Witam
zastanawiam się nad dodaniem do mojej kolumny D&Y tweetera teraz tylko
pytanie jaki będzie najlepszy ? oczywiście w granicach cenowego rozsądku
🙂
kolumna ma 100 wat na 4 x 10 tonsilach, myślałem też nad bassreflexem ale
niejestem przekonany.
z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi
pozdrawiam Budzik
www.img704.imageshack.us/img704/6052/0000834.th.jpg
Co to za tonsile jaki model? Basreflex jest czesto najlepszym wyborem do takich
konstrukcji, ale po ograniu powinienes sam stwierdzic czy Ci pasuje w dole
pasma, gdyz basreflex wplynie Ci na poglebienie basu.
Tweeter oczywiście tonsil gdwt9/80/5F lub mocniejsza wersja. Podzial 4,5kHz
12dB/oct lub wyzej, zabezpieczenie zarowka samochodowa (ciezarowe) 24/21W. jak
tweeter będzie za glosno stłum go L-padem wyliczysz to na dowolnym
kalkulatorze do zwrotnic. warto tez dac regulacje horna lub wlacznik on/off.
wiem, że OT ale czy jeśli zatkam basreflexy to teoretycznie paczka zrobi się
bardziej selektywna?
^
O! dobre pytanie |
zrobi się selektywna gdyz będzie mniejsze opoznienie tzn basreflex promieniuje
energie wytwarzana przez tylnia strone membrany glosnika i ja sumuje w fazie z
energia wytwarzana przez przednia strone membrany. Powstaje przy tym opoznienie
paru ms im wieksze im wieksza srednica membrany glosnika i im nizsze
strojenie.
W closed gra tylko przednia strona membrany przez co kolumna jest szybsza, ale
ma mniej dolu i ma wieksze tendencje do zatykania się w nizszym basie.
Najprosciej można okreslic to słowem karton jak od hartków 🙂
Closed dobra by była dla tych co lubia grac kostka i lubia wyzsze brzmienie
basu.
Dla basujacych lubiacych bas z głebia okrągly i pełny closed się nie
nada.
Przy 10“ opoznienia w b-r beda niezauwazalne przy zastosowaniu glosnikow
oczywiście z Qts ponizej 0,45.
Maniek, drogą OT.
Ja mam starą basówą paczkę Marshalla na głośnikach G12-65 (4×12″),
zamknięta konstrukcja bez gwizdka. Wszyscy mawiają, że to gitarowe
głośniki, że gitarowa konstrukcja, że Marshall gitarowy itd. ale wydaje mi
się, że od roku gry na nim nie oszukuje swoich uszu. Wierzę też, że
fatalnej wpadki nie popełnili jej konstruktorzy, którzy przeznaczyli ją
basistom. Nie dosyć, że jest dynamiczna i selektywna, to dół ma. Owszem, w
porównaniu z 410HLF i jakiejś sztuce 15″ na Celestionie z bass reflexem –
jest on nieco wyższy, mniej potężny ale też nie zamula w zespole, nie robi
z gitary basowej gitary ślamazarnej i w żaden sposób się nie zatyka. Tym
bardziej, że stroję się 2 tony w dół i gram z pickupa przy gryfie (taaak,
nie dosyć że NTB, to jeszcze single!). Grałem też u siebie na sali na
kartonie od Hartków i naprawdę ciężko to jakoś porównać – oczywiście na
marshallową, nautralną, pełną, zwartą korzyść 😉
Śledziu na wobiedobie czytalem w jednym z Twoich postów, ze jednak
stwierdziłeś ze ten Marshall to lipa.
Nie wiem jaki masz sens zawsze wspominac o tym marshalu kiedy mowa o pakach
zamknietych i b-r 🙂
No zrobili go konstruktorzy marshalla żeby mieć coś basowego w ofercie. Ja
uwazam, , że jest to nie udana konstrukcja. Mialem przyjemnosc toto ograc (miał
taka pake basista bladych lokow) na próbie przed koncertem i dalem spokój
sobie, zdecydowanie położyła go brzmieniowo mala 2×10 na neodymach
B&C…
Nie wspomne już o rozmiarach tej szafy w stosunku do jej zbyt malej
głebokosci…
Możliwe, że na WD napisałem o niej złe słowo, ale muszę to sprostować.
Po wymianie paczki (na rzeczoną) miałem trochę rewelacji brzmieniowych i nie
mogłem ukręcić oczekiwanego brzmienia – ostatecznie okazało się, że to
kwestia wiosła i mojego braku umiejętności, nieważne. Marshall teraz brzmi
świetnie i muszę powiedzieć, że mógł go stworzyć nawet indiański szaman
z ususzonych korzonków zamiast rozsądnej konstrukcji, bo brzmi jak powinna.
Jaki mam sens o nim wspominać? Ano taki, że słysząc swój zestaw nie
rozumiem słów “Closed dobra by była dla tych co lubia grac kostka i lubia
wyzsze brzmienie basu.” no i tych o kartke – nie ja zacząłem 😉
W pełni się zgadzam ze swoja wypowiedzią taka jest moja opinia, ale każdy ma
swój gust i słuch więc pozostawmy ta sprawę zamknięta 🙂
Na rynku jest ponad 90% konstrukcji basowych wykonanych jako bas-reflex gdyby
kolumny zamknięte byly lepszym rozwiązaniem sytuacja byłaby odwrotna.
Oczywiście że paczka BR będzie miała opóźnienie fazowe chociażby ze
względu na to że membrana w paśmie strojenia bassreflexu będzie obciążona
wytwarzaniem rezonansu w bassreflexie. Czyli nastąpi przesunięcie fazy.
Co do zatykania się: osoby używające mojej paczki zamkniętej:
http://www.forum.woobiedoobie.com/deathmanufacture-t-12582.html
nie narzekają ani na brak dołu ani na zatykanie się przy graniu dźwięków
H ani na “kartonowe” brzmienie. To właśnie prędzej bassreflex się zatka.
Testowaliśmy ją między innymi na EBS Fafnerze, Ampegu CL czy SWR SM900 i na
każdym paka zamknięta sprawiła się znakomicie. Ale potrzebne są dobre
głośniki 😉
Tutaj przykładowy wykres fazowy obudowy bassreflex (kolor zielony) oraz
obudowy zamkniętej (kolor żółty):
Wykres chyba mówi sam za siebie… 14ms w przypadku bassreflex a 4ms dla
zamkniętej czyli 10ms to spora różnica.
Poza tym dobra paczka zamknięta zapewni nam oczywiście szybkość i dobry
punch pochodzący z ciśnienia powstającego w obudowie bassreflex. I w wielu
przypadkach taka paczka o wiele lepiej sprawdzi się lepiej niż
bassreflex.
kolego Budzik jeżeli paczka gra dobrze jako zamknięta to
tego się trzymaj. Żeby bassreflex rekompensował opóźnienia fazy głośniki
muszą mieć niską dobroć ale i tak zamknięta będzie miała je niższe.
Zostawiając paczkę zamkniętą będziesz miał szybkie brzmienie z bardzo
dobrą odpowiedzią na atak a w przypadku 4 dobrych głośników nie powinno Ci
zabraknąć dołu. Co do tematu… zależy jakiego brzmienia szukasz… czy
bardziej dzwoniącego, chrzęszczącego czy strzału po uszach 😀 Bo różne
gwizdki o różnej konstrukcji różnie grają.
90% MODELI paczek basowych… natomiast zdecydowanie
najpopularniejszą paczką basówą na świecie jest nadal paczka
zamknięta:
Demanufacture -> Jasne wszystko okej, 8×10 jako zamknieta rozumiem z racji na duza
powierzchnie membran i to gra dobrze w dole. Pozostałe 90% mniejszych kolumn
jest innej konstrukcji.
Wykresy powinny mieć uzasadnienie do jakiego glosnika byly stosowane, litraz i
strojenie takich przykladów można podac mase na swoja korzysc.
Burn ma do tej paczki full lampe ampega a to samo z siebie wiele znaczy pozatym
nie każdy gra metal i nie każdy się będzie przejmowal opoznieniami, , które dla
zwyklego uzytkownika w brzmieniu sa w BARDZO NIEWIELKIM STOPNIU ISTOTNE gdyz sa
to milisekundy wyłapywane przez ucho na zasadzie bardziej
rozwlekłego/krótkiego basu co tyczy się wiekszych glosnikow np 15“ lub tych
z duzym Qts (bardziej slyszalna róznica).
W paczkach z 10“ 5-15ms roznicy miedzy bas-reflex a closed uważam , że jest nie
do usłyszenia za to do usłyszenia jest charakter brzmienia, który bardziej
naturalny dla pasma instrumentu jest z kolumn bas-reflex (pasmo użyteczne do
-10dB zgodnie z normą podawana dla kolumn glośnikowych).
Rozumiem, ze chcesz wypromować swoja kolumnę, ale nie ma co przy okazji robić
ludziom wody z mózgu.
Różne rozwiązania lepiej się sprawdzaja dla danej muzyki nie będzie idealnej
kolumny.
Dla metalowca wazna będzie szybkosc gdyz gra dużo nut w takcie, dla goscia
grającego reggae będzie pasował zamulony “opóźniony” bas z 15“.
Zas najbardziej uniwersalna będzie kalsyczna buda bas-reflex 4×10 z hornem
oczywiście na dobrej klasy glosnikach z Qts ponizej 0,35. Mysle, ze to
najlepszy kompromis miedzy bas-reflex a closed i uzytkownik takiej kolumny
będzie mógł “ukręcić” na niej różnorodne brzmienia.
edit.
Dorzucam schemacik pasma przenoszenia kolumny bas-reflex kolor żólty, closed
czerwony głośnik o Qts 0,35 obudowa 120litrów netto uklad 4×10.
Swoją drogą zarówno Deman jak i Maniek mają w swojej ofercie kolumny do
nap***nia.. Ale takie porównanie nic nam nie da, bo każdy stwierdzi że
“lepsze” jest coś innego. I wszyscy będą mieli rację…
Maniek no wiadomo że moja paka jest przeznaczona dla jednego
brzmienia i takie było jej założenie. Ale szczerze dla mnie 10ms jest już
dość słyszalną różnicą (porównywałem BR i zamkniętą na żywca i
jednak ten dół mimo faktycznie mniejszej jego ilość jest jednak
dokładniejszy, bardziej zbity no i wiadomo… gra to wszystko “razem”) no i to
też zależy od wzmacniacza, gitary, stylu gry.
poza tym nie napisałem, że paczka zamknięta jest lepsza od BR czy na
odwrót… są inne i tak jak zauważyłeś: każdy wybierze co mu pasuje
bardziej 🙂 I to jak najbardziej jest ok bo sprzęt uniwersalny po prostu nie
istnieje. Napisałem żeby nie dyskryminować obudów zamkniętych bo ma ona
przewagi nad BR tak samo jak BR nad zamkniętą 😉
witt ale to nie wiem co Ty chcesz porównywać… dwie
zupełnie różne kolumny, dwa zupełnie różne gusta, dwa zupełnie różne
podejścia… To jak porównanie np Ampega i Edena. Jeden przypasi temu inny
drugiemu.
PS dobrze by było żebyśmy skupili się na temacie… 😀
aż się prosi o porównanie – najlepsza paka Demanufacture vs Noisy Box, konkurencje:
uniwersalne 410, rzeźnickie 410, szybka 15stka i uniwersalna 15stka, brzmienie
neodymowe typu vintage 😉
ed. znaczy się.. mi chodzi o to, że to wygląda na to jakbyście konkurowali,
więc może taki mały combat na placu boju rozstrzygnąłby spór, bo
prześciganie się w wykresach itp. to jednak mało daje np mi 🙂 swoją drogą
może nie da się powiedzieć co lepsze, ale takie zestawienie na pewno byłoby
ciekawe dla użytkowników forum 🙂 tak myśle
No i git mi chodzi o to, ze ważniejsze jest pasmo przenoszenia,
charakterystyka brzmieniowa, a nie opóźnienia grupowe tu nie ma się az tak o
co spierać w konstrukcjach instrumentalnych. Ma to znaczenie bardziej w pro
audio przy konstrukcji subbasow i tam te opoznienia dopiero daja zonka
konstruktorom…
Instrument powinien mieć kolumnę, która będzie w jak najwiekszym stopniu
wiernie oddawac ukrecone przez uzytkownika brzmienie.
Można to i owo poprawic majac odpowiednia wiedze i robic dobre paczki do
danych gatunków muzycznych z basem krótkim czy rozwleklym albo “pośrodku”
🙂
Obaj mamy racje niech tak zostanie peace.
Podczepię się pod temat bo zostały tu poruszone dwie interesujące
kwestie.
Mam zamiar wstawić do swojej paczki (Hartke 410xl) wysokotonowca. Wiem że nie
jest to kolumna górnych lotów, ale mnie w zupełności wystarcza i odpowiada
więc za rady w stylu “lepiej zmienic całą paczkę” dziękuję :).
Kiedyś na necie ktoś wystawił identyczną paczkę z wstawionym gwizdkiem.
Grało podobno nie źle (opinia sprzedającego) ale wiązało się to z
przesuwaniem scianki dzielącej komory w kolumnie. Dla mnie aż tak daleko
idąca manipulacja odpada.
Po przeczytaniu powyższych postów zatkałem otwory BR i brzmienie znacznie
bardziej mi odpowiada.
Zamiast jednego głośnika wstawiłbym dwa słabsze GDWT 9/70/1 które mi
leżą z demontażu. Pasują one idealnie w otwory BR wiec dwie pieczenie na
jednym ogniu :).
I teraz pytania:
– czy nie uszkodzę głośników (10″) zatykając BR. (Gram raczej cicho i nie
zabijam bassem. wzmacniacz HA3500 na vol 3/10 max)
-Jakie zwrotnice ? Czy w ogóle je wstawiać ? Mam zwrotnice z tych samych
altusów z których pochodzą głosniki.
-Jak połączyć ? paczka na 8ohm. Może być 4ohmy.
-Jaki potencjometr do regulacji góry i gdzie go wpiąć ?
Bardzo proszę o porady. Bez problemu dam radę sobie to zrobić, lecz niestety
z teorii leżę…
one są bardzo słabe. Nie zdziwię się jak spalisz je w przeciągu kilku
godzin grania. Żeby nawet ostatecznie był to ten Tonsil który jest
chłodzony ferrofluidem to jakbyś za mocno nie rozkręcał górki we wzmaku to
by pociągnął. Chociaż i tego udawało mi się palić dlatego w ogóle
szybko z nich zrezygnowałem. A 9/70/1 są jeszcze słabsze.
Jeżeli jesteś zainteresowany to mam dobre dojście do głośników Selenium
(taniej niż nasz dystrybutor) także jak jesteś zainteresowany to daj
znać.
AD1 nie uszkodzisz.
AD2 Jeżeli mówimy o poważnym podejściu to do zaprojektowania zwrotnicy
trzeba mieć już całkiem drogi sprzęt do mierzenia oraz pewną wiedzę… Ty
mając dwa gwizdki będziesz miał w sumie 4 ohm impedancję samych gwizdków.
Proponuję Ci żebyś zrobił zwrotnicę z dwóch równolegle połączonych ze
sobą kondensatorów 2,2uF i cewki 0,1mH. kondensator łączysz szeregowo z
gwizdkiem a między gwizdek i kondensator połączasz równolegle cewkę.
Można też kupić gotową zwrotnicę. Jest to prostsze wyjście:
http://www.janbo.com.pl/filtry_gor.html ta na samej górze jest w sam raz dla
Ciebie. musisz tylko poprosić o taką dla 4 ohm gwizdka jeżeli chcesz
używać tych tonsili
AD3 potencjometry takie można kupić często w sklepach elektronicznych.
Jakbyś był zainteresowany gwizdkiem ode mnie mogę też sprzedać Ci taki
potencjometr.
Tak sobie pozwolę zaofftopować, ponieważ zaciekawił mnie pomysł
zasłonienia bassreflexów.
Kiedy zrobiliśmy to (przypadkiem) w kumpla combie Ampega (nie były
zasłonięte totalnie, po prostu przysunęliśmy piec tak blisko do ściany,
że może był z milimetr luzu między br a ścianą) mieliśmy wrażenie, że
piec stracił ze 3/4 mocy.
Więc jak to jest?
mazdah – przestrzeń za ścianą pieca działa trochę jak pudło rezonansowe.
Też na początku byłem zdziwiony co się dzieje po dosunięciu kolumny do
ściany 🙂
Tak właśnie działa, natomiast ciekawi mnie co spowodowało tak drastyczny
spadek głośności
,brak “pudła rezonansowego” czy też zatkane bassreflexy.
Jakbyś wstawił piec do komory bezechowej też by zaczął grać ciszej. 😉
Też mnie interesowało zasłonięcie bass – reflexów. Czy to nie jest
niezdrowe dla głośników? W końcu kolumna jest obliczona, żeby grała tak a
nie inaczej, z tymi, a nie innymi głośnikami.
Jezeli kolumna zostala zaprojektowana jako bas-reflex nie powinno się tego
zmieniac
(do lekkiej gry np w domu nie ma to znaczenia) ale na estradzie bardzo
duze.
Kwestia gwizdków. Absolutnie nie nalezy laczyc tweeterow na 4ohm jest to
totalna amatorka.
Powszechnie stosuje się gwizdki o takiej samej opornosci jak zestaw mid-bas lub
o wyzszej.
Szanujace się firmy pro audio stosuja nawet górke w 16ohm w stosunku do
8omowej sekcji mid-bas.
Zwrotnica powinna być dla tych gwizdków najlepiej 6kHz 18dB/oct liczona dla
16ohm (po spieciu szeregowym dwoch glosnikow lub prawidlowo dla jednego) i nic
się nie spali.
Filtr gorno-przepustowy od biedy można zrobić samemu z “kalkulatora” mamy tutaj
stała impedancje w funkcji czestotliwosci i nie ma paniki ze coś spitolimy tak
jak w przypadku głośników mid-bas gdzie już ta aparatura pomiarowa jest
konieczna.
no ale połączenie szeregowo jakichkolwiek głośników spowoduje
przesunięcie fazy względem głośników oraz ucięcie pasma… Wychodzi, że
tak źle i tak źle. Spalić się nie spali ale brzmieć to też nie będzie…
Ja jednak uważam, że lepiej zastosować tłumienie i połączyć
równolegle.
Albo kupić jeden dobry gwizdek 😀 i to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
Nie no az tak zle to nie jest polaczenie szeregowe tez jest stosowane jednak
lepszym jest rownolegle. gwizdki w 4ohm się nie robi z powodu rozkladu mocy w
kolumnie. powinien być o opornosci takiej jak kolumna lub wyzszej. przy pracy
na 4ohm i wzmacniaczach tranzystorowych upalal by się szybko mimo l-pada już
lepiej było by dac stosowna żarówke przed filtr tak czy siak prawidlowe
rozwiazanie to jeden horn o stosownej opornosci.
Witam
Podepnę się z tematem 😉 Widzę, że ostatni post sprzed pół roku, ale to
chyba nie rzutuje…
Jestem posiadaczem dwóch paczek pod bas. Jedna 15″ na Peavey 1502DT-8, druga
4×10″ Celestion. Całość dość ładnie się uzupełnia, jednak przydałby
się tweeter do poszerzenia pasma (powyżej 5kHz). Jak wiadomo gitara basowa to
nie tylko buczenie na niskich tonach…
Miałem kiedyś w innej kolumnie wysokotonowy Tonsil GDWT 9/80/5F (albo jakiś
mniejszy-nie mam pewności). Mocno stłumiony coś tam grał, ale bez
rewelacji. Później zastąpiłem go GDWT 9/100FP, tu już było trochę
lepiej. Następnie estradowy Visaton, najbardziej muzykalny, przenosił więcej
szczegółów niż tylko szelest strun o progi.
Jaki głośnik wysokotonowy, niekoniecznie bardzo głośny, ale za to przyjemny
w brzmieniu polecacie? Kolumna około 200W. Myślę, że do 10″ niższego
cięcia niż 6kHz nie ma sensu dawać. Cena do 100zł. Zwrotnicę mogę sam
wykonać – już to robiłem.
Znalazłem przykładowo takie głośniczki, jednak nie miałem okazji ich
osłuchać:
http://www.scort.pl/monacor-ht-30-tubowy-głośnik-wysokotonowy-100w.html
http://www.scort.pl/monacor-rbt-95-wstegowy-głośnik-wysokotonowy.html (toto nadaje
się na estradę??)
http://www.fabrykadzwieku.pl/Studio/Miksery-studyjne/1/MONACOR-MHD-230RD.html
(wymienne cewki po 59zł)
http://www.thomann.de/pl/fostex_fh05_hochtoener.htm
http://www.thomann.de/pl/swr_tweeter.htm (SWR słynie z wiernego szczegółowego
brzmienia)
monacor mhd 230 lub tweetery sica. Tonsile tez sa git gdwt. Reszta to kwestia
odpowiednio dobranej zwrotnicy.
OK, zastanawia mnie jeszcze ten SWR…
lipa wygląda na piezo. Jak chcesz przepalać to ten
http://www.thomann.de/pl/swr_ersatzhochtoener_fuer_triad.htm a ten wygląda jak
monacor 🙂
Niemal mnie przekonałeś 😉 Jeszcze spytam o takiego Monacor-a
http://www.monacor.pl/catalogue-product
?id=2016&Comp=s&Hier=6&MainKtg=62&SubKtg=675
CZy w tym wypadku promieniowanie w pionie i poziomie 60stopni to dobre
rozwiązanie?
ten to słabiak jest. Jak już to ten
http://www.monacor.pl/catalogue-product
?id=101&Comp=0&Hier=6&MainKtg=62&SubKtg=675
Tube masz okrągłą wiec o promieniowanie się nie martw jest równomierne
60/60 to nie PA gdzie horyzontalnie wymaga się większego kąta
promieniowania.
Do tego horna zalecam zamontowanie potencjometru lub o ile masz checi do
kombinowania z l-padem odpowiedni tłumik gdyz horn ten jest bardzo
skuteczny.
Zwrotnica 5kHz 12dB/oct lub 4kHz 18dB/oct na niższych możesz upalić sa
dość delikatne aczkolwiek bardzo głośne i szczegółowe 🙂
Jaki tweeter do paki basowej 4×10 przy 4 ohm