza, gitary, stylu gry.

    poza tym nie napisałem, że paczka zamknięta jest lepsza od BR czy na
    odwrót… są inne i tak jak zauważyłeś: każdy wybierze co mu pasuje
    bardziej 🙂 I to jak najbardziej jest ok bo sprzęt uniwersalny po prostu nie
    istnieje. Napisałem żeby nie dyskryminować obudów zamkniętych bo ma ona
    przewagi nad BR tak samo jak BR nad zamkniętą 😉

    witt ale to nie wiem co Ty chcesz porównywać… dwie
    zupełnie różne kolumny, dwa zupełnie różne gusta, dwa zupełnie różne
    podejścia… To jak porównanie np Ampega i Edena. Jeden przypasi temu inny
    drugiemu.

    PS dobrze by było żebyśmy skupili się na temacie… 😀

  12. aż się prosi o porównanie – najlepsza paka Demanufacture vs Noisy Box, konkurencje:
    uniwersalne 410, rzeźnickie 410, szybka 15stka i uniwersalna 15stka, brzmienie
    neodymowe typu vintage 😉

    ed. znaczy się.. mi chodzi o to, że to wygląda na to jakbyście konkurowali,
    więc może taki mały combat na placu boju rozstrzygnąłby spór, bo
    prześciganie się w wykresach itp. to jednak mało daje np mi 🙂 swoją drogą
    może nie da się powiedzieć co lepsze, ale takie zestawienie na pewno byłoby
    ciekawe dla użytkowników forum 🙂 tak myśle

  13. No i git mi chodzi o to, ze ważniejsze jest pasmo przenoszenia,
    charakterystyka brzmieniowa, a nie opóźnienia grupowe tu nie ma się az tak o
    co spierać w konstrukcjach instrumentalnych. Ma to znaczenie bardziej w pro
    audio przy konstrukcji subbasow i tam te opoznienia dopiero daja zonka
    konstruktorom…

    Instrument powinien mieć kolumnę, która będzie w jak najwiekszym stopniu
    wiernie oddawac ukrecone przez uzytkownika brzmienie.

    Można to i owo poprawic majac odpowiednia wiedze i robic dobre paczki do
    danych gatunków muzycznych z basem krótkim czy rozwleklym albo “pośrodku”
    🙂

    Obaj mamy racje niech tak zostanie peace.

  14. Podczepię się pod temat bo zostały tu poruszone dwie interesujące
    kwestie.

    Mam zamiar wstawić do swojej paczki (Hartke 410xl) wysokotonowca. Wiem że nie
    jest to kolumna górnych lotów, ale mnie w zupełności wystarcza i odpowiada
    więc za rady w stylu “lepiej zmienic całą paczkę” dziękuję :).

    Kiedyś na necie ktoś wystawił identyczną paczkę z wstawionym gwizdkiem.
    Grało podobno nie źle (opinia sprzedającego) ale wiązało się to z
    przesuwaniem scianki dzielącej komory w kolumnie. Dla mnie aż tak daleko
    idąca manipulacja odpada.

    Po przeczytaniu powyższych postów zatkałem otwory BR i brzmienie znacznie
    bardziej mi odpowiada.

    Zamiast jednego głośnika wstawiłbym dwa słabsze GDWT 9/70/1 które mi
    leżą z demontażu. Pasują one idealnie w otwory BR wiec dwie pieczenie na
    jednym ogniu :).

    I teraz pytania:

    – czy nie uszkodzę głośników (10″) zatykając BR. (Gram raczej cicho i nie
    zabijam bassem. wzmacniacz HA3500 na vol 3/10 max)

    -Jakie zwrotnice ? Czy w ogóle je wstawiać ? Mam zwrotnice z tych samych
    altusów z których pochodzą głosniki.

    -Jak połączyć ? paczka na 8ohm. Może być 4ohmy.

    -Jaki potencjometr do regulacji góry i gdzie go wpiąć ?

    Bardzo proszę o porady. Bez problemu dam radę sobie to zrobić, lecz niestety
    z teorii leżę…

  15. @kopruch: Zamiast jednego głośnika wstawiłbym dwa słabsze GDWT 9/70/1 które mi leżą z demontażu. Pasują one idealnie w otwory BR wiec dwie pieczenie na jednym ogniu :).

    one są bardzo słabe. Nie zdziwię się jak spalisz je w przeciągu kilku
    godzin grania. Żeby nawet ostatecznie był to ten Tonsil który jest
    chłodzony ferrofluidem to jakbyś za mocno nie rozkręcał górki we wzmaku to
    by pociągnął. Chociaż i tego udawało mi się palić dlatego w ogóle
    szybko z nich zrezygnowałem. A 9/70/1 są jeszcze słabsze.

    Jeżeli jesteś zainteresowany to mam dobre dojście do głośników Selenium
    (taniej niż nasz dystrybutor) także jak jesteś zainteresowany to daj
    znać.

    – czy nie uszkodzę głośników (10″) zatykając BR. (Gram raczej cicho i nie zabijam bassem. wzmacniacz HA3500 na vol 3/10 max)
    -Jakie zwrotnice ? Czy w ogóle je wstawiać ? Mam zwrotnice z tych samych altusów z których pochodzą głosniki.
    -Jak połączyć ? paczka na 8ohm. Może być 4ohmy.
    -Jaki potencjometr do regulacji góry i gdzie go wpiąć ?

    AD1 nie uszkodzisz.

    AD2 Jeżeli mówimy o poważnym podejściu to do zaprojektowania zwrotnicy
    trzeba mieć już całkiem drogi sprzęt do mierzenia oraz pewną wiedzę… Ty
    mając dwa gwizdki będziesz miał w sumie 4 ohm impedancję samych gwizdków.
    Proponuję Ci żebyś zrobił zwrotnicę z dwóch równolegle połączonych ze
    sobą kondensatorów 2,2uF i cewki 0,1mH. kondensator łączysz szeregowo z
    gwizdkiem a między gwizdek i kondensator połączasz równolegle cewkę.

    Można też kupić gotową zwrotnicę. Jest to prostsze wyjście:
    http://www.janbo.com.pl/filtry_gor.html ta na samej górze jest w sam raz dla
    Ciebie. musisz tylko poprosić o taką dla 4 ohm gwizdka jeżeli chcesz
    używać tych tonsili

    AD3 potencjometry takie można kupić często w sklepach elektronicznych.
    Jakbyś był zainteresowany gwizdkiem ode mnie mogę też sprzedać Ci taki
    potencjometr.

  16. Tak sobie pozwolę zaofftopować, ponieważ zaciekawił mnie pomysł
    zasłonienia bassreflexów.

    Kiedy zrobiliśmy to (przypadkiem) w kumpla combie Ampega (nie były
    zasłonięte totalnie, po prostu przysunęliśmy piec tak blisko do ściany,
    że może był z milimetr luzu między br a ścianą) mieliśmy wrażenie, że
    piec stracił ze 3/4 mocy.

    Więc jak to jest?

  17. mazdah – przestrzeń za ścianą pieca działa trochę jak pudło rezonansowe.
    Też na początku byłem zdziwiony co się dzieje po dosunięciu kolumny do
    ściany 🙂

  18. Tak właśnie działa, natomiast ciekawi mnie co spowodowało tak drastyczny
    spadek głośności

    ,brak “pudła rezonansowego” czy też zatkane bassreflexy.

  19. Też mnie interesowało zasłonięcie bass – reflexów. Czy to nie jest
    niezdrowe dla głośników? W końcu kolumna jest obliczona, żeby grała tak a
    nie inaczej, z tymi, a nie innymi głośnikami.

  20. Jezeli kolumna zostala zaprojektowana jako bas-reflex nie powinno się tego
    zmieniac

    (do lekkiej gry np w domu nie ma to znaczenia) ale na estradzie bardzo
    duze.

    Kwestia gwizdków. Absolutnie nie nalezy laczyc tweeterow na 4ohm jest to
    totalna amatorka.

    Powszechnie stosuje się gwizdki o takiej samej opornosci jak zestaw mid-bas lub
    o wyzszej.

    Szanujace się firmy pro audio stosuja nawet górke w 16ohm w stosunku do
    8omowej sekcji mid-bas.

    Zwrotnica powinna być dla tych gwizdków najlepiej 6kHz 18dB/oct liczona dla
    16ohm (po spieciu szeregowym dwoch glosnikow lub prawidlowo dla jednego) i nic
    się nie spali.

    Filtr gorno-przepustowy od biedy można zrobić samemu z “kalkulatora” mamy tutaj
    stała impedancje w funkcji czestotliwosci i nie ma paniki ze coś spitolimy tak
    jak w przypadku głośników mid-bas gdzie już ta aparatura pomiarowa jest
    konieczna.

  21. no ale połączenie szeregowo jakichkolwiek głośników spowoduje
    przesunięcie fazy względem głośników oraz ucięcie pasma… Wychodzi, że
    tak źle i tak źle. Spalić się nie spali ale brzmieć to też nie będzie…
    Ja jednak uważam, że lepiej zastosować tłumienie i połączyć
    równolegle.

    Albo kupić jeden dobry gwizdek 😀 i to jest chyba najlepsze rozwiązanie.

  22. Nie no az tak zle to nie jest polaczenie szeregowe tez jest stosowane jednak
    lepszym jest rownolegle. gwizdki w 4ohm się nie robi z powodu rozkladu mocy w
    kolumnie. powinien być o opornosci takiej jak kolumna lub wyzszej. przy pracy
    na 4ohm i wzmacniaczach tranzystorowych upalal by się szybko mimo l-pada już
    lepiej było by dac stosowna żarówke przed filtr tak czy siak prawidlowe
    rozwiazanie to jeden horn o stosownej opornosci.

  23. Witam

    Podepnę się z tematem 😉 Widzę, że ostatni post sprzed pół roku, ale to
    chyba nie rzutuje…

    Jestem posiadaczem dwóch paczek pod bas. Jedna 15″ na Peavey 1502DT-8, druga
    4×10″ Celestion. Całość dość ładnie się uzupełnia, jednak przydałby
    się tweeter do poszerzenia pasma (powyżej 5kHz). Jak wiadomo gitara basowa to
    nie tylko buczenie na niskich tonach…

    Miałem kiedyś w innej kolumnie wysokotonowy Tonsil GDWT 9/80/5F (albo jakiś
    mniejszy-nie mam pewności). Mocno stłumiony coś tam grał, ale bez
    rewelacji. Później zastąpiłem go GDWT 9/100FP, tu już było trochę
    lepiej. Następnie estradowy Visaton, najbardziej muzykalny, przenosił więcej
    szczegółów niż tylko szelest strun o progi.

    Jaki głośnik wysokotonowy, niekoniecznie bardzo głośny, ale za to przyjemny
    w brzmieniu polecacie? Kolumna około 200W. Myślę, że do 10″ niższego
    cięcia niż 6kHz nie ma sensu dawać. Cena do 100zł. Zwrotnicę mogę sam
    wykonać – już to robiłem.

    Znalazłem przykładowo takie głośniczki, jednak nie miałem okazji ich
    osłuchać:

    http://www.scort.pl/monacor-ht-30-tubowy-głośnik-wysokotonowy-100w.html

    http://www.scort.pl/monacor-rbt-95-wstegowy-głośnik-wysokotonowy.html (toto nadaje
    się na estradę??)

    http://www.fabrykadzwieku.pl/Studio/Miksery-studyjne/1/MONACOR-MHD-230RD.html
    (wymienne cewki po 59zł)

    http://www.thomann.de/pl/fostex_fh05_hochtoener.htm

    http://www.thomann.de/pl/swr_tweeter.htm (SWR słynie z wiernego szczegółowego
    brzmienia)

  24. monacor mhd 230 lub tweetery sica. Tonsile tez sa git gdwt. Reszta to kwestia
    odpowiednio dobranej zwrotnicy.

  25. ten to słabiak jest. Jak już to ten
    http://www.monacor.pl/catalogue-product
    ?id=101&Comp=0&Hier=6&MainKtg=62&SubKtg=675

    Tube masz okrągłą wiec o promieniowanie się nie martw jest równomierne
    60/60 to nie PA gdzie horyzontalnie wymaga się większego kąta
    promieniowania.

    Do tego horna zalecam zamontowanie potencjometru lub o ile masz checi do
    kombinowania z l-padem odpowiedni tłumik gdyz horn ten jest bardzo
    skuteczny.

    Zwrotnica 5kHz 12dB/oct lub 4kHz 18dB/oct na niższych możesz upalić sa
    dość delikatne aczkolwiek bardzo głośne i szczegółowe 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.