Trzy palce w specyficznych przypadkach

Rozwa偶am technik臋 grania na basie u偶ywaj膮c trzech palc贸w, szczeg贸lnie w kontek艣cie przej艣膰 mi臋dzy strunami o r贸偶nej grubo艣ci. Zastanawiam si臋 nad optymalnymi metodami w specyficznych sytuacjach, jak szybkie przej艣cia mi臋dzy s膮siednimi strunami.

Co jaki艣 czas nachodz膮 mnie przemy艣lenia odno艣nie mojego grania. Na basie
zacz膮艂em od razu od trzech palc贸w i generalnie nie jest 藕le, ale ca艂y czas
nie wiem jak powinienem gra膰 praw膮 r臋k膮 pewne szczeg贸lne przypadki.
Wchodzenie ze strun grubych w stron臋 cienkich raczej nie rodzi problem贸w.
Gorzej jest przy przy schodzeniu palcami z cienkich strun w stron臋 grubych
szczeg贸lnie kiedy na ka偶dej strunie jest jeden d藕wi臋k. Czy w takim
przypadku poci膮gni臋cie wszystkiego jednym palcem (tym na kt贸ry przypada
akurat pora) jest ok? Jest to dla mnie naturalne, p艂ynne i ekonomiczne.
Przypomina troch臋 sweep kostk膮 na gitarze. Mam du偶y rozstaw strun (19mm) i
raczej s艂abo wychodzi granie tego kolejnymi palcami, bo ka偶dy dostaje inn膮
strun臋. Do tego na tych trzech strunach r贸偶nie mog膮 si臋 u艂o偶y膰 i
niekoniecznie wypada, 偶e s膮 kolejno.

Druga kwestia to granie w momencie kiedy mamy po jednym d藕wi臋ku na
s膮siaduj膮cych strunach na zmian臋 przez d艂u偶szy czas. W takim przypadku
kiedy grane jest to szybko naturalne dla mnie jest przej艣cie na dwa palce.
Ka偶dy dostaje swoj膮 strun臋 i mo偶na je wprowadzi膰 w szybki i p艂ynny ruch.
Gdybym gra艂 to trzema palcami to robi si臋 straszne „zamieszanie”. Czy warto
na si艂臋 miesza膰 w to trzy palce?

Jak powinienem gra膰 praw膮 r臋k膮 w przypadku schodzenia z cienkich strun w stron臋 grubych na basie?
Czy to w porz膮dku, gdy poci膮gam wszystkie struny jednym palcem na basie?
Czy mam du偶y rozstaw strun na moim basie i czy to wp艂ywa na to, jak powinienem gra膰?
Co powinienem robi膰 w przypadku gry pojedynczych d藕wi臋k贸w na s膮siaduj膮cych strunach na basie?
Czy powinienem gra膰 na dwa palce na basie zamiast trzech w przypadku szybkiej gry na s膮siaduj膮cych strunach?
Czy powinienem na si艂臋 nauczy膰 si臋 gra膰 trzema palcami na basie?
Jak powinienem gra膰 na basie w momencie, gdy musz臋 opanowa膰 specyficzne przypadki?
Czy moja technika gry na basie na trzech palcach jest wystarczaj膮ca dla mnie?
Jakie s膮 zalety gry na trzech palcach na basie w por贸wnaniu do gry na dw贸ch palcach ?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

16 komentarzy

  1. W pierwszym – jak najbardziej, jeno pilnuj sobie lew膮 d艂oni膮 tego, aby nie
    zacz膮膰 budowa膰 akordu, i w odpowiednim momencie wyt艂um strun臋, kt贸ra jest
    ju偶 zb臋dna.

    W drugim – to do艣膰 logiczne, 偶e nie ma sensu robi膰 tego na si艂臋. Graj
    tak, jak Ci wygodnie.

  2. Te偶 mam dok艂adnie takie same problemy, mi臋dzy innymi. S膮dz臋, 偶e wszystko
    jest wyuczalne, tylko trza siedzie膰 i siedzie膰 i m臋czy膰 to powoli. Gra
    trzema palcami wymaga wi臋cej 膰wicze艅, jest trudniejsza, bo palce si臋
    motaj膮, tak mi si臋 wydaje przynajmniej. Je艣li si臋 posiedzi przy tym
    wystarczaj膮co d艂ugo to na bank si臋 da. Ja staram si臋 to 膰wiczy膰, oba
    przypadki, chocia偶 czasami nie mam do tego cierpliwo艣ci, ale efekty s膮.

  3. A tak w艂a艣ciwie, to po co Wam ta gra trzema palcami? 呕eby by膰 fajniejszym
    od reszty? Bo o ile gr臋 4 palcami (w stylu Matta Garrisona) pojmuj臋, tak
    trzech palc贸w zrozumie膰 nie potrafi臋, chyba, 偶e m贸wimy o grze triolami,
    kiedy to si臋 w miar臋 sensownie 艂膮czy z podzia艂em rytmicznym. We wszelkich
    innych podzia艂ach, to tylko komplikuje granie. Wiecie o tym?

  4. To teraz mi to m贸wisz ;)? Zacz膮艂em od trzech, bo podczas ogl膮dania
    r贸偶nych basist贸w zauwa偶y艂em, 偶e raczej trzema graj膮, ale mo偶e nie tych
    co trzeba obserwowa艂em. W tym momencie jak mam gra膰 z za艂o偶enia dwoma to
    si臋 jako艣 dziwnie czuj臋, bo nigdy specjalnie nie pr贸bowa艂em, chocia偶 jak
    gram trzema to mimowolnie w niekt贸rych momentach na chwil臋 na dwa
    przechodz臋. Dotychczas pilnowa艂em 偶eby zawsze trzy by艂y, ale powoli
    zaczynam si臋 sk艂ania膰 do tego, 偶e dwa nie s膮 z艂e, a wa偶ne jest 偶eby
    p艂ynnie przechodzi膰 z dw贸ch na trzy w razie potrzeby. Rzeczywi艣cie trzy
    palce najlepiej robi膮 „patataj” ;), a co do przewagi w kwestii szybko艣ci nie
    jestem a偶 tak bardzo przekonany. Jednak 艣rodkowy i wskazuj膮cy s膮 mocniejsze
    i naturalnie chodz膮 na zmian臋, a serdeczny przy nich zawsze wypada gorzej.
    Wychodzi na to, 偶e zysk pr臋dko艣ci niekoniecznie jest 1/3, bo jest on w膮skim
    gard艂em. Pomijam triole, gdzie ewidentnie pomaga.

  5. A czego s艂uchasz i co chcesz gra膰? To mo偶e by膰 te偶 wa偶ne dla docelowej
    liczby palc贸w szarpi膮cych struny. Zak艂adam, 偶e metal, gdzie basi艣ci
    cz臋sto u偶ywaj膮 trzech palc贸w aby wykr臋ci膰 szybsze tempa bez u偶ywania
    kostki. Oczywi艣cie dwoma palcami mo偶esz gra膰 te偶 bardzo szybko, ale dla
    wygody i mniejszego zm臋czenia warto dok艂ada膰 trzeciego palca.

    IMHO na pocz膮tku lepiej jednak uczy膰 si臋 gry dwoma palcami. Z czasem mo偶na
    rozszerza膰 mo偶liwo艣膰 grania trzema, czy wi臋cej palcami.

  6. Nie komplikuje, to bzdury. Umiej臋tne i p艂ynne granie 3 palcami pozwala
    zwi臋kszy膰 szybko艣膰 i nadaje innej charakterystyki brzmienia, je艣li kto艣
    tego nie s艂yszy to fakt, niepotrzebne mu granie 3 palcami 馃檪

  7. Nie komplikuje, wcale :-D. Przecie偶 tak ca艂kiem logicznie gra si臋 trzema
    palcami przy podzia艂ach rytmicznych, w kt贸rych dzi臋ki temu ka偶dy akcent
    wychodzi innym palcem :-D. Przy triolach owszem, ma to sens. Przy ka偶dym innym
    podziale to utrudnianie sobie 偶ycia. Je艣li kto艣 tego nie rozumie, to fakt,
    jest kiepski z matematyki ;-).

    Bardzo ch臋tnie dowiem si臋 jeszcze, co ma ilo艣膰 u偶ywanych palc贸w do
    brzmienia. Bo jedyne, co mi przychodzi do g艂owy, to s艂abszy atak na strun臋
    palcem serdecznym. Bardzo przydatne i praktyczne, zaiste.

  8. Rozumiem, ze nie popieracie grania trzema paluchami, ale co powiecie o
    podejsciu Garrego Willisa? Gosc uzywa trzech palc贸w glownie przy liniach gdzie
    musi du偶o skakac z najnizszej do najwyzszej struny. Poza tym, 90% gra dwoma
    paluchami. Mysle, ze to mo偶e by膰 fajny dodatek przy oktawkach.

  9. Weasel – oczywi艣cie, CZASEM, w 艣ci艣le okre艣lonych przypadkach, ma to sens,
    tego nikt nie neguje :-). Niemniej, ja jeszcze raz przytocz臋 nazwisko Matta
    Garrisona. Z wszystkich „dziwnych” technik gry, jego jest najskuteczniejsza.

  10. Je偶eli okie艂znasz co艣 bardziej skomplikowanego pozwoli ci to na jakie艣 tam
    wi臋ksze mo偶liwo艣ci (wspomnianych trioli), jest to jaki艣 eksperyment,
    dodatkowy palec jest jak dodatkowe narz臋dzie, r贸wnie dobrze mo偶esz u偶ywa膰
    jednego palca (wielu tak gra) i nie chc臋 powiedzie膰 偶e to b臋dzie
    niepoprawne, bo czasami osoba graj膮ca jednym palcem b臋dzie sprawniejsza od
    tej graj膮cej dwoma… Muzyka to budowanie z d藕wi臋k贸w (nast臋puj膮cych po
    sobie w okre艣lonym czasie) sp贸jnej ca艂o艣ci, i mo偶emy to robi膰 jak
    chcemy… Nie powinni艣my czu膰 si臋 lepsi czy gorsi graj膮c tak czy inaczej,
    je艣li czujesz instrument lepiej, u偶ywaj膮c 3 palc贸w to zagrasz co艣 lepiej
    ni偶 u偶ywaj膮c dw贸ch, jest to te偶 dobre 膰wiczenie na koordynacj臋 og贸ln膮
    d艂oni.

    Najwa偶niejsze to znale藕膰 sw贸j styl, i nie pozwoli膰 sobie wm贸wi膰 偶e gram
    niepoprawnie, 藕le, albo 偶e jest to bez sensu (Hendrix s艂ysza艂 to cz臋sto
    :)), eksperymentowa膰 ze wszystkimi technikami i wybra膰 tak膮 w kt贸rej
    najwygodniej si臋 nam gra, i przyjemnie s艂ucha.

    Atak na strun臋 mo偶na wypracowa膰 sobie taki sam jak pozosta艂ymi palcami.

    Ka偶dy wielki muzyk wprowadza艂 innowacje i eksperymentowa艂 z d藕wi臋kiem
    przyczyniaj膮c si臋 do rozwoju gatunk贸w muzycznych, a nade wszystko gra艂
    indywidualnie poza okre艣lonymi granicami… no ale bez przesady 3 palce, czy
    tam 4 to ju偶 偶adna nowo艣膰.

    Komentarz „po co utrudnia膰 sobie 偶ycie” pozostawiam… bez komentarza, Lepiej
    powiedzie膰 „umiem” ale nie wykorzystuje (teraz) bo nie potrzebuj臋, a sama
    艣wiadomo艣膰 偶e moja d艂o艅 robi to co chce to ju偶 satysfakcja, i mo偶e dla
    niekt贸rych motywacja.

    Pozdrawiam

  11. Nacho, r贸wnie dobrze gra膰 艂okciem, albo biega膰 na kolanach, wtedy dopiero
    si臋 b臋dzie oryginalnym. Pytanie brzmi: po co? Owszem, r贸偶norodno艣膰 jest
    pi臋kna, niemniej, po choler臋 wynajdowa膰 proch od nowa?

    Doskonale wiem, 偶e atak na strun臋 mo偶na wypracowa膰, pytam tylko, jaki
    wp艂yw na brzmienie ma to, iloma palcami si臋 gra? Ty takim stwierdzeniem
    rzuci艂e艣, wi臋c ch臋tnie si臋 dowiem, jak z tego filozofowania wybrniesz. I
    poleci艂bym po膰wiczenie pisania, bo ci臋偶ko ten post przeczyta膰.

  12. hmm… to mo偶e ty po膰wiczysz czytanie ze zrozumieniem?

    Moje wra偶enia s艂uchowe s膮 r贸偶ne gdy gram dwoma oraz gdy gram trzema
    palcami, niewiem czy wyrazi艂em si臋 do艣膰 precyzyjnie, mo偶e faktycznie nie
    jest to kwestia brzmienia…

    Nie mniej jednak jeste艣 typowym przyk艂adem ignoranta. Zako艅czmy ten
    temat.

    pozdrawiam

  13. Poczytaj posty koleg贸w, a potem w艂asne, z naciskiem na przedostatni. Widzisz
    r贸偶nic臋 w poziomie wypowiedzi? I wol臋 by膰 (potrafi膮cym pisa膰)
    ignorantem, ni偶 wymy艣la膰 w krety艅ski spos贸b proch na nowo, nie potrafi膮c
    tego uargumentowa膰 niczym, co w praktyce u艂atwi艂oby gr臋, i
    sia膰 tym zam臋t w g艂owach mniej do艣wiadczonych muzyk贸w. 呕egnam
    ozi臋ble.

    Moja rada na zako艅czenie – najpierw trzeba si臋 nauczy膰 podstaw. P贸藕niej
    mo偶na kombinowa膰, co zmieni膰 w swojej technice, ale dopiero wtedy, gdy ju偶
    si臋 b臋dzie muzykiem na tyle 艣wiadomym, by nie pyta膰 na forum o to, czy tak
    mo偶na ;-). Wcze艣niej to przynosi wi臋cej szkody, ni偶 po偶ytku. No chyba, 偶e
    jest si臋 tak wybitnym talentem, jak Nacho, czy Hendrix* ;-).

    * – kolejno艣膰 nieprzypadkowa.

  14. To, ze Hendrix gral jak gral nie oznacza, ze nie gralby jeszcze lepiej je艣li
    przesiadl by si臋 na bardziej „poprawny” styl gry. I to, ze Hendrix sobie nie
    zrobil krzywdy takim graniem, nie oznacza, ze kto艣 inny sobie jej nie zrobi.

  15. @Nacho: Moje wra偶enia s艂uchowe s膮 r贸偶ne gdy gram dwoma oraz gdy gram trzema palcami, niewiem czy wyrazi艂em si臋 do艣膰 precyzyjnie, mo偶e faktycznie nie jest to kwestia brzmienia…

    No ale „wra偶enia s艂uchowe” mog膮 by膰 r贸偶ne tak偶e w przypadku grania dwoma
    palcami oraz… tymi samymi dwoma palcami. Wszystko zale偶y od tego co chcesz
    osi膮gn膮膰, jak mocno i pod jakim k膮tem atakujesz struny itd.

    Wg mnie to nie zale偶y od liczby palc贸w, kt贸rymi grasz, ale po prostu od
    Twojej „techniki u偶ytkowej”.

  16. ja na pocz膮tku gra艂em jednym palcem potem trzema i teraz jest mi wygodniej
    dwoma. Wydaje mi si臋, 偶e Ci kt贸rzy zaczynaj膮 swoja przygod臋 si臋gaj膮 po
    trzeci palec, dlatego 偶e brakuje im szybko艣ci, a potem ju偶 wszystko si臋
    wyrabia i tak jak w moim przypadku wraca si臋 do dw贸ch palc贸w.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.